redden van slacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Re: redden van slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:34

als de paarden die bij de slacht gebracht worden gezond zouden zijn hadden de mensen die de "gezonde"paarden daar heen brachten ze wel gewoon verkocht , leveren ze vaak meer op.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:09

Paarden die bij de slager staan staan daar idd niet voor niets. pony hengstveulens wat hierboven al eerder genoemd werd zul je hier ook niet snel aantreffen, die gaan met zijn allen op de vrachtwagen richting Italië of weet ik veel waar. Ga er dus maar van uit dat een paard bij de slacht niet gezond is.
Een kennis van mij heeft echter wel een lichamelijk kerngezond paard naar de slacht gebracht, en daar had ze alle reden voor. Merrie was echt werkelijk bloed en bloedmooi, maar staatsgevaarlijk. Ze is naar de slacht gebracht na diverse ongelukken, de laatste was dat ze haar eigenaar gericht midden in het gezicht sloeg. Ze kon ook het ene moment heel rustig staan, en vervolgens uit het niets op je in beginnen te slaan. De eigenaar kon haar zelf niet meer houden omdat het gewoonweg echt link werd, en wilde ook niet op haar geweten hebben dat het paard iemand anders ongelukkig zou slaan of erger.
Moet je je eens voorstellen wat er dan gebeurd als iemand dat paard even wil redden....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:56

Je kunt het gokken met Shet-hengstveulens, maar dan moet je ze van de markt halen en niet van de slager. Meestal gaan deze veulens met hele groepen op transport en niet stuk voor stuk naar een klein slachthuis.

Ik zou het echt verschikkelijk vinden als iemand denkt mijn paard te 'redden' van de slacht. Mijn paarden zouden daar echt niet zomaar terecht komen en dat geldt voor de meeste paarden.

Daarom zou ik er ook bij blijven tot het bittere eind en mijn paard nog willen zien als ie dood is. Misschien heel cru, maar das beter dan onzekerheid.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:23

ik hoop eigelijk dat je niet zomaar paarden bij de slacht vandaan kan kopen.
wij hebben laatst een aantal paarden moeten laten slachten, niet omdat ze ziek waren, maar andere redenen. Maar ik zou het toch geen fijn idee vinden dat je paard ineens toch ergens anders rond loopt en jij maar denken dat hij overleden is.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:37

ThaGirl schreef:
ik hoop eigelijk dat je niet zomaar paarden bij de slacht vandaan kan kopen.

wij hebben laatst een aantal paarden moeten laten slachten, niet omdat ze ziek waren, maar andere redenen
. Maar ik zou het toch geen fijn idee vinden dat je paard ineens toch ergens anders rond loopt en jij maar denken dat hij overleden is.

Als een paard lichaamlijk/ geestelijk gezond is zie ik geen reden om er worst van te laten draaien...

Maar als je zo graag paarden wilt gaan redden...ga naar de paardenmarkt en kijk er rond..grote kans dat er zat slachtpaarden rondlopen.

Ik vind trouwens dat het niet moet kunnen dat jan en alleman bij de slager een paard zou kunnen kopen....als er een topic is over een paard dat door de eigenaar(of verzekering) naar de slager is gebracht en vervolgens nog rondloopt zijn de reacties allemaal vol ongeloof en woede.
Je ziet niet aan de buitenkant wat een dier zijn probleem is....voor veel slachtpaarden paarden is dood het beste..hoe mooi en lief ze ook zijn.

Je moet er toch niet aan denken dat je afscheid van je maatje neemt omdat hij niet meer kan...en via de achterdeur gaat een ander er mee aan de wandel omdat er zonodig een slachtpaard gered moet worden.

Mijn paard zal niet niet naar de slacht gaan(als de tijd daar is laat ik hem thuis schieten....) maar zal het zo zijn ..wil ik hem nog zien liggen om zeker te zijn(beter gezegd laat ik mijn vriend gaan kijken )

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:44

cissy schreef:
tuurlijk kun je paarden kopen die al bij de slacht staan maar waarom zou je dat willen? Omdat ze goedkoop zijn? Dan kun je beter geen paard kopen. Als je alleen een paard wilt kopen omdat ie goedkoop is koop dan een barbiepaard.
Vergis je niet in de kosten die erbij kunnen komen, er is al gezegd dat die paarden niet voor niks bij de slacht staan. Tuurlijk staan er ook wel goeie tussen maar kan jij dat zien aan de buitenkant? dan zul je een dierenarts moeten inschakelen en die heeft ook geen rontgenoogjes....en heeft ie die wel dan kost dat vaak meer dan het hele (slacht)paard.
Niet doen, geen goed plan....beter even doorsparen...

eehm..ik doe het niet omdat het goedkoop is hoor...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:05

Handiger is om ze ná de slacht te kopen, dan kan het per kilo. Zijn ze ook goedkoper om te houden (diepvries volstaat).

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:05

mijn vorige paardje is naar de slacht gegaan, overgenomen door de verzekering... tis niet te hopen dat mensen zoals jij met van die pennyacties haar gekocht hebben want ze is niet voor niets naar de slacht gegaan!
ten eerste wat is er zielig aan de slacht?(zelfs inslapen is nog erger voor een paard)
en ten tweede een paard dat ze hele leven volop gewerkt heeft en wegens een blessure niet meer kan, die vind de wei ook vaak geen donder meer aan hoor(geld niet voor alle paarden maar voor een hoop wel!)en hij heeft nog eens pijn ook!
dit klinkt mij typisch als een pennyverhaal in de oren, de slacht is niet zielig!wat wel zielig is om een paard van de slacht 'te redden' zoals jij noemt, en wat ook wel zielig is dat bepaalde paardenmarkten waar zo'n 90% aan slachtpaarden word verkocht niet echt bepaald diervriendelijk zijn, en dat je daar een paard zou redden vind ik terecht want dan red je zo'n beestje ook van vreselijke omstandigheden, maar van de slacht redden?er valt niets te redden, het is namelijk niet zielig, wat zou er zielig aan zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:26

ik ken er twee di naar de slacht gingen vanwege een hersentumor waardoor ze compleet waus werden van het ene op het andere moment - ik hoop dat die gewoon netjes geslacht zijn want ze zijn niet voor niks weggegaan. ga daar maar voor 99% vanuit

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:40

Hallo, de collega van mijn vader kocht wel eens een pony'tje bij de slacht. Ze woonde er vlakbij en had een stuk grond achter haar huis. Er zijn veel paarden die gewoon niet verkocht worden en dan door geldnood naar de slacht gaan. dit is heel erg, maar sommige kunnen gewoon niet anders. Maargoed die vrouw kocht meestal kleine pony's, ze heeft uiteindelijk maar 1 pony gehad die heel erg ziek was en heeft hem uiteindelijk toch in laten slapen. Maar de andere pony's hebben fijne laatste jaren gehad. Dus echt slecht is het niet, als je maar verstand hebt van zieke paarden of het kan zien als er iets niet goed is.

Je kunt ook gewoon naar de paarden melkerij gaan, daar houden ze echt niet alle veulens, de hengstjes en de overige merrie's gaan eerst naar de markt, worden ze daar niet verkocht gaan ze naar de slacht. Dus daar kun je ook kijken voor een leuk veulentje.. (p.s. ik weet niet of dit bij alle melkerijen het geval is)

*Ik zou er bij blijven als mijn pony naar de slacht gaat, zodat ik zeker weet dat hij ook werkelijk dood is, en niet via de achterdeur weer word verkocht. Dat zou ik verschrikkelijk vinden, mijn paard gaat niet zomaar naar de slacht, dan doe ik dat omdat hij er beter mee af is... (ik heb nooit een pard naar de slacht gedaan, maar ALS)

Groetjes Nadia(Farouche)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:45

Bij ons gaat er misschien een paard naar de slacht omdat er geen plek voor haar is. Ze heeft wel attactie (of hoe je het schrijft) maar je kan er gewoon op rijden, dus niet alles wat er staat is geheel ongezond. Van veulens gaan er wel een hengsten naar toe (heb ik gehoord) omdat mensen die niet willen...Dus ik ben ene beetje tweestrijdig, vaak gaan er (oudere) paarden naar de slacht omdat ze iets mankeren, maar niet altijd...

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:48

ik wou net zeggen ikheb net namelijk nog een topic zitten lezen waar er een hengst veulen van de slacht is gered omdat die mensen hem niet konden verkopen. dus ik denk dat het er aan ligt
ik zou het zelf ook niet doen maar als zij dat echt wilt. wie zijn wij dan om te zeggen dat ze het niet moet doen en trouwens er zijn ook genoeg paarden op de paarden markt die na afloop naar de slager gaan omdat ze niet verkocht zijn.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:50

Ben het met eerder genoemde reacties eens, dat de meeste paarden die bij de slagerij terecht komen, het "verdienen" om NIET gered te worden, omdat ze lijden en je ze geen plezier doet met levensverlenging.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Mijn tip: zoek een BETROUWBARE slager waar je van te voren naar toe stapt met je wens. Hij weet vaak wel wat de achtergrond is van een paardje, oftewel waarom hij geslacht moet gaan worden. En anders kan hij dat vragen aan de desbetreffende eigenaar. Wellicht dat hij jou op die manier aan een paardje kan helpen dat niet geslacht HOEFT te worden (dus paard lijdt niet, en vorige eigenaar akkoord!!!). Dan heb je nog een stukje eerlijke voorlichting over evt. gebreken etc erbij ook als je geluk hebt.

Als de slager hier niet aan mee wil werken, val hem dan ook niet lastig bij het uitoefenen van zijn werk als je toevallig eens een leuk beestje die kant op ziet gaan...stap sowieso niet impulsief naar zo'n man/vrouw toe, maar doe dat ruim van tevoren en bespreek de mogelijkheden.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:12

Maar als je die gedachte hebt om een paard te gaan "redden".(wat ik overigens ook niet redden vind!)
Dan moet zo'n zelfde hoofd ook een schuldgevoel gaan krijgen?toch?
Tenminste tegenover de andere slachtpaarden. Dan kun je er maar 1 "redden".
En al die andere zielige paardjes dan?
Ik zou het gewoon niet doen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:18

Jah vind ik ook, ik zou het zelf nooit doen, maar op de markt en ik zie een lief klein pony'tje zou ik hem toch een opvang willen bieden, want op de markt vind ik het puur mishandelen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:24

je kunt best paarden redden van de slacht, maar inderdaad je moet wel goed uitkijken dat je niet een dier meeneemd die beter af is bij de slagere.
Ik gign vorig jaar paarden kijken en we waren ergens op een adres waar ook een paard naar de slacht ging van wege een hele lelijke bult op z'n hoofd.
Het deed m geen pijn want je kon hem er gewoon over aaien, maar het zag er gewoon lelijk uit.
Kijk en dan vind het onterecht om z'n beestje naar de slacht te doen.
Het is verder een prima dier die waarschijnlijk wel 25 jaar kan worden zonder pijn (hij was nog maar 3)

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:03

Mijn pony was toen 3 jaar en ik heb hem wel van de slacht gered!! ik heb hem nu 13 jaar en je kan zeggen wat je wilt, maar ik vind het wel redden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:35

Cees het powerhorse 2004 is als veulen ook bij de slacht weggekocht. En zo is er toch ook een olympisch paard wat ooit eens bij de slacht weggekocht is?. Maar dat zijn natuurlijk uitzonderingen. De paardenslagers die ik ken zijn ook handelaar en vinden echt niet erg dat je komt praten over een aankoop. Voor hen is het makkelijk verdient geld. Maar je moet er dus wel kijk op hebben. Een oud stalgenote kocht een 2 jarige bij de slacht weg, knetter gezond. En het is echt haar grote vriend geworden. Je weet toch niet waarom een poaard op de slacht staat. Fokkers van dravers produceren elk jaar een kudde veulens waarvan alleen de besten over hoeven te blijven, de rest gaat inderdaad naar de slacht.
In Nederland is de gemiddelde leeftijd van een paard ongeveer 7. Als al die dooie paarden echt allemaal iets ernstigs mankeerde moet er wel echt heel erg iets mis zijn met de wijze waarop we paarden houden en gebruiken. Ik zie al dat bij mesnen de gemiddelde leeftijd ineens een jaar of dertig zou zijn.
Laten we nou niet te flauw zijn en eens echt gaan onderzoeken waarom paarden af gemaakt worden. Ik ben benieuwd wat een paardenslager of tussenhandelaar daarover te vertellen heeft. Het is natuurlijk een lekker taboe om te praten over de industrie die er omheen zit.

Ml0ewtj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:03

Ik zou ook niet "zomaar" een paard/pony bij de slacht vandaan halen. Van buiten kun je soms niet zien wat er binnen aan de hand is, maar een meisje wat eerst bij mij paard reed had ook een paard bij de slacht gehaald. Het beestje liep echt super en er is niks mee aan de hand. Maar als je dalijk een pony/paard koopt wat vanalles heeft word het nog veel duurder dan meteen een goede pony/paard kopen en het beestje hoeft niet meer te lijden.

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:53

Knavia schreef:
Handiger is om ze ná de slacht te kopen, dan kan het per kilo. Zijn ze ook goedkoper om te houden (diepvries volstaat).

sorry hoor, maar dat vind ik maar een rotopmerking

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:57

daantjuhhh schreef:
je kunt best paarden redden van de slacht, maar inderdaad je moet wel goed uitkijken dat je niet een dier meeneemd die beter af is bij de slagere.
Ik gign vorig jaar paarden kijken en we waren ergens op een adres waar ook een paard naar de slacht ging van wege een hele lelijke bult op z'n hoofd.
Het deed m geen pijn want je kon hem er gewoon over aaien, maar het zag er gewoon lelijk uit.
Kijk en dan vind het onterecht om z'n beestje naar de slacht te doen.
Het is verder een prima dier die waarschijnlijk wel 25 jaar kan worden zonder pijn (hij was nog maar 3)

heb je hem gekocht? kijk dat vind ik nou een echte dierenvriend,je gaat tog geen paard naar de slacht brengen die er een beetje lelijk uit ziek ik breng tog ook geen lelijke vrienden of mensen die veel en veel te dik zijn naar de slacht of menzen met een hadicap!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:38

Even een vraagje: mag een slager eigenlijk een paard nog wel doorverkopen als je je paard aan hem voor de slacht verkocht hebt? Dat het gebeurt weet ik ook wel, maar kun je die slager daar later op aanspreken?

Weet wel dat als ik een paard naar de slager zou doen en ik hem later ergens aan zou treffen in een weitje, dan zowel de slager als de nieuwe eigenaar (als die hem willens en wetens gekocht heeft) op een ernstig gesprekje met mij zouden kunnen rekenen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:47

sher schreef:
Knavia schreef:

sorry hoor, maar dat vind ik maar een rotopmerking

hihihi ik vind m eigenlijk wel grappig

Een paard "redden" van de slacht is vaak een paard nog meer ellende aandoen.

Als je een goedkoop paard wil, ga dan naar de paardenmarkt, betaal je ook de hoofdprijs niet en koop je ook vaak een gammel dier

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:55

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:01

Het is natuurlijk harstikke goed als je paarden van de slacht wilt redden maar sommigen zeggen dat ze daar niet voor niets staan dat is ookw el zo maar er staan soms ook geweeon gezonde paarden bij die eigenlijk helemaal geen reden hebben om geslacht te worden.
Bij ons op de stal staat ook een kleine pony die ook van de slacht af kwam en dat pony'tje moest naar de slacht omdat zijn tekeningen op de vacht niet klopte en dat vind ik geen reden om een pony te slachten.
Dus kijk van te voren gewoon goed als je een paardje bij de slacht gevonden heb.