Wie heeft er ook geen binnenbak???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Wie heeft er ook geen binnenbak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:31

Op de stal waar mijn shoquton staat hebben we ook geen binnebak. Als het regent, sneeuwt of wat drupt ga ik gewoon rijden. Rege/windjack aan en gaan! ik let altijd wel op het weer wat dat gaat doen en zorg dat ik niet net opgezadelt heb als het "onweert, sneeuwt of hagelt.Mij lijkt rijden geen probleem bij ijzel alleen als de bak bevroren is. Een uitkomst is dan buitenrijden. In het bos kan je bevroren plassen en harde kuilen en bulten tegenkomen dus liever niet. Ik ga dan over de (wél gestrooide!) opebare weg rijden. gewoon de rustigere straten door stappen en soms een stukje draven. Is hij er uit en ik ook!

Als de bak te nat is om te rijden longeer ik in een droge paddock, ga ik rijden in de springwei of ga ik ook buiten rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:36

Bij ons op stal hebben we ook geen binnenbak, lastig dat wel...
Ik hoop dat er binnen nu en 3 jaar toch nog 1 gebouwt wordt.
Nu ligt er nog gewoon "zand" maar waarschijndelijk worden het snippers of er komt een grondige dreinage...
Als het geregent heeft, en de bak is echt een modderpoel ga ik meestal longeren in de longeerbak die meestal wel droog is, als het gevroren heeft heb ik eum,, pech
Met andere "nattige" weersomstandigheden (hagel, sneeuw) stap ik er meestal even tussen de buitjes op, of krijgt ie gewoon een goede poestbeurt...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:39

vlasta schreef:
Ik sta op een stal waar alleen een eb en vloed buitenbak is.
Nu vraag ik me af wat jullie doen als het:
regent

Dan ga ik gewoon rijden, we smelten er niet van. Als het nou echt gaat storten ga ik even op stal schuilen.

onweert

Ik wacht tot het over is, maar als het te lang duurt wandel ik een paar keer op en neer in het gangpad.

sneeuwt
Dan ga ik gewoon rijden, doe voorzichtig en rustig, bijna alleen stappen en misschien een voorzichtig drafje.
hagelt
Ook dan ga ik gewoon rijden, behalve als het erg hard gaat en de hagel groot is.
ijzelt
Rustig aan stappen in de bak.
of de bak ik veel te nat om te rijden.
Dat is hij nooit, hoe hard en hoe lang het ook regent, je kunt altijd rijden. Hoogstens na een paar dagen zware regen in het begin wat plassen, dan kun je prima aan de andere kant rijden, het is een Z-bak en dus groot genoeg.

Helaas is er bij ons ook niet echt mogelijk tot lekker buitenrijden.
Een trailer heb ik niet, binnenbak is te ver weg om erheen te rijden.
(sta pas sinds kort op deze stal dus heb zelf die ervaring nog niet)

Zetten jullie je paard dan stil of gaan jullie dan toch rijden??

Maar de binnenbak komt eraan

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:09

Wij hebben een simpele buitenbak. Als het te nat is rijd ik soms nog in de wei (die ligt hoger en is minder nat), bij ijzel en sneeuw rijd ik niet. Daarom heeft Sting swinters ook niet zon goede conditie.
Nou ja, niks aan te doen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:00

hey
sinds kort (begin deze maand) sta ik ook op een stal, waar enkel een buitenbak aanwezig is.
Als het regent, ga ik gewoon rijden. Als het echt stortregent, wacht ik even. Dat zijn toch gewoon buien die snel weer over gaan.
Ijzel of sneeuw heb ik nog niet meegemaakt. We zien wel deze winter
Bij onweer blijft hij binnen. Maar het is uitzonderlijk dat het de hele dag lang onweert he. Dus meestal daarna kan je wel even rijden of longeren.

Wij hebben zo'n "strandzand" in de bak. Hoe meer regen, hoe beter hij ligt. Als het droog is, ligt hij zeer zwaar. Vorige week heeft het wel eens zo'n 24u lang geregend en toen stonden er plassen op. maar je kon nog steeds rijden of longeren. Wel doe ik dan "oude" beenbeschermers aan, die ik daarna afspuit en laat opdrogen..

ik heb momenteel ook (nog) geen trailer, en de binnenbak is ook te ver weg. Daarbij komt dat die toch altijd bezet zijn. (twee grote, maar toch altijd of groepsles, priveles, clublessen of wedstrijden )
xxx

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:06

regent: Regenkleding en rijden maar
onweert: Nooit, paard voelt het ook aan en wordt gek
sneeuwt: Lekkere buitenrit door de sneeuw!
hagelt: Buitje, doorrijden, anders niet
ijzelt: Gevaarlijk, niet doen
of de bak ik veel te nat om te rijden: Binnenbak zoeken als ik persé moet rijden, bijv. als wedstrijdtraining ofzo.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:10

Ook ik kan alleen maar in een buitbak terecht.

regent --> gewoon rijden

onweert --> gisteravond nog in het onweer gereden, het was nog een eindje weg, maar het ging wel heel hard. Net voordat het noodweer losbrak stond ik weer binnen met mijn paard. Ik ben als de dood voor onweer maar mijn paard trekt zich er niets van aan. Die draait nog niet eens met haar oren, denkt zeker dat er weer een foto van haar wordt gemaakt.

sneeuwt --> bij een dun laagje stuifsneeuw rij ik nog wel, anders houdt het op

hagelt --> als ik aan het rijden ben rij ik door, anders wacht ik de bui wel af

ijzelt --> niets, dan kom ik niet eens op stal aan

bak veel te nat om te rijden --> daar hebben wij gelukkig nog nooit last van gehad, er ligt volgens mij super drainage onder.

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:12

handig topic
wat is drainage(hoe je het ook schrijft) eigenlijk?
beetje stomme vraag maar oke!¡

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:14

Simpel gezegd waterafvoer in de bodem van de bak.
Het water dat zakt door het zand en komt dan in rioolbuizen terecht (via gaatjes in die buizen) en dan loopt het water via die buizen weer naar de sloot.
Dit is wel een hele simpele uitleg hoor, maar het gaat om het principe.

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:35

oke thanks

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:50

Is het eigenlijk heel duur om een binennbak aan te leggen?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:46

Je hebt nog geluk dat je een eb- en vloed bak hebt. Ik heb niet eens een bak! Ik rij in de wei. longeer als het gaat of probeer buiten te rijden... Als dit allemaal niet gaat rij ik niet. Jammer maar helaas...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:31

@ klunsmuts: sinds ik de film The Horsewhisperer heb gezien, wil ik niet meer in de sneeuw rijden

@ vlasta; je maakt het zo goedkoop of zo duur als je zelf wil. Als je een nieuwe hangar wil bouwen, ben je wel enkele honderden duizenden euro's kwijt. Tenzij dat je alles zelf kan maken. Of bvb een grote schuur hebt, en er gewoon zand in laten leggen.

xxx

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:34

Nee wij hebben geen hangar.
Het moet vanaf de grond opgebouwd worden..
Ik heb geen honderduizenden euro's dus voor mij zit er geen binnenbak in

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:35

hey
je kan natuurlijk altijd inlichtingen vragen bij verschillende bouwfirma's enzo. Maar je zal altijd een basis moeten hebben van beton voor de fundering he.
tenzij je enkele mensen kennen die dat allemaal zelf kunnen. Maar dan moet je nog altijd al je materiaal kopen en hun uren betalen.

vergeet ook niet dat je daarvoor een bouwvergunning moet hebben!
xxx

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:36

Ook wij hebben geen binnenbak. Maar we zijn wel gezegend met een geweldig uitrijgebied vlak bij stal; klein stukje over straat en je bent er al. Verder zijn er hier in de buurt ook behoorlijk wat ruiterpaden naast de fietspaden, dus eigenlijk kan ik altijd wel rijden. Behalve als ik in de winter 's avonds naar stal moet, dan wordt het wat lastiger.
Ik heb wel veel geinvesteerd in goede regenkleding en schoeisel, maar dat is het me meer dan waard.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:54

Ik heb nog een paar maandjes geen binnenbak en daarna wel.

Maar zolang de bak goed begaanbaar is rij ik gewoon, of het regent of niet. Bij onweer rij ik niet.

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:23

mare
als je paard/pony nu hoefijzers hebt en je bak is nat moet er dan ook iets in de hoefijzers(kan even niet op de naam komen)of kun je dan gewoon in de bak gaan rijden zonder dat je paard/pony uitglijdt?¿

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:25

ik heb een binnenbak die kleiner maat is dan normaal. ik gebruik die binnenbak als de buitenbaak niet te rijden is

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:01

Wij hebben geen binnenbak, maar de bak is altijd te rijden.
Hoe hard het ook regent, bij ons is het dus geen probleem om te rijden in de regen. tenzij je het zelf niet zo lekker vind

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:11

mirarocky schreef:
mare
als je paard/pony nu hoefijzers hebt en je bak is nat moet er dan ook iets in de hoefijzers(kan even niet op de naam komen)of kun je dan gewoon in de bak gaan rijden zonder dat je paard/pony uitglijdt?¿

Bedoel je misschien stiften of kalkoenen heet dat toch?
Die hoef je niet te hebben hoor in een nattere buitenbak.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:31

Regen: ligt eraan wat voor regenbui meestal gewoon rijden maar als het echt plenst niet. Dan vind ik het toch een beetje griezelig ivm glad worden..
Onweer: regent het ook?
Sneeuw: Niet rijden, meestal is bodem dan ook bevroren
Hagel en IJzel: ligt eraan hoe nat de bak is... Meest dus niet.

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:59

ow dat is vreemd omdat je dat op een nat weiland wel moet.
weet iemand ook waarom in een buitenbak geeen stiften kalkoenen hoeven en op gras wel?¿

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:35

Met regen: gewoon rijden.
Met onweer: als het verweg is gewoon rijden/longeren en anders wachten totdat het voorbij is duurt nooit echt lang.
sneeuw: ligt er aan hoe de bak is. Met natte sneeuw gewoon rijden/longeren en anders naar buiten (op het fietspad blijft het niet zo snel liggen).
Met hagel: wachten totdat het meeste voorbij is en dan longeren.
Met ijzel: Hopen dat er op de fietspaden is gestrooit en anders rondjes lopen in stal.
Als de bak te nat is... met een eb en vloed bak (zoals bij de stal waar ik sta) kan de bak niet te nat zijn.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:50

Ik heb geen binnenbak..
Als het regent en het valt nog mee dan rijd ik gewoon, maar als het echt begint te hagelen ga ik onder de wasplaats staan, en wacht tot het over is .. En tsjaa kan je echt lang blijven staan, zo heb ik eens een halfuur gewacht, maar had ondertussen Saffier wat losser aangesingeld.. Dan ligt bij ons de bak meestal glad en dan kijken we wat we nog kunnen doen.. Sneeuw heb ik nog niet meegemaakt.. Wel dat het bevroren was, heb ik alleen maar gedraaft.. Ijzel , nog niet meegemaakt

Xxx