Hengst rijden ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Re: Hengst rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:06

Citaat:
maar als ze hem gaan laten inrijden verzorg ik hem dus een jaar en als ik hem dan niet aankan met rijden moet ik dus afscheid nemen terwijl ik dan waarschijnlijk al erg aan hem gehecht ben

Als je het echt graag wilt moet je het gewoon proberen, maar zorg dan alsjeblieft dat je er goede begeleiding bij hebt, en je iig de eerste tijd nooit alleen hoeft te rijden. Er hoeft echt niet telkens een instructeur bij te zijn, maar gewoon iemand die in de buurt is (eigenaar ofzo) zodat hij je kan helpen als het niet lukt, of mocht je er onverhoopt eens naast komen te liggen.

Ik las in een ander topic dat je graag de paarden in wilt, dan is dit een mooie oefening, en tja, daar is het vaak ook zo dat je je niet al te veel aan een paard kunt hechten omdat ie nou eenmaal niet van jou is. Als je in je achterhoofd probeert te houden dat je hem misschien niet altijd kunt verzorgen, en geniet van de momenten die je met hem deelt, is het denk ik een hele goede ervaring voor je.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:26

Verschilt inderdaad erg per hengst.

Het is niet zo dat per definitief hengsten moeilijker zijn, of snel afgeleid zijn.

Net als bij merries heb je er moeilijke en makkelijke paarden tussen zitten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:44

Ellebel schreef:
Eerlijk gezegd vond ik het merendeel van de hengsten ook best lui van die Al Bundy figuren die het liefste op de bank hangen met een blikje bier Allen als er een mooie dame in de buurt is sloven ze zich ineens uit.

Idd .

Mijn hengst is wel zo, een sulletje maar kan zich uitsloven voor de merries. Maar is nooit onhoudbaar oid. Hij loopt zelfs beginners lesjes tussen de merries!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:47

er is geen verschil tussen het rijden van een hengst en het rijden van ruinen of merries

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:49

iedere hengst is anders en dat zal je pas ook merken als ze iets ouder worden! Goede opvoeding en consequentie is erg belangrijk. Toen ik nog op de stalhouderij werkte, reed ik ze regelmatig in en er waren sukkeltjes bij, maar ook de echte mannen die ook echt niet wilden wat de bedoeling was (tis gelukkig uiteindelijk allemaal wel goed gekomen). Maar ik kan je zeggen dat mijn 3jarige merrie veel moeilijker te rijden is dan het grootste aantal van de hengsten die ik onder het zadel heb gehad!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:55

Citaat:
er is geen verschil tussen het rijden van een hengst en het rijden van ruinen of merries

In theorie niet nee, maar in praktijk wel....niet zozeer in het rijden als wel in de omgang. Ben toch wat makkelijker met een ruin, of dat wel of niet terecht is moet iedereen zelf maar weten. Maar de gevolgen van een loslopende hengst kunnen toch ernstiger zijn ... ik heb wel eens een hengst los in de bak zien lopen omdat ruiter zich tijdelijk op de grond bevond maar die knol sprong toch zomaar even achterop een merrie waar iemand op dat moment op aan het rijden was. Dat werd dus een ritje ziekenhuis voor haar.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:13

ellebel schreef:en tja, daar is het vaak ook zo dat je je niet al te veel aan een paard kunt hechten omdat ie nou eenmaal niet van jou is. Als je in je achterhoofd probeert te houden dat je hem misschien niet altijd kunt verzorgen

------------------------------------------------------------------------------------------

Nee dat is inderdaad waar, maar onbewust doe je dat toch

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:15

Nouja ik ga denk ik toch maar eens eventjes kijken heel erg bedankt voor de reacties !

Kuss

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:58

Ellebel schreef:
Citaat:

In theorie niet nee, maar in praktijk wel....niet zozeer in het rijden als wel in de omgang. Ben toch wat makkelijker met een ruin, of dat wel of niet terecht is moet iedereen zelf maar weten. Maar de gevolgen van een loslopende hengst kunnen toch ernstiger zijn ... ik heb wel eens een hengst los in de bak zien lopen omdat ruiter zich tijdelijk op de grond bevond maar die knol sprong toch zomaar even achterop een merrie waar iemand op dat moment op aan het rijden was. Dat werd dus een ritje ziekenhuis voor haar.

HIhi das waar ook in de omgang heel waar. Alleen is het rijden an sich niet anders

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:12

Ja ik dacht al dat je dat bedoelde

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:24

Het lijkt me juist een mooie gelegenheid om een hengst te verzorgen, je kan hem namelijk eerst een jaartje verzorgen en leren kennen voordat hij bereden wordt. Uit je reactie lijkt het dat het een beetje "eng" vind, nou dan kan je eerst fijn een jaartje verzorgen en respect verdienen.

miss_replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:35

hoiii
ik heb alleen maar hensten en ik rijd vaak jongen hengsten in maar het licht tog mee stal aan het karakter van de hengst ik heb ook een hengst nou die gedraagt zicht net een als een hond die is net een merrie maar daar in tegen heb ik ook een hengst nou dat is me er een die in nu net 3jaar dus ben ik nu aan het inrijden nou hij blijft stijgeren en bokken maar let wel goed op dat als je gaat rijden dat ie op jou let en niet op andre dingen om hem heen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:47

k heb een tijdje een friese hengst gereden. niets anders mee dan een merrie of ruin. het licht gewoon aan het karakter van het paard, welk geslacht het ook is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:51

DAMN HET IS LIGT met een GGGGGGGGGGGGG

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:52

Nou zeg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:57

ja sorrie hoor, maar het is toch niet al te moeilijk twee posts op een rij die alletwee niet eens weten hoe je LIGT AAN schrijft

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:25

Ja en tog is juist wél met een CH dus TOCH!!

Waar hebben jullie toch leren schrijven? Een type fout oke, maar keer op keer dezelfde stomme fout maken

Een hengst rijden is niet anders dan een ander paard, maar je moet wel ietwat alerter zijn, vooral met merries in de buurt.
Je kan het je met merries in de buurt, of op niet afgesloten terrein ook eigenlijk niet veroorloven om eraf te vallen of op een of andere manier de controle over een hengst kwijt te raken.

Dat geld trouwens ook in de omgang *denkt nog terug aan die ongelovelijk slimme, maar bruale Welsh hengst * Wat was ik blij toen die na 2,5 jaar ruin werd

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 06:40

Ik vind je een beetje raar reageren op janneke!

Ik ken janneke...en janneke heeft dislectie!! Jeetje....een beetje normaal kan ook he!

Maar om weer ff on-topic te komen!
Ik heb een draver-hengst gereden..ik heb nog nooit z'on braaf paard onder mijn kont gehad! Hij vond merries wel leuk...maar daar bleef het bij... hij was goed stuurbaar...en je had geen last van hem...
Hij had geen hengsten streken... hij beet niet......

Ook heb ik nog op een AV-hengst gereden... hij was heel lief...zachtaardig...wel geintresseerd op de merries...maar daarin ook gewoon handelbaar... Hij is jammergenoeg op 3,5 jarige leeftijd...ingeslapen... (ik mis hem nog iedere dag....)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 06:47

Die van Janneke valt nog wel mee Daar is eigenlijk niet zoveel mis mee, maar de van miss replay........... echt errug:D

Alleen kwam die van Janneke er net effe achteraan, ik was net bekomen van de schrik van de eerste :D

Ik heb veel hengsten gereden, de ene lui, de andere fit, de ene een klootviool, de andere een engel........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:49

fijn dat er dan weer gelijk zo word gereageer op een spelfout.

moet ik voort aan eerst alles is word zetten en daar gaan kijken met de spelling controle

ik zal maar snel weer in me onderschrift planten dat ik dyslectie heb

somige mensen grr

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:56

de hengst van wenny hier op bokt
heb ik ook een paar keer gereden
hahah zo mak als een lammetje
dat verschilt denk ik echt van paard tot paard '
want der zijn natuurlijk ook een hoop merrie's en ruinen
die veel heter zijn dan hengsten
gewoon het aard van het beestje

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:36

Ben net terug met mijn gevaarlijke hengst van een uitje van 3 dagen op de veluwe. Lekker op stap met zn twaalven waarvan 1 hengst 2 ruinen en derest merrie's waarvan er ook 1 of 2 hengstig waren .
We hebben zelfs de laatste ochtend nog even paardje ruil gedaan. Laat het verder aan andere over om hier commentaar op te leveren. Maar wil nog wel vertellen dat ik weer eens super trots ben op me eigen manneke (die nog volledig compleet is).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:12

Zolang je er voldoende hulp & begeleiding bij krijgt lijkt het me geen probleem..