Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenn66

Re: Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:10

Ik vind niet dat je het moet oplossen door het paard gewoon strotouwtjes kapot laten trekken of hem helemaal niet vast te zetten. Je lost het niet op namelijk. Stel je voor je gaat op wedstrijd en je zet je paard van aan de trailer, bent even bezig in de auto en je paard trekt zich los. Dan heb je een probleem een van de basisregels van een paard is dat deze vast moet kunnen staan. Ik zweer bij een ''touwtjes'' halster. Dat is zo een western halster gemaakt van nylon touwtjes. Zodra ze gaan hangen schrikken ze zich kapot van de druk achter de oren en springen ze naar voren. Daarna proberen ze het misschien nog een keer maar daarna is het echt over. Volgende dag gewoon weer het touwtjeshalster om, meestal probeert hij het dan nog 1 keer en dan is het van owjjah dat kon ik niet meer doen. Hou het halster nog een week om voor de zekerheid en gaat dat goed doe dan het andere halster om met het touwtjeshalster eroverheen en zet hem vast aan het touwtjes halster. Zodat hij dus niet het normale halster als ''hang halster' en het touwtjes halster als ''niet hang'' halster gaat zien. Doe het zo nog een week en berg het touwtjeshalster dan weer op. Zodra hij daarna weer een keer gaat hangen, al is het angst al is het loskomen gooi direct weer het touwtjeshalster eromheen en doe dat weer zoals hierboven beschreven.

Dit heeft bij al de ''hangers'' die ik binnenkrijg gewerkt, behalve 1. Die hing er doorheen en sloopte nog steeds alles. Toen deze verkocht was gaf ik de nieuwe eigenaar nog steeds les. Ik kwam een keertje aan en toen had ze het paard vastgezet aan een nylon normaal halster in de hoek van de rijbaan met 2 touwen aan een pilaar. Niet kapot te trekken dus, die tip had ze gehad van een vriendin en die zij dat ze hem gewoon moest laten trekken tot hij het opgaf. Ik zei toen nog dat het me geen slim plan leek want hij zou zichzelf nogal kunnen bezeren maar zij zwoor erbij. Uiteindelijk na een half uur om de minuut hangen en vechten om los te komen had hij het nog steeds niet opgegeven en de nieuwe eigenaar die zag in dat dit geen zin had. Ze liep naar hem toe om hem los te maken had hij over zijn gehele hoofd en achter zijn oren snijwonden van een gewoon halster. Hier wil ik dus mee zeggen van probeer het op te lossen, gaat het nou echt niet en heb je alles al geprobeerd accepteer dan dat dit paard het gebrek heeft dat hij niet kan vast staan en als je dat niet kan accepteren zoek er dan iemand voor die dat wel kan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:29

Ik heb hele nare dingen gezien met een touw halster. Heb ook wel eens gelezen dat je een paard niet vast hoort te zetten met een touwhalster. Bedenk je maar eens wat het nijlon doet als het paard iets met zijn hooft hen en weer beweeg met die druk. dat snijt er echt in. Ik heb de brandwonden erop zien staan. Mijn paard zal je nooit aan een trailer zien staan gewoon omdat het wel eens zou kunnen dat ze gaat hangen. En dat kan ook bij een paard wat nooit hangt en heel erg schrikt wat bijvoorbeeld zou kunnen komen door een paard wat op hol slaat op het wedstrijdterein.

Als je merkt dat je paard last heeft van zijn hals en toevallig ook wel eens hangt kan je vragen of er een osteopaat naar kan kijken. Die kunnen dat soort blessures goed behandelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:30

Heb je weleens nagedacht waarom een paard gaat hangen jen66? De meeste doen dat uit paniek. Ik vind de methode die jij omschrijft niet echt diervriendelijk.
Afgezien alle ongelukken die nog kunnen gebeuren doordat je paard niet los komt.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:46

@ Jenn66: Dan heb je wel een heel sterk halster maar wat voor halstertouw gebruik jij dan? En wat voor sluiting? De meeste van mijn halstertouwen begeven het bijna altijd bij de sluiting.
Op zich vind ik de meethode wel goed.
Ik zou er zelf niet als eerste naar grijpen, maar uiteindelijk zal ik het zeker zo proberen met die touwhalsters..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:40

oosterhoff schreef:
de druk op een halster. of het nu een gewone is of een controle halster (leg het me uit als ik niet gelijk heb) komt altijd achter de oren terecht bij het hangen als ze vanst staan en niet op de neus. Behalve als een een controle halster hebt die dus werking heeft op de neus. of het paard moet zijn hoofd wel heel apart draaien. De band om de nek verdeeld de druk beter en is vaak een stuk breder dan een halster.

Klopt wel hoor wat je zegt, maar dit halster zit anders in elkaar. Bij een normaal halster heb je een soort van bakstukken die naar de neusriem lopen. Bij dit controllerhalster lopen de "bakstukken" van achter de oren naar beneden door de ring die onder in het midden van het halster zit waar je normaal je paard aan vast zet. Aandeze "bakstukken" die onder de kaak (van beide kanten) samen komen zit weer een ring (volg je het nog?) en daar zet je dan je paard aan vast.

Ik zou mijn paard nooit aan een touwhalstertje zetten, daar kun je echt verschrikkelijke nare diepe snijwonden van krijgen. Gelukkig is dit bij jou nu nog goed gegaan, maar ik denk als dit een keer fout gaat dat het dan ook echt goed fout gaat.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:53

IMJ schreef:
oosterhoff schreef:
de druk op een halster. of het nu een gewone is of een controle halster (leg het me uit als ik niet gelijk heb) komt altijd achter de oren terecht bij het hangen als ze vanst staan en niet op de neus. Behalve als een een controle halster hebt die dus werking heeft op de neus. of het paard moet zijn hoofd wel heel apart draaien. De band om de nek verdeeld de druk beter en is vaak een stuk breder dan een halster.

Klopt wel hoor wat je zegt, maar dit halster zit anders in elkaar. Bij een normaal halster heb je een soort van bakstukken die naar de neusriem lopen. Bij dit controllerhalster lopen de "bakstukken" van achter de oren naar beneden door de ring die onder in het midden van het halster zit waar je normaal je paard aan vast zet. Aandeze "bakstukken" die onder de kaak (van beide kanten) samen komen zit weer een ring (volg je het nog?) en daar zet je dan je paard aan vast.

Ja ik volg het helemaal en ik weet ook wel welk halster je bedoelt. maar een gewoon halster met bakstukken aan de neusriem. zet ook alleen de druk achter de oren als een paard gaat trekken. tenminste wel bij die van mij. ze krijgt echt nergens anders druk dan achter de oren. (dusniet op de neus) dus dan zou het toch hetzelfde werken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:55

Ja alleen net iets scherper, dat je het begrijpt trouwens, ik kon mezelf haast niet volgen!!
Het werkt gewoon net iets strenger dan een gewoon halster, het trekt de boel wat samen, maar is niet zo scherp imo!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:58

Deze bedoel je

Afbeelding

Die is heel handig als je ernaast staat omdat als je aan die ring naar beneden of naar achter (bijvoorbeeld bij omhoogkomen of als een paard je voorbij loopt) trekt het halster kleiner wordt en je daardoor dus ook de druk achter zowel de oren als op de neus vergroot.
Maar als je die ring naar voren trekt komt er echt alleen maar druk achter de oren net als bij een gewoon halster.

Het is dus wel een heel goed halster ter controle maar niet tegen het hangen.

ps het gaat niet om de bakstukken maar om de kinriem

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:03

Toen mijn paarden nog veulens waren, gebruikten we ook zo'n halster.. Je hebt idd nét iets meer controle.. En zeker bij die springerige koters, die van links naar rechts zwabberde, en alles interessant vonden, werkte het super!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:04

Ja juist daar werkt het echt super voor

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:09

@ oosterhoff. dat is 'm idd (hmm toch even anders dan ik omschreef!!vond 't toch al ingewikkeld). Sinds ik dit halster gebruik heeft ie nog 1 x geprobeerd te hangen, was direct over. Zal toch wel iets meer doen!! Hij was echt al een doorgewinterde hanger (menig touw is kapot getrokken en zelfs een keer met een deel van de bakrand aan de kletter gegaan, maakte alles er uiteraard niet beter op)!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:18

Als je ziet dat het werkt moet je het zeker gebruiken. Misschien moet ik eht dan ook maar eens proberen. Hoewel ze mijn halster en touw gelukkig ook niet kapot krijgt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:24

oosterhoff schreef:
Deze bedoel je

Die is heel handig als je ernaast staat omdat als je aan die ring naar beneden of naar achter (bijvoorbeeld bij omhoogkomen of als een paard je voorbij loopt) trekt het halster kleiner wordt en je daardoor dus ook de druk achter zowel de oren als op de neus vergroot.
Maar als je die ring naar voren trekt komt er echt alleen maar druk achter de oren net als bij een gewoon halster.

De meeste parden komen bij hangen dus ook omhoog hè, sommige hangen naar achter.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:25

Waarom een paard gaat hangen, dat is in de meeste gevallen paniek. Maar ik heb het hier puur over paarden die uit het niets gaan hangen, (dat merk je aan het voorzichtig al het gewicht naar de achterkant brengen en in 1 keer 1 ruk en paard staat los en loopt heel relax weg of blijft nog staan.) Dat is in de meeste gevallen geen angst hoor. Waarschijnlijk is het ooit een keer angst geweest en waren ze los en dachten ze daarna van he dat is makkelijk doe ik vaker.

Bij het touwhalster sta je als je hem voor het eerst omdoet gewoon bij, je hoeft er helemaal geen apart halstertouw voor te hebben want wat gebeurt er in de meeste gevallen paard verplaatst zijn gewicht naar achter en wilt zich achteruit laten vallen of wilt omhoog gaan en in 1 sec stoppen ze vanwege de druk achter de oren. Gaan ze nou door met hangen, zoals ik heb beschreven met dat paard wat dus door het halster 'heenhing' dan trek je gewoon de knoop uit het halster touw en klaar. Ik laat ze zichzelf niet kapot trekken.

Maar als ze er 1 keer door heen hangen, hoef je het ook niet vaker te proberen want dat helpt dan gewoon niet. Zo heb ik dat ook gedaan met dat paard wat ik uiteindelijk verkocht had en dat de nieuwe eigenaar er mee ging experimenteren.

Verder de twee weken moet je het gewoon in de gate houden maar mijn ervaring ermee is dat ze de eerste dag het 1 keer proberen en de tweede dag 1 keer en daarna is het over.

Maar het is goed dat jullie mij er wel op wijzen dat ik hier wel bij moet zeggen dat je dus niet een paard met een touwhalster zonder observatie kan laten staan.

En verder hoop ik dat duidelijk was in mijn bericht dat die manier van de nieuwe eigenaar van dat paard wat ik verkocht had, (dat vastzetten en gewoon laten trekken) niet de manier was waar ik achter stond.

Dat heb ik er ook ingezet juist dat mensen dus niet klakkeloos tips aannemen van zogenaamde paardenkenners en daar verder niet bij nadenken want daar komen ongelukken van.

Dus voor Daniel een sterk halstertouw heb je voor een touwhalster niet nodig want houd het paard niet op binnen 1 sec moet je het halstertouw lostrekken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:29

IMJ schreef:
oosterhoff schreef:
Deze bedoel je

De meeste parden komen bij hangen dus ook omhoog hè, sommige hangen naar achter.

Dat is inderdaat vaak wel het geval als ze uit angst gaan hangen. echter de geoefende hanger (zoals jenn al aangaf) verplaatst zich langzaam achteruit en laat zich dan hangen. zodra de kont naar de grond gaat zit de druk alleen maar achter de oren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:55

Jenn66: oh oké, dan is het een ander verhaal. Ik vind ook hoor als ze het doen, gewoon om het vervelend doen, dan kun je het maar beter direct de kop indrukken!

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:30

Je moet binnenbanden van een fiets aan me kaar maken. Echt goed stevig. Als het paard dan gaat hangen rekt de band in eerste instantie mee. maar zo gauw het paard iets minder druk geeft op de band trekt de band het paard gewoon weer terug. Werkt echt super. Wij hadden ook een paardje die ging hangen en dan in paniek raakte en dat is nu helemaal over.
Wel zorgen dat de fietsband goed vast zit en niet los kan schieten.
Ook regelmatig een bandje wisselen want als ze uitdrogen gaan ze scheuren of knappen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:37

Bij een jong paard heb ik weleens een longe gebruikt. Die knup ik dan niet vast maar haal hem door de muurring en houd het einde in mijn hand. Als ik poets, heb ik genoeg lengte om om hem heen te komen en als hij gek doet, kan ik rustig laten vieren zonder dat ik hem direkt laat gaan (dat kan natuurlijk wel in uiterste noodgevallen).
Ik heb verschillende paarden zo leren vaststaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:50

beantsje schreef:
Bij een jong paard heb ik weleens een longe gebruikt. Die knup ik dan niet vast maar haal hem door de muurring en houd het einde in mijn hand. Als ik poets, heb ik genoeg lengte om om hem heen te komen en als hij gek doet, kan ik rustig laten vieren zonder dat ik hem direkt laat gaan (dat kan natuurlijk wel in uiterste noodgevallen).

Heel goede optie. Zorgen dat een paard blijft nadenken werkt beter dan blinde paniek.
Wat je in elk geval kunt doen als je je paard aan een stalhalster vast zet is het touw niet aan de onderste ring van het halster maken, maar aan de zijkant. Dan kan het paard niet recht naar achteren trekken en dus minder kracht zetten.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:55

gebruik alsjeblieft geen rubber! vrienden van ons gebruikten die ook, paard ging hangen, rubber scheurt, knalt bij haar tegen haar hand aan en 5 jaar later kan ze er nog steeds vrij weinig mee.

er zijn van die speciale halsters, lijken een beetje op touwhalsters en hebben ijzeren stukjes achter de oren, dat doet pijn als ze gaan trekken en dus doen ze het ook minder snel. een strotouwtje met knoopjes achter de oren, door die ring onder de kin door en daar aan vastzetten werkt ook prima.
misschien zo'n varkensband proberen?

wat ook werkt is er achter staan met een harde bezem en als je pony gaat hangen die haren in d'r billen duwen.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:35

Ik heb ook ervaring met een probleempaard op dit gebied. Alles trok ze kapot: halster van nylon, leer, touwen, ringen, controlehalsters, gewoonweg alles. We hebben toen een kettinghalster geleend van iemand. Klinkt zielig, maar dat is het niet. Het is gewoon een halster dat bestaat uit zware kettingen en een stuk leer achter de oren en op de neus. Het wordt voor trekpaarden nog steeds gebruikt. Door het leer achter de oren en op de neus kan het paard zichzelf niet bezeren, maar leert het wel dat trekken helemaal niets uithaalt. Natuurlijk dan ook vastzetten met heel stevige ketting aan stevige ring in de muur of zo. Het paard was redelijk snel rustig, maar toch hebben we het halster nog een half jaar doorgebruikt voor de zekerheid. Naderhand nooit meer problemen gehad met haar. Echt wel zorgen dan het paard met geen mogelijkheid los kan komen, enkel door het zelf los te maken!
Ook een goede tip: als je het paard vastzet, nooooit alleen laten, maar altijd in de buurt en het zicht blijven. Kalmeer het paard als het panikeert, en als het paard echt wild van paniek is, helpt het ook nog wel eens om inderdaad met een harde borstel in de bil te prikken. Let er dan wel bij op dat het paard ineens een grote sprong naar voor kan maken en zo zichzelf kan verwonden aan de muur of paal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:50

beantsje schreef:

Heb ik idd ook gedaan om het vertrouwen van het vaststaan weer terug te vinden! (de hele poetsplaats was inmiddels eng geworden, daar gebeurden rare dingen wrs waren er beren en tijgers!)

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:57

satine, er zat dus leer over neus en achter oren langs, maar aan de zijkanten zit daar wel leer? Want ik kan me voorstellen het paard gaat nog meer trekken als blijkt dat deze niet kapot gaat en gaat eraan sjorren met zijn hoofd dus hij slaat zijn hoofd van de ene naar de andere kant, dat hij dan behoorlijk verwond kan worden dooor de kettingen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:45

IMJ schreef:
beantsje schreef:

Heb ik idd ook gedaan om het vertrouwen van het vaststaan weer terug te vinden! (de hele poetsplaats was inmiddels eng geworden, daar gebeurden rare dingen wrs waren er beren en tijgers!)

Hele nette manier om het je paard te leren. Ik ben erg geschrokken van de manier waarop sommige Bokkers dit probleem op willen lossen. (en dan heb ik het niet over een bezem tegen de kont want dat is heel effectief weet ik uit ervaring)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:16

Ik had dit probleem ook, maar niet alleen met vast staan, ook als ik haar wou leiden rukte ze gewoon het touw uit mn handen of ging ze ezelen (stilstaan en hangen, ik kon doen wat ik wou maar mevrouw verzette geen stap).

In het begin dacht ik het opgelost te hebben, ik had haar in een box vast gezet, waardoor ze maar 2 passen naar achterkon doen en dan zat ze tegen de andere wand aan, dus echt hangen lukte daar toch niet.
Toen dat goed ging geprobeerd buiten de stal, toen buiten de stal aan 2 kanten vast (tussen de boxen rij in) en daarna aan 1 kant op de poetsplaats en toen aan 2 kanten.
Helaas had ik iets te snel gewerkt, want na 5 minuten braaf stil gestaan, begon ze te hangen en te idioten net zolang tot dat het halster brak.

Daarna kon ik haar nergens meer vast zetten, alles brak, dus toen had ik het opgegeven. Maar omdat het leiden ook zo slecht weer ging heb ik een touw halster aangeschaft. Het leiden ging al snel veel beter, ze had al snel door dat je bij dit halster niet moest trekken, dat won ik nou toch wel.

Dus toen haar weer is vast gezet. Eerst op een plek waar ze het wel vetrouwde, vast gezet en rustig gaan poetsen. Toen ze ging hangen hebben we het gelaten (paar stappen achteruit en alleen toegekeken) en na een paar seconden deed ze al weer een stap naar voren.
Daarna heeft ze daar nooit meer gehangen. Toen op een andere plaats vast gezet, weer ging ze eerst hangen, weer laten gaan, en toen was het daar goed. Toen moest ik haar een keer afspuiten maar er was geen hulp (normaal hield iemand anders haar vast) dus vast gezet aan het touwhalster en gaan spuiten. Ook toen ging ze hangen, maar ook nu gaf ze het weer op.

Later heb ik op de spuitplaats de 2 vastzet lijnen aan elkaar vastgemaakt en haar halstertouw daar dan weer aan, en dan steeds korter. Toen heb ik 1 lijn vast gemaakt aan t touwhalster en de andere kant met het halster touw gedaan zodat ze meer ruimte had en nog om kon kijken. weer paar keer daarna aan de 2 vast zet lijnen... Daarna ging het overal perfect met het touwhalster en na 2 maanden heb ik weer is een gewoon halster geprobeerd, en het ging goed! Als ze nu weer een beetje hangt loopt ze uit haar zelf weer naar voren

Voor mij en mijn pony is dat de oplossing geweest, nu kan ik haar weer overal vast binden aan een gewoon halster.