Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar bij ons worden elke dag de drollen er uit gehaald en dan opgestrooid. En één keer in de week wordt de stal volledig leeg gehaald.
hij was erg schoon, hij had nix geen last van mok of rotstraal, aleen het uitmesten was erug heavy
dus dat doen we maar niet
!
chipieke schreef:Elke dag alles eruit en dan opnieuw een dikke laag stro erin.
)Tancreda4 schreef:chipieke schreef:Elke dag alles eruit en dan opnieuw een dikke laag stro erin.
Ik vraag me af: doe jij dan ook het stro eruit dat nog redelijk schoon is? Of is je paard gewoon zo vies dat alles smerig is en eruit moet?
Just Curious. Ik vind het erg zonde om gewoon nog schoon stro eruit te flikkeren... Ik ben altijd zelf best zuinig ermee.
Ooit eens iemand op stal gehad die ook elke dag alles eruit haalde, echt alles, en dan weer een nieuwe schone laag erin... Zonde, mega zonde...
chipieke schreef:
Ze eet gewoon elk mogelijk strootje op. Ze is echt wel vuil. En als ze overdag een paar uur heeft buitengestaan, en de dag erna ligt er nog vrij proper stro in de stal, durf ik het wel eens uitstrooien en daarna vers stro erop. Valt zelden voor....
) Als ik dan 's avonds ga uitmesten moet ik her en der wat uit de stal halen en gooi ik er daarna schoon stro bovenop.Sterre schreef:Ik haal iedere dag alle natte plekken en de drollen er uit.
Wat er dan overblijft, verdeel ik en daar overheen doe ik dan een kruiwagen nieuw zaagsel.
Voor de winter kan je de drollen laten liggen, ze een beetje uit elkaar halen (mestvork of je voet) en er nieuw zaagsel overheen doen. Drollen isoleren erg goed (dan krijg je een zgn. potstal) en als het maar niet nat is, blijft je stal verder ook mooi droog.
Ikzelf zit er aan te denken, om voor mijn paarden een zgn. "softbed" aan te schaffen. Dit is een dikke, zachte rubbermat en die leg je in het midden van je stal neer. De randen die vrij blijven, strooi je met zaagsel of hooi op; daar mesten de paarden dan.
De paarden liggen er mooi droog op en in de winter ook warm. Nog een groot voordeel, je hebt veel minder zaagsel/hooi nodig om op te strooien.
Hier kan je er meer over lezen: www.aktivstall.de