Kan ik dit me veroorloven!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Re: Kan ik dit me veroorloven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:37

Ik denk dat jij je dit paard best kunt veroorloven. Ik zou idd wel van te voren je paard even laten keuren.
Je werkt veel, en je ouders steunen je dus ook. Dus stel: er gebeurd toch iets, heb je je ouders achter je staan. Dat is gewoon het belangrijkste. En idd ligt het eraan wat je zelf met je geld willt doen> Als je eigenlijk ook nog elke week wilt kunnen stappen, dan moet je toch nog even goed hierover nadenken.

Natuurlijk ligt het er ook een beetje aan wat voor paard het is. Een fjord zal goedkoper zijn als een arabier. Ik denk dat je gewoon voor jezelf een begroting moet maken. Wat heb ik ong per maan nodig voor een paard, wat voor andere dingen en wat spaargeld. Zo kan je het beste zien of je het daadwerkelijk kan betalen.

Ik hoop voor je dat het lukt. Gr.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:49

Ik denk dat het het belangrijkst is dat jij zeker bent van een bepaald bedrag aan inkomen per maand, wat genoeg is voor jezelf én voor een paard te onderhouden!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:05

ik denk wel dat het moet lukken, ik heb me er ook erg in verdiept, heb er wel vanaf gezien om een paardje te kopen. het is fijn dat je de zekerheid hebt dat de hoge veeartskosten voor je worden betaald, anders had ik het niet gedaan.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:49

Ik denk dat het financieel wel haalbaar is, maar je moet ook andere dingen bekijken.
Ga je twee keer per dag zelf voeren? Als je dat gaat doen, red je dat met tijd, werk, school etc?
Wat gebeurt er met het paard als jij een keer ziek bent? En als je op vakantie bent? Je moet kijken dat je een soort back-up hebt, iemand die bereid is om voor je te gaan en ook kan zien of er eventueel wat met het paard aan de hand is (koliek ed.)
Ik weet niet precies hoe oud je bent, maar je gaat vast over een tijdje studeren of studeert misschien al. Hoe doe je het 's winters dan? Dan is het al vroeg donker en met reizen ben je meestal pas later thuis, en dan moet je in het donker naar een afgelegen plek.

En wil je gaan lessen, prive of clubles, of helemaal niet? Dan heb je misschien ook een trailer nodig en een zware auto....

Dit is niet om je te ontmoedigen maar je moet er wel goed over nadenken of je het Nu wel wilt.

Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:43

QuijoSavan schreef:
Wat ik mij afvraag.... Waarom het paard gratis aan je gegeven wordt? Is er niks mis met het paard, zodat je dadelijk tegen onverwachten kosten aanloopt?

Zo heb ik ooit eens een draverruin aangeboden gekregen. Dier mankeerde niets, maar was te traag voor de drafsport. De eigenaar wilde het dier niet naar de slacht doen en zocht dus iemand die er een recreatiepaard van wilde maken. Enige voorwaarde was dat hij zo nu en dan een keer mocht komen kijken.
Voor mij was het houden van een paard toen geen optie.

Als je geen stalgeld hoeft te betalen, en alleen maar biks en hooi, dan vallen de vaste lasten best mee. Basisbrok kost 6.50 euro per zak. Mijn paard krijgt hier ong. 1 kg van per dag. Verder dus nog hooi. Hooi kost zo'n 2 euro per pak. Voeren afhankelijk van hoeveel gras er buiten staat.
Inenting: 40 euro, eenmaal per jaar.
Wormkuur: 6 keer per jaar, prijs varieert van 6 euro tot 15 euro per kuur.
Hoefsmid: afhankelijk van je eigen handigheid. Alleen bekappen en als je zelf nog wat bijhoudt (moet je wel weten wat je doet, niet alleen om goedkoper uit te zijn) betekent dat je met 2-3 keer per jaar toekunt. Leer je zelf bekappen dan heb je nog wel materiaal nodig.
Maar als je zelf niets wil doen, dan moet je toch wel een keer of 6 per jaar bekappen. Beslaan is duurder dan bekappen en dit doe je doorgaans niet zelf.

Halsters en touwen: halster 5 euro, touw 4 euro. Doorgaans moet je wel een halster en een paar touwen op voorraad hebben.
Evenals een extra longeerlijn nooit weg is.
Hoofdstel 20 euro.
Zadel: afhankelijk van kwaliteit en leeftijd, vanaf 100 euro.
Dekens: meestal overbodig als je recreatief rijdt.
Les: priveles zit toch wel op 30-40 euro per uur.

Al met al denk ik dat je met die 135 euro per maand uitkomt, niet wekelijks priveles, en geen wedstrijden. Maar wat als je bij die stal wegmoet? Heb je dan ook nog het geld om je paard te onderhouden?