voor alle shetland eigenaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: voor alle shetland eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:41

@Karoliena: wat heb je ze weinig in de wei. Waarom is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:45

mijn shetmerrie van 6 staat in een kale wei en krijgt er iedere dag een stripje gras bij. ze krijgt een beetje melange als ze iets gedaan heeft en anders niets. in de winter loopt ze in een natuurreservaat en dan valt ze meestal wel af tot normale shetmaat,ze is nu evengoed nog te dik omdat ze weinig gereden is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:03

napie schreef:
@Karoliena: wat heb je ze weinig in de wei. Waarom is dat?

Anders word hij te vet. En mn jaarling is zwaar te vet die moet echt afvallen, die staat normaal elke dag een uurtje maar hij is echt te dik geworden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:19

@ karoliena, misschien moet je hem dan iets minder muesli geven, dan kan hij ook iets langer op de wei.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:20

Als ik zijn voer verminder valt hij weer in

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:21

aha...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:32

Mijn merries krijgen goed hooi met daarbij een halve kg basis brok. Bij werk krijgen ze meer.

Dennis krijgt een halve kg muslie, een halve kg sport brok en 100 gram Sublie Energiekernmix(bijna puur vet) met daarbij uiteraard ook goed hooi.

Hier bij lopen ze nog op een schraal weiland.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:34

Mijn 2 shetten ( 3 en 5 jaar) staan dag en nacht op de wei.
Worden ongeveer 4x in de week ingespannen voor de koets en 2x ion de week gelongeerd of mee gewandelt of ze mogen eventjes grazen op de grote volle wei .
Als ze voor de koets gelopen hebben krijgen ze een handje muesli erbij met knoflook.

In de winter krijgen ze een halve kilo ponybrok gemixt met muesli en natuurlijk hooi.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:57

napie schreef:
Even offtopic:
@lightmorebh: ga je volgend jaar touwen? (zie je onderschrift)
Wat ga je doen dan, knopen leggen ofzo?

En ik las even je profiel. Narco is 6 jaar maar je hebt hem al 7 jaar? Al bij conceptie gekocht?

Sorry, viel mij gewoon op.

hoi ja ik ga inderdaad volgend jaar trouwen heb geen idee wat je met knopen leggen bedoelt dus leg het even uit.

en ik heb hem gekocht toen hij er net uit was vandaar

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:00

Mijn shetje(1m hoog) krijgt elke dag een heel klein handje bix met een pluk hooi. Daarbij staat ze nog op de wei, en voert ze verder niets uit. Ze is 24 jaar ..

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:07

lightmorebh schreef:
napie schreef:
Even offtopic:
@lightmorebh: ga je volgend jaar touwen? (zie je onderschrift)
Wat ga je doen dan, knopen leggen ofzo?

En ik las even je profiel. Narco is 6 jaar maar je hebt hem al 7 jaar? Al bij conceptie gekocht?

Sorry, viel mij gewoon op.

hoi ja ik ga inderdaad volgend jaar trouwen heb geen idee wat je met knopen leggen bedoelt dus leg het even uit.

en ik heb hem gekocht toen hij er net uit was vandaar

sorry snap het al van de knopen leggen zal het even verbeteren

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:10

Die twee van mij krijgen nu 3 plakken(jes) hooi per dag. Normaal als ze overdag op de wei staan krijgen ze 's avonds één plak hooi (maar de wei is net opnieuw ingezaaid dus mogen ze er nog even niet op, alleen een kwartiertje als ik er ben)
Roger kreeg daarbij 300 gram granenmix. Nu blijkt dat Roger elke nacht als het hooi op is ontsnapt en ik hem dus elke ochtend op de wei vind krijgt hij die granen niet meer omdat hij dus al extra gras eet.
Ze werke beide elke dag een beetje, maar meestal geen hard werken.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:14

onze 3 shets van 23, 5 en 2 jaar staan 24/7 in de wei dus het hele jaar door, en ze krijgen geen extra voer, de oudste doen we niks meer mee die heeft pensioen, die van 5 die ben ik mee bezig met Parelli level 1 en zadelmak maken, en de jongste doe ik ook een beetje Parelli mee

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:51

Sam (82 cm en veeeel te dik ) loopt ongeveer 5 uur per dag in de wei met de andere paarden en krijgt 1/2 pavo summerfit koek per dag, dit laatste omdat de andere paarden ook te eten krijgen als het aan mij gelegen had kreeg hij niets anders dan gras en water (voeren wordt gedaan door staleigenaar). Oh ja en beetje hooi 's avonds. In de winter gaan ze gelijk aantal uren naar buiten (5) en krijgen ze vaker hooi per dag.

Tis alleen zo vervelend dat hij alleen al van het ademen te vet wordt (Shettenkwaal?) en daarbij ook nog eens de enige Shetlander is op stal. Maar goed, hij gymnastiekt aardig met de andere paarden als ze buiten staan... Daarnaast wandelen we en hopenlijk kan ik snel ook weer mennen met hem.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:45

Onze 2 shetlanders staan samen met onze ene IJslander op een vrij kale wei. Twee keer per dag zet ik een klein strookje gras bij.
Voordeel hiervan is niet alleen dat de pony's redelijk slank blijven, maar ook dat ze eigenlijk niet op het nieuw bijgezette gras poepen, daar is het strookje gewoon te smal voor. Zo eten ze de wei netjes leeg en is het uitmesten ook veel makkelijker.

In de winter krijgen ze 2 keer per dag droge kuil en een halve Summerfitkoek. Plus het gras wat er nog over is, dat heeft dan wel weinig voedingswaarde, maar het houdt de pony's lekker bezig.

Ik moet zelfs uitkijken dat de shetlanders niet te dun worden, want bijna alles wat ik aan gras bijzet wordt opgegeten door mijn IJslander.
De shetten krijgen dus nog extra eten (brok) wanneer ze aan het werk zijn geweest (rijden/ mennen), maar ook wanneer ik met de IJslander op stap ben krijgen de shetten extra gras of hooi. Is er mooi niermand die het voor hun voeten wegmaait!

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:53

3/4 uur op de wei per dag. 1/4 kilo Muesli ( variërend droog/nat ).
En normaal gesproken 4 x per dag kuilgras, maar deze zomer staat hij dus veel op de wei en dan worden de maaltijden die op het tijdstip zijn dat hij in de wei staat overgeslagen.
Hij begint nu een beetje aan de dikke kant te worden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:30

Mijn shetlander hengstje was altijd erg slank.
Werd niet snel dik.
Vooral in de winter moest hij toch wel een kilo brok hebben.
In de zomer kreeg hij een halve kilo.

Naomie krijgt een handje brok.