Hoe mesten jullie uit (stro) ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Re: Hoe mesten jullie uit (stro) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:22

Toen Alfie nog op stro stond begon ik op zaterdag altijd met een hele schone stal met een flinke berg stro. Zondag en maandag haalde ik dan alleen de drollen eruit, er hoefde dan nog geen stro bij. Vanaf dinsdag ook de natte plekken eruit en wat bij strooien, meestal 2 plakjes of zo. Vrijdagavond alleen de drollen en de hele natte plekken eruithalen en het droge stro dat aan de zijkanten lag naar het midden werken. Zaterdag was de stal dan zo "vies" dat ie weer helemaal leeg kon en begonnen we weer van voren af aan.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:23

Ik sta volpension dus hoef het niet zelf te doen. Maar bij ons worden elke dag de drollen er uit gehaald en dan opgestrooid. En één keer in de week wordt de stal volledig leeg gehaald.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:59

Momenteel, nu ze op het land staan van een uur of 10 tot uurtje of 8, gaat er elke dag de stront uit (ik doe dat met handschoenen, zo gaat er vrijwel geen stro mee). Maandag, Woensdag en zaterdag gaat ook de pisplek weg (langleven de zindelijkepaarden die op 1 kleine plek pissen). In princiepe gooi ik er enkel woensdag en zaterdag wat bij, maar dat is niet altijd nodig (of maar een paar kleien plakjes).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:09

ik werk namelijk 3 x per week bij een manege en daar wordt dagelijks uitgemest en opgestrooit. Mijn manier is gewoon opscheppen en zuinig zijn met stroo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:17

Elke dag alles eruit en dan opnieuw een dikke laag stro erin.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:19

Zomers en 's winters mest ik verschillend.
Zomers gaat elke dag de natte plek eruit ivm amoniakluchten in de warmte.
In de winter 2 a 3 x per week.. Dan pot ik wat meer..
Verder dagelijks de drollen die ik kan vinden

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:31

vanaf volgende maand moet ik zelf uitmesten. nu doe ik dat ook, maar das omdat ik nog werk op stal. wij mesten 2 keer uit en strooien elke dag op.
ikzelf ga dalijk ook maar 2 keer in de week uitmesten en laat dan nog een laag liggen. willem is al wat ouder en als hij opstaat schuift hij zijn hele stal opzij, resultaat een kale vloer en alles naar de zijkant. zou ik hem dan op alleen stro zetten glijd hij helemaal uit natuurlijk.

ik heb hem ook wel eens op een potstal gehouden, 2 weken lang alleen maar opstrooien en niet mesten. ik moet zeggen hij was erg schoon, hij had nix geen last van mok of rotstraal, aleen het uitmesten was erug heavy dus dat doen we maar niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:00

Nou, ik pak de grootste kruiwagen die er is .. Een vork en schep en begin met alle drollen scheppen en geloof me, dat zijn er heel veel op een dag
Dan met een riek alle vieze plekken weghalen (daarvoor ben ik al 3x met die grote kruiwagen heen en weer gelopen naar de mesthoop ..)
Soms laat ik het even drogen, soms ook niet ..
Daarna gaat er een flinke berg stro op en de volgende dag wordt alles weer herhaalt !
In de winter schijnt het goed te zijn een laagje mest te laten liggen, dat gaat dan broeien en dan wordt het een warme laag, ofzo ..
Nouja .. dat was mijn uitmestverhaal ..

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:09

Ik schep al het vieze/natte stro en de drollen eruit. Veeg alles schoon. En leg het schone stro dat over is op de plekker waar Emeraldo altijd mest en plast. Verder komt er schoon nieuw stro bij. Elke dag hetzelfde trouwens.

Mijn paard is erg schoon, en mest en plast altijd op dezelfde plek, achterin de stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:18

met stro:
's zomers dagelijks alle vuil eruit en het oude stro op de plaats waar ze plassen, dan nieuw stro erbij.
's winters een klein laagje laten liggen ter isolatie.

met krullen:
flinke hoeveelheid in een lege stal, dagelijks de drollen en echt hele natte plekken eruit en dan alles goed door elkaar gooien. Eens per week/2weken, afhankelijk hoe vies het paard is met zijn stal, alles eruit.

Heb ze ook liever op krullen staan eerlijk gezegd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:48

chipieke schreef:

Ik vraag me af: doe jij dan ook het stro eruit dat nog redelijk schoon is? Of is je paard gewoon zo vies dat alles smerig is en eruit moet?

Just Curious. Ik vind het erg zonde om gewoon nog schoon stro eruit te flikkeren... Ik ben altijd zelf best zuinig ermee.
Ooit eens iemand op stal gehad die ook elke dag alles eruit haalde, echt alles, en dan weer een nieuwe schone laag erin... Zonde, mega zonde...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:54

Ik haal eerst de losse drollen eruit. Daarna het natte dat altijd in het midden ligt. Ook check ik dan de buitenkant op natte plekken.
Daarna gooi ik al het stro dat is blijven liggen in het midden, tot het gelijk met de buitenkant is. Dus dan is het één gelijke laag. (dus niet dat je er allemaal hobbels en kuilen in hebt zitten )
Als laatst strooi ik flink op. Dit omdat ik een erg vies paard heb, als ik minder stro gebruik dan normaal, staat hij élke dag in een vieze, natte, zwarte stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:59

Tancreda4 schreef:
chipieke schreef:

Ik vraag me af: doe jij dan ook het stro eruit dat nog redelijk schoon is? Of is je paard gewoon zo vies dat alles smerig is en eruit moet?

Just Curious. Ik vind het erg zonde om gewoon nog schoon stro eruit te flikkeren... Ik ben altijd zelf best zuinig ermee.
Ooit eens iemand op stal gehad die ook elke dag alles eruit haalde, echt alles, en dan weer een nieuwe schone laag erin... Zonde, mega zonde...

Ze eet gewoon elk mogelijk strootje op. Ze is echt wel vuil. En als ze overdag een paar uur heeft buitengestaan, en de dag erna ligt er nog vrij proper stro in de stal, durf ik het wel eens uitstrooien en daarna vers stro erop. Valt zelden voor....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:18

We hadden eerst stro op stal, maar we zijn wegens de slechte kwaliteit over gegaan op vlas. Dat werd bij mijn paard kleddernat van de winter. Je zag echt het vocht eruit komen als hij door zijn stal liep. Ik heb nu rubber matten onder het vlas en dat gaat zeker in combi met 12 tot 14 uur per dag buiten uitstekend.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:16

chipieke schreef:

Ze eet gewoon elk mogelijk strootje op. Ze is echt wel vuil. En als ze overdag een paar uur heeft buitengestaan, en de dag erna ligt er nog vrij proper stro in de stal, durf ik het wel eens uitstrooien en daarna vers stro erop. Valt zelden voor....

Aha, dan snap ik het. Zo is Niekje ook af en toe een beetje, is er bjina geen schoon meer over.

Maar soms heb je mensen die echt alles eruit halen, ook dat nog best schoon is... Maar je hebt natuurlijk van die smerige paarden er tussen zitten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:24

ik doe het denk ik ong. hetzelfde als jij Fitz.

Ik vind het vies om die erge natte plekken te laten liggen, het gaat zo stinken en dat trekt weer vliegen aan...

Ik haal elke dag de ergste natte plekken en de mest eruit.
Het schone stro gooi ik op een hoop onder de voerbak. En de restjes vies stro veeg ik bij elkaar en schep ik in de kruiwagen.

Bij het opstrooien meng ik het oude stro nog wel eens met het verse, omdat ze dan minder opeet, en het minder stoffig is voor haar luchtwegen.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:26

bij ons op stal word er 1x in de week uitgemest, wel worden iedere dag de stallen omgegooid en (als het nodig is) stro erbij gegooid. dit omdat we geen eige mesthoop van de gemeente mogen aanleggen en de mest natuurlijk niet heel de week los op t terein mag liggen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:58

Zoals ik het deed:
Elke dag de drollen eruit en 1 a 2 keer in de week al het nat eruit halen en weer lekker een berg stro erop..
Ik ben ervan overtuigd als je een laagje kweekt je paard veel langer schoon blijft hoor!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:54

Ik heb 4 paarden op stro staan en weet wat je bedoeld met een lekkere ligplek.

Bij mij gaan de paarden overdag de wei in en mest ik dan om de dag uit (natte plekken + drollen eruit en schoon wegen, daarna nieuw stro erbij). Ook dan krijg je een beetje van dat losse stro wat heel snel naar de zijkant wordt verplaatst en de paarden dus naar mijn idee niet echt lekker liggen.

Sinds deze week heb ik 1 paard dag en nacht op stal staan wegens een blessure.
Deze mest ik iedere dag de stal uit (natte plekken + drollen) en het gaat nu veel beter!
Dit paard is niet zo rustig op stal en maait veel door elkaar waardoor het stro wat vaster aan elkaar gaat zitten (nog te snappen...? ) Als ik dan 's avonds ga uitmesten moet ik her en der wat uit de stal halen en gooi ik er daarna schoon stro bovenop.
Als ik dan 's ochtends in de stal kom is het stro netjes over de stal verdeeld en heeft ze zo te zien op een dikke laag stro liggen slapen.

In de winter laat ik geen 'vieze' plekken liggen ter isolatie, had ik ook nog niet van gehoord dat dat beter was. Maar dat zou best kunnen, al lijkt me toch dat het paard dan meer in de ammoniak staat te kijken?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:21

Nee hoor als je er voldoende stro ingooit zie en ruik je geen eens ammoniak..
En het isoleert wel degelijk beter..

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:26

Ik doe ook iedere dag de mest eruit scheppen en dan opstooien. 1x per week haal ik er alles uit en dan alles vernieuwen

Ididit

Re: Hoe mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:02

Sterre schreef:
Ik haal iedere dag alle natte plekken en de drollen er uit.
Wat er dan overblijft, verdeel ik en daar overheen doe ik dan een kruiwagen nieuw zaagsel.
Voor de winter kan je de drollen laten liggen, ze een beetje uit elkaar halen (mestvork of je voet) en er nieuw zaagsel overheen doen. Drollen isoleren erg goed (dan krijg je een zgn. potstal) en als het maar niet nat is, blijft je stal verder ook mooi droog.
Ikzelf zit er aan te denken, om voor mijn paarden een zgn. "softbed" aan te schaffen. Dit is een dikke, zachte rubbermat en die leg je in het midden van je stal neer. De randen die vrij blijven, strooi je met zaagsel of hooi op; daar mesten de paarden dan.
De paarden liggen er mooi droog op en in de winter ook warm. Nog een groot voordeel, je hebt veel minder zaagsel/hooi nodig om op te strooien.
Hier kan je er meer over lezen: www.aktivstall.de

hmmm... voor die smeerlap van mij lijkt me dat ook wel wat

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:37

Ik mest om de dag.
En als ik soms eens bij der ben, en dan is ie vies, gooi ik het na achteren, omdat het een ontzettende viespeuk is, en ze misschien wel leert om achter te poepen en te plassen

1 x in de week maak ik hem helemaal schoon, en komt erbijna een compleet pak stro in.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:42

Ik maak elke zaterdag de stal helemaal schoon, de rest van de week haal ik de vieze en natte plekken er uit en ( als het weer nodig is ) gooi ik er weer schoon stro bij in.