castreren of niet??shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: castreren of niet??shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:37

KiWiKo schreef:
Ik vind het dierenkwelling om een paard hengst te houden terwijl hij niet mag dekken..........

Amen.

Zelfs mijn meervoudig kampioenshengst word gecastreerd als hij geen merries meer krijgt(dat terwijl hij bij mij wel altijd het hele jaar door bij andere paarden op het land kan kopen, dit zijn vaak net afgespeende veulens, jonge hengsten en merries die drachtig zijn van een andere hengst).

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:39

bedankt voor de reacties.....

ik kijk het nog een maandje ofzo aan en dan zal ik is gaan informeren voor castratie, maar weetje wat ik vind (niet meteen boos worden allemaal) ik heb die shetlander gratis gekregen en als hij ooit verkocht word leveren ze ook niks op, en zo'n castratie kost toch al gauw 200 euro?? dacht ik zo. Als het echt moet heb ik het er wel voor over hoor maarja...dat word hard werken

Hij loopt trouwens wel dag en nacht in de wei, bij andere paarden (merries) want hij kan er toch niet bij

Kan iemand misschien nog vertellen hoelang je hem moet verzorgen na castratie en hoe snel je verschil merkt aan hem?

Groetjes Marielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:41

Ik heb van de lente mijn jaarling liggend in de wei laten castreren en dat koste me 76 euro

En heb er niks aan hoeven doen qua extra verzorging.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:41

De castratie van mijn paard kostte 100 euro.
Maar ja, hoeveel je paard ook waard is, hij kost altijd geld. Als je dat er niet voor over hebt, moet je misschien eens gaan nadenken of je deze pony nog wel wilt hebben.

Verzorgen loopt erg uiteen, volgens mij van een week tot heel lang als er complicaties zijn. Het verschil merk je heel geleidelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:45

rensju schreef:
een dierenkwelling om hem hengst te houden? dat slaat toch ook nergens op... en als je 2 hengsten bij elkaar zet heb je ook weer vriendjes..... en trouwens merries zijn ook vaak genoeg hengstig.. is het dan ook een dierenkwelling dat ze niet gebatst worden?

2 hengsten worden echt niet altijd vriendjes hoor :N
Kan ook maarzo zijn dat ze elkaar helemaal lens trappen omdat er een merrie lang komt.

Merries hebben trouwens niet constant last van hun hormonen of wel? En voor merries bij wie de hengstigheid te heftig wordt zijn er ook nog middeltjes die dit kunnen aanpakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:53

rensju schreef:
een dierenkwelling om hem hengst te houden? dat slaat toch ook nergens op... en als je 2 hengsten bij elkaar zet heb je ook weer vriendjes..... en trouwens merries zijn ook vaak genoeg hengstig.. is het dan ook een dierenkwelling dat ze niet gebatst worden?

Ik vind het dierenkwelling omdat de hengst graag wil dekken, constant! het dier heeft constant met zijn hormonen te maken die als wilden te keer gaan........ alleen hij mag er niks mee, en dat vind ik emotionele mishandeling!

Een merrie is ook drachtig dat klopt maar die hebben dat maar een paar dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:57

drachtig of hengstig?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:58

zie oderschrift hengstig natuurlijk

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:08

duh... maarja dus je gaat de hengstigheid bij merries onderdrukken met een of ander middeltje ofzo... is dat niet sneu dan? ik vind van wel....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:10

rensju schreef:
duh... maarja dus je gaat de hengstigheid bij merries onderdrukken met een of ander middeltje ofzo... is dat niet sneu dan? ik vind van wel....

Er zijn mensen die dat wel doen hoor
Maar ik vind dat niet sneu nee, zoals KoWiKo ook al zegt is het van een heel andere orde dan de hormonen waar een hengst altijd last van heeft, en de consequenties die er voor het paard aan vast zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:12

rensju schreef:

nee ik pas mijn omgang aan het paard aan, Al sik een merrie heb die er heel veel last van heeft, dan ontzie ik haar

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:29

Het is onzin dat het zielig is om een hengst hengst te laten als hij neit mag dekken. In de natuur mogen ze ook neit altijd dekken alleen als ze sterk genoeg zijn om een eigne kudde te veroveren.

Maar als je er zelf problemen mee hebt waarom zou je hem dan hengst laten? Als hij nou heeft braaf was ja dan is het logisch dat je hem hengst laat als je een eigen weiland hebt.

Maar je geeft zelf aan dat je zijng edrag vervelend vind en de vervelendste leeftijd heb je nog neit eens gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:38

karoliena schreef:
Het is onzin dat het zielig is om een hengst hengst te laten als hij neit mag dekken. In de natuur mogen ze ook neit altijd dekken alleen als ze sterk genoeg zijn om een eigne kudde te veroveren.

Dus dan mag ie alsnog dekken. Verder wordt een hengt ook niet eenzaam opgesloten omdat ie hengst is

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:48

Wie zegt dat een hengst altijd word opgesloten. Mijn hengst heeft nog niet gedekt en misschien doet hij dat ook wel nooit, maar ik zie echt neit in wat daar zielig aan is hoor.

En tegenwoordig zijn er zat hengsten die een prima leven leiden, er zijn ook genoeg merries die zo goed als de hele dag op stal staan en er bijna neit uit komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:52

hengsten in Nederland hebben over het algemeen geen sociaal leven, en aangezien paarden enorme sociale dierne zijn is dat gewoon mishandeling.

maar wat is de meerwaarde van het hengst houfen dan ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:54

Voor mij is het karakter een meerwaarde.

Daarnaast zijn er zat hengsten die ene heel sociaal leven hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:55

alsof het karakter veranderd :D

en dat zijn er maar heeeeeeel, heeeeel weinig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:57

Als ik die van mij hengst had gelaten had ie verrekte weinig kans op een sociaal leven gehad. Niet dat ik het hem niet gun, maar omdat veel merriehouders het risico (terecht) te groot vinden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:00

Wees wel waarom worden hengsten vooral geruind omdat ze streken krijgen dus er veranderd wel degelijk wat aan het karakter. Ze zijn vaak moeilijk op te voeden maar als je eenmaal een band met ze hebt vind ik ze geweldig.

Mijn hengsten hebben een prima sociaal leven en zo weet ik nog heel veel hengsten die een prima sociaal leven hebben en genoeg buiten komen.

Zo veel mensen hebben nog niet eens problemen met hengsten hoor. Ik ben nog nergens met mn hengsten geweest waar mensen huiverig waren omdat er merries stonden. Zelf in de lessen, waar ik de enigste ben met een hengst. Heeft niemand er problemen mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:07

er veranderd niks aan het karakter, het enige dat veranderd is hun maniet van omgaan met bepaalde situaties.

Ik heb ook geen problemen met hengsten, maar ik vind het nogmaals dierenkwelling om het dier hengst te houden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:20

Ja maar waarom dan. Je roept het wel maar je geeft er geen uitleg over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:39

heb ik net gezegd, omdat het dier last heeft van zijn drang en hormonen en dat hij er niks mee mag. Dat is psychologische mishandeling. En als hij dan reageert op prikkels vanuit de omgeving kan die nog klappen krijgen ook.

n dat heb ik hierboven ook al gezegd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:56

Nou daar zullen sommige hengsten dan last van hebben maar ik ken er in ieder geval zat die gewoon rustig tussen de merries staan en zich echt niet aan eht opfokken zijn. Dus dan vervalt jou reden al dat het zielig is. Blijkbaar kunnen hengsten dus heel goed met hun hormonen overweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:00

Hoeveel hengsten, vanaf een jaar of 3, ken jij Karoliena?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:01

8 ongeveer.

De meeste komen bijna de hele dag buiten en ze hebben allemaal contact met soortgenoten.