Hoe vlechten jullie in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laantje

Re: Hoe vlechten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:53

Nat maken, haarmouse erin, ongeveer 10 cm breed, in drieen vouwen, voorpluk stukje invlechten, even aantal knotjes, en de staart ook ingevlochten.

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:00

Ik heb meestal 11-13 vlechtjes. De voorpluk vlecht ik niet in. Vind ik niet mooi staan bij mijn pony want hij heeft een redelijk groot hoofd. Als ik dan ook nog eens de voorpluk invlecht heeft hij helemaal een mega-dik hoofd. De staart vlecht ik wel in en dan ong. 1/3 van de staartwortel.
De knotjes maak ik trouwens door ze 2x dubbel te vouwen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:02

Met Amo worden de vlechtjes heel apart, die heeft manene die erg verschillen van kleur, dat geeft een leuk effect. Maar ik moet heel veel vlechtjes doen, anders worden het net appels. Dus meestal doe ik een hengstenvlecht

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:19

Ik doe ook altijd met naald en draad.. vind ik veel mooier.. Ik kijk nooit naar het aantal dat gedoe van het oneven aantal is zo'n penny fabeltje hihi

Ik doe de vlechten meestal iets van 10 cm ofzow.. mijn paard heeft een hele lange nek dus dan lijkt t niet zo lang, bij mijn pony had ik altijd 7 a 8 cm een vlecht..
Ik begin bij de oren en die knot doe ik wat kleiner en maak het steeds wat dikker en bouw het daarna weer af.. dan krijg je dat het net lijkt of je paard een dikke hals heeft

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:44

svenlOver15 schreef:
o my god... ik ga vanmiddag denk ik maar even oefenen.. haha, mijn pony word altijd voor me gevlochten want ik kan dr niks van..

Gewoon vaak oefenen en eerst rustig vlechten.

Ik heb meestal 10 knotjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:48

Vlechten een soort oprollen
Maar dat ziet er verder niet uit ..

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:59

Ik heb er meestal ongeveer 13.
Maak nat, vlechtje maken, 2 of 3 keer dubbelvouwen.
en dan nog een x elastiekje erin!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:03

Ik kan niet uitlegen hoe ik invlecht maar meestal vinden de jury's t wel netjes (werd zelfs al s beloond met een 9

Maar hier een foto ervan:

Afbeelding

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:03

MissSisa schreef:
svenlOver15 schreef:
o my god... ik ga vanmiddag denk ik maar even oefenen.. haha, mijn pony word altijd voor me gevlochten want ik kan dr niks van..

Gewoon vaak oefenen en eerst rustig vlechten.

Ik heb meestal 10 knotjes.

nOuww.. ik heb geoefend;) en het lukt al aardig alleen heb ik geen naald en draad maar ik gebruik gewoon elastiekjes.. niet echt stevig maarjaa...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:50

Ik heb normaal gesproken ongeveer 5 of 6 roosjes. Ik vlecht dus met naald en draad. Maak een vlechtje met elastiek, haal t touw door het elastiekje en rijg zo het knotje vast.

Op dit moment zijn zn manen eigenlijk iets te kort dus nu hebben we 9 of 10 roosjes.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:31

vandaag wedstrijd gehad en had 17 vlechten

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:41

ik heb een probleempje. Mijn paardje heeft hele dikke manen, en ik kom altijd uit rond de 25 - 30 knotjes .. Ik trek de manen wel, maar dat is een gigantische klus, en ik hou dan kleine stekels over. Blijkbaar trek ik niet hard genoeg ofzo, want erblijft nog een stukje van het plukje staan ...Ik heb nu 4 middagen achter elkaar getrokken, en de manen zijn nog steeds super dik. Ik stop er nu mee, dan kunnen de stekels nog een beetje bijgroeien voor as zaterdag... Ik ben altijd meer dan 1.5u bezig met vlechten, omdat het er zo veel zijn, meestal zijn ze dan nieteens heel erg mooi . En aangezien lizzy wit is, moet ik ook nog wassen. Ik wil korter doen over het vlechten en de knotjes moeten mooier worden, weet iemand een oplossing?

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:36

mijn pony heeft ook hele dikke manen,, met wedstrijden word dr meestal een hengstenvelcht in zn manen gemaakt.. ik kan dat niet zelf maar iemand op de manege doet et meestal voor mij.. :D

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:04

daar zijn dr manen weer net te kort voor ... Ik weet echt niet wat ik er mee aan moet...

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:14

Zal ook ff zeggen hoe ik dat doe hé
Wel ik verdeel de vlechtjes eerst. Ik vlecht ook de paarden van iemand anders soms kom ik op 8 vlechtjes soms 10 is dus te zien. Ik maak eerst de de vlechtjes heel strak. dan wrijf ik ze in met glycerinezeep dan blijft dat daarin en voorkom je dat het haar van je paard langs twee kanten ligt(heel goed als je paard dikke manen heeft). Je laat dat drogen en dan rol ik de dotjes op en bekom je mooie knotjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:47

lizzy2 schreef:
ik heb een probleempje. Mijn paardje heeft hele dikke manen, en ik kom altijd uit rond de 25 - 30 knotjes .. Ik trek de manen wel, maar dat is een gigantische klus, en ik hou dan kleine stekels over. Blijkbaar trek ik niet hard genoeg ofzo, want erblijft nog een stukje van het plukje staan ...Ik heb nu 4 middagen achter elkaar getrokken, en de manen zijn nog steeds super dik. Ik stop er nu mee, dan kunnen de stekels nog een beetje bijgroeien voor as zaterdag... Ik ben altijd meer dan 1.5u bezig met vlechten, omdat het er zo veel zijn, meestal zijn ze dan nieteens heel erg mooi . En aangezien lizzy wit is, moet ik ook nog wassen. Ik wil korter doen over het vlechten en de knotjes moeten mooier worden, weet iemand een oplossing?

Mijn paard heeft ook hele dikke manen en een brede manenkam, dus veel manen zeg maar. je kan dan het beste gewoon alles op een handbreedte lengte trekken en niet dun willen trekken, want dat lukt je toch niet. Dan kan je ook beter iets minder knotjes maken, want veel knotjes (25-30) is echt niet mooi... Ik heb dan wel altijd vrij dikke knotjes, maar als je maar goed strak vlecht en genoeg elastiek erom doet staat dat gewoon mooi. heb zo geen foto van een close-up helaas....

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:51

ik maak de manen nat, plukjes van een manenkam breed vlechtje dr in, in 3en vouwen en elastiekje erom meestal ±10 knotjes in totaal
voorpluk invlechten en staart ook

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:54

Quirinake schreef:
ik vlecht niet maar mijn vlechtster vouwt ze (denk ik)

whaha VERWEND

mijn groom vouwt ze ook

en ik ben NIEt verwend, ze krijgt er voor betaald

(zou ze willen )

nee hoor ik ben aan het oefenen

maar mijn vriendin vindt het leuk en ken het VEEEL beter als mij

UusckaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:02

Ik doe het vlechtje 2 keer dubbel en dan t elastiekje erom. Heb meestal 7 of 9 vlechtjes

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:08

Quirinake schreef:
ik vlecht niet maar mijn vlechtster vouwt ze (denk ik)

Hier de "vlechtster" zelf

Eerst zorg ik ervoor dat de manen goed uitgekamd zijn, maar niet pas gewassen of antiklit ofzo in (dat schuift teveel)
Dan verdeel ik de manen in een aantal (even grote) plukken, meestal heb ik er 9.
Dan maak ik er overal een vlecht van, het uiteinde waar het rekkertje omgaat, vouw ik een keer dubbel, zodat het laatste er niet zo uit steekt.
Dan neem ik naald, draad en schaar
Draad neem ik lang genoeg, en dubbel door de naald. Zodat als er een knoop in zit onderaan, het een grote lus vormt met de naald eraan. (als je de naald dan plots moet loslaten, hangt ze er nog aan, en moet je niet op de poetsplaats of in het stro gaan zoeken)
Ik steek de draad er dus twee keer door, door de vlecht, vlak boven het rekkertje. Dan rol ik de vlecht op, en steek de naald verschillende keren door het opgerolde vlechtje. Niet erlangs steken, maar erdoor, anders krijg je een verkeerd effect. Liefst ook door het rekkertje, dan blijft het langer zitten.
Dan zet ik het vast, en knip het uiteinde af.
Hier enkele resultaten (foto's: made bij Quirinake. Fotomodellen: Quirina en Forpreza)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de voorpluk: beginnen met een drie kleine plukjes, en elke slag er een streng bijnemen. Daarna vastzetten met een rekkertje. oprollen of opvouwen, zoals je zelf makkelijkst vindt, en dan vastzetten met naald en draad. (of met rekkertje) Hier met naald en draad:
Afbeelding
xxx

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:14

In zo'n boek staat dat je oneven aantal vlechtjes moet maken (met de voorpluk even aantal) Dat brengt geluk.. ofzo.. naja ik weet het niet.. Ik rij geen wedstrijden en vlecht nooit in.. maar het lijkt me aan de ene kant wel leuk hihi ga ma is oefenen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:14

Owja hoe doen jullie het met de staart? Met 4 stukjes of 3?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:26

Is een rekkertje een elastiekje?

Ik heb meestal 7-9 knotten met naald en draad vastgezet. Eventueel even afgewerkt met wat haarlak voor de glans.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:39

Ik snap nogsteeds niet hoe je dat nou doet met die naald en draad, iedereen heeft het over dat ze naald en draad door het vlechtje steken en dan oprollen, of weet ik wat
Maar waar haal je het dan doorheen en hoe zet je het daarna dan vast? Ik snap er gewoon helemaal niets meer van

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:57

Dat blijft gewoon zitten als je het er een paar x doorsteekt. Ik vind zo met stiekjes invlechten echt lelijk... Helemaal als je dan 20 knotjes ofzo hebt! krijgt je paard meestal een eng nekje van! En te dikke manen? Bestaat dat?? Hoe dikker hoe mooier! Bij ons op stal vlecht ik er wel eens een in die aan beide kant een enórme bos heeft, en zo'n 2 handbreedtes lang (korter is het niet vlechbaar)en die heeft echt enorme roosjes! Zoo mooi!

Bij mijn oude pony:

Afbeelding