DUUR paard per definitie een GOED paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:03

Urielle schreef:
Ik vind wel dat het heel erg moeilijk is om een echt goed bewegend paard nog te vinden beneden die prijsklasse. Ik denk wel dat je met elk paard tot en met het Z kunt rijden maar voor de meeste paarden houdt het daarna op en ik zie ook wel op veel concoursen dat je met zo'n showbok in het voordeel bent in de basissport. De tijd dat je een wereldpaard bij een boer op een weiland kon vinden die geen idee had wat hij heeft staan is denk ik wel voorbij.

En hier sluit ik me geheel bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:04

Sjuimpje schreef:
Ik ken ook veel mensen, maar ik weet maar van amper een handje vol wat die voor hun paarden betaald hebben. Zo gewoon is het niet om over de prijs van je paard te praten, mensen praten tenslotte ook zelden over wat ze verdienen. Over het algemeen wordt er heel veel aangenomen en nog veel meer gelult, zeker de mensen in het paardenwereldje zijn daar niet vies van. Vandaar dat ik het even vroeg.
Concreet dus: van hoeveel van die paarden weet je (uit 1e hand) dat het dure paarden zijn, en wat vind jij de duurdere prijsklasse?

Ik weet toevallig, van 2 paarden waarin ik tegen moest in de finale, flink neergelegd moeten hebben voor hun paard. En de rest ben ik eerder tegengekomen op wedstrijden, en hebben bepaalde afstammelingen die behoorlijk "in" zijn (zoals ze dat tegenwoordig noemen , daarbij weet je gewoon dat er ook een goed prijskaartje bij hangt, logisch ook.. diesel zul je ook niet voor 20 euro zien hangen, en de Zeeman voor 200 euro.. ik denk dat het maar net is, hoe vaak iets besproken word, hoe mooier de prijs word! )En wat de 1 veel vind, is voor een ander een schijntje natuurlijk... Ik ken trouwens ook behoorlijk wat mensen, die maar al te graag willen vertellen wat hun paard gekost heeft, want, een duur paard, is natuurlijk een goed paard.. (Bij wijze van spreken, wat ik dus niet perse vind!) Ik vind dure paarden toch wel rond de 10.000 euro.. ik denk zelf niet dat ik ooit dat zou neerleggen voor een 3-jarige.. terwijl dat nu nieteens meer zo heel raar is..

Citaat:

Nutteloze opmerking?
Het is gewoon een vraag en ik vind hem nogal van belang

Ik niet echt.. bij sommige startlijsten, zie je ook de afstammeling erbij staan. En iedereen weet dat bij sommige afstammelingen nu eenmaal ook een prijskaartje hangt.. Het was dus meer bij wijze van spreken bij mijn eerste stukje, misschien had ik het beter weg kunnen laten, maar meestal als je ergens een paard ziet, maak je wel een inschatting voor jezelf, toch

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:05

Idd wat Sjuimpje zegt: er wordt veel geluld!

Ik kan ook wel zeggen dat mijn paard weet-niet-wat heeft gekost, maar dat doet niet terzake. Je hebt het pas over geld als het paard de verkoop ingaat.

Hoeveel mensen zeggen er: 'ik heb een bod gehad van € .... (belachelijk hoog), maar ik heb het maar niet gedaan, hoor'. Dan denk ik: 'bullshit!'.

Ik heb mijn rijpaardmerrie voor WEINIG kunnen kopen als veulen. En waarom? Omdat ze geen plek meer hadden en puur op zoek waren naar een goed huis. Meevallertje voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:07

Urielle schreef:
Ik vind wel dat het heel erg moeilijk is om een echt goed bewegend paard nog te vinden beneden die prijsklasse. Ik denk wel dat je met elk paard tot en met het Z kunt rijden maar voor de meeste paarden houdt het daarna op en ik zie ook wel op veel concoursen dat je met zo'n showbok in het voordeel bent in de basissport. De tijd dat je een wereldpaard bij een boer op een weiland kon vinden die geen idee had wat hij heeft staan is denk ik wel voorbij.

Zijn alle dure paarden met goede afstammelingen dan wel ineens toppers? Ik kan er zo een paar bij mij op stal al noemen die ik 10 keer niks vind.. korte, vlakke gangen, en maar opscheppen over de afstammeling!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:09

Mijn hoogbenige Gribaldi x Sultan uit een niet verkeerde moederlijn is het goedkoopste paard wat ik ooit gekocht heb en het is best een leuk dier.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:11

njaa, niet helemaal.. maar kán wel logisch zijn..

nu doe ik maar een greep hoor, maar kijk 'ns naar Taaclover?? fjordjes zijn over het algemeen niet de duurste rassen, maar deze fjord loopt toch Z... maar ach.. afstammeling, ligt eraan of het goede vererft is!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:12

Sjuimpje schreef:
Mijn hoogbenige Gribaldi x Sultan uit een niet verkeerde moederlijn is het goedkoopste paard wat ik ooit gekocht heb en het is best een leuk dier.

En ik ken een Gribaldi X Ferro en die zou ik niet eens voor 10 euro willen kopen.. in principe zegt afstamming niks, maar tegenwoordig vind je weinig corrects onder die prijsklasse. En over correct bedoel ik een paard met een correcte bouw en correcte gangen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zoek maar eens op internet... Het is tegenwoordig lastig!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:15

Het kan nog best wel hoor, leuke paarden scoren voor niet te veel geld. Maar dan moet je wel geduld hebben en een goede kijk. Over 2 maanden breekt de goede tijd weer aan. Dan moet het spul weer op stal en dan zijn er nog best fijne 2,5 jarige te koop voor niet te veel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:16

Sjuimpje schreef:
Het kan nog best wel hoor, leuke paarden scoren voor niet te veel geld. Maar dan moet je wel geduld hebben en een goede kijk. Over 2 maanden breekt de goede tijd weer aan. Dan moet het spul weer op stal en dan zijn er nog best fijne 2,5 jarige te koop voor niet te veel.

Ja, en dan kan je ze idd voor een leuk prijsje op de kop tikken, heb ik zelf ook op die manier gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:16

Sjuimpje schreef:

Maar dat is toch ook eigenlijk wat telt, dat bedoel ik er dus mee te zeggen.. als ik nu alles over kon doen, koop van mijn paard ect, had ik het ook heel anders gedaan, maar goed ik was nu eenmaal jong, en wilde graag een paard.

Maar een goedkoop of duur paard hoeft niet altijd meteen een slecht of goed paard te zijn. Ik denk dat het vooral met de wilskracht van zowel paard en ruiter heeft te maken. Ik ben ook niet van mening dat soepelheid en ruime gangen perse aangeboren moet zijn, er moet wel enigszins wat in zitten, maar met goede training kun je dit ook zeker verbeteren vind ik.

Zoals iemand al zei, ik denk dat menig mens Bonfire had laten staan voor het uiterlijk, want dat is niet bepaald moeders mooiste, die van Antoinette is ook niet correct gebouwd, en daar schopt ze het ook aardig mee (Olympische spelen dacht ik, althans, als hij niet geblesseerd geraakt was). Als je een paard gaat kopen, zou ik neit afgaan op een niet correct gebouwd paard, maar wie weet wat voor talenten eronder schuilen... (om voorbeelden te noemen....)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:18

Quellian schreef:

Ik kan ook wel zeggen dat mijn paard weet-niet-wat heeft gekost, maar dat doet niet terzake. Je hebt het pas over geld als het paard de verkoop ingaat.)

Juist..want het ligt er maar net aan waar je je paard koopt. Als ik mijn paard nu zou verkopen zou ik er veel meer voor krijgen dan waarvoor k hem gekocht heb, puur alleen omdat hij nu succesvol in de sport wordt uitgebracht. Het gaat er totaal niet om voor welk bedrag je een paard gekocht hebt, dan zou het belangrijker zijn wat een paard op dit moment waard is..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:19

Het is ook maar wat een gek er voor geeft....

En vooral die goede kijk is belangrijk wat een deel mensen missen. Niet naar het plaatje (dwz zwart, in bandages, getoiletteerd, lijkt heel wat maar kan niet lopen) maar naar het paard kijken!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:20

Quellian schreef:
Hoeveel mensen zeggen er: 'ik heb een bod gehad van € .... (belachelijk hoog), maar ik heb het maar niet gedaan, hoor'. Dan denk ik: 'bullshit!'.

Dit heb ik dus wel gehad bij mijn vorge pony. was een te klein gebleven kwpner die gewoon ongelovelijk kon springen
toen ik in de B reed waren er al 2 mensen na de wedstrijd die bij me gekomen waren of ik mijn pony niet wilde verkopen, nou nee, mensen doen een bod, uhm nee. Mensen doen nog een bod nee! tja toen was ik 12 en wilde ik mijn pony natuurlijk voor geen goud kwijt maar als ik er nu aan denk boden ze gewoon verschikkelijk veel geld voor die pony.

meisje die hem nu heeft, springt inmiddels ook M met die pony heeft ook al bieders gehad op concour

verder vragen de mensen tegenwoordig voor een paard wat een beetje leuk loopt al veel geld maar dat wil niet zeggen dat een duur paard ook gelijk een goed paard is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:21

ShannaY schreef:
Sjuimpje schreef:

Maar dat is toch ook eigenlijk wat telt, dat bedoel ik er dus mee te zeggen.. als ik nu alles over kon doen, koop van mijn paard ect, had ik het ook heel anders gedaan, maar goed ik was nu eenmaal jong, en wilde graag een paard.

Maar een goedkoop of duur paard hoeft niet altijd meteen een slecht of goed paard te zijn. Ik denk dat het vooral met de wilskracht van zowel paard en ruiter heeft te maken. Ik ben ook niet van mening dat soepelheid en ruime gangen perse aangeboren moet zijn, er moet wel enigszins wat in zitten, maar met goede training kun je dit ook zeker verbeteren vind ik.

Zoals iemand al zei, ik denk dat menig mens Bonfire had laten staan voor het uiterlijk, want dat is niet bepaald moeders mooiste, die van Antoinette is ook niet correct gebouwd, en daar schopt ze het ook aardig mee (Olympische spelen dacht ik, althans, als hij niet geblesseerd geraakt was). Als je een paard gaat kopen, zou ik neit afgaan op een niet correct gebouwd paard, maar wie weet wat voor talenten eronder schuilen... (om voorbeelden te noemen....)

Maar op een gegeven moment heb je in de dressuur toch meer nodig dan alleen wilskracht, maar dan heb ik het wel over Z2 en hoger, dat gaat echt niet met elk paard.
Maar met een niet correct gebouwd paard haal je je zelf wel wat meer moeilijkheden op de hals, maar dan kies je daarvoor. En ik vind het een stuk belangrijker dat een paard goed door zijn rug heen loopt en zijn achterhand goed gebruikt, dan dat een paard correct gebouwd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:24

De 1 blinkt uit in een onderdeel waar de ander weer een totale flop in is, hoe goed zijn voorouders het ook doen. Dat is in de dressuur toch echt waar het om gaat, de oefeningen, tenminste, dat draait het in de hele proeven toch wel om.

Sommige paarden doen het zelfs nog beter op de hogere niveau's dan op de lagere niveau's... Terwijl dat vaak andersom is..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:26

Ik vind een correct gebouwd paard wel belangrijk,
ik kijk vanuit mijn woonkamer over de wei en paddocks heen en mag 's avonds nog graag een rondje stal maken, dan wil ik wel graag wat knaps hebben om naar te kijken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:28

En dat een correct gebouwd paard in staat zou moeten zijn beter te kunnen bewegen dan een minder correct gebouwd paard. Die eisen zijn niet voor niets opgesteld.

Dat het soms in praktijk ook niet werkt..............is heel andere discussie dan dit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:30

Sjuimpje schreef:
ik kijk vanuit mijn woonkamer over de wei en paddocks heen en mag 's avonds nog graag een rondje stal maken, dan wil ik wel graag wat knaps hebben om naar te kijken.

Haha, ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Mijn paard mag dan geen spectaculaire gangen hebben, correct loopt hij wel, en hij heeft ook nog eens een geweldig koppie en lijf waar ik uren naar kan kijken Ook belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:35

Sjuimpje schreef:

Dus dan zou een niet correct paard niet leuk zijn om naar te kijken?
Wat jij knap vind, vind de ander misschien niet leuk. Nu heb jij het bij een correct paard voornamelijk over het uiterlijk, niet bij wat hij kan!

Ahhh gelukkig is ieder mens zo verschillend, anders zouden we allemaal dezelfde paarden hebben

Ik kwijl natuurlijk ook weg bij mooie paarden.. maar mooie mensen zijn ook niet altijd even lief

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:47

runningkawa schreef:
Ik denk dat er pas een echt goede discussie komt, wanneer er hetzelfde gedacht word over goed
En dat is denk ik niet mogelijk..

Ik merk bijv bij mezelf dat ik door de jaren heen de lat hoger ben gaan leggen in wat ik een goed paard vind. Dus daar zit al verschil in, dus laat staan door verschillende personen

Dit klopt helemaal.

De een vindt M kunnen starten al heel goed terwijl een ander dat pas het minste niveau moet zijn en eigenlijk nog veel hoger.

Tijdens het saluut voor de koningin werd het nog even mooi geillustreerd door een springruiter.
Voor een paar duizend euro heb je een paard dat kan springen. Maar voor een echt springpaard betaal je veel meer.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:50

Ik kijk liever naar een paard wat goed in elkaar steekt dan naar één of andere geit ja. En knappe paarden kunnen ook heel lief zijn hoor, zijn ze dat niet, dan maak ik ze wel lief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:56

Volgens mij ga je pas scoren op wedstrijden met je paard als:
a. Je zelf (redelijk) talent hebt
b. Je paard (redelijk) talent hebt
c. Je de wilskracht hebt ver te komen
d. Het paard de wilskracht ervoor heeft
e. het klikt met het paard en de ruiter
f. Genoeg geld voor lessen (aanvulling fresco )

En dat hoeft dus niet per se een duur paard te zijn
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-08-05 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:59

Mickey schreef:
runningkawa schreef:
Ik denk dat er pas een echt goede discussie komt, wanneer er hetzelfde gedacht word over goed
En dat is denk ik niet mogelijk..

Ik merk bijv bij mezelf dat ik door de jaren heen de lat hoger ben gaan leggen in wat ik een goed paard vind. Dus daar zit al verschil in, dus laat staan door verschillende personen

Dit klopt helemaal.

De een vindt M kunnen starten al heel goed terwijl een ander dat pas het minste niveau moet zijn en eigenlijk nog veel hoger.

Tijdens het saluut voor de koningin werd het nog even mooi geillustreerd door een springruiter.
Voor een paar duizend euro heb je een paard dat kan springen. Maar voor een echt springpaard betaal je veel meer.

ben het roerend met jullie eens!
het is maar net hoe hoog je de lat legt.
Ik heb bv. zelf een pony gehad voor 1 gulden, die reed ik naar het Z2 en was toen ineens enorm veel meer waard.....
Nu rijdt ik nog steeds een pony en zeggen mensen wel eens tegen mij: lé wanneer koop je nou eens een paard?
nou eerlijk gezegd, legt mijn lat al aardig hoog en daar zit dus ook een prijskaartje aan.
Dus hou ik het voorlopig bij een pony.

aanvulling verootjoo:
f. genoeg geld voor lessen etc.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:01

Wat is tegenwoordig een goed paard? Tegenwoordig als het rijden niet goed gaat of wat dan ook ligt het aan het paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:15

sharonaollie schreef:
Wat is tegenwoordig een goed paard? Tegenwoordig als het rijden niet goed gaat of wat dan ook ligt het aan het paard.

Een goed paard is voor mij een paard die lekker los door zijn lichaam beweegt, die goed zijn achterhand eronder zet en die lekker kan lopen! En een knapperd is toch ook wel belangrijk voor mij. Maar dat moet je er idd wel uit rijden, want vaak krijgt het paard de schuld van de onkunde van de ruiter.