Wat doen jullie nou in de regen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Re: Wat doen jullie nou in de regen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:27

Ik doe gewoon wat ik anders ook zou doen Alleen rijd ik dan in de (buiten)bak ipv de wei waar ik normaal rij (omdat ik de bak te zwaar vind), omdat ze anders erg snel uitglijd.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:32

ik rijd gewoon als het regent, meestal heb ik dan net op gezadeld en heb dan geen zin om dan gelijk weer af te zadellen. Ook voor m'n paarden vind ik t beter als ze ook leren om in de regen te lopen. Had een tijdje terug les met m'n 4jarige, het regende echt keihard, we waren helemaal doorweekt, zadel was nat enz. we moesten wel door rijden anders is t zonde van het geld. Als het tuig gewoon goed ingevet is, is het niet zo erg, goed is het natuurlijk niet, misschien kun je er gewoon zo'n zadelhoes omheen doen en dan rijden, is je zadel teminste beschermd tegen de regen.
Na het rijden in de regen gooi ik even een zweetdeken op zodat ze goed kunnen drogen, na een 11/2 2 uur haal ik die weer af. Heeft m'n paard in de wei gestaan en is ze nat geregent dan haal ik er een handoekje over heen en gaan we rijden (zweetmes heeft vaak geen zin dan komt er toch haast niks af)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:07

Over het algemeen regent het niet zovaak dat je dit probleem dagelijks hebt. Tot nu toe hebben we pas 1 keer niet kunnen rijden door flinke regen.
Over het algemeen zijn de pony's ook zo droog na een bui, want koud is het niet (en in de winter liggen er dekens op). Op een natte pony rug wordt geen zadel gelegd, hier althans..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:10

bij mij wel maar dan is ze niet helemaal zeiknat geregend, meestal heb ik ze gewoon van te voren op stal als ik wil rijden en weet dat het smiddags nog even gaat regennen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:22

Ik had vandaag les en het regende heel erg hard, ik pakte mijn paard uit de wei toen had het een half uurtje geregend,
Ik heb hem een beetje op laten drogen en ben gewoon gaan rijden..

Toen ik klaar was was hij mooi droog..

Straks krijgt hij overigens wel gewoon een regendeken op!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:39

Ik lees nu ook dat bijna iedereen een regendeken opgooit..
Is dat nou echt nodig?? Of gewoon om niet nat te worden..
Ik ben van plan om namelijk helemaal geen dekens te gebruiken in de winter, misschien alleen even een zweet/uitrij-deken als ik (duh) gereden heb

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:18

Tja, dat ligt gewoon aan hoe 'hard' je paard is. Ik was in principe ook voor om de paarden zonder deken buiten te zetten. Als je ze daar aan laat wennen, krijgen ze wel een goede wintervacht (nadeel is wel dat ze goed zweten, maar dat is een kwestie van goed droogstappen). Maar mijn Duke is al aardig op leeftijd en mijn driejarige had vorig jaar last van wat regen-eczeem. Dus toch maar een regendeken. Het is niet direct extra warm, maar houdt gewoon het paard droog.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:01

Als het gewoon wat motregent ga ik gewoon rijden, als het echt hard regent, tsja, dan wacht ik af, en als het te lang duurt, dan rijd ik niet, meestal is dan de bak ook net té nat.

Als ze door en door nat is, gooi ik er geen zadel op, maar anders gewoon even borstelen, beetje laten drogen en zadel erop.

En nadien een zweetdeken erop indien nodig .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:21

hey
Als ik er al op zit: gewoon doorrijden. Zeker als het les is
Als ik er nog op moet: hij staat op de weide met regendeken, en als het een hele dag stortregent, blijft hij op stal. Dus droog ik hij sowieso wel.
Meestal wacht ik heel even tot het wat minder hard regent en ga dan rijden. Moest het nu de hele dag stortregenen, sla ik een dagje over. Maar ik zorg er wel voor dat hij iedere dag beweging krijgt, en lieft zoveel mogelijk. Ik heb ook een waterdicht uitrijdeken voor als het nodig is.
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:42

Wat ik in de regen doe?
Rijden.
Het leven gaat door,en ik rijd graag,dat laat ik niet verpesten door dat stomme weer!En jawel,ik rijd in een buitenbak

Eerst hagelde en sneeuwde het,iedereen ging in de loos met een warm paardendeken over zich heen zitten,en ik was daar aan het rijden in dat stomme weer Wel na het rijden in de regen,leg ik altijd een goed warm dekentje op,en doe ik hem af met een zweetmes

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:13

Dankjulliewel

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:52

wij gebruiken ook geen regen - of winterdekens

als ze nat is droog ik ze heel goed af met een oude handdoek voor ik haar poets

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:00

Ik ga gewoon rijden.. maar als het heel hard regent gewoon een superlange poetsbeurt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:05

xxsweet schreef:
En ik wil haar eigenlijk geen regendeken opdoen, want als het dan ophoudt met regenen dan moet ik eerst 10 minuten fietsen en hem afdoen bij wijze van spreke..

Hallo! nou het leuke van een regendeken is dat je 'm niet af hoeft te doen! een regendeken is namelijk niet echt belachelijk warm ofzo, tenzij het 35 graden wordt nadat het heeft gereden, dan zou ik 'm wel ff afdoen, maar die kans is niet zo groot hier in ons kikkerlandje!

Maar rijden in de regen is helemaal geen probleem hoor voor een paard, normaal gesproken moet dat gewoon kunnen en ja de wei is wat blubberiger, maar ja dat is een kwestie van laarzen aantrekken en klaar. ik zelf rijd in de regen/zon/vrieskou/sneeuw of wat voor weer dan ook, behalve als het glad is, anders wordt het zo'n 'blij dat ik glij' actie, haha!

Dus wel of niet in de regen rijden/rijden als je paard nat is heeft eigenlijk alleen met jezelf te maken, je paard hoort daar tegen te kunnen, het ligt er alleen aan of jij trek hebt in een nat pak.

oh je moet natuurlijk achteraf wel ff een zweetdekentje op doen he(als het nodig is)! dat is natuurlijk wel belangrijk.

xxsweet schreef:
Ik ben van plan om namelijk helemaal geen dekens te gebruiken in de winter, misschien alleen even een zweet/uitrij-deken als ik (duh) gereden heb

Een winterdeken zou ik zeker wel doen, zeker als je paard dag en nacht buiten staat, maar ook al staat ie gedeeltelijk binnen is een winterdeken best belangrijk, kijk als je een koudbloed hebt is het wat anders, die kunnen gewoon meer hebben wat dat betreft. Maar ook met oog op wintervacht is het verstandig een goede deken op te doen, hoe dikker de wintervacht hoe sneller je paard zweet en hoe langer het duurt voordat ie weer droog is.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:14

Als het regent ga ik alvast gewoon lekker lang poetsen totdat het ophoud ( als het hard regent dan ) .. als ik zie dat het zachter gaat regenen ga ik gewoon rijden. Want ik vind niet echt fijn rijden met die harde regen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:20

Gewoon rijden, tenzij het echt zo hard regent dat het pijn doet - dan ff wachten tot het mindert. Ik vind het wel wat hebben om door de bagger te crossen en 'weer en wind te trotseren'. Eigenlijk vind ik het erger om te rijden als het begint te stormen-dan worden die paarden gelijk zo schichtig. Het voordeel is dat je paard op concours in de regen ook gewoon door blijft lopen.
Of je zadel er tegen kan weet ik niet maar ik neem aan van wel - ze zijn ontworpen om mee te rijden toch. Mijn leren wordt goed onderhouden en kan het wel hebben.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:21

hyppolyte schreef:
Een winterdeken zou ik zeker wel doen, zeker als je paard dag en nacht buiten staat, maar ook al staat ie gedeeltelijk binnen is een winterdeken best belangrijk, kijk als je een koudbloed hebt is het wat anders, die kunnen gewoon meer hebben wat dat betreft. Maar ook met oog op wintervacht is het verstandig een goede deken op te doen, hoe dikker de wintervacht hoe sneller je paard zweet en hoe langer het duurt voordat ie weer droog is.

Mijn paardje heeft alleen maar zonder dekens op het land gestaan(dag en nacht / zomer en winter ..)
We hebben haar net 6 maand en staat nu 's nachts op stal.. Ik denk dat dat wel een verschil is en ik geloof ook dat ze 's winters helemaal niet naar buiten gaan

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:22

ik weet niet wat voor paard je hebt natuurlijk, en dat zei ik een koudbloed kan het beter hebben dan een warmbloedpaard. maar het feit dat een paard altijd dag en nacht buiten heeft gestaan zonder deken wil nog niet zeggen dat dat ook goed is. bovendien heeft het ook voordelen (minder bezweet paard). kijk als ze helemaal niet naar buiten gaan maakt het inderdaad minder uit, maar als ze wel in een buitenstal staan zou ik er toch een (wat dunner) dekentje overheen gooien als ik jou was. Kwaad kan het toch niet en ik voorkom dingen liever dan dat ik ze genees om het ff zo te zeggen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:30

xxsweet schreef:
hyppolyte schreef:

Mijn paardje heeft alleen maar zonder dekens op het land gestaan(dag en nacht / zomer en winter ..)
We hebben haar net 6 maand en staat nu 's nachts op stal.. Ik denk dat dat wel een verschil is en ik geloof ook dat ze 's winters helemaal niet naar buiten gaan

Vanessa kan makkelijk zonder deken lekker buiten, het is niet voor niets een Fries hoor.
En tja zoals je ziet: iedereen denkt er verschillend over, maar zoals je weet rij ik wel gewoon in de regen, even je paardje op laten drogen, goed schabrak eronder en huppa gaan met die banaan.
Maar dat is ieders principe voor zich natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:47

Als het erg hard regent begin ik niet met rijden. Maar als hij nat is vanwege rgen of zweet van de warmte dan droog ik zijn rug goed af met een handdoek. haal er een borstel overheen en ga gewoon rijden.

Alleeen na afloop haal ik mijn dekje onder het zadel uit en droog mijn zadel af. Dat droogt verder vanzelf wel.

Alleen moet je met losrijden even kijken of je paard erg koud is. Dan moet je langer rustig stappen tot de spieren warm zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:37

Citaat:
Vanessa kan makkelijk zonder deken lekker buiten, het is niet voor niets een Fries hoor.
En tja zoals je ziet: iedereen denkt er verschillend over, maar zoals je weet rij ik wel gewoon in de regen, even je paardje op laten drogen, goed schabrak eronder en huppa gaan met die banaan.
Maar dat is ieders principe voor zich natuurlijk.

kijk dat zei ik, ik wist niet om wat voor paard het ging, een fries kan dat natuurlijk veel beter hebben dan een doorsnee kwpn-er. in dit geval maakt het niet zoveel uit dus

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:55

hey,

ik zou, als je paard nat is, een zweetdeken omdoen, zorgen dat zijn sokjes goed droog zijn (even met een handdoek) en lekker in stal zetten. de volgende morgen heb je een droge pony. en als je geluk hebt, regent het niet meer! als het alsnog regent, kan je in het bos gaan rijden onder de bomen. voor het zadel heeft het niet zoveel gevolgen. en als je met een regenpak rijd, is je zadel zowat helemaal bedekt

veel succes ermee!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:38

Dankjulliewel
Ben tevreden over de antwoorden