Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

. Ik ben stiekem wel heel nieuwsgierig nu... Mijn merrie is ook karaktertje op zich, bepaalde eigenschappen zijn bij haar heel erg sterk, ik ben benieuwd of enigzins aan haar af te lezen is wat voor eigenschappen dat zijn. Ik zal expres iig even niks vertellen. SuperRoos schreef:
2 kruinen aaneengesloten naast of boven elkaar:
de informatie die hieruit kan worden gewonnen is over de jaren zeer waardevol gebleken voor ruiters en trainers.
paarden met een dergelijke combinatie hebben de neiging om emotioneler en sterker te reageren dan gemiddeld. ze raken vaak op zeer onverwachte momenten van streek zonder echte aanwijsbare reden.
wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het het beste om hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet, meestal versterkt dit het ongewenste gedrag en wordt het paard er nog onwilliger door
het is mijn ervaring dat dit van toepassing is op ongeveer 70% van de paarden. daar staat tegenover dat een paard met 2 kruinen een geweldig paard kan zijn. enkele van mijn beste wedstrijdpaarden hadden dit kenmerk. in het algemeen zijn deze dieren niet geschikt voor beginnende ruiters
tegenwoordig heeft linda dus de tteam methode ontwikkeld (heb ik me nog niet in verdiept) en daarmee kan ze deze hevige reacties van paarden verminderen en zijn ze wel geschikt voor beginnende ruiters
later staan in het boek dus voorbeelden en daarbij staat dat deze paarden ook slecht reageren bij stress, oren die heel ver uit elkaar staan kunnen dit verminderen omdat dit staat voor evenwichtigheid
ook staat er dat het in 70% van de gevallen een waarschuwing is omdat deze paarden gevoeliger zijn dan normaal en veel eerder van streek raken, maargoed, alles over die 70% dus, en vandaar mijn topic
dit is ongeveer alles wat erover staat

Tijd om naar huis te gaan dus
maar wel een lekker dier!