niet overrollen, niet gezond !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: niet overrollen, niet gezond !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:11

Aan het rollen kan ik beoordelen of ze weer nodig op dieet moeten. Moeten ze in 2 keer rollen dan is een dieet weer echt nodig!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:52

Nou dan moet mijn pony heel ziek zijn want hij rolt nooit! haha..
Tenmiste ik heb het nog nooit gezien.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:06

mijn paardjes hebben alle het zelfde of half of door of ze blijven even liggen om de rug te schuren dus zouden ze dan sosm wel en soms niet gezond zijn ..
de geen die het moelijkst rolt hier is zeker het gezondst
er is er 1tje beetje ziek (onze schurk ) en die rolt echt van hot naar her en flexibel daar word je helemaal ziek van als je dat ziet
zoals hij met zulde accuresse en flexibiliteit rolt
het is dus echt een fabel maar wel een veel te dik paard zal wel veel meer moeite hebben om te rollen en een ziek paard ook of een stijf etc
dus dat bepaalde "ongezonde"paarden niet kunnen doorrollen alla maar bepaalde gezonde paarden doen het dus ook niet

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:32

Ibbel schreef:
Boerenwijsheid: het aantal keer dat je paard overrolt x duizend gulden is z'n waarde.

Er gaan nogal wat verhalen, fabels en gezegden over rond, dus.

Whahah dan is mijn paard heeeeeel veel waard want die kan zo vijf minuten liggen rollen.. kom maar op met dat geld maar dan wel in euros verekend he anders heb ik er niks aan

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:46

Mijn oudje van een jaar of 25 (zeker!) rolt zich ook met gemak een keer of 3 om, alsjeblieft.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:25

Mijn haflinger met (gras)buik rolt altijd heel uitgebreid,rolt om en gaat ook liggen schuren/heen en weer om het ruggetje lekker te kriebelen.In de stal rolt hij soms, wel gelukkig altijd meteen na het op stal zetten, ik blijf dan kijken of hij niet vast komt te liggen,maar hij rolt dan alleen 1 kant op, eigenlijk meer even liggen op zn zij en dan weer staan.Meestal doet hij dat als hij is natgeregend,dan plakt daarna het (gehakselde) stro lekker aan zn lijf.Vindt ie lekker, denk ik.
Hij heeft 1 keer vast gelegen,dat was in de sneeuw op het land, toen was er een kuiltje ontstaan door het rollen, de sneeuw was geplet denk ik door hem. Het was echt heeel eng,hij lag op een zij en bleef opeens stokstijf liggen,echt heel eng.Hij bewoog gewoon niet meer, ik was compleet in paniek en probeerde hem overeind te krijgen, wat natuurlijk niet lukte.Uiteindelijk maar de sneeuw gaan weggraven aan een kant,toen kon hij gelukkig zelf weer overeind komen. Wat een blinde paniek was dat zeg, ik wist even echt niet meer wat te doen en het paardje dat bij hem in de wei staat was ook al paniekerig aan het rondrennen, die voelde gewoon dat het mis was.Nouja, gelukkig kwam het weer goed, en was ik erbij toen het gebeurde. Moet er niet aan denken dat hij daar lang in de koude sneeuw had gelegn. Ze schijnen het dan op te geven,als ze doorkrijgen dat ze vastliggen, dat heb ik weleens gehoord. En nu ook gezien, helaas tot mijn grote schrik.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:36

Onzin, sommige paarden willen niet omrollen door een hoge schoft en inderdaad een te dik paard zal ook niet graag omrollen, sommige paarden weten gewoon niet dat het kan.

Ik denk wel dat als je een paard wat normaal regelmatig ziet rollen, een tijd niet meer ziet omrollen dat er dan iets niet lekker zit in het paard (of hij vind de grond niet mul genoeg).

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:49

Ik had juist begrepen dat het te maken heeft met de lenigheid van een paard.
Een paard dat dus goed en vrijwillig omrolt, zit dus lekker in zijn vel en is lenig in zijn lichaam en rug!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:11

Fredt schreef:
Een paard dat dus goed en vrijwillig omrolt, zit dus lekker in zijn vel en is lenig in zijn lichaam en rug!

Dat heb ik er ook altijd van begrepen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:22

Memuska rolt ook nooit om, ik dacht dat het kwam doordat ze al wat ouder is want vroeger deed ze het wel. Margriet blijft soms trouwens ook op haar rug liggen 'schuren', gaat natuurlijk prima als je zo'n brede rug hebt!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:31

Amethyst rolde altijd wel om
Maar ik ken ook paarden die nooit omrolden... Waren verder hele gezonde paarden

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:36

Fleurtje100 schreef:
Kaliber doet het ook vrijwel nooit. Hij kan het wel en dan doet hij het vooral als hij ontzettend op zijn gemak is. Volgens mij is het gewoon zo'n angsthaas dat hij bang is dat hij in het "doorrolmoment" niet meteen op 4 benen weg kan spurten. Het gaat altijd eerst ene kant rollen opstaan, goed om zich heen kijken en dan de andere kant. Hij heeft ook een vrij hoge schoft dus misschien is het wel wat Karin zegt.
Ik dacht vroeger ook altijd dat een paard dan stijf was of vast zat. Maar dat is absoluut niet het geval en ik ken paarden die wel echt vast in hun rug zitten en wel super makkelijk doorrollen.

Ja die van mij is ook altijd op zn hoede met het rollen en hij rolt ook niet om

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:40

Mijn vorige paard kon ook niet omrollen. Deze had wel degelijk een belemmering in zn nekwervels zitten en kon het daarom gewoon echt niet. Nu heb ik een ontzettend lenig paard dat ook op 11 maanden dracht er geen enkele moeite mee had

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:42

Kiara schreef:
Hm, ik ken paarden die NOOIT overrollen. Maar opstaan en dan de andere kant gaan doen.
Of deze paarden dan ongezond zijn?
Ik vind de stelling onzin!
Mijn dikke tank heeft zo nu en dan ook moeite om haar bolle lijfje om te rollen.

het paard van me zus kan ook niet omrollen nu snap ik waarom ze zit me nu te meppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:44

Fredt schreef:

Dat heb ik ook altijd gedacht idd. Ik ben altijd wel blij dat mijn paardje naar lieve lust een keer of 5-6 omrold voor die weer op staat!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:46

Volgens mij is het onzin, mijn paard rolt de ene keer wel over en de andere keer niet. En echt ongezond ziet ie er niet uit

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:38

ok dus we zijn tot de conclusie gekomen dat het een fabeltje is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:48

ik heb wat anders geleerd:

als een dier niet omrolt heeft het een probleem in de rug..

dus als het nu wel omrolt zit zijn rug goed en heeft het geen probleem, rolt het morgen niet om dan is het stijf geworden.

zit ook wel weer wat in he?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:50

hmm ja idd zit ook wel wat in ja

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:52

Afke (volslank, hoge schoft) rolde altijd over (met heel veel geknor en gepuf), Harry (tonnetje rond, nagenoeg geen schoft) rolt ook altijd over, en Sharon (slank met hoge schoft) rolde ook altijd over...

Harry blijft soms irritant lang liggen knoeien in 't zand...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:56

Citaat:
Ellepel schreef:
ik heb wat anders geleerd:

als een dier niet omrolt heeft het een probleem in de rug..

maar hoe zit het dan met de paarden die nooit omrollen

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:08

mijn pony heeft absoluut geen moeite met rollen ze rolt zo vijf, zes, zeven keer over! soms gaat ze wel eens een klein beetje te langzaam en dan blijft ze even met vier beentjes in de lucht hangen, maar dan rolt ze even later weer keurig over naar de andere kant. en soms heeft ze aan een keer rollen ook niet genoeg, dan staat ze op, loopt een rondje, en begint weer uitgebreid te rollen. ze vindt het ook heerlijk om met d'r hoofd door het zand te schuren als ze zich omrolt, en je hoort d'r echt zuchten van genot

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:17

Mijn pony heeft ook nog nooit omgerolt.. Ik denk dat ze dat niet kan ofzo.. Want ik kan ook niet rijden zonder zadel, want dan heb ik een ruggegraat tussen mn billen

Maar ze is totaal niet ongezond, en superlenig *kan in galop wenden om een vierkante centimeter*

Maar ze rolt altijd eerst de ene kant, gaat op haar kont zitten, en laat zich de andere kant opvallen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:17

willem kan wel omrollen, maar doet het zeker niet altijd. als hij omrolt dan gaat het echt in slow motion dan blijftie eerst op zijn rug liggen spartelen, om zo naar de andere kant te gaan, hij heeft nooit genoeg vaart om het soepel te doen...

maar ja,... hij is dan ook 17 en ben blij datie nog goed in de benen komt, ook al wil dat ook wel eens moeilijk gaan.

merel doet al sinds wij haar hebben eerst de ene zijde staat dan op(nog niet eens helemaal recht op de benen) om vervolgens op de andere kant neer te ploffen. een enkele keer doet ze het wel, maar volgens mij schrikt ze er zelf dan van dat ze het gedaan heeft merel is heel soepel en lenig, maar ze viond dit nou eenmaal een fijne manier

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:20

hihihi, mijn pony blijft oop wel eens als een hondje op haar kont zitten:D echt heel leuk om te zien, maar helaas ben ik er nog nooit in geslaagd een foto van te nemen...