Waarom....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:49

Ik vind het ook beter voor een jong paard om lekker in de wei te staan met paarden van verschillende leeftijden. Ook oudere paarden, want die leren hen manieren bij, en wat dominantie is e.d. Daarnaast zou ik gewoon een aantal dagen in de week langs gaan, het paardje uit de wei plukken om er een half uurtje mee te gaan oefenen. Aan een halstertje lopen, voetjes geven, het paardje overal aanraken (altijd handig bij onderzoeken én borstelen, maar dat kun je beter niet doen bij paarden die dag en nacht op de wei staan). En dan met een jaar of 2 aan de slag gaan, leren wat een stal is, hoe hij/zij zich daarin moet gedragen, en gaan longeren en dergelijke. 2 jaar is een richtlijn, dit verschilt ook per paard uiteraard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 08:40

Waar hier helemaal aan voorbij wordt gegaan is het karakter van het paard.
Wij hebben op stal een jonge hengst die 's winters op stal staat en 's zomers in het land met maar 1 maatje en die is zo mak als een lammetje.
Daarentegen hebben we er ook eentje die zo brutaal is dat hij niet eens met soortgenoten het land in kan. Hij is al bij 3 weilanden weggestuurd omdat hij de boel op stelten zet. Ik denk dat hij waarschijnlijk ontzettend moeilijk zal worden met inrijden.

Dus er is ook heel veel afhankelijk van het karakter van het paard. De een is gewoon brutaler dan de ander. Ik denk dat de manier van opfokken daar misschien invloed op kan hebben maar zeker niet allesbepalend.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 08:58

Mijn Jur krijgt dus over enkele weken een veulen, wat ik ga aanhouden als mijn eigen paard Haha! . Ik ben absoluut niet van plan het veulen naar een opfok te doen. Ik wil heel graag alles van het veulen meemaken en er vanaf het begin veel mee doen (ivm de inprentingsfase idd Knipoog ). Het is echter niet zo dat ik het veulen 24 uur per dag ga opstallen, want dat is ontzettend slecht voor hem/haar. Een veulen moet de wei in.
Gelukkig hebben wij daar de mogelijkheid toe. Van de zomer gaan de andere paarden ook veel naar buiten en kan het veulen tussen de anderen lopen. Daarna gaat hij/zij met een leeftijdsgenootje de wei in. Welke tijd het veulen precies op stal staat is helemaal afhankelijk van het weiland en het weer. Ik ga alles nog even aankijken hoe het loopt als het veulen er is, maar deze planning is er dat het veulen zo veel mogelijk de wei ingaat met soortgenoten.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:17

Deze discussie is al heel vaak gevoerd hier op bokt en natuurlijk is het niet zo zwart wit dat er een oplossing goed is en de rest allemaal fout.

Wat ik alleen niet begrijp is, dat veel mensen het idee hebben dat je een paard op z'n derde geen voetjes meer kan leren geven en dat soort dingen.

Ik heb in Spanje jonge hengsten getrained. Aangezien de klimatologische omstandigheden in Zuid- Spanje wat gunstiger zijn dan hier, kunnen de paarden daar gerust het hele jaar buiten. Bij de meeste fokkerijen groeien de jonge paarden in kuddes op, hengsten en merries gescheiden, op enorme stukken land. Ze zien in die tijd nauwelijks mensen. Een van de hengsten die ik daar onder mijn hoede kreeg, kwam op zijn 4 e bij ons op stal, zo van de opfok. Super gezond en sterk. In het begin ongetwijfeld wat lastiger te hanteren als een veulentje, maar binnen 3 maanden kon ik een buitenrit met hem maken.
Ook mijn eigen merrie, kocht ik als 4 jarige, zo uit de opfok. Tot nu toe heeft het inrijden geen enkel probleem gegeven en is ze is erg sociaal, makkelijk in omgang en werkwillig.

Jonge paarden hebben volop de kans nodig om zich lichamelijk en sociaal te kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben ze andere paarden nodig.
Dat wil niet zeggen dat een paard perse to zijn derde in de opfok moet, er zijn ook wel andere mogelijkheden, maar onderschat het belang van contact met andere paarden niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:22

Ik heb mijn fjord 'thuis' gehouden om het zo maar te zeggen.

rede 1 hij kon ook hier lekker naar buiten met andere paarden

rede 2 Nu kon ik er ook af en toe wat mee doen

rede 3 hij was nogal aan het stuntelen met zijn gezondheid(mede dankzij de pensionhouder die geen goede box wou bouwen Boos! )

Als ze thuis lekker met andere paarden kunnen lopen waarom dan per se in die opfok.
Op mijn huidige stal staat een 1,5 jarig paard waar zelden iets mee gedaan is(ook als veulen zijnde) en er zijn nog net geen ongelukken gebeurd.

Mocht je tot opfok kiezen dan heb je toch zeker 5 maanden de tijd om je veulen hand mak te maken, als dit goed gebeurd is kan je dit later zo weer op pakken.
Lastige hengsten kun je altijd castreren.

Mijn fjord is nu 3,5, netjes opgevoed, sterk en gezond. En dat terwijl ik hem misschien 1 a 2 keer in de 2 weken eens uit het land haalde voor een borsteltje of een kort wandelingetje.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 13:00

Mijn paard heeft tot hij 2 1/2 jaar oud was in een hengstenkudde gelopen. Hij was daar de leider en zo dominant als het maar kan. Je wil echt niet weten wat voor klus ik aan dat paard gehad heb om hem een beetje in handen te krijgen. Je kon hem nergens aanraken, voeten geven ed was hem helemaal vreemd, en dan is een hengst van die leeftijd wel een hele beer hoor.
Hij kan nog steeds niet vaststaan. Hij heeft geleerd dat hij alles stuk krijgt als hij gaat hangen en doet dat dus ook gewoon.
Verder heb ik er echt een geweldig paard aan en zou hem voor geen goud voor een ander inruilen ofzo, maar het was wel makkelijker geweest als hij als veulen al wat basis dingen geleerd had.