Lage neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:05

Het probleem met een gecombineerde of hoge neusriem is niet zozeer dat je hem aan kunt snoeren (kan met laag namelijk ook, niet dat je paard dat leuk vindt )

Het probleem met de hoge& gecombineerde neusriem is dat de riem boven het bit langs loopt, precies over de plek waar de buitenkant van de kiezen het breedste deel van de schedel vormen. Wat die kiezen van de buitenwereld scheidt is gewoon een lapje vel. Als je daar een riem overheen bindt wordt dat wangvel dat net zo zacht en kwetsbaar is als dat van ons, dus tegen de harde, geribbelde zijkant van de kiezen geperst. Als het paard dan ook nog eens zijn kaken opent (1 mm of 2 centimeter, dan maakt dan niet uit), dan wordt door de neusriem het wangvel in de holte tussen de kaken geperst en als het paard zijn kaken dan weer sluit... Dan zit dat tussen zijn kiezen. Vaak is dat maar een klein velletje, maar die zijn juist het pijnlijkst. Doordat hij niet de mondruimte heeft om het met zijn tong weer naar buiten te duwen, blijft dat dus klem zitten tot de rit af is en de neusriem weer los gaat.

Ik werk zonder neusriem met een ongebroken trens die niet door de mond getrokken kan worden door dwarsstukken, maar als ik een neusriem zou moeten kiezen, dan wordt het een lage. Wel zo paardvriendelijk en stukken beter voor de ontspanning. Wat nou juist datgene is waar dat hele dressuurgehuppel om draait.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:10

Over mode gesproken, ik had een vrouwtje op stal staan en die had voor haar paard een neusriem met alleen zo'n touwtje gekocht, die dingen hebben een sterke inwerking op de neus.. en met wat voor rede! Ze stonden mooi bij de teugels!!!

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:22

ook nog even over mode gesproken zwarte hoofdstellen met wit onderleg,zag een tijdje geleden ook iedreen mee lopen en nu weer met zo'n gedeeld kopstuk

Maar onze manege paarden en ponys lopen ook allenmaal met een lage neusriem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:34

wit onderlegd vind ik nog steeds verschrikkelijk mooi... maar wel meer voor dress. wedstrijden dan...

gedeeld kopstuk?.. Ben echt een leek wbt hoofstellen en alles, weet alleen dat mijn paardje hier gewoon goed meeloopt dus ik niet het nut zie om te veranderen van hoofdstel

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:56

Vind het wel altijd een beetje een vooroordeel te zeggen dat iedereen met een aansnoerneusriem, zijn neusriem ook werkelijk aansnoert.
Ik snoer namelijk helemaal niks aan maar gesp de riem alleen vast.
Met wat tussenruimte, lijkt me zo niet minder vriendelijk dan een lage neusriem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:02

En waarom heb je dan een "aansnoer"neusriem? Om met de Anky mode mee te lopen? Als je hem losjes laat, kun je met een veel goedkopere neusriem af. Of zie ik dat verkeerd.
Wat iemand mooi vindt is natuurlijk persoonlijk, maar je ziet dat mensen duidelijk de functies van dingen uit het oog verliezen.

En over de vriendelijkheid, heb je de post van xyzutu2 gelezen?
Die "wat" tussenruimte zou dan minstens een hele platte hand moeten zijn.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:10

Ik heb 2 hoofdstellen met allebei gecombineerde neusriemen.
Puur omdat ze daar het lekkerste mee loopt.
Voor de wedstrijden heb ik een hoofdstel met aansnoerneusriem, omdat ik dit mooier vind mar ik "snoer" niet aan.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:44

Ja die mode dat is echt een heel gedoe. Maar dat vind ik toch met al die rages. Een paar jaar terug kwam ik zelde bandages tegen bij ons op de manege. Nou heeft iedereen een bijpassend setje. (En dat terwijl het dagelijks rijden met bandages ook heel slecht is.) Maar dat is ook zoooooo mooi.

Ik rij met mijn paard ook met dubbele neusriem maar ze zitten geen van beide strak. Ik denk dat het toch het belangrijkste is waar het paard lekkerder op loopt. De mijne flipt namelijk echt al ik met lage rij (hoofdschudden, tong over het bid proberen te gooien en het bit vastpakken)

Maar als de neusriem het ergste zou zijn valt het nog wel mee. De rijkunsten van sommige richten een stuk meer schade aan.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:50

Ik heb een hoofdstel met een gecombineerde aansnoerneusirem. Gecombineerd omdat dat idd mooier is dan een lage neusriem en een aansnoerneusriem omdat een gewone neusriem minder goed past.
Een gewone neusriem maat full past alleen op het loste gaatje en dan komt het stuk waar de gesp eindigt tegen 1 van die botjes aan de onderkant van haar hoofd (Kan het even niet beter uitleggen) en dat lijkt mij geen fijn gevoel. Met een aansnoerneusriem heb ik dat probleem niet (kan niet eens). En ik kan m'n platte hand tussen m'n aansnoerneusriem en d'r hoofd leggen hoor (hetzelfde bij de sperriem)..
(Grotere neusriem is overigens optie, hij zit nu al op z'n hoogste gaatje, vreemde verhoudingen )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:11

Dat botje heet jukbeenuitsteeksel (het bot is natuurlijk het jukbeen, maar wat je ziet is het uitsteeksel) en daar moet de neusriem twee vingers onder zitten.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:19

Ik heb een lage neusriem thuis hangen maar ik rijd bijna altijd met een gecombineerde aansnoerneusriem. En er kunnen twee vingers tussen, zegmaar een vlakke hand.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:44

Lusitana, ik bedoel dus niet aan de zijkant, maar echt onder haar hoofd. Aan weerszijden van de "geul" die onder haar hoofd loopt heb je van die botjes, waar de gesp dus tegenaan komt.
Als ik hem daar 2 vinger onder hang, dan hangt ie onder haar kin