Wat vinden jullie van stemgebruik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

Re: Wat vinden jullie van stemgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:14

Ja leuk is dat he,dan loop je met je paard over straat langs een man die b.v. aan het grasmaaien is,en je ben aan het praten met je paard.Moet je ze dan zien kijken,hu heb ze het tegen mij. En dan stopt ie meteen met maaien.Vin ik altijd leuk

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:19

En het mooie: Stemgebruik is erg goed, maar het mag niet in je proef op wedstrijd.
Echt weer KHNS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:20

niet mogen en niet doen

je zit bijna op je paard zijn oren, die hoort je ook wel als je niet schreeuwt

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:21

Nee banketstaaf he. Als het wel mog dan zou het voor veel mensen een makkie zijn om een proefje te rijden. Het is natuurlijk ook vaak op een andere manege en dan zijn de paarden al helemaal kijkerig (sommige dan)

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:24

hahah indd.. ik praat bijna de hele proef door.. (als hier juryleden zijn en die wisten dat nog niet.. even mijn berichtje voorbij lezen )
vind mijn paard leuk ik lijk wel zo'n jomanda geval maar ze is dan lekker ontspannen en dan blijf ik zelf ook ontspannen.. dus zit ik de hele goed zo, braaf, hoo, en nu weer rechts en weer links, een volte enz.. ze weet alleen wat braaf en goedzo is en hoo haha en voorde rest, het helpt wel.. ik heb er ook nog nooit wat overgehoord van de juryleden..

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:25

ach en als ze er wel flauw over doen krijg je 1 punt aftrek meende ik..

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:26

Ja en dan zecht de jury wat heb je je mond raar haha
Jammer is dat het vaak heel stil is in zo'n bak waar je alleen een proef rij. dus zelfs als je heeeel zacht praat dan kan de jury het nog horen (behalve als je buiten wedstrijd heb dan hoor je je zelf niet als het waait. Het is gwoon moeilijk om niet opvallend te fluisteren

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:27

Bij mijn paard is stemgebruik juist heel belangrijk, het is er ook eentje die bijna door je heen loopt, dus HO is bij haar gewoon heel effectief. Ook voor galop hoef je bij haar maar te 'klakken' (wel irritant als anderen klakken en ze dan meteen in galop springt )

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:37

ja indd ik had ook altijd als ik galop/draf overgang moest maken en ik deed dat met mijn zit of zow dan ging dat beetje raar en gespannen deed ik het met mijn stem ging het goed stom is dat hihi maar je hebt dan wel een beter cijfer en die jurys letten er volgens mij niet zo op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:38

als het zo is, dat op galop aanspringen alleen lukt op een klik, vind ik stemgebruik weer niet goed

(ja ik ben een zeur muts )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:42

Ik ben ook voor stemgebruik,

Met longeren weet mijn paard heel goed wat hij moet,
doordat ik goed aangeef hoe en wat ik wil..

Ook als hij iets doet wat niet mag verhef ik mijn stem en roep HO of NEE !
Als hij braaf is zeg ik dat ook tegen hem en ik merk dat mijn paard dit heel fijn vind,
als we samen op buitenrit gaan praat ik ook tegen hem,
bij enge of rare situaties helpt hem dat enorm!

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:45

Dat vind ik ook.Dus ik ben ook een zeur muts.(zijn we samen haha)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:47

runningkawa schreef:
als het zo is, dat op galop aanspringen alleen lukt op een klik, vind ik stemgebruik weer niet goed

(ja ik ben een zeur muts )

Mee eens, maar het kan wel helpen. Als mijn paard weer eens helemaal opgefokt loopt kan ik er met mijn been niet zo aanzitten als ik normaal wel kan. Dan is een wat zachtere beenhulp en een zacht klikje erg effectief om hem wel netjes aan te laten springen.

Ik gebruik mijn stem vrij veel trouwens. Heel veel om te belonen, maar ook als bijvoorbeeld waarschuwing. Loopt hij voor een 'enge' hoek al te spoken, dan kan een 'uh' al voldoende zijn om hem er wel door te laten lopen.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:55

Ja indd.. maar goed als je er nog mee aan het werk bent om dat beter voor elkaar te krijgen en je moet in de proef even een mooie overgang maken kun je dat beter een keertje gebruiken.. maar met trainen doe ik dat eigenlijk nooit..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:07

Ik zou ook echt niet zonder mn stem kunnen hoor.

"Goedzoo jongen", "Kom op!", "Hooo maar", ed. Ja, paardlief snapt het gewoon. Zeker tijdens het rijden, een erge steun voor hem.
Hij weet gewoon als hij het goed doet, dan praat ik heel hoog en vrolijk "Goedzoo". Zo weet hij ook als hij iets fout doet, rustiger moet, of iets meer tempo moet hebben, ed.

En met buitenritten, als er iets spannends is, dan praat ik heel kalm 'Rustig maar, kom maar, is niet eng'. Hele verhalen... maar hij loopt dan wel rustig door.
Of als hij een stoepje ofzo op moet stappen, : "Pas op! Stoep!" (Ik vervang 'Stoep' ook wel eens door 'Voet' , klinkt in zijn oren toch hetzelfde ) Maar hij let vervolgens wel op en loopt ook zonder struikelen de stoep op.

Ook tijdens de dagelijkse bezigheden met mijn paard, zou ik niet zonder mijn stem kunnen. Het is gewoon een manier van communiceren.
Hoe krijg ik mijn paard uit de wei als ik mijn stem niet mocht gebruiken? "DUNCAAAN" en hij komt in galop aangerend En terwijl hij rent "Heeeee" "Joehoeee" enzo... en dan moet je die oortjes zien gaan Recht naar voren...
En als hij dan naderd, "Hoooo" en dan staat ie netjes voor mijn neus stil.
Hij word zooo bang van mijn stem zeg, hij komt erdoor vrolijk naar me toe gerend

Stemgebruik is gewoon noodzakelijk, althans... voor mij.
Laatst bijgewerkt door Christah op 09-08-05 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:09

indd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:38

Bramblerose schreef:
<knip>
Toen ik later voor het paard langs wilde lopen, beukte hij me zowat opzij (ruim 1.70), dus ik werd 'boos' zette hem terug op zijn plek en zei daarbij duidelijk 'HO' omdat ik wilde dat hij bleef staan. Hij keek me verbaasd aan en bleef braaf staan. Die vrouw zag het (was niet haar paard) en riep dat stemgebruik paarden heel angstig maakt. Nu keek ik verbaasd, want was is vriendelijker dan stemgebruik, ik zweer erbij. mijn paard reageert super....

Wat is jullie mening?

Stuur die muts maar eens langs, zal ik d'r wel even bijvegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:42

QuijoSavan schreef:
En het mooie: Stemgebruik is erg goed, maar het mag niet in je proef op wedstrijd.
Echt weer KHNS!

Ik heb wel eens een jurylid gedreigd kennis te laten maken met mijn maat 45 (inkl. staal) als ik zou merken dat hij dat ooit bij iemand zou doen.
Ik heb ook wel eens geschreven bij een jurylid die het opmerkte en vervolgens vond dat het wel goed was, er zijn er dus wel die het ECHT snappen.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:44

Ik vind dat als je je stem goed gebruikt het geen kwaad kan. Als je maar wel duidelijk onderscheid maakt tussen wanneer die het goed en wanneer die het fout doet, want als je bijvoorbeeld alleen je stem gebruikt wanneer je paard iets verkeerds doet denkt die elke keer als je iets zegt van 'ojee wat nu weer'

Hier nog eentje hoor die zo onwijs veel tegen een paard praat Niet normaal, het gaat echt overal en nergens over, en dan vooral van 'Jeetje wat ben je vies', 'zo ff je hoofd poetsen', 'goh er zit ook niet veel in je hoeven', 'Ik ga ff mn zadel halen zo terug'' Alleen maar dat soort onzin komt eruit, maar ja ik vind het zelf wel prettig, ik heb ook niet het idee dat het paard er last van heeft
Ook met rijden gebruik ik veel stem. Als die het goed doet gewoon braaf of goed zo, en als die iets niet mag doen is het meestal niet doen of eh eh. En als ze rustiger moeten en ze niet reageren om mn gewone hulpen Hooo rustig, of als ze juist vooruit moeten dan klik ik

Maar ik vond het wel lastig om dat dan niet in mn proef te doen, met buitenwedstrijden viel dat wel mee dan hoort de Jury je niet zo, maar in een binnenbak wel. Dus af en toe let ik er wel op om mn mond te houden
Wel vind ik dat je paard het zonder stemhulpen ook gewoon moet doen, het rijden moet daar niet afhankelijk van zijn.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:55

Voor stemgebruik ik ga mee met vele van jullie

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:59

ik vind stemgebruik juist goed!! beter dan slaat en wapperen nen alles wat je met je handen kan doen!! een paard hoort heel goed aan je stem wat je bedoel!! vooral als ie geleerd heeft op commando in stap draf en galop!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:16

ik vind dat je met stemhulpen heel veel kan. Je paard snapt je absoluut wel als je haar wel of niet aardig vind. Ik gebruik het behoorlijk vaak. Vind het ook een handig hulpmiddel, je kan het altijd gebruiken. Als ik midden tijdens een oefeing wil dat ze weet dat het goed gaat, dan kan ik haar zo belonen. Hoef er mijn handzetting niet voor te veranderen. Ook als ze niet langs iets engs wil, werkt het vaak goed.

Mijn paard reageert gelukkig niet als iemand anders een commando geeft, als ik aan het rijden ben of zo. Ze mag alleen op mijn stem reageren. Ik heb eerst op een manege gestaan en dan is het niet handig als ze op andere stemmen reageert dan die van mij.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:09

Ik ben blij met al jullie reacties! Ik ben dus in ieder geval niet gek (nouja... haha). Mijn paard reageert ook heerlijk op stem en daar ben ik erg blij mee! De update is dat ik het meisje van het paard wat vaker heb geholpen en die vrouw op een gegeven moment zei dat het zo niet ging, met 2 mensen die aanwijzingen lopen te geven. Ik geloof dat zij zich er niet meer mee bemoeit...

Dat paard is gewoon een stoicijnse ruin die nergens van opkijkt, het gaat gelukkig wel goed nu! Dankzij mijn aanwijzigingen, hahaha!!! Ben ook niet achterlijk!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:15

Je zou mensen mij aan moeten zien kijken als ik op de weg rij, dat zit ik te kletsen (en soms te zingen). Hehehe

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:02

Qimm schreef:
Je zou mensen mij aan moeten zien kijken als ik op de weg rij, dat zit ik te kletsen (en soms te zingen). Hehehe

hahaa, je bent niet de enige
(en als ik met m'n zussie een bosrit maak ofzo, zingen we vaak ook volop...en dan heb je soms niet in de gaten dat er anderen in de buurt zijn )