Heeft een jong paard beenbescherming nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: Heeft een jong paard beenbescherming nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:19

Ik rijd/longeer mijn driejarige altijd met peeskappen. Anderen kunnen het onzin vinden, maar ik heb helaas zelf ondervonden hoe ellendig het is met een paard met een peesblessure te lopen, en zal er dan ook alles aan doen om dat te voorkomen.
Er kan dan wel geroepen worden dat ze vanzelf gaan opletten als ze zich een keer aangetikt hebben, maar als deze les je minstens een half jaar stappen aan de hand kost vind ik dat een erg dure les, zowel voor ruiter als paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:20

Marliesje schreef:
Mijn paard heeft geen afwijkende beenstand, maar toch tikte hij zich toen ik geen strijklappen gebruikte wel eens open. Voor mij genoeg reden om ze te gebruiken.

Dan moet je eens een hartig woordje met je smid gaan praten. Aantikken kan door iets aangepast bekappen goed worden voorkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:25

Urielle schreef:
een jong paard waar voor het eerst een ruiter opstapt is sowieso een nieuwe balans aan het zoeken en heeft het vaak moeilijk met rechtuit stappen dus ik gebruik JUIST bij een jong paard altijd peesbeschermers.

Dan stap je er DUS te vroeg op. Eerst voldoende balans en spierkracht opbouwen voordat je de extra belasting van een ruiter toevoegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:28

simongek schreef:
Ik vindt het onzin om maar te roepen dat het paard moet opletten en zelf om zijn benen moet denken. Hij heeft wel wat anders te doen als er voor het eerst een zadel en later een zadel en ruiter op zijn rug zitten.

Als je paard nog moet nadenken over zijn benen op het moment dat je er een zadeltje op gaat leggen, heb je volgens mij toch een heleboel stappen overgeslagen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:30

Waarom zou je het niet doen? Gewoon voor de zekerheid peesbeschermers en eventueel strijklappen achter. Het kan geen kwaad, ik heb niet het idee dat een paard er slechter van op zijn/haar eigen benen gaat lopen. Of zwakker van word. Peesblessures kunnen zo'n ellende zijn, langzaam genezen, altijd een zwakkere plek blijven etc. Het is voor een paard ook geen pretje om dan verplicht boxrust te hebben. De mijne gaat zelfs iedere dag de wei op met peesjes om.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:32

Een jong paard waar voor het eerst een ruiter opgaat zitten is altijd in onbalans. Wij doen altijd beenbescherming op. Onze tweejarige heeft beenbeschermers om in de wei. Hoeveel controle je ook hebt over een jong paard, bokkesprongen kunnen ze altijd maken. Daar doe je niks aan. Ik heb er net nog één gelongeerd, die lekker vrolijk was en even lekker bokte maar met beenbeschermers. Beenbeschermers beschermen en kunnen in goede handen geen kwaad.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 03:07

Ik doe peeskappen om omdat het mij een veiliger gevoel geeft.

In de wei loopt hij sinds hij geen ijzers meer heeft zonder bescherming.
aangezien hij elke dag de wei in gaat doet hij ook niet meer zo maf.

Als ik hem straks weer oppak ( hij is 3 jaar en heeft een half jaar groeivakantie) zal hij minder de wei opgaan en gaat hij weer in de beschermers.
Hij kan zo onbenullig doen en heeft dan al gauw zijn benen openliggen. Paard is niet zuinig op zich zelf en zeker niet kleinzerig.
Waarom niet voorkomen door hem te beschermen.

Een jong paard heeft idd altijd balansproblemen als je er voor het eerst opstapt, daar heeft langer longeren niets mee te maken !!
Een paard is nu eenmaal niet geboren met een ruiter op de rug.

Bovendien kan het zo zijn dat het paard onverwachte bewegingen kan gaan maken .
Ik vind het voor mij zelf een veiliger gevoel, dat is voor mij genoeg.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:16

Twinklebel schreef:
Anderen kunnen het onzin vinden, maar ik heb helaas zelf ondervonden hoe ellendig het is met een paard met een peesblessure te lopen, en zal er dan ook alles aan doen om dat te voorkomen.
Er kan dan wel geroepen worden dat ze vanzelf gaan opletten als ze zich een keer aangetikt hebben, maar als deze les je minstens een half jaar stappen aan de hand kost vind ik dat een erg dure les, zowel voor ruiter als paard.

Afbeelding