Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
oosterhoff schreef:de druk op een halster. of het nu een gewone is of een controle halster (leg het me uit als ik niet gelijk heb) komt altijd achter de oren terecht bij het hangen als ze vanst staan en niet op de neus. Behalve als een een controle halster hebt die dus werking heeft op de neus. of het paard moet zijn hoofd wel heel apart draaien. De band om de nek verdeeld de druk beter en is vaak een stuk breder dan een halster.
IMJ schreef:oosterhoff schreef:de druk op een halster. of het nu een gewone is of een controle halster (leg het me uit als ik niet gelijk heb) komt altijd achter de oren terecht bij het hangen als ze vanst staan en niet op de neus. Behalve als een een controle halster hebt die dus werking heeft op de neus. of het paard moet zijn hoofd wel heel apart draaien. De band om de nek verdeeld de druk beter en is vaak een stuk breder dan een halster.
Klopt wel hoor wat je zegt, maar dit halster zit anders in elkaar. Bij een normaal halster heb je een soort van bakstukken die naar de neusriem lopen. Bij dit controllerhalster lopen de "bakstukken" van achter de oren naar beneden door de ring die onder in het midden van het halster zit waar je normaal je paard aan vast zet. Aandeze "bakstukken" die onder de kaak (van beide kanten) samen komen zit weer een ring (volg je het nog?) en daar zet je dan je paard aan vast.

oosterhoff schreef:Deze bedoel je
Die is heel handig als je ernaast staat omdat als je aan die ring naar beneden of naar achter (bijvoorbeeld bij omhoogkomen of als een paard je voorbij loopt) trekt het halster kleiner wordt en je daardoor dus ook de druk achter zowel de oren als op de neus vergroot.
Maar als je die ring naar voren trekt komt er echt alleen maar druk achter de oren net als bij een gewoon halster.
Het is dus wel een heel goed halster ter controle maar niet tegen het hangen.
ps het gaat niet om de bakstukken maar om de kinriem
IMJ schreef:oosterhoff schreef:Deze bedoel je
Die is heel handig als je ernaast staat omdat als je aan die ring naar beneden of naar achter (bijvoorbeeld bij omhoogkomen of als een paard je voorbij loopt) trekt het halster kleiner wordt en je daardoor dus ook de druk achter zowel de oren als op de neus vergroot.
Maar als je die ring naar voren trekt komt er echt alleen maar druk achter de oren net als bij een gewoon halster.
Het is dus wel een heel goed halster ter controle maar niet tegen het hangen.
ps het gaat niet om de bakstukken maar om de kinriem
De meeste parden komen bij hangen dus ook omhoog hè, sommige hangen naar achter.
beantsje schreef:Bij een jong paard heb ik weleens een longe gebruikt. Die knup ik dan niet vast maar haal hem door de muurring en houd het einde in mijn hand. Als ik poets, heb ik genoeg lengte om om hem heen te komen en als hij gek doet, kan ik rustig laten vieren zonder dat ik hem direkt laat gaan (dat kan natuurlijk wel in uiterste noodgevallen).
Ik heb verschillende paarden zo leren vaststaan.
beantsje schreef:Bij een jong paard heb ik weleens een longe gebruikt. Die knup ik dan niet vast maar haal hem door de muurring en houd het einde in mijn hand. Als ik poets, heb ik genoeg lengte om om hem heen te komen en als hij gek doet, kan ik rustig laten vieren zonder dat ik hem direkt laat gaan (dat kan natuurlijk wel in uiterste noodgevallen).
IMJ schreef:beantsje schreef:Bij een jong paard heb ik weleens een longe gebruikt. Die knup ik dan niet vast maar haal hem door de muurring en houd het einde in mijn hand. Als ik poets, heb ik genoeg lengte om om hem heen te komen en als hij gek doet, kan ik rustig laten vieren zonder dat ik hem direkt laat gaan (dat kan natuurlijk wel in uiterste noodgevallen).
Heb ik idd ook gedaan om het vertrouwen van het vaststaan weer terug te vinden! (de hele poetsplaats was inmiddels eng geworden, daar gebeurden rare dingen wrs waren er beren en tijgers!)