elk paard kan de Z lopen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fransheijs

Re: elk paard kan de Z lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:40

Ja dat is toch regio Zuid

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:42

Ik kan met mijn shetje nooit de Z halen vrees ik Niet omdat het een shetje is, maar hij is nogal koppig Hij kan namelijk echt wel wijken als hij zin heeft

Tsja dus zo een paardje is meestal niet echt geschikt denk ik voor de Z

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:47

je paard in het z krijgen is anders dan je paard opdat niveau te houden dat vraagt veel meer. Ik denk dat de meeste dat vergeten en dan pas komt de kwaliteit van je paard en van jezelf om de hoek kijken daar moet niet te licht legen aangekeken worden je rijd dan wel topsport

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:49

Maar dat heeft natuurlijk ook grenzen, want als iemand 5 jaar Z rijdt getuigt dat mi niet van kwaliteit!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:53

Dressuur85 schreef:
Ik denk dat er bij elk RAS wel een paard is dat de Z WINSTPUNTWAARDIG kan lopen. maar niet elk paard. want een Z paard heeft echt een doorzettend en slim karakter nodig en moet ook niet in zijn bouw belemmerd worden om juist te bewegen. En zo is er bij elk ras wel minimaal 1 paard te vinden wat hier aan voldoet. Met 'elk paard' ben ik het niet eens want sommige paarden, neem grote koudbloeds, volbloeds met een 'kolder' in hun hoofdje of een draver die liever tolt en een onregelmatige tact heeft, zullen het niet redden (winstpuntwaardig) want die hebben er de bouw of de geest niet voor. En ja elk paard kan wel in het Z komen als je maar vaak genoeg wedstrijden rijd en zo vanzelf een keer een paar wp's haalt maar dat vind ik niet van toepassing want echt Z lopen moet winstpuntwaardig zijn.

Helemaal mee eens!!!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:55

Scum schreef:
Het M2 is eigenlijk moeilijker dan het Z1, dus als je daar doorheen komt dan lukt het Z1 ook wel.

Dat hoor ik inderdaad vaker! (dat de M2 moelijker is dan de Z1)
Ik ben nu M2 + 6 met mijn paard (Lekuri), maar door blessure's van Lekuri hebben we nu al ruim 1 jaar geen wedstrijden gereden, het schiet op deze manier dus niet echt op! Maar ik wil er wel voor gaan. Ik (en mijn paard) zijn nog nooit Z geweest, maar met goede training moet het te doen zijn!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:00

sorry fransheijs snap je zin niet

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:19

Het op niveau houden getuigt van kwaliteit! Maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan! Als jij je paard 5 jaar op Z-niveau houdt is dat niet meer kwalitatief, omdat je mi dan toch wel de overstap naar de Z2 of ZZ-licht had moeten/mogen maken!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:27

o zo ik bedoel als je hem in het z krijgt en dan hoger gaat ik heb gezien die niet waardig genoeg waren instorte ik wil alleen maar zeggen dat je niet elk paard op dat niveau kan houden gewoonweg omdat ze daar niet thuis horen en dat is niet vervelend bedoeld maar het gebeurt maar al te vaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:29

helemaal niks gelezen
reageer alleen op de stelling

ja elk gezond paard kan Z lopen
Wil niet zeggen dat ze elke keer met wp's of eerste plaatsen naar huis komen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:31

Je hebt gelijk Moniek het was ook niet om te weerleggen ofzo, het was meer een aanvulling ofzo (tenminste dat dacht ik haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:33

Citaat:
Iedere ruiter kan Z rijden, mits hij het goede paard onder zich heeft!

Hier ben ik het niet mee eens

Sommige ruiters zijn zo lomp, eigenwijs of weet ik veel wat.
schuiven de schuld steeds op het paard, kopen wel 10 keer een andere en blijven maar L, want hun treffen elke keer een staker

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:35

o ik bedoelde het niet aanvallend hoor maar jou stelling klopt ook zeker.
als je al zo lang z rijd moet je ook door gaan maar ik zie vaak dat mensen naar 1 jaar zet rijden hun paarden verder brengen en dat het dan goed mis gaat maar rij jij ook z als ik vragen mag?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:39

Ja ik rij momenteel ZZ-licht! Ik heb zelf ook 5 jaar in de Z gezeten (maar dat kwam door een verwaarloosde blessure en het revalidatietempo) vandaar dat ik het even aanstipte (zelfspot)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:44

haha maakt niet uit met je eigen paard? leuk hoop met mijn haf ook zo ver te komen hij heeft zeker wel de kwaliteit (haha) zijn broer en zus rijden ook in het z waarvan zijn broer in het z2 dus wel goed voor een haf hoop ook dat het met mij ook zo goed afgaat

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:47

Ja met die van mezelf. Als je Haf het kan (blijkbaar) dan moet je daar voor gaan! Dan moet je dat niet hopen, maar dan moet je daar voor gaan zorgen (haha makkelijker gezegd dan gedaan)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:52

In principe kan elk gezond paard een Z proef lopen met winst.
Hoeveel tijd en energie je erin moet stoppen kan verschillen van 2 jaar iedere week 2 uurtjes trainen, tot 4 jaar 6 uur hard trainen in de week en met veel moeite j epuntjes halen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:00

ja hoor het bewijs hebben wij hier op stal staan!

een halve tuiger, is zelfs wat overbouwd, geen echte mooie chique gangen en geen schoonheid opzichzelf, maar wel Z1+wp geweest

ook ik als amateur ruitertje heb met mn paard de Z1 gehaalt, paard was dan wel een plaatje om te zien en kon leuk bewegen, maar je moet het als ruiter er ook nog uit kunnen halen
paard had wel verder kunnen komen, helaas door lichamelijk probleem nu uit de sport

maar mn volgende paard moet imo ook wel in het Z kunnen komen, iig als ze gezond blijft, beweegt leuk, ziet er leuk uit en nouja nu nog hopen dat ze braaf te rijden is

ook mn springgefokte pony met 4 hoge witte benen was ik in no time M1 dressuur mee, terwijl zij niet precies is wat ze in de dressuurring willen zien

nee als je paard gezond is en blijft, moet je met ieder paard de Z1 kunnen halen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:03

miots enigsinds correct gebouwd kan elk paard het Z halen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:25

Niet ieder paard kan Z lopen. De meesten wel, met een nette ruiter, maar lang niet allemaal. Sommigen hebben gewoon hun lijf teveel tegen. DIe paarden tot het Z rijden is bovendien niet erg diervriendelijk.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 03:19

fransheijs schreef:
Ieder paard kan Z lopen, mits er de goede ruiter op zit!
Iedere ruiter kan Z rijden, mits hij het goede paard onder zich heeft!

Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Elk paard kan Z lopen , ja dat denk ik ook, hoelang hij daar over doet is een tweede.

Ook al heb je een goed paard, niet iedere ruiter kan Z rijden........
Er zijn hier op de wereld meer goede paarden dan goede ruiters.

Iedereen wil dat ene toppaard hebben, ze vergeten gauw dat de capaciteiten van dat ene paard hoger liggen als die van hunzelf, zo'n paard zal zich onder die ruiter niet bewijzen.

Zo had ik laatst een koper voor een Z paard. Een paard die zo braaf en bereidwillig is dat iedereen die de knopjes weet te vinden er mee kan rijden. Paard doet precies wat je vraagt niets meer en niets minder.
De koper ging stappen , draven, stappen, draven, ze wilde hem "even fijngevoelig"maken en meer activeren. In theorie klonk het fantastisch, ze kon het mooi vertellen.
Ze kon niet eens zitten, doorzitten was stuiteren en galopperen durfde ze niet. Uiteindelijk kreeg ze hem niet eens meer in draf........

Ik heb haar maar aangeraden een ander paard te kopen.
Ze zei, ik zoek toch een braver paard met meer looplust...........haha.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:54

kiana schreef:
Elk paard kan Z lopen , ja dat denk ik ook, hoelang hij daar over doet is een tweede.

Waarom kan niet iedereen Z rijden? Als je er maar lang genoeg mee bezig bent! Als een mens goede training krijgt, en al moet je er 10 jaar mee bezig zijn, ieder mens kan Z rijden, net zo goed dat ieder paard ook Z kan lopen!

Je moet niet uitgaan van wat een persoon nu doet, je moet uitgaan van wat de mogelijk van de mens is, en dan denk ik dat mijn stelling redelijk klopt, uitzonderingen daargelaten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:56

hihihi krijg je dan een deksel op je neus

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:43

Valt toch wel mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:00

fransheijs schreef:
kiana schreef:

Waarom kan niet iedereen Z rijden? Als je er maar lang genoeg mee bezig bent! Als een mens goede training krijgt, en al moet je er 10 jaar mee bezig zijn, ieder mens kan Z rijden, net zo goed dat ieder paard ook Z kan lopen!

Je moet niet uitgaan van wat een persoon nu doet, je moet uitgaan van wat de mogelijk van de mens is, en dan denk ik dat mijn stelling redelijk klopt, uitzonderingen daargelaten!

Bij je laatste allinia, ja dan kan ook iedere ruiter het.
Maar de praktijk laat zien dat zo niet alle ruiters zijn.
Want in de spiegel kijken is voor sommige niet te doen