Hooinet gevaarlijk in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Hooinet gevaarlijk in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:29

Idd, op stal kan er ook een prop hooi blijven steken en dan ben je er ook niet altijd bij.

Ik geef altijd hooi op de trailer, maar goed, ik heb een paard dat geen rare trucs uithaalt met zijn hooi(zak). Leeg is leeg, jammer dan.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:07

Ik geef ook altijd hooi op de trailer. Ik heb ook een paard die geen rare trucs uithaalt. Ze neemt af en toe en hap en kijkt voor de rest uit het raam. Zonder hooinet kijkt ze uit het raam en geeft ze af en toe een dreun tegen de trailer/het schot. Dat is pas vervelend..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:58

Als ik op wedstrijd ga, nemen we altijd een hooinet mee, maar we leggen hem vol in de kofferbak en hij krijgt hem pas als we klaar zijn met rijden. Voordat we weer naar huis gaan, haal ik het net er weer uit. Groetjes Brennie

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:13

Ik ben van mening dat er wel degelijk een verschil zit tussen hooi op stal en hooi uit een net/zak op de trailer. Wanneer een paard hooi eet op stal doet hij dat in een natuurlijke houding, met zijn hoofd naar beneden, net zoals hij gras eet (tenminste zo heb ik het altijd geleerd). Wanneer een paard op de trailer hooi eet staat hij met zijn hoofd naar boven te eten. Daarbij komt ook nog dat een paard op stal in een andere gemoedsrust eet dan een paard in een trailer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:31

Daarbij is het ook niet goed om in die houding te eten. Een paard moet altijd de hals helemaal kunnen strekken tijdens het eten, anders kan je binnen de korste keren de Da bellen, voor een pony met koorts en koliek.

Pasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:56

Dus is het nu dan wel of niet slim om morgen een hooinet op te hangen in de trailer?
De reis is ong 2½ tot 3 uur rijden.
We maken stops voor water...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:59

Pasja, als je de reacties hier goed leest, dan lijkt het erop dat je je paard beter geen hooi kunt geven op de trailer.

Toch typisch dat mijn paard al zijn hele leven hooi krijgt op de trailer en er nog nooit koorts of koliek van heeft gekregen of er met zijn been in heeft gezeten. Nou ja, eens moet de eerste keer zijn.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:09

ik voer mijn paarden altijd hooi in een hooizak op de trailer. Dat vind ik veiliger dan zonder. Wanneer ik mijn paard geen hooi op de trailer geef gaat hij lopen donderen. Dan maar op die manier. En ik weet niet hoe jullie trailer is gebouwd, maar mijn paard moet gewoon omlaag eten hoor, ipv met zijn hoofd omhoog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:18

Sjonniej schreef:
Daarbij is het ook niet goed om in die houding te eten. Een paard moet altijd de hals helemaal kunnen strekken tijdens het eten, anders kan je binnen de korste keren de Da bellen, voor een pony met koorts en koliek.

De grootste vraag is dan waarom heel veel paarden niet op die manier eten. De meeste paarden trekken, waar het hooi ook ligt: op de grond, in een ruif, net om het hoekje , eerst een pluk los en eten dat op, in hun eigen houding. Willen ze het van de grond dat gooien ze eerst het hooi op de grond. Willen ze het in hun voerbak dan vissen ze het op. Willen ze het nat dan gaan ze er lekker mee soppen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:20

Ik heb altijd een, strak vastgemaakt, hooinet in de trailer hangen.
Mijn paard vindt het prettig om hooi te eten onderweg, dan laadt ze makkelijker en staat ze rustiger.
Ik heb er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:30

ik geef ook altijd gewoon hooi, in een hooinet in de trailer, zolang je t hooinet hoog genoeg ophangt is er nix aan t handje, en zolang de paarden eten hebben zijn ze rustig, en het is me nog nooit overkomen dat de netten onderweg leeg waren dus

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:43

hey
wij gaven ook altijd hooinetten van zodra we vertrokken. Met trailer of vw, maakt niet uit. Probleem was, als je een eind moest rijden, dat de netten leeg waren; en dan stonden die paarden een hele dag nog te niksen (op wedstrijd dan he)
dan moest ik al extra hooi meenemen enzo. Niet bepaald handig. Na een tijdje deden we het zo, dat ik de hooinetten ophing als we aangekomen waren op wedstrijd.
Moest een paard vervoerd worden naar een plek waar hij niet de hele dag zou stilstaan op de trailer, of bvb voor een les of vervoer naar andere stal, geen hooi mee.
(dit was op een dressuurstal en een springstal beide het geval)

Toen ik mijn paard naar huis weer bracht, had ik een hooinet opgehangen. Hij had de laatste maanden enkel gras gegeten, en dus niet slim. Hij verslikte zich constant. hooinet weer weggehaald dus.

Het hangt er dus vanaf of je zelf hooi wil geven of niet, en hoe lang je wegbent.

Ik denk niet dat het een groot risico vormt als je het net maar goed vastmaakt en hoog genoeg, zodat het niet in de buurt van de hoeven komt naarmate het leger wordt.
Die hooizakken gaven trouwens bij ons evenveel rommel op de grond als de gewone netten. Ze trekken daar gewoon alles uit
xxx

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:50

Bij ons hangt er ook altijd een vol hooinet in, ik maak hem altijd hoog vast, in het midden (zodat ze eventueel alle twee kunnen eten) en dan aan het tussenschot, kunnen ze er niet met de benen in komen (of ze moeten heel raar gaan doen...)