pony van een slachthuis , wat vinden jullie ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: pony van een slachthuis , wat vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:15

Ellebel schreef:
Citaat:
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard nu nog ergens rond zou lopen, omdat deze of gene zonodig roomser dan de paus moet zijn om mijn paard te "redden". Je ziet niks aan een paard waar voor het moment 100ml pijnstiller in is gespoten!

Als er 100 ml pijnstiller in zit mag ie niet worden geslacht iig niet voor het vlees

Maar wat je zegt is wel waar, daarom zou je eigenlijk altijd mee moeten zodat je zekerheid hebt. Ik heb dat bij mn vorige verzorgpaard niet gedaan (had er de mogelijkheid ook niet voor) maar heb er nog steeds wel spijt van, moet er niet aan denken dat je hem ineens op Marktplaats oid ziet staan

Ik ken diverse paarden die naar de slacht zijn gegaan en die opeens weer ergens opduiken, tot schrik van de eigenaar. Voor mij heeft dit op de achtergrond wel een beetje meegespeeld bij de keuze voor de spuit.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:19

Ik heb voor alle 3 mijn pony's niets of heel weinig betaald,en heb er weinig dierenarts kosten aan.
Ik heb zelf stallen en weide.
Mijn pony's komen allemaal van particulieren die een goed oude dag zochten.
Er zijn voor hun geen kosten meer aan gebonden,maar ze mogen wel altijd contact houden,of langskomen.
Ik mag zelf niet meer rijden en ben altijd een ponymens geweest dus vandaar dat ik dit erg leuk vind om te doen.
Als ze echt niet meer kunnen,en het beter is om in te laten slapen,dan gebeurt dat waar ik bij ben,en bij mij thuis,dus dat ik er zeker van ben dat ze een waardig einde krijgen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:05

ja dat is waar maar er zijn ook zat ponys die erheen zijn gebracht om een reden waarvan je denkt dat ie eigelijk helemala niet dood hoeft

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:08

verona schreef:
Ik heb voor alle 3 mijn pony's niets of heel weinig betaald,en heb er weinig dierenarts kosten aan.
Ik heb zelf stallen en weide.
Mijn pony's komen allemaal van particulieren die een goed oude dag zochten.
Er zijn voor hun geen kosten meer aan gebonden,maar ze mogen wel altijd contact houden,of langskomen.
Ik mag zelf niet meer rijden en ben altijd een ponymens geweest dus vandaar dat ik dit erg leuk vind om te doen.
Als ze echt niet meer kunnen,en het beter is om in te laten slapen,dan gebeurt dat waar ik bij ben,en bij mij thuis,dus dat ik er zeker van ben dat ze een waardig einde krijgen.

Zo hadden wij onze ijslander ook gekregen ( onze vorige gezelschapsmaatje ) , maar dan omdat die mensen gingen verhuizen en die pony niet mee kon want dat werd te duur voor de stalling, alleen hun grotere ( westrijd ) paard .

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:12

Ik zou inderdaad naar een manege in de buurt bellen of een advertentie (bijv op Bokt) zetten dat je een weide maatje zoekt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:15

ikke schreef:
Kijk, dat is nou een van de redenen om mijn paard niet naar de slacht te brengen, als de tijd daar is. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard nu nog ergens rond zou lopen, omdat deze of gene zonodig roomser dan de paus moet zijn om mijn paard te "redden". Je ziet niks aan een paard waar voor het moment 100ml pijnstiller in is gespoten!

als je er zeker van wil zijn dat je pony ook echt geslacht is kun je er bij blijven. als je denkt het zelf niet aan te kunnen kun je ook iemand anders vragen er voor jou bij te blijven zodat je ook zeker weet dat je pony dood is.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:17

ik zal ook nog eventjes een advertentie zetten op bokt

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:18

deedee19 schreef:
en die doen een heel aantal fjorden weg omdat ze te oud worden voor het manegewerk (ze zijn ong. 17 jaar oud)

17 jaar?! jeetje dat is toch niet te oud??
En zijn er zoveel bij ons op de manege die ouder zijn dan dat en die rijden nog met plezier mee hoor!!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:25

loulou schreef:
ikke schreef:
Kijk, dat is nou een van de redenen om mijn paard niet naar de slacht te brengen, als de tijd daar is. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard nu nog ergens rond zou lopen, omdat deze of gene zonodig roomser dan de paus moet zijn om mijn paard te "redden". Je ziet niks aan een paard waar voor het moment 100ml pijnstiller in is gespoten!

als je er zeker van wil zijn dat je pony ook echt geslacht is kun je er bij blijven. als je denkt het zelf niet aan te kunnen kun je ook iemand anders vragen er voor jou bij te blijven zodat je ook zeker weet dat je pony dood is.

Ja als dat verzekeringstechnisch mogelijk is wel.

Overigens kan een spuitje een vervelend einde zijn voor een paard (heb ik gehoord). Als ze ertegen gaan vechten en nog meer verdovende middelen moeten krijgen. Bij de slager krijgen ze toch een pin door het hoofd en zijn ze in een keer dood (sorry voor de details..)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:28

ingeborg schreef:
<knip>
Overigens kan een spuitje een vervelend einde zijn voor een paard (heb ik gehoord). Als ze ertegen gaan vechten en nog meer verdovende middelen moeten krijgen. Bij de slager krijgen ze toch een pin door het hoofd en zijn ze in een keer dood (sorry voor de details..)?

Bij mijn dierenarts vechten paarden niet tegen spuiten, hij is een KUNDIG man!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:53

ik heb nu mijn 3e paardje vd slacht "gered"simpel omdat er geen land mee te bezeilen was volgens velen ..

alle echte brave gezonde paardjes , tja niet daadwerkelijk vd slacht weggehaald maar wel weten dat ze opgehaald zouden worden ..

maar zoek je een goedkoop RIJ paard ? of gewoon een goed koop of gratis paard , is je kennis breed genoeg of is het echt idealisme of is het de portemonnee die spreekt ?

er zijn ook paarden opvang tehuizen , waar je niet al te veel betaald voor een paard miss ook een idee , "red"je een paard die ook niet heel erg veel kost + dat je bijna alle info krijgt die er is over de gezondheid *(dat wat ze weten dus..)

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:05

nickyu schreef:
ik heb nu mijn 3e paardje vd slacht "gered"simpel omdat er geen land mee te bezeilen was volgens velen ..

alle echte brave gezonde paardjes , tja niet daadwerkelijk vd slacht weggehaald maar wel weten dat ze opgehaald zouden worden ..

maar zoek je een goedkoop RIJ paard ? of gewoon een goed koop of gratis paard , is je kennis breed genoeg of is het echt idealisme of is het de portemonnee die spreekt ?

er zijn ook paarden opvang tehuizen , waar je niet al te veel betaald voor een paard miss ook een idee , "red"je een paard die ook niet heel erg veel kost + dat je bijna alle info krijgt die er is over de gezondheid *(dat wat ze weten dus..)

Het is echt gewoon voor gezelschapspony er word niks mee gedaan ofzo.
savonds in stal en smorgens samen met Zhjakira ( jaarling ) in de wei weer tot savonds.

Ik zal ook eventjes info zoeken over opvangtehuizen dankje voor de info

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:16

Hallo
Ik was 13 jaar geleden op zoek naar een pony.
Nou heel lang gekeken maar niet echt iets gevonden wat ik wilde,
toen de manege eigenaar me bij me nek pakte en zei: ik heb je pony gevonden.Wij naar de laatste stal ,ik helemaal gespannen je kent het vast wel pijn in je buik en kriebels, zal het nu dan gelukt zijn,zal dit de pony zijn waar ik naar op zoek was.
Nou toen werd ik bij hem in de stal gedropt er mocht niemand bij komen ik moest maar kennis gaan maken.nou dat was wat, ik loop de stal in kreeg een kopstoot en hij moest maar wijnig van me hebben,dat kwam omdat ie net van de trein af kwam en nog nooit een mens had gezien.Hij kwam namelijk uit rusland van de steppen (het wild).

mijn pony is met heel veel paarden tegelijk gevangen en op de trein naar Europa gebracht daar hebben ze een aantal stops gemaakt bij handelaren,om te kijken of ze de paarden konden verkopen,en de weg ging verder en verder de laatste stop was het slachthuis. daar werden de rest van de paarden die niet verkocht werden uitgeladen en die moesten dus wachten tot ze aan de beurt waren heel sneu. het zijn dus allemaal slachtpaarden uit rusland vandaan.

mijn pony heb dus eigenlijk geluk gehad, dat hij opweg naar het slachthuis van de trein is gehaald, en bij ons op de manege kwam waar ik helemaal verliefd op hem werd. ik heb hem nu dus 13 jaar en ben nog nooit zo blij geweest met zo een beste vriend als hij!!!!

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat er dus ook hele goeie paarden bij de slacht terecht komen en je kan er best eens een kijkje gaan nemen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:39

Fijn dat het allemaal zo gelopen is Loveprince. Ik denk dat je helaas niet veel van dit soort paarden aantreft bij de Nederlandse slachthuizen. Misschien geldt dit voor shets.

Ik denk dat er ook veel paarden en pony's bij de slachthuizen staan waar al het een ander aan gedokterd is en waarbij uiteindelijk besloten is de dier naar de slager te doen. Persoonlijk zou ik zo'n dier niet als gezelschapsmaatje willen kopen tenzij ik de 'garantie' krijg van een dierenarts dat er een grote kans is dat een leven op de wei de komende jaren pijnloos is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:40

Paarden worden meestal niet voor niets naar het slachthuis gebracht. De meeste mensen hebben daar goed over nagedacht en hebben met pijn in hun hart afscheid genomen. Wat denk je wat er gebeurt als je zo'n paard dan weer tegenkomt omdat een of ander pennymeisje het zielig vind dat er een paard geslacht wordt? Meestal is het zo dat het paard zieliger is als het in leven wordt gehouden omdat hij pijn lijdt!

Natuurlijk zijn er de verhalen over paarden die gered zijn van de slacht en nog een fantastisch leven hebben, dat is denk ik het topje van de ijsberg. De mensen die een slachtpaard hadden waar het mis ging die lopen niet te koop met hun verhaal en dat lees je dus niet.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:42

Nou wat ik begreep is dat er regelmatig paarden van uit het buitenland naar nederland worden vervoerd voor de verkoop en dan door gaan naar de slacht ik zal eens vragen aan de manegehouder of dat nog het geval is.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:07

chitra schreef:
deedee19 schreef:
en die doen een heel aantal fjorden weg omdat ze te oud worden voor het manegewerk (ze zijn ong. 17 jaar oud)

17 jaar?! jeetje dat is toch niet te oud??
En zijn er zoveel bij ons op de manege die ouder zijn dan dat en die rijden nog met plezier mee hoor!!

Ja maar ze willen ook graag meer merries omdat ze een paardenmelkerij zijn gestart. Dus dat is ook een reden die meespeelt (het zijn veel ruintjes nl.)

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:54

We hebben net naar het slachthuis in St. Oederode gebeld maar hun zeide dat daar bijna geen paarden werden heen gebracht. Dus gaf ze ons een nummer van een meneer en die had ook pony's te koop, maar mochten vandaag niet bellen omdat die meneer jarig is.

Sabiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:25

ik vindt het goed van je !! dat je zo iets wil doen en ik wens je er veel succes mee

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:31

Sabiine schreef:
ik vindt het goed van je !! dat je zo iets wil doen en ik wens je er veel succes mee

dankje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:35

je kan ook naar de paardenmarkt gaan , daar staan de echtestumperds

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:02

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 15:26

KiWiKo schreef:
je kan ook naar de paardenmarkt gaan , daar staan de echtestumperds

Ben ik al geweest ik st. antonius ( tunus ) zo'n kleine paardemarkt maar daar waren eigelijk geen zielege pony's , Wel een heel zieleg en ziek ! Paard, als die hoeste , hoste die een heele hoop ( en dan ook echt veel ! )slijm eruit echt heel zieleg..
We hadden nog een heele leuke kleine shetveulen gezien maar daar vroegen ze 850 euro voor , en dat vind toch iets te veel voor een shetlanderveulen van 4 maanden.
er stond ook een heele grootte Shire maar die liep mank en ik dnek niet dat die bij ons in de stal past haha

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 15:28

BleikjA schreef:
op www.icelandic-horses.com staat nu een ijslander te koop uit 1985. prijscat. A

kan het niet vinden

*edit* ik heb het gevonden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:40

ik vind het een goed initiatief van je.
Laat je niet ontmoedigen door sommige reactie's hier, ze hebben wel gelijk dat je goed moet kijken en opletten, maar als je goed kijtk staan er echt nog wel gezonde pony's tussen.
Een kennis van mij met een handelstal heeft laatst nog een paard weggebracht die wat met de zenuwen had dus met instpanning (werken) viel die wel eens of struikelde, maar op het land is er niks aan de hand.
Alleen voor de handel niet interessant.
Je zult alleen inderdaad je ogen goed open moeten houden.