Verkopen? Of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

Re: Verkopen? Of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:11

maar 4x prive les in de week? waneer oefen je dan in godsnaam?
ik bedoel! jemig ik heb 1x in de 2 weken les en ik ga als een speer met mijn pony dan doe je zeker weten iets verkeerd!
wat voorn pony heb je?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:11

Een uurtje weidegang per dag is niet echt veel, misschien dat je pony juist opknapt als ze wat langer de wei in mag? Ik ben zelf een ontzettende voorstander van weidegang, ik kan me zo voorstellen dat een paard er niet blij van wordt als ie het grootste deel van de dag op stal moet rondbrengen. Al was het alleen maar ter compensatie van de manege-lesuren die ze nu niet hoeft te lopen. Hoe dan ook, ze kwam er toch uit dan en dat is nu niet meer het geval. En wat die privéles betreft, misschien juist een beetje teveel van het goede? Leg je niet teveel druk op je pony? En wat hier al werd voorgesteld, kijk eens wat rond naar een ander instructrice. De ene instructeur is de andere niet, misschien kan iemand die een andere methode gebruikt je verder helpen. En als laatste, geef het tijd, zolang heb je die pony nog niet. Komop, ga ervoor!

Edit: ik lees nu dat je je pony al te koop hebt gezet. Jammer...

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:16

Ik zit me net te bedenken dat je zegt dta hij 1 uur op de wei komt en sochtend s en savond s een halve kilo brokken krijgt?
maareh... wat krijgt hij als hij gewoon in zijn stal staat dan??
niks?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:23

Nadiake schreef:
Ik ben 17 en rijd 8 jaar..
Ik snap niet wta jullie er vreemd aan vinden.
Ik vind het vreemd dat ik om raad vraag en dat iedereen me aanvalt

Ik val je niet aan, we helpen je alleen met je keuze. ik vind alleen niet dat je hierom je pony kan verkopen. beetje zonde. het is een manege pony geweest en het kost wel even tijd omdat allemaal weer op een rijtje en naar je hand te krijgen, maar die keuze heb je zelf gemaakt toen je hem kocht. en nu zou die weer verkocht worden? omdat het paard keer niet naar je zin gaat...?

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:31

Ik ben het ook wel een beetje met de rest eens. Als je een pony koopt mag ik toch hopen dat je een wel overwogen beslissing hebt gemaakt?
Een beest doe je niet zomaar weg omdat het niet bevalt.
Ik heb mijn pony als 16 jaar en in het begin was het ook janken omdat het niet goed ging. Na heel veel trainen, trainen en nog eens trainen is het toch allemaal goed gekomen en hebben we nog steeds heel veel plezier samen!!!!

Denk er goed over na voor je haar weg doet; ik zag dat ze te koop staat, wie weet word het nog wat tussen jullie!!!!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:34

Als je 8 jaar rijd denk ik dat je deze pony beter kan aanhouden! Zoek evt iemand die de pony ook een paar keer in de week rijd! Iemand met erg goede rijervaringen zeker omdat je zelf aangeeft dat je `bang` bent geworden denk ik dat je 4x in de week lessen beter kan trug zetten naar 1x in de week! Zoek les van iemand die je voluit vertrouwt en iemand die b.v. ook andere bokkers les geeft! Mischien kan je iemand op bokt zoeken?

Ik zou deze pony zeker niet weg doen want dan kan je elke keer als het even tegen zit daalijk een nieuw paard kopen!
Ik blijf er bij dat ik de fries niet zou kopen! ten eerste omdat er geen goede goedkope friezen bestaan! een frieschpaard van 6 jaar dta een dresuur geschiedenis heeft is echt niet goedkoop!
en aangezien je de laatste tijd veel hoort dat er zo maar paarden uit weides worden gestolen zou ik hier maar mee wachten!
Ga eerst verder met deze pony! evt moet je er bloed zweet en tranen voor geven maar dan kan je zeker trots zijn op het resultaat!
En geloof me dat geeft echt een KIK!
Laat even weten wat je beslissing is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:38

okee t kan dat het gewoon echt niet klikt met je pony..
dan moet je haar verkopen, heel simpel..

maar spring dan niet meteen op de eerste d ebeste fries die je ziet maar denk heel goed na over wat jij kunt en wilt...

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:41

Ik ben ook een ontzettende voorstander van weidegang maar ik zet ze echt niet zo heel veel er meer op omdat dit gewoon niet mag van de dierenarts .. een Halve schep eten is bij ons 1 kilo want dat zijn heel grote scheppen..
En die 4x per week privéles is gewoon omdat het nodig is eerlijk gezegt.. Groepslessen vind ik maar niets. Dat is gewoon de rest volgen en wat figuren rijden. Privélessen zijn heel intensief en ik heb trouwens een hele goede lesgeefster ze werkt in een dressuurstal en rijd zelf 4 paarden per dag zegt ze en iedereen is gek op haar. Bij haar boek ik ook vooruitgang. Ik heb hem te koop gezet ja, Maar eigenlijk gewoon om te zien of er interesse zou zijn moest ik hem verkopen, Ik ga het niet doen. Daar ben ik al zeker van. Mijn schrik moet ik maar overwinnen maar toch zou ik het leuk vinden om een iets jonger paardje erbij te hebben.. Dan kan mijn zus er ook weer mee rijden ondanks mijn pony te klein is voor haar.. Maar goed, ik verkoop hem niet, Ik keek gewoon of ik reacties zou krijgen.. Ja de fries was nou niet echt 'goedkoop' om het zo te zeggen.. Maar voor een fries wel .. 3000 euro en alle keuringen toegestaan.. En ja waarschijnlijk hebben jullie gelijk en moet ik maar gewoon trainen met haar en er het beste van maken.. Bedankt

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:50

Om heel eerlijk te zijn vind ik wel dat je een behoorlijk bedrag vraagt voor deze pony.. Niet aanvallend bedoelt maar de dingen die ik uit jou verhalen opmaak vind ik eigenlijk niet dat je kan zeggen dat het paard door beginnende als gevorderde ruiter goed te rijden is!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:12

3000 euro voor een fries is een etiketje met ik mankeer wat erop... zeker als het een 6 jarige is, met ervaring

ik heb willem eerst 1,5 jaar geleased voor ik hem kocht... wat denk je dat ik er op stapte en wegreed?? bloed zweet en tranen heeft het me gekost.. ennu nog.. maar nu krijg ik er resultaat voor. ik heb ook vaak er aan gedacht om hem te verkopen.. maar ik heb de belofte gemaakt dat ik hem zou 'redden' van de manege en hem nooit meer weg zou doen.. dus daar hou ik me aan.. of ik er nog plezier in rijden van hem heb of niet.. want de omgang met hem zou ik nooit kunnen missen.

willem was traag(liever lui dan moe) maar nu is hij een stuk vlotter. het zal altijd een paard blijven waar je aan moet werken, maar dat vind ik juist leuk.

willem moet voor mij werken, maar daar tegenover zet ik hem op het land, magtie lekker in de paddock, magtie lekker met andere paarden kroelen, krijgtie lekkers te eten. ik heb hem nog nooit zo vrolijk gezien en dat sinds hij weg is van die manege..

misschien moet je haar eens in een andere omgeving zetten, ander soort voer.. dat heeft bij willem geholpen. 2 kilo brok voor zon kleine pony is best veel.. willem krijgt met zijn 1.78 hoog maar 2kilo sportbrok...

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:28

Laukje met haar 1.32 een halfe kilo over de dag verspreid en die is echt niet sloom meer nu ze al wat kilos kwijt is!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:31

Nadiake schreef:
Dan 4 jaar later zijn we terug begonnen.. Dan hadden we na een jaar een veulen gekocht ze was wel al onder het zadel maar kende nog niets (dus niet echt zadelmak gemaakt maar eerder alles aangeleerd)
Die is weggegaan na een paar jaar omdat ze eigenlijk veel te klein voor ons was en toen heeft mijn nichtje hem gekocht die er ook al regelmatig op reed.

ehm een veulen dat zadelmak was??

En wat de rest betreft? Het is wel een komen en gaan van paardjes bij jullie hé? Of je nou besluit je pony te houden of niet, kijk bij het volgende dier eerst hoe gezond het eigenlijk is en WAT je er mee wilt gaan doen. Anders heb je straks een shet staan terwijl je eigenlijk de olympische spelen wilt gaan rijden...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:59

Nadiake schreef:
We hadden er een gekocht toen we nog maar net reden. Ja wij kenden er natuurlijk absoluut niets van en we dachten ja die heeft benen een hoofd en een staart dat zal wel in orde zijn. Niets was minder waar want eenmaal we ze gekocht hadden en op de wei stond lieten we ze keuren en alle
buikproeven
waren slecht en ze was bovendien 23 terwijl ze zeiden dat ze 13 was.. 6 Maanden later is ze gestorven aan koliek. Toen zijn we moeten stoppen met rijden van mijn moeder.. Dan 4 jaar later zijn we terug begonnen.. Dan hadden we na een jaar een veulen gekocht ze was wel al onder het zadel maar kende nog niets (dus niet echt zadelmak gemaakt maar eerder alles aangeleerd)
.

een veulen,die alles is ingerden,een paard waar BUIKPROEVEN zijn gedaan!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:09

Zet maar eens even door en zorg dat je deze pony aan het lopen krijgt! Als die dan moet stoppen vanwege de ouderdom kun je altijd nog een ander goed paard kopen.

Als jij 4x per week priveles krijgt moet je enorm hard vooruit gaan, zo niet dan zou ik toch echt een andere instructeur zoeken.

Over de conditie: als jij een uur snoeihard werkt met je paard is hij gegarandeerd moe, probeer grenzen te verleggen bij het beest! En dan bedoel ik niet in de zin van een uur galopperen maar een uur intensief dressuren, buigen, overgangen, oefeningen daar worden ze echt wel moe van!

Als je deze pony aan het lopen krijgt, kun je pas stellen dat je hebt leren rijden. Met de verkoop ben je de gemakkelijkste weg aan het zoeken, zo leer je het nooit.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:09

Nadiake schreef:
Ik ben 17 en rijd 8 jaar..
Ik snap niet wta jullie er vreemd aan vinden.
Ik vind het vreemd dat ik om raad vraag en dat iedereen me aanvalt

Oh, het is echt niet mn bedoeling om je aan te vallen, maar ik zou gewoon nooit om zoiets mijn paard wegdoen..Maar ik zag dat je je besluit al genomen hebt om de fries er dan bij te doen, dan vind ik dat de situatie gelijk weer anders ligt..maar is het dan eigelijk niet gewoon opgelost?

Of zit je nog met twijfels over de prijs van de fries t.o.v de fries zelf?
Ik heb geen flauw idee hoe dat allemaal zit dus daar kan ik je niet verder aan helpen..

Veel succes er mee...

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:01

Sorry ik bedoelde we hebben ze gekocht als veulen maar wel zadelmak laten maken. En wat betreft de buikproeven.. Ik ben van belgie .. Ik weet niet hoe jullie buikproeven in nederland noemen maar bij ons noemt het buikproeven dus als je iets wil zeggen informeer je dan eerst wat beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:13

How, ik lees hier gewoon alles eens .. maar ik ben ook van België en buiKproeven bestaat ook hier niet (het is buiGproeven) ... Dus eerst maar even zelf informeren voordat je zo'n dingen zegt

En hoe dat jij dat verhaal vertelde dacht ik ook van: amai, een veulen dat al zadelmak is .. het moet maar kunnen .. Dus misschien eerst je tekst eens nalezen of er wel staat wat je bedoeld voordat je het erop zet en dan raar reageert omdat mensen er raar op reageren?

Over die hele situatie.. het is jouw leven, jouw pony, jouw keuze.. maar ik zou mijn vreselijk schuldig voelen als ik een pony "red" van de manège en na een half jaar het al niet meer zie zitten .. Als je hem verkoopt, wie weet waar die terecht komt.. (en je gaat hem nu wel niet meer verkopen denk ik, maar je hebt die gedachte toch gehad en daar heb ik het over).

Groetjess

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:22

Tja je wordt nu wel aangevallen maar daar vraag je zelf wel een beetje om.....sorry hoor... De teksten die je schrijft lezen heel onlogish!

Ik vraag me werkelijk af waarom je die manege pony hebt gekocht. Ik lees in je tekst omdat je er haast nooit op kon rijden. Mijn gevoel zegt dan:"ze heeft die pony gekocht zodat alle andere mensen lekker niet meer kunnen rijden en hij van haar is".(als je begrijpt wat ik bedoel).
Idd als je zoveel priveles hebt wordt het tijd voor andere instructie als je niet vooruit gaat. Bovendien vindt ik dat je heel veel rijd (qua uren). Een Fries van 3000euri lijkt me niet okay...daarvoor koop je niet eens een fries veulen...Je verhaal klinkt zo verwend en ondoordacht allemaal. Veel suc6 met je keuze ik hoop dat je deze keer je hersens gebruikt!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:25

Ik sluit me bij de rest aan. Wel een beetje raar trouwens om een pony te koop te zetten waarvan je eigenlijk al zeker weet dat je 'm toch niet verkoopt ...

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:28

Buikproeven worden gedaan door de dierenarts bij de aankoop.. Been tegen de buik en dan ineens lopen?? Ooit van gehoord misschien? en de dierenarts noemt dat toch uitdrukkelijk BUIKproeven

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:30

dit is echt een "pennymeisje"!!
ik vind het zoiezo triest,er zouden veel kinderen "een moord doen" voor een pony va nd'r ouders,zo te lezen krijg jij er 3,en ze zijn allemaal te oud,te traag,te klein,of weet ik niet wat al!!
verwende penny's noemen wat dat in nederland!

zoies heet echt een BUIGproef!

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:32

Ok zet hier maar een slotje op .. Hoe kan je nu oordelen over iemand die je niet kent .. Ik zeg het nogmaals .. En stelletje zieligaards bijeen zijn jullie

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:33

We kunnen idd niet oordelen over iemand die we niet kennen, maar jij vraagt om reacties en die krijg je dus.
Bovendien zijn het echt nog steeds buiGproeven die jij bedoelt hoor ...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:36

ja,doe maar een slotje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:42

Het laatste wat ik erover ga zeggen: je opent een topic voor advies> je krijgt advies. Dat je het niet eens met met het advies a la, maar open dan geen topic.
En ook ik woon in Belgie en ook hier zijn het buigproeven, het been wordt namelijk geboGen. Aan de buik wordt nl. niks onderzocht.
Maar ik zou zeggen: trek er je plan mee, mensen hebben tijd gemaakt om over je probleem na te denken en je reageert zo, dat zegt mij genoeg.