Jonge pony naar beneden laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:22

Volgens mij zijn het gewoon bijzetteugels, want als ik het goed zie, dan zitten er in de buurt van het zadel van die rubberen ringen die aan bijzetteugels zitten. Ze zitten niet strak en volgens met zou je bij een tiedeman een leertje van het bit via teugel naar het borststuk moeten zien lopen...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:49

Ik denk dat het een slofteugel is.. een bijzet zit ook aan het zadel vast en dat kan ik hier niet zien.
Maar ik vind het belachelijk om zo'n jong dier met een dwangteugel te laten lopen. Want dit zijn geen hulpteugels meer, dit zijn echt dwangteugels!! Het paard wordt gedwongen in zo'n houding te lopen en daar ben ik gewoon principieel tegen!! Je rijdt het paard zelf of je rijdt het paard niet, maar je moet hem niet gaan dwingen om hem maar te hebben lopen zoals jij het wilt!!

Een vriendin van mij rijdt haar vz pony nu ook met een of andere rare hulpteugel, terwijl dit tich echt niet nodig is! Hij gooit af en toe zijn hoofd wel eens omhoog, maar hij is prima naar beneden te rijden.. Die pony gaat er dus ontzettend opgekropt van lopen en behalve dat het voor hem niet lekker is, ziet het er ook niet uit!!

Ik heb in principe nix tegen hulpteugels, maar dan moeten het wel hulpteugels blijven, zoals een martingaal of zo..

Ze zeggen wel: alleen profs kunnen omgaan met een hulpteugel en zij hebben ze niet nodig! Dat vind ik nou eens een mooie uitspraak!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:03

Nath, met 'naar beneden rijden' op jonge leeftijd is volgens mij niets mis. Tenminste niet als het paard het zelf doet. Als ie het zelf doet, dan geeft ie aan dat ie in balans is.
Niet ieder paard is al na een paar weken in balans, en niet ieder paard gaat zo makkelijk uit zichzelf naar beneden.

Als je er een hulpteugel onder gooit (ongeacht welke), dan 'blokkeer' je Camilla om haar eigen, natuurlijke balans te vinden. Dan gaat ze misschien wel mooi met haar hals lopen, maar niet op haar eigen benen in een goede balans. Dat maakt in de B nog niet zo heel veel uit, maar als je verder komt in de L of in de M, dan loop je vast.

Op lange termijn is het dus heel onverstandig denk ik. Ik hoop dat je m'n uitleg WAAROM vooral goed hebt begrepen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 22:44

Oke. Dus eerst zorgen dat er balans is en dan komt ze vanzelf een beetje ontspannen en nageeflijk??
Ik rijd haar nu nog niet echt aan de teugel hoor.
En idd wat nimber zegt, ik geef meer ophoudinkjes.. ik kwam ff niet op t woord! Schijnheilig
maar het kan wel kloppen dat ze daarom nu niet nageeflijk is want ze heeft haar balans nog niet goed (lees: loopt als een dronkenlap Haha! )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:49

Haha! Dan moet je haar eerst lekker ontnuchteren!

Veel rechte lijnen rijden, veel op de binnenhoefslag... Of probeer eens (samen met iemand anders) om het bos in te gaan. Dan kun je lekker lange stukken rechtuit lopen. Echt super voor de balans!

Als ik jou was zou ik helemaal geen ophoudinkjes / kneedbewegingen maken. Gewoon teugels netjes op maat en steeds dezelfde druk houden (aanleuning). Als Camilla dan zover is, dan gaat ze vanzelf naar beneden lopen. Camilla heeft een dermate goede hals, dat ze daar weinig problemen mee zal krijgen in de toekomst. Maak je daar nog maar niet druk om dus.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 23:04

ja maar ik heb dus geleert dat je beter meteen naar beneden kunt rijden maar dus niet meteen maar als ze het evenwicht hebben (ja weet ik veel..) Schijnheilig

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:49

op foto is dacht ik een tiedeman of martingaal

op stal(dresuur en africhtings) laten we jonge paarden vaak met coque longeren en bij sommige maar met bijzets

de manier van rijden is (vaak) voorwaarts / neerwaarts waarbij het neerwaarts een geschenk van je paard (dit geval pony) is(dat moet je onthouden!!)

en als je paard naar "beneden" rijdt en je doet dat goed dan lengt hij zich waardoor hij rug naar boven "drukt" en dit is goed voor het paard.

dus het is altijd goe dje paard nageeflijk te rijden (ongeacht leeftijd)(maar onthoud: neerwaarts is een geschenk van je paard/pony)

ik weet niet hoe jij rijdt maar ik moet een sterrenkijkend paard altijd zo naar "beneden" rijden: mn buitenhand naar binnen polsen naar buiten *moeilijk uit te leggen maar als je normaal rijdt en dan scharnier je in je pols en dan doe je hand naar binnnen(je onder arm blijft het zelfde) alleen je hand scharniert vanuit je pols* en dan extra binnenbeen

hoop dat je het snapt anders vraag je instructeur(trice) eens!