Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ibbel schreef:Boerenwijsheid: het aantal keer dat je paard overrolt x duizend gulden is z'n waarde.![]()
Er gaan nogal wat verhalen, fabels en gezegden over rond, dus.
maar dan wel in euros verekend he anders heb ik er niks aan
Fredt schreef:Ik had juist begrepen dat het te maken heeft met de lenigheid van een paard.
Een paard dat dus goed en vrijwillig omrolt, zit dus lekker in zijn vel en is lenig in zijn lichaam en rug!

Fleurtje100 schreef:Kaliber doet het ook vrijwel nooit. Hij kan het wel en dan doet hij het vooral als hij ontzettend op zijn gemak is. Volgens mij is het gewoon zo'n angsthaas dat hij bang is dat hij in het "doorrolmoment" niet meteen op 4 benen weg kan spurten. Het gaat altijd eerst ene kant rollen opstaan, goed om zich heen kijken en dan de andere kant. Hij heeft ook een vrij hoge schoft dus misschien is het wel wat Karin zegt.
Ik dacht vroeger ook altijd dat een paard dan stijf was of vast zat. Maar dat is absoluut niet het geval en ik ken paarden die wel echt vast in hun rug zitten en wel super makkelijk doorrollen.
Kiara schreef:Hm, ik ken paarden die NOOIT overrollen. Maar opstaan en dan de andere kant gaan doen.
Of deze paarden dan ongezond zijn?
Ik vind de stelling onzin!
Mijn dikke tank heeft zo nu en dan ook moeite om haar bolle lijfje om te rollen.
ze zit me nu te meppen
Fredt schreef:Ik had juist begrepen dat het te maken heeft met de lenigheid van een paard.
Een paard dat dus goed en vrijwillig omrolt, zit dus lekker in zijn vel en is lenig in zijn lichaam en rug!

maar hoe zit het dan met de paarden die nooit omrollenCitaat:Ellepel schreef:
ik heb wat anders geleerd:
als een dier niet omrolt heeft het een probleem in de rug..
ze rolt zo vijf, zes, zeven keer over! soms gaat ze wel eens een klein beetje te langzaam en dan blijft ze even met vier beentjes in de lucht hangen, maar dan rolt ze even later weer keurig over naar de andere kant. en soms heeft ze aan een keer rollen ook niet genoeg, dan staat ze op, loopt een rondje, en begint weer uitgebreid te rollen. ze vindt het ook heerlijk om met d'r hoofd door het zand te schuren als ze zich omrolt, en je hoort d'r echt zuchten van genot
dan blijftie eerst op zijn rug liggen spartelen, om zo naar de andere kant te gaan, hij heeft nooit genoeg vaart om het soepel te doen...
merel is heel soepel en lenig, maar ze viond dit nou eenmaal een fijne manier