Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:22

Ik heb het van meerdere mensen gehoord. Het schijnt op je kentekenbewijs te staan of er is gewoon rekening mee gehouden.
Snap ook niet helemaal waarom, maar het had iets te maken met het vermogen van de motor.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:40

Hallo,

wij hebben ook een volvo v70 2.5d (wel het nieuwe model) en die mag 1800 KG geremd trekken en 500 kg ongeremd.
Wij hadden altijd een 1,5 extra breed achter de auto, met paard erin en dat trok ie prima.
Dus vlgens mij kan ie ook wel een tweepaards trekken.
Hebben jullie trouwens wel nivo regeling op de auto.

JW

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:53

crazycactus schreef:
Hou er ook rekening mee dat een auto met airco minder mag trekken!!!

Nou ja! Dit slaat nergens op!!!!

Het gaat om het trekvermogen van de auto en het gewicht van de auto en ook het gewicht met totaal aan maximaal laadvermogen
(ongeacht wat erin staat of zelfs leeg is)
Bij een 2 paards trailer is in ieder geval een e rijbewijs verplicht.

Je kan het ook even bellen met een rijschool die e achter b geeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:54

Maar hoe komen die mensen dan aan dit soort verhalen. Het is me van meerdere kanten verteld.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:00

Wij hebben een volvo v50 en die mag een anderhalf trekken, wij hebben er een zwaar paard in staan (fries van 1,70m) deze mag ook samen gereden worden met alleen B bewijs...(dit ligt ook weer aan de combinatie auto en gewicht)

Overigens is het een diesel met airco en heel veel andere extra´s dus dat van de airco geloof ik niet zo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:08

crazycactus schreef:
Maar hoe komen die mensen dan aan dit soort verhalen. Het is me van meerdere kanten verteld.

Op zich klopt het wel, maar op de papieren van de auto is er rekening mee gehouden. Je hoeft daar zelf geen rekening mee te houden; hoewel je het de motor een stuk makkelijker maakt door de airco niet te gebruiken op zulke momenten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:10

crazycactus schreef:
Ik heb het van meerdere mensen gehoord. Het schijnt op je kentekenbewijs te staan of er is gewoon rekening mee gehouden.
Snap ook niet helemaal waarom, maar het had iets te maken met het vermogen van de motor.

Zie je wel...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:13

wij hebben ook een volvo V 40 met 2.0 motor en die kan hem wel trekken maar het gewicht van de auto is te licht dus het mag toch niet, ik denk dat je dat even na moet kijken, trekken zal wel moeten lukken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:48

fransheijs schreef:
In princiepe mag de Volvo geen paardentrailer trekken! Dit omdat je voor het trekken van een paardentrailer een bus of jeep ervoor moet hebben staan (dit is officeel, maar wordt door iedereen, ook de wet zelf niet meer gehanteerd)

Kijk maar ff op de papieren, maar ik verwacht geen twijfels meer omdat je het hebt over een diesel, dus ik denk aan een 2.5 liter en die kan een tweepaardstrailer + inhoud makkelijk trekken!
Anders vraag ff aan je vader die weet het meteen waarschijnlijk!

Wat een antwoord zeg...

Onze Volvo trekt de 1,5 paardstrailer prima, ik heb er zelfs geen E-rijbewijs voor nodig. Voor de meeste 2 paards trailers gaat het met onze Volvo net niet, maar kijk gewoon je papieren eerst na.

Onze Volvo trekt de trailer net zo goed als de Jeep die we hiervoor reden. Houd gewoon goed in de gaten wat je auto kan trekken en houd wat ruimte over. Een 4x4 is natuurlijk gebouwd om te trekken, maar een ruime luxewagen trekt ook prima een 1,5 paards trailer. Zelf heb ik voor een 2 paardstrailer met 2 paarden liever een 4x4. Volgens mij zijn er ook niet veel luxewagens die dit gewicht mogen trekken.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:23

Goh, ik leer nog wat hier op bokt!
Ik wist niet dat ik met mijn E-rijbewijs, een 2 paards (met 2 pony's)mag trekken met mijn BMW....
Is dit ergens te lezen?
Zolang het dus onder de 3500 kg samen blijft!
Zeg ik het nu goed?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:38

fresco schreef:
Ik wist niet dat ik met mijn E-rijbewijs, een 2 paards (met 2 pony's)mag trekken met mijn BMW....
Is dit ergens te lezen?
Zeg ik het nu goed?

Dat ligt eraan Fresco, wat je bmw mag trekken! Mag hij bijv. 1500 kg trekken en je trailer (daadwerkelijke gewicht van lege trailer) en het gewicht van beide pony's blijft totaal onder de 1500 kg, ja dan mag je m trekken. Voor zover ik weet mogen de meeste bmw's echter geen 1500 kg trekken, maar slechts 1200, nou dan redt je t dus nooit! Maar dat kun je zien op je kentekenbewijs!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:51

hihihih, nou mag mijn BMW dus wel 1500 kg trekken!
Het is een vrij zware auto, een 5 serie...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:53

Ik zal ook ws. nooit met een 2 paards rijden, want we hebben zelf een 1,5 paards.
Maar in noodgevallen is het wel handig om te weten of het nou mag!
Ik zie zo ontzettend veel gewone personen auto's op de weg met een tweepaards trailer erachter en echt geen lichte trailertjes hoor!
Snappen jullie dat nou?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:57

fresco schreef:
Is dit ergens te lezen?
Zeg ik het nu goed?

Bijna Die 3500kg moet je nog even uit je hersenpan deleten. Die doet ook niet meer mee.
Lees even op www.overheid.nl en dan bij wet- en regelgeving. Als je dan gaat zoeken op rijbewijs, dan kom je er wel, maar het is even zoeken.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:58

Mag hoor, wij hebben dezelfde auto

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:01

fresco schreef:
Ik zal ook ws. nooit met een 2 paards rijden, want we hebben zelf een 1,5 paards.
Ik zie zo ontzettend veel gewone personen auto's op de weg met een tweepaards trailer erachter en echt geen lichte trailertjes hoor!
Snappen jullie dat nou?

Jawel, zoals je hier al kunt lezen heeft het gros geen flauw idee van wat wel en niet mag. Ze doen dus maar wat ze denken dat goed is. Aangezien de controle minimaal is, zal het ze ook niet vlug overkomen dat ze tegen de lamp lopen.
Ik weet nog dat iemand van de manege (jurylid) eens ergens moest jureren. De eerste moest om 9 uur starten. Om 11 uur had hij twee combinaties in zijn ring gehad.
Bleek er een politiecontrole te zijn en alles wat niet klopte, mocht ook niet doorrijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:33

Kijk in eerste instantie naar je papieren, als de auto de trailer niet mag trekken doe het dan ook niet. De politie kan je misschien nog zo gek kletsen dat ze je laten gaan, maar de verzekering kijkt alleen naar de papieren, het werkelijke gewicht van de combi kan ze niets schelen. Combi niet toegestaan, dan wordt er niet uitgekeerd bij problemen.
Kijk dus naar het totaal gewicht (=eigen gewicht + laadvermogen) van de trailer, of de auto dit gewicht mag trekken en of de bestuurder met die combi mag rijden. Alle andere verhalen interesseert de verzekering geen bal.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:51

ikke schreef:
fresco schreef:
Snappen jullie dat nou?

Jawel, zoals je hier al kunt lezen heeft het gros geen flauw idee van wat wel en niet mag. Ze doen dus maar wat ze denken dat goed is. Aangezien de controle minimaal is, zal het ze ook niet vlug overkomen dat ze tegen de lamp lopen.
Ik weet nog dat iemand van de manege (jurylid) eens ergens moest jureren. De eerste moest om 9 uur starten. Om 11 uur had hij twee combinaties in zijn ring gehad.
Bleek er een politiecontrole te zijn en alles wat niet klopte, mocht ook niet doorrijden.

Dat geloof ik graag!
Sta je wel raar te kijken, als er niemand in de baan verschijnt...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:03

crazycactus schreef:
maar het had iets te maken met het vermogen van de motor.

Onzin, het trekgewicht wat toegestaan word heeft meer met het eigengewicht van de auto te maken, ruwweg is het vaak (op de jeeps en dergelijke die 3000+ mogen trekken na) het gewicht van de auto mag je er ook achter achter hangen, dat is ter voorkoming dat de trailer met je auto aan de haal gaat in plaats van andersom

En een airco doet niets met je vermogen van je motor, de airco vraagt hooguit 100 toeren meer van de motor.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:07

Ontopic, een Volvo V70 diesel (2.5, 2.4, of D5) mag 1800 trekken

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 06:34

Michel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 06:55

Lisjuh87 schreef:
Wij hebben een volvo v50 en die mag een anderhalf trekken, wij hebben er een zwaar paard in staan (fries van 1,70m) deze mag ook samen gereden worden met alleen B bewijs...(dit ligt ook weer aan de combinatie auto en gewicht)

Overigens is het een diesel met airco en heel veel andere extra´s dus dat van de airco geloof ik niet zo

Dit mag dus NIET met alleen een B rijbewijs. Een Volvo V50 weegt leeg ongeveer 1400 kg, de trailer heeft een totale maximum massa die méér dan 1400 kg is en bovendien ook boven de 750 kg. Dan moet je een E-rijbewijs hebben.
Als je met deze combinatie de weg op gaat zonder rijbewijs E, ben je niet verzekerd.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:13

Geweldig dit!!! gelukkig staan de goede verhalen er wel bij.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:18

Vermakelijk he
Maar ergens ook wel weer heel treurig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:23

Wouter24 schreef:
crazycactus schreef:
maar het had iets te maken met het vermogen van de motor.

Onzin, het trekgewicht wat toegestaan word heeft meer met het eigengewicht van de auto te maken, ruwweg is het vaak (op de jeeps en dergelijke die 3000+ mogen trekken na) het gewicht van de auto mag je er ook achter achter hangen, dat is ter voorkoming dat de trailer met je auto aan de haal gaat in plaats van andersom

En een airco doet niets met je vermogen van je motor, de airco vraagt hooguit 100 toeren meer van de motor.

Nou, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een Nissan Vanette Cargo gehad, met airco. Als ik de airco aanzette, had dat ding opeens een top van 110km/h. Zonder airco deed ie vrij moeiteloos 130km/h. Die airco doet dus wel degelijk iets met de motor en het beschikbare vermogen.

tamary: Ook voor jou geldt dat je last hebt van klokken en klepels. Lees het stuk van Margreet in de FAQ. De verzekering heeft zich ook aan de wet te houden, dus gaat bij twijfel een aanhanger op de weegbrug. Bij E-rijbewijs wordt wel degelijk gekeken naar het werkelijke gewicht en niet naar het papieren gewicht!

Tja, Margeet, lezen blijft moeilijk