Wat voor schimmel is dit/wordt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Wat voor schimmel is dit/wordt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 19:33

Nou ze is van Uniform (erg dominant) en geeft over het algemeen alleen schimmels. Ze heeft in totaal pas 2 bruine gegeven, maar die waren beide van Lancet.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 06:41

pricilia schreef:
Zo iets is El-Ninjo alleen dan donkerder:
Afbeelding
Zo gouw het meisje online is die er een foto van heeft laat ik jullie een foto zien

O ik weet het niet eerlijk gezecht. Ik denk eigenlijk zelf wel dat het Roan wordt.

Heel erg leuk dat je mijn pony als voorbeeld neemt voor roan. Maar vergeet niet dat deze ook nog eens een schabrakbonte is!!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:40

Suelza schreef:
Nou ze is van Uniform (erg dominant) en geeft over het algemeen alleen schimmels. Ze heeft in totaal pas 2 bruine gegeven, maar die waren beide van Lancet.

Lancet is EeAAgg: heeft dus zwart en vos gene, is homozygoot voor Agouti (geeft het dus altijd door), en geen schimmel.

Uniform is EeAaGG: id zwart en vos gene, is heterozygoot voor Agouti, en homozygoot voor schimmel (geeft het dus altijd door = zijn veulens zijn ALTIJD - IEDERE KEER - schimmel)

Wat is haar moeder lijn??

Met wat meer puzzel kan je bijna perfect uitwerken wat haar genotype type is? (bijv; EE of Ee, Aa of AA , gg of Gg )

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:46

Haar moeder is Uniform x Jurriaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:35

Suelza schreef:
Haar moeder is Uniform x Jurriaan.

OK ... wij weten een beetje meer maar nog niet alles:

Uniform (bruin schimmel) EeAaGG
Jurriaan (vos) ee Aa of aa gg
?moeder's moeder? (kleur)

- omdat jou paard bruin is MOET moeder bruin of zwart zijn geweest bij geboorte = Ee of EE (eliminatie ... Jazz is vos dus moet de zwarte gene van ergens komen)
- Uniform is homozygoot voor schimmel dus = G; maar hier ontbreekt een schakel ... van Jurriaan kan mm niet schimmel zijn ... wat voor kleur had mm? = ik denk dat dit hoogste waarschijnlijk Gg is
- moeder als bruin geboren heeft minstens een A (Aa of AA) maar als zwart geboren aa : weet je de geboorte kleur van de moeder van je paard kleur na het veulenvacht wissel?

Indien moeder bruin geboren Ee Gg Aa of AA
Indien moeder zwart geboren: = Ee Gg aa

Jou paard: moeder + Jazz eeAagg
Ee (dit is zeker ... dus jou merrie kan ook vos geven)
gg (geen schimmel ... denk ik) of Gg (indien schimmel)
Aa of AA (omdat ze bruin is: ik denk eerder Aa)

Dus
= Ee Aa gg of Ee AA gg (niet schimmel bruin)
= Ee Aa Gg of Ee AA Gg (schimmel bruin)

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:37

je kan het zien aan de haren van de staart dan wordt de staart steeds lichter.als het een schimmel wordt dan he!¡

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:49

mirarocky schreef:
je kan het zien aan de haren van de staart dan wordt de staart steeds lichter.als het een schimmel wordt dan he!¡

Ja dat begrijp ik, maar ik stel de vraag hier gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Alle veulens van de moeder van mijn merrie waren binnen een paar maanden grijs, terwijl die van mij een jaar lang zwart is gebleven en nu gedurende de zomer wat oplicht.

Haar staart, manen en benen zijn pikzwart en die zullen naar alle waarschijnlijkheid pas als laatste gaan verkleuren.

Ze heeft overigens al wel wat witte haren her en der op haar lijf, maar of die wit blijven dat weet ik dus niet. Vandaar dat ik mij afvroeg wat het gaat worden. De fokker twijfelt of ze wit blijft, gezien de voorgeschiedenis die hij heeft met betrekking tot zijn paarden.

Ik zal eens uitzoeken of haar moeder bruin of zwart is geboren... Ze is nu in ieder geval vliegenschimmel. De meeste veulens die zij heeft gehad zijn bruin geboren, dacht ik.

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:25

eeen schimmel wordt toch bruin geboren en wordt dan toch schimmel?¿of zit ik nu verkeerd

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:46

Ik kende een koffievos, dacht ik , totdat hij 2.5 was, hij werd steeds licher en lichter en is nu helemaal wit. Het kan ook echt later komen hoor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:16

Ja, ik weet dat het later kan komen. Vandaar ook mijn vraag: "Wat voor schimmel wordt dit"

Er zijn natuurlijk aardig wat varianten in de kleur schimmel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:19

Aangezien dat de vader, Jazz, geen schimmel is EN de moeder maar heterozygoot is voor schimmel, is de kans met deze combinatie maar 50% op een schimmel (1 op 2!).

De witte haartjes door het vacht, mits dat het niet overweldig is als voorteken van het schimmel worden, kunnen ook aanduiden op de aanwezigheid van een andere gene, mn sabino (wat vaker voorkomt bij KWPN'ers en Gelders) of rabicano. Deze twee, zeker de sabino, kunnen in zeer minimale vorm voorkomen met een lichte verspreiding van witte haartjes door het vacht EN witte haren in de manen en staart. Deze twee hebben NIETS met schimmel te maken.

Er zijn GEEN varianten in schimmel, dat GEEN kleur is! Alles dat je van de verschillende tinten kunt zeggen is dat ze leeftijd gebonden zijn, genetisch ligt het vast. De rest is afhankelijk van de basis kleur: zwart/blauw schimmel, bruinschimmel, vosschimmel.
Je hebt natuurlijk de twee types schimmel:
- veranderlijk veroorzaakt door de zg 'Grey' gene ('G'), veulen wordt in basis kleur geboren en door de loop der jaren veranderd naar wit, met alles tinten grijs tussen door.
- onveranderlijk schimmel, dat eigenlijk geen schimmel is, wordt veroorzaakt door de zg 'Roan' gene ('Rn'), veulen wordt al duidelijk grijs op lichaam geboren en die wordt alleen maar witter door de loop der jaren, maar hoofd en benen blijven donker in de basis kleur.
De type schimmel van Uniform is 'veranderlijk' schimmel, ze is bruin geboren dus is zij een 'veranderlijk' bruine schimmel ... ALS zij een schimmel is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:10

* Een kleine aanvulling *

Mijn veulen is pikzwart geboren en dus niet bruin.

Ze heeft idd her een lichte verspreiding van witte haren door haar vacht heen, dat hebben ze al eens eerder bij een veulen gehad. Dat paard is dus bruin gebleven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:27

Suelza schreef:
* Een kleine aanvulling *

Mijn veulen is pikzwart geboren en dus niet bruin.

Hebben wij het over een andere paard dan die op de foto's van de eerste blad? Die foto's zijn van een bruine paard. Ze zou wel zwart geboren kunnen zijn (en veel bruine veulens worden ook zwart geboren daarom is het altijd aan te raden om pas na het wisselen van veulenvacht de schetser te laten komen) maar op de foto's, indien wij het hebben over dezelfde paard, is zij bruin.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:30

Ja, dat klopt.

Maar dit is zij als veulen.

Afbeelding

Pas sinds haar veulenvacht weg is, is ze bruin...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:39

Zij is dus bruin.

Als men vraagt wat de geboorte kleur is, zeker bij schimmels, bedoelen ze echter de ECHTE veulen haren kleur, dus die van na het eerste vacht wissel op +/- 4 maanden.
Geboorte kleuren kunnen heel misleidend zijn ! Bijvoorbeeld:
- zwarte veulens worden muisgrijs geboren
- champagne veulens worden vos-achtig geboren
- palomino veulens kunnen als lichtte vossen worden geboren of als echte 'bleekscheten'.
- bruin veulens worden zwart-achtig geboren
- koffie vossen kunnen heel donker, zelfs zwart-achtig geboren worden.

Mooie veulens trouwens!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:55

Ja, bedankt. Het bruine veulen wat ernaast loopt is ook familie van die van mij. Die is geloof ik uit een dochter van de moeder van mijn merrie.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan kom ik tot de conclusie dat alle veulens uit de moedermerrie bruin geboren zijn. Dan is de kans dat de moeder bruin is geboren, waarschijnlijk ook wel aannemelijk.

Wat zegt dat over mijn veulen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:20