:( de keuze: spuitje of kogel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spuitje of kogel

Spuitje
1 (100%)
Kogel
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Lowara

Re: :( de keuze: spuitje of kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:50

heel veel sterkte er mee
ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt.
want sommige vergeten even dat slachten misschien niet leuk is, maar massa vernietiging ( als je een spuit hebt laten geven) met allemaal varkens en koeien is ook niet echt een eervol iets.

wijzelf hebben ook voor het slachthuis gekozen een paar jaar geleden, en we hebben er geen spijt van gehad. vaak merken de paarden er helemaal niets van.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:54

dit is even off topic maar ik zie dat zowel Maartjeh en penpon overal nogal rare reacties geven, beetje jammer dames!!!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:54

ik zou kiezen voor een spuitje...
Ik wil er toch het liefste bij zijn. En dat ie rustig inslaapt dan dat ik een knal hoor en dat mijn paardje zo neervalt... Dat zou ik echt niet willen...

Maar denk er goed over na... in ieder geval heel veel sterkte!

penpon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:00

freaky schreef:
dit is even off topic maar ik zie dat zowel Maartjeh en penpon overal nogal rare reacties geven, beetje jammer dames!!!

Hoezo rare reacties...is mijn mening raar?
Pm me ff!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:01

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Het is allebei een verantwoordelijke keuze.

Zoek wel een dierenarts uit die ervaring heeft in het laten inslapen van paarden. De ene is daar nou eenmaal handiger in dan de andere.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:05

Naast alle reacties over het paard wil ik ook even zeggen dat ook voor de eigenaar zelf het slachten prettiger is: ze worden gewoon opgehaald, net als bij een verkoop.

Nadat ze afgespoten zijn worden ze gehaald en op een laadbak met vieze kadavers van koeien en varkens enzo gekwakt. Geloof me: Als je dat EEN keer gezien hebt, hoef je niet meer.

Ik wil ook TS nog even heel veel sterkte wensen met het verwerken van het verlies.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:08

ik zou voor een spuitje kiezen,

meestal wordt het paard eerst verdoofd en dan slaapt ie...
dan kan hij daar niet tegen vechten. als het een onderdoses is geven ze gewoon een extra spuitje.
het is gewoon alsof je pony gaat slapen voor altijd...
en je kan ze ook naar de dierenkliniek toe brengen dan zie je het ophalen niet, dat is niet zoo'n leuk gezicht. wat Urielle zei geldt ook voor een kogel.
het is wel zo dat je na een spuitje niet meer kan slachten en ze dan geen geld meer op leverd... maar als t echt om je pony gaat is dat niet belangrijk!

Sterkte(F)_ kleef met je mee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:09

Ik zou er dus nooit voor kiezen om een paard te laten ophalen door de slager. Voor je het weet staat hij op transport naar Italie of nog erger wordt hij doorverkocht.

Mocht je pony thuis afgemaakt worden is mijn advies wel om niet te kijken als ze hem komen ophalen.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:10

en inslapen is geen gif!!
het is gewoon een narcose die heel sterk is!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:13

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou zeggen, doe gewoon waar jij je het beste bij voelt.

Er bestaat geen betere tussen spuitje en slachten. Ikzelf zou eerder aan een kogel denken, maar anderen willen liever een spuitje.
Feit is dat beide goed kan gaan, maar bij beide bestaat er een kans dat het wel eens fout kan lopen. Dat is dan eigenlijk gewoon brute pech, om het cru te zeggen.
Het paard zelf gaat je geen van beide keuzes ooit kwalijk nemen. Maar als jij je misschien zelf beter voelt bij een snelle pijnloze kogel dan moet je dat doen, of je ziet je paard liever in de vertrouwde omgeving sterven, dan moet je voor het spuitje gaan. sterkte met je beslissing.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:24

Zelf zou ik kiezen voor een spuitje. Dit kan allemaal in vetrouwde omgeving of eventueel op een kliniek. Denk namelijk niet dat als ik ooit een knal hoor en ik mijn paard zou moeten zien liggen ik daar overheen kom

Het is een persoonlijke keuze, ik zou graag bij mijn paard willen blijven tot de laatste snik dus kies ik automatisch voor een spuitje.

Geld zou me weinig kunnen schelen, boeit me echt niet dat de kogel minder geld kost of zelfs geld op zou leveren, het gaat me om een goed einde. Voor mij maar vooral voor mijn paard en ik heb alleen maar goede ervaringen met het geven van een spuitje(o.a. in de dierenartsenpraktijk waar ik werkte).

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:22

zelf zou ik kiezen voor een spuitje....ik vind het namelijk een enge gedachte dat iemand me paard op zo eten....en als je hem een spuitje geeft kan je bij hem blijfen todat hij overleden is........heel veel sterkte

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:36

ik zou kiezen voor de kogel.. je hoef het niet zelf te zien, je kunt ook iemand anders mee laten gaan die niks met jou paard heeft.. jij brengt hem naar de deur iemand neemt hem mee naar binnen, je paard kijkt om zich heen en weg...............
Een spuitje is net als bij mensen, de een heeft er aan 1 genoeg, en een oude kennis van ons was na 3 spuiten nog niet overleden... zo heb ik ook verhalen van paarden gehoord.. ik zou er niet tegen kunnen om mijn paard weg gesleept te zien worden uit zijn eigen stal of weide.....

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:41

Wij kiezen en hebben gekozen voor inslapen met injectie.
Gaat op een zelfde manier als dat je je hond laat inslapen, een diepe slaap waarna een definitieve injectie wordt gegeven.
Voordeel is dat je het daar kunt laten doen waar jij het wilt, dus thuis of op het weiland waar hij zich altijd plezierig heeft gevoeld.
Afhalen van het paardje kun je door een daarvoor speciale wagen laten doen, je hoeft er niet naar te kijken als je niet wilt.
De wagen die we laten komen is een speciale wagen om paarden op te halen, zonder grijper en dus zeer beschaafd vervoer.

Als een paard wordt afgemaakt doormiddel van een spuit komt deze nooit in de consumtiemaatschappij, niet dierlijk en niet de menselijke.
Aangezien er met gif/medicatie is gewerkt en dit dus verboden is.

Even een misvatting weghalen, een kogel is wel de term die gebruikt wordt maar is niet het wapen waarmee ze aan hun eind komen.
Het is een grote stalen slagpen die tussen de ogen wordt gezet en met één klap een einde maakt aan het leven.
De knal heeft het geluid van een schot, maar is het dus niet.
Nadeel hiervan is dat het dier de weg er naar toe, trailer e.d misschien niet ervaart als prettig.
Want heeft hij al eerder in een trailer gestaan, was het leuk, was hij gestresst en niet te vergeten dat je op zo'n dag zelf verdrietig en anders dan anders bent.
Volgens mij weten de paarden waar ze terechtkomen, er moet een geur hangen die ze herkennen.
Niet van er eerder zijn geweest maar van een kadaverlucht die er hangt omdat er de gehele dag dieren op zo'n wijze aan hun eind komen.

Vervelend dat je afscheid van je dier moet nemen, maar een juiste keuze omdat het ziek is.
Dat is het recht wat de mens heeft wat betreft een dier, er een einde aan te laten maken als de tijd daar is.
Sterkte met de beslissing.

( en zou dat pennyding misschien ergens anders slap kunnen gaan kleppen, je hoort niet in serieuze topics met dit soort gezwam.
Eerst volwassen worden maar........)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:44

ahhh danique
ik zou ook inslapen kiezen danique
jullie hebben een goede keuze gemaakt
heel veel sterkte ermee.
iedergeval tosca rust zacht

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:53

Ik zou een spuitje doen!
Dat is vriendelijker vind ik zelf,,
ik denk als je paard echt pijn heeft er niet tegen zal gaan vechten.
Hij vind het dan denk ik goedzo.
Ik vind het knap van je dat je het doet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:29

freaky schreef:

is niet moeilijk te begrijpen aangezien het om dezelfde persoon gaat

terug on-topic:
ik zou voor het spuitje gaan

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:37

penpon schreef:
jah, hallo als ik pijn heb wil ik alsnog leven hoor ik wil nietgelijk dood!

lekker aardig maar niet heus.
dit is al een moeilijke keus genoeg.
en dit is een goede keus

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:45

freaky schreef:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het slachthuis, het klinkt grof maar achteraf ben ik tevreden met mijn keuze. Het is daar snel en heel erg netjes gegaan. Hij heeft er bijna niks van gemerkt. Voordat hij het wist was het over. Beide opties zijn niet leuk. Heel veel sterkte met je beslissing!

En voor penpon, hou alsjeblieft op met je rare reacties!

het is een hele persoonlijke keuze maar ik heb het hetzelfde ervaren als jij. Snel en daadkrachtig. Mijn Gamble had het duidelijk opgegeven en liet zich makkelijk meenemen. (heb het allerlaatste stukje niet gezien)
Veel sterkte met dit verlies, weet helaas hoe je je voelt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:51

penpon schreef:
je maakt je paard toch niet af! laat hem lekker leven met pijn, beter dan dood!

Als ik dit lees heb jij nooit iemand gekend die echt pijn had.

Als eigenaar van een dier ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van leven, niet voor de kwantiteit.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:53

ik vind een spuitje diervriendelijker klinken als doodschieten...

maar je moet doen wat jij het beste vind voor je pony..!

in ieder geval veel succes en sterkte met de keuze en de komende tijd!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:04

Katja schreef:
Ik zou er dus nooit voor kiezen om een paard te laten ophalen door de slager. Voor je het weet staat hij op transport naar Italie of nog erger wordt hij doorverkocht.

Mocht je pony thuis afgemaakt worden is mijn advies wel om niet te kijken als ze hem komen ophalen.

Dit is dus de reden dat ik zou gaan voor spuitje of zorgen dat er iemand is die het aankan om tot op het allerlaatste moment mee te gaan.
Het paard van een vriendin van een vriendin van mij had ook allerlei hoefprobleme en kanker ed. nog niet zo vergevorderd maar ze wouden het beesje een hoop ellende besparen.
Ze hadden ervoor gekozen om hem naar de slacht te brengen. Beesje is dus opgehaald en zou "naar de slacht te gaan" een half jaar later kwam er iemand die daar ook op stal stond op internet een foto tegen van een paard dat verdacht veel op dat beestje leek (ze zocht een nieuw paard) zij dus dat meisje erbij geroepen. En ze zijn dus gaan kijken. En het bleek dus haar paard te zijn.
De hoeven waren engigzins "opgelapt" en het paardje werd beter voorgesteld dan het was.
Ze hebben het paard dus teruggekocht, na het terugkopen de handelaar pas het verhaal verteld. En het beesje dus alsnog rustig laten inslapen.

En daarom zou ik kiezen voor inslapen of een bekende mee laten lopen tot op de plek waar hij "geschoten" word. Want dit is dus echt schandalig maar het gebeurt. Zeker als het paardje er nog levendig genoeg uitziet.

Veel succes en sterkte met je besluit!
En als tip neem veel fotos en plukjes haar. (liever te veel als te weinig)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:13

@ penpon; Ik heb mijn pony ook moeten laten inslapen, hij zal met pijn echt niet gelukkig zijn geweest. Het was een beestje die dolgraag wilde werken en niet van knuffelen hield, ze vond het vreselijk dat ze niks meer kon doen. Dan kun je zo'n beestje beter van de pijn verlossen.

@ TS; Een kogel is in 1 klap dood, dus niet pijnlijk. Ik zou daarvoor kiezen. Heel veel sterkte.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:20

penpon schreef:
ik vind SLACHTEN grof, en niet laten inslapen, ik mag mijn mening toch geven?

En ik vind jouw ontzettend grof!

Verder zou ik gaan voor het slachten. Ik heb zelf met Olympia meegemaakt, die al aardig opweg was om dood te gaan, dat ze nog lag te vechten tegen het spuitje.. Ik vond dit erg naar om te zien, en deze beelden staan nog elke dag op mijn netvliezen, ook al is het bijna 2 jaar geleden.

Ook heb ik ooit mn lievelingspaardje naar de slacht zien gaan.. De manege heeft hem zelf naar de slager gebracht en als 1 van de eerste, zodat hij niet al te veel kon ruiken enz.. En het schijnt dat het met een kogel zo gebeurd is.. Verder ben ik er niet bij geweest, maar ik zou toch als ik een gezond paard had hem dus naar de slacht brengen.

Verder wil ik je trouwens nog ontzettend veel sterkte wensen met deze moeilijke en zware tijden

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:35

ik heb 2 paarden zien ingeslapen worden. de ene stond naar 3 spuiten nog.
bloed was zwart maar beestje bleef staan vechten.
en een pony die viel neer na het eerste spuitje. springt op rent weg en valt weer naar. vocht kwam uit neus en oren. erg moeilijk om te zien. die blik in zijn ogen. net of hij zij ik wil nog niet.
terwijl hij erg ziek was.
en een verzorgpaardje van mij is opgehaald door de verzekering en door verkocht naar belgie.
na een half jaar tegen gekomen. en als nog afgemaakt.
ik zou kiezen voor de slacht. maar ik zou wel zorgen dat iemand heb brengt. en niet door de verzekering laten ophalen.
sterkte met de keuze. doe waar jij het beste gevoel bij heb.

xxjepsica

ps laat je ons even weten waar je voor kiest.
en hoe het is gegaan. heel veel sterkte!