hoe vaak was jij jou dekjes..???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransheijs

Re: hoe vaak was jij jou dekjes..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:24

Die van mij gaan gewoon in de wasmachine, we hebben er ook twee!
1 machine voor de paardenwas
1 machine voor de gewone was!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:53

ik gebruik meestal elke dag een schoon sjabrak, ik gebruik mijn sjabrakken hooguit 2x... anders krijgt ze schuurplekken... zeker met dit warme weer, als dat zweet indroogt, kan je je sjabrak bijna neerzetten... als het opdroogt zeg maar.... dus ik was ze meestal na 2x gebruiken.... met bandages doe ik wel wat langer, tenzij ik in een modderige bak ofzo heb gereden, dan gaan ze gelijk de was in.... en soms gooi ik mijn peeskappen enzo ook gewoon in de was....

trouwens.. nog een vraagje he : voor de mensen die ook anky sjabrakken hebben.... is het bij jullie ook wel eens dat als je ze uit de machine haalt ( vooral de lichtere kleuren ) dat er dan nog vuil tussen de randjes zit soms..?? ik weet niet precies wat het is.. maar je zou denken dat ze na 1x wassen toch wel schoon moeten zijn.... ( ik was ze dan op 40 graden..) ik moet heel vaak die sjabrakken gewoon 2x wassen...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:50

Die van mij zweet niet snel, dus ze zijn ook nooit echt vies.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:12

Na twee keer rijden gooi ik dekje en bandages in de wasmachine. Tenzij het erg vies geworden is, dan na één keer. Maar ik gebruik nooit iets vaker als twee keer.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:27

Heb ik dan zo'n schoon paard, na een stuk of 10 x gebruik zijn ze echt nog niet vies, zeker geen huidvet erop?
Ik vind het persoonlijk onzin zoveel wassen.

Hoe doen jullie dat dan met winterdekens, wassen jullie die ook elke dag, die hebben ze namelijk de hele dag op?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:33

Inderdaad marliesje, ik dacht het zelfde..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:34

Marliesje schreef:
Heb ik dan zo'n schoon paard, na een stuk of 10 x gebruik zijn ze echt nog niet vies, zeker geen huidvet erop?
Ik vind het persoonlijk onzin zoveel wassen.

Hoe doen jullie dat dan met winterdekens, wassen jullie die ook elke dag, die hebben ze namelijk de hele dag op?

Die van mij heeft geen dekens op in de winter tenzij een zweetdekentje na het rijden natuurlijk...

Maar een deken is toch iets helemaal anders dan een dekje? Daar zweten ze niet zo onder, dat drukt niet zo op hun lichaam door het gewicht van het zadel, enz. Daarenboven zijn veel paarden in de winter geschoren waardoor ze minder zweten en blijven ze redelijk proper omdat ze dat deken ophebben.

Bij mijn paard is het echt echt echt zo dat nadat ik een twee- à drietal keer gereden heb met één dekje en ze heeft gezweet, dat je dan harde opgedroogde plekken op het dekje hebt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:44

Ik laat 'm niet sporten met een winterdeken op, dus dat is geen vergelijk.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:48

Ik heb het idee dat mijn dekens net zo snel vuil worden als mijn dekjes.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:18

Uhm zo af en toe als z heel vies worden. Maar echt niet vaker dan 1x per 2/3mnd. Anders kan je bezig blijven. Als ze zeiknat zijn van t zweet dan hang ik ze gewoon buiten te drogen. Er komt ook geen zweetkoek op ofzo en ook bijna geen haren

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:24

Afhankelijk hoeveel mijn paard gezweet heeft. Ik heb 2 dekjes dus het drogen is niet zo'n heel probleem. Wel was ik ze eigenlijk nooit in de wasmachine (alleen de wollen, die gebruik ik alleen 's winters, dan zweet ze ook nauwelijks en wissel ik dus niet), ik haal ze even onder de tuinslang door. Ros ze af met een harde borstel even naspoelen en laat ze aan de lucht drogen. Mooi schoon en geen haren te zien!
Gemiddeld om de week, maar met heel warm weer (en dus veel zweten) na elke rit.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:31

Goh er zijn toch nog meer van die viespeuken als ik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:39

Je hoeft je niet te verdedigen hoor

Iedereen heeft zo z'n gewoontes. Met z'n witte benen ben ik bijvoorbeeld weer helemaal niet netjes, ik scheer ze niet en als ik geen wedstrijd heb, dan is egaal vuil mij ook schoon genoeg En je zou m'n auto eens moeten zien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:43

dagelijks - de paarden worden ook dagelijks goed in het zweet gereden dus ik vind het vies om ze nog eens een keer te gebruiken en de dekjes worden hard en dat lijkt me niet fijn voelen voor de paarden.

onder de winterdeken staan ze niet te zweten (anders wordt het tijd voor een dunnere ) dus die breng ik gewoon weg zodra ze afkunnen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:45

Hahaha, mijn paard zijn benen spuit ik dus elke dag af, zelfs de hoeven borstel ik nog even schoon voor ie in zijn stal gaat.
Enne mijn auto, die kan wel een wasbeurt gebruiken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:46

Vroeger misschien 1X per 4 maanden dat er wat de was inging, maar sinds ik veel bij Alane over de vloer kom ben ik iets netter geworden nu gebruik ik vaak zo'n 3 dekjes in wisseldienst en gaat het na 3 weken in de was ( dus gemiddels 1x per week per dekje)
maar ja, meer kan ook niet, want ik heb 3 verschillende pony's met verschillende dekjes en als ik elke dag zou wassen zou ik op 3X 5= 15 dekjes per week komen
en dat maakt mijn mams niet zo happy denk ik

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:06

Ik zie iedereen hier zeggen dat de dekjes hard worden van het zweet. Ligt het nou aan mij dat ik dat nooit heb? Indy zweet heus wel na het rijden, maar harde plekken hebben echt nog nooit in haar dekjes gezeten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:37

Ik heb dat ook niet. Geen idee, misschien ander materiaal dekjes?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:43

misschien ander soort zweet
Nee ik weet het niet. Ik ken echt geeneen paard dat geen harde plekken maakt op het schabrak als hij goed nat heeft gestaan

Iowara: het scheelt natuurlijk als je zelf wast Hier gaat het meestal ook niet om maar 1 dekje, maar toen ik nog thuis woonde mocht ik ook niet elke dag wassen hoor. Moet zeggen dat het toen ook niet nodig was want ik ben een stuk harder gaan trainen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:46

Toen Mer er nog was op het laatst na 2 weekjes ofzo, maar ze werd ook niet onwijs intensief gereden, anders echt wel eerder.
Nu weet ik het niet, de eigenaresse wast ze

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:53

Moet zeggen dat ik mijn paard nog niet hard in het zweet werk.
Hij is pas net onder het zadel er 20 minuten rijden is voldoende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:04

Als het warm is dan heb ik ook elke dag een schone nodig hoor.
Nat van het zweet.....Alleen ik was 1 x per week, dus ik heb aardig wat dekjes

Voor de rest ben ik niet echt opgeruimt en schoon, maar de kleding voor mij en mijn paard zijn schoon...

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:10

Hier nog een viespeuk

Ik heb m'n dekjes nog nooit gewassen, en ik rijd vrijwel altijd met dezelfde want de andere zijn te groot.
Hoogstens 1x in de zoveel tijd met een borstel de haren verwijderen maar ik ga ze niet in de was gooien, worden ze alleen maar vaal van.
Mijn paard heeft nooit schuurplekken ofzo en hij zal ik er ook geen last van hebben.
Ik vind het eerlijk gezegd echt overdreven hoevaak sommigen wassen, wat een gedoe zeg.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:50

Na 4 á 5x gebruiken gooi ik ze altijd in de was

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:09

Ik gebruik altijd 1 dekje voor Ky en 1 voor Joep. Na het rijden hang ik ze voor de box te drogen. Meestal blijven ze dan redelijk lang schoon.
Ik weet niet precies hoe vaak ze gewassen worden, ik denk gemiddeld eens in de twee weken.
Winterdekens gaan bij ons altijd naar de stomerij als het dekenseizoen voorbij is, en dan krijgen ze ze de winter daarna weer op. Verder was ik die niet, de binnenkant blijft toch wel schoon.