Paard dreigt te steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Re: Paard dreigt te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:28

bando schreef:
nee ik zal haar zeker niet pijn doen ofzo maar jullie hebben nu tog allemaal over rijden maar dit doet die all1 met longeren?

Met longeren heb ik er geen ervaring mee, maar lijkt me dat je dan ook desnoods door middel van de zweep je paard gewoon voorwaarts moet houden zodat hij geen kans krijgt om te steigeren.
Als hij op stem reageert kan je het daar ook mee reageren. Mijn paard hoort precies aan mij wanneer ik kwaad ben als ze iets fout doet tijdens het longeren en hoef ik niks met de zweep te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:31

waarom zou je haar geen pijn doen???? alsof ze zo vriendelijk is naar jou toe

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:34

Bieketjuh schreef:
bonnielove schreef:
Mijn pony heeft een poos gesteigerd en steil overeind wat ik deed wat gewoon proberen dat ze niet eens de kans krijgen om te steigeren zodra je iets voelt ( doordat hij gaat stilstaan bijv.) gelijk om 'trekken'!
wat mijn pony ook nu nog wel is doet is dus ook dreigen door stil te gaan staan en al dr gewicht al op de achterhand te gaan gooien.
Bij mij steigert ze nog steeds wel is en bij mij krijgt ze gewoon een flinke lel en een schup.
Klinkt misschien hard maar ze kwam echt steil overeind en we zijn zelfs een keer achterover geslagen dus ieder zn eigen manier maar bij mijn paard werkt deze dus

Hoe bedoel je met gelijk om 'trekken'?

nou omdraaien naar de andere kant ...? snap je het ? kijk als ze gaan steigeren gaan ze omhoog en dan trek/stuur ik haar de andere kant op zodat ze niet KAN steigeren.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:35

ja hij reargeert wel op je stem als je ernaast loopt en zo maar met longeren is die gewoon te eigenwijs en luistert die nergens naar maar als ik de zweep erbij doe begint die juist te steigeren (allemaal alleen dan met longeren)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:36

[quote="Solide"]Als hij begint te dreigen meteen voorwaarts rijden, geef hem een trap zodat hij ook echt gaat lopen. Komt hij omhoog dan een keer met de zweep er overheen.

Ik heb het met mijn paard ook gehad. Toen ik het aan voelde komen dan gaf ik haar een keer flink been en trapte haar als het ware naar voren. quote]
Jep doe ik ook

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:39

bando schreef:
ja hij reargeert wel op je stem als je ernaast loopt en zo maar met longeren is die gewoon te eigenwijs en luistert die nergens naar maar als ik de zweep erbij doe begint die juist te steigeren (allemaal alleen dan met longeren)

Desnoods een keer een klap geven. Sorry hoor maar dan zou ik even heel consequent en hard worden. Of flink laten draven tot ie moe is en dan net iets verder. En daarna het andere werken weer door laten gaan.

Bij mijn paard heb ik dat als ie flink begint te bokken dat ik haar ook naar voren schop en haar eens flink laat draven tot ze niet meer kan en dan net een paar rondes meer. En daarna pak ik de training gewoon weer op. Nu begint ze die link te leggen en merk je gewoon dat ze het minder doet.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:43

Wat ik laatst hoorde, is dat als je een paard tussen zn oren slaat hij blind kan worden omdat daar allemaal zenuwen lopen...
Die van mij heeft het ook n tijdje gehad, was gewoon heel simpel werkweigering. Mijn instructrice heeft haar toen gereden en haar gewoon omhoog laten komen en als ze weer stond ontiegelijk op dr flikker gegeven... Ik ben niet zo snel en goed, en ze heeft het door mijn instructrice behoorlijk afgeleerd, maar als ze het bij mij flikt doe ik mn handen naar voren en sla met 1 hand aan de zijkant van dr kop... Zoals Kawako geloof ik al zei, steigeren is bij mij zo NOTTTT done... daar ben ik echttt heel makkelijk mee. Dan gaat de zweep er goed hard overheen(tenzij het echt van angst is, maar dat gebeurt mij niet of nauwelijks)

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:45

okj zal ik doen thnxx

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:48

Dat is 1 ding wat zeker is. Steigeren in NOT DONE. Het is gewoon gemeen. En als het van angst is kan ik het nog ergens begrijpen, maar vaak als ze angst hebben vluchten ze.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:54

zij heeft niet echt angst hij wil gewoon niet aan het werk en als die boos is doet zij zulke dingen zoals steigeren maar dna zie je ook helemaal die ogen naar binngen heen rollen maar verder is het gewoon wel een lief beesje duss:S

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:57

Ondanks dat ze zo lief is mag ze daar toch best wel voor op haar donder krijgen. Ze kan het straks ook tegen je gaan gebruiken en dat moet je nou net voor zijn. Dus probeer er alles aan te doen dat ze het afleert. En mijn mening is gewoon het voorwaarts houden. Laten lopen als je ziet dat ze af wil remmen.

En ogen die naar binnen rollen, ik vind het toch wel een gevaarlijke blik die een paard kan werpen. Zou er toch voor uitkijken.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:59

okj bedankt

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:28

Mexx2 schreef:
idd,hand naar voren,zodat je hem niet uit balans kan brengen,en achterover valt met paard en al!
en zodra je voelt dat hij het wil doen,been geven!
voorwaarts houden,dan kan hij het niet!
ik weet het,het klint makkelijk zo!
men zegt ook een ei kapot drukken op z'n hoofd(dan dekne ze dat ze d'r hoofd stoten,en bloed ),op het moment dat ie steigert,maar ik vind het knap van diegene dat je dat ei uberhaubt heel houd,tot dat moment,laat staan dat je timing zo goed is!!
sucses ermee!

in plaats van een ei een waterbalon of een zakje water nemen .
ik heb een poosje een pony verzord die een paar anderen hadden leren stijgeren heb een zakje water op haar hoofd kapot gemaakt toen ze omhoog kwam en ze heeft het NOOIT meer gedaan.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:05

love_sodera schreef:
Zoals Kawako geloof ik al zei, steigeren is bij mij zo NOTTTT done... daar ben ik echttt heel makkelijk mee. Dan gaat de zweep er goed hard overheen(tenzij het echt van angst is, maar dat gebeurt mij niet of nauwelijks)

Precies steigeren is hartstikke gevaarlijk dus zeker die zweep er wel overheen alleen trekt mij pony zich daar niet altijd wat van aan
@tijger : ja dat is toch dr voor dat ze denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en denken dat het bloed?
ik heb hetzelf nog nooit geprobeerd maar bij mijn pony is het puur geen zin hebben ( nou daar heb ik geen zin in of dat vind ik te moeilijk)!
miss toch ook maar is proberen met zakje water ( hopen dat het dan niet leegloopt in mn jaszak ofzo

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:10

lucasjuh schreef:
je kunt het idd doen met een ei ofzo, maar ook met een fles water of een zweep, tussen zijn oren slaan, dan gaan ze nou juist niet meer steigeren, als ie maar iets voelt druipen over zijn hoofd dan wil ie van eiges naar beneden
succes ermee!

Ik ken genoeg paarden die ook al worden ze met een zweep geslagen tussen de oren door blijve stijgeren. ik denk zelf dat doorrijden, beengeven bij het dreigen het beste is. Als je met een zwee tussen zn oren mept zul je net zien dat je met het uiteinde in het oog van jepaard prikt KAN, hoeft niet natuurlijk.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:18

Iemand met een longeer zweep ernaast en als hij het doet of dreigt te doen een flinke tik op het borst-buik gedeelte geven dan merken ze dat ze vanonder kwetsbaar zijn en "aangevallen"kunnen worden en dan bliven ze op de grond

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:03

Baily ik zou dan bang zijn dat ze juist naar achteren klappen, maar idd wel een harde les, zullen ze met de tijd niet door hebben dat als er niemand bij is er ook niemand is die hun kan straffen?

Mijn eerste paard deed het ook vaak onder het zadel, in het begin dan, je voelde haar dan alvast remmen en haar achterhand er onder zetten en in het begin zat ik ze maar gewoon uit, gaf flink been als ze weer aan de grond kwam en reed verder.
Na een tijdje probeerde ik eht te voorkomen, been eraan, desnoods tik met de zweep voordat ze omhoog kwam en als ze toch omhoog kwam omtrekken want soms voelde ik haar gewoon recht overheen staan.
Vooral niet aan toegeven, afstappen of stoppen waar je mee bezig bent, of je nou een tik geeft, extra been of omtrekt, als je daarna ook maar gelijk doorgaat met waar je mee bezig bent.

Mijn huidige haf heeft 2 keer aan de longe gestijgerd, de eerste keer dacht ik Zo....die heeft een grote mond en ging verder, de tweede keer heb ik de zweep onderlangs gehaald, ze draaide zich mijn kant op, wel op een meter of 3 afstand, en kwam gewoon overeind....tsja de eerste keer kon een foutje zijn De tweede keer heeft ze hem echt even gevoeld idd tegen haar buik aan *ze stond immers omhoog* en heeft het daarna nooit meer geprobeerd.

Bando ik denk ook dat de shet doorheeft dat jij wel dreigt, maar niet verder gaat, 1 keer gewoon uithalen en de meeste hebben het wel door.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:39

oke heel erg bedankt ik ga het zo even proberen..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:34

Sily schreef:
Baily ik zou dan bang zijn dat ze juist naar achteren klappen, maar idd wel een harde les, zullen ze met de tijd niet door hebben dat als er niemand bij is er ook niemand is die hun kan straffen?

Mijn eerste paard deed het ook vaak onder het zadel, in het begin dan, je voelde haar dan alvast remmen en haar achterhand er onder zetten en in het begin zat ik ze maar gewoon uit, gaf flink been als ze weer aan de grond kwam en reed verder.
Na een tijdje probeerde ik eht te voorkomen, been eraan, desnoods tik met de zweep voordat ze omhoog kwam en als ze toch omhoog kwam omtrekken want soms voelde ik haar gewoon recht overheen staan.
Vooral niet aan toegeven, afstappen of stoppen waar je mee bezig bent, of je nou een tik geeft, extra been of omtrekt, als je daarna ook maar gelijk doorgaat met waar je mee bezig bent.

Mijn huidige haf heeft 2 keer aan de longe gestijgerd, de eerste keer dacht ik Zo....die heeft een grote mond en ging verder, de tweede keer heb ik de zweep onderlangs gehaald, ze draaide zich mijn kant op, wel op een meter of 3 afstand, en kwam gewoon overeind....tsja de eerste keer kon een foutje zijn De tweede keer heeft ze hem echt even gevoeld idd tegen haar buik aan *ze stond immers omhoog* en heeft het daarna nooit meer geprobeerd.

Bando ik denk ook dat de shet doorheeft dat jij wel dreigt, maar niet verder gaat, 1 keer gewoon uithalen en de meeste hebben het wel door.

Nou, het werkt heel goed!
En je zet zelf al in je verhaal dat je het met je haf aan de longe ook gedaan hebt dat lijkt me dan wel een bewijs...

Cappuccino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:26

Ja.. ik vind aan steigeren altijd heel eng dat ze dan achterover klappen. Marja.. EIgenlijk moet je zorgen dat als je pony of paard steigert automatisch naar voren gaat zitten want veel mensen raken in paniek en trekken dan hun paard of pony achterover. Dus gewoon zorgen dat je naar voren gaat zitten en handen naar voren doet.. en als hij neer komt dan gewoon een keer flink straffen.. Ik denk niet dat je er meer aan kunt doen want onder het steigeren straffen is eigenlijk wel beter.. maar dan krijg je wel meer kans dat je paard of pony doorklapt.. dus..

Nou sterkte ermee en ik hoop dat het eruit gereden kan worden!