basis of 1e fase?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet ik 1e fase of basis instructeur doen?

1e fase
Geen stemmen
basis
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Fleurtje100

Re: basis of 1e fase?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:52

De 1e fase is toch juist ook met springen als optie. Als je allround wil doen moet je ook B+1 springen zijn. Ik geloof dat hier in Oosteind het ook gegeven word door een eventingruiter. Best veelzijdig dus. Ik zag wel dat op sommige locaties uitsluitend dressuur mogelijk was. Ik ga dan alleen de dressuur doen, maar heb wel gehoord dat je voor de lol het springgedeelte gewoon mee kunt doen ook als je geen B+1 bent (hangt er natuurlijk vanaf wie de cursus geeft).

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:35

Fleurtje100 schreef:
De 1e fase is toch juist ook met springen als optie. Als je allround wil doen moet je ook B+1 springen zijn. Ik geloof dat hier in Oosteind het ook gegeven word door een eventingruiter. Best veelzijdig dus. Ik zag wel dat op sommige locaties uitsluitend dressuur mogelijk was. Ik ga dan alleen de dressuur doen, maar heb wel gehoord dat je voor de lol het springgedeelte gewoon mee kunt doen ook als je geen B+1 bent (hangt er natuurlijk vanaf wie de cursus geeft).

je hebt opleiding: dressuur en allround. Maar Masja wil eigenlijk niet springles geven(en zelf ook niet springen maar dat hoeft niet bij basis)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:39

Fleurtje100 schreef:

Springen heb ik al 5 jaar niet meer gedaan (ja 1x met mijn Tiara afgelopen jaar) Ik ben angstig met springen waardoor mijn paard ook stopt. Iemand anders springt haar nu.

Maar inderdaad het gaat mijn om de verzekering. Als die bij 1e fase en basis gelijk is, dan kies ik denk k toch voor de basis. Is meer allround en heb ik geen gesleep met mijn paardje.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:46

basis en 1e fase zijn allebei B/L dressuur verzekerd.....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:03

Dat van die verzekering is dus niet waar! Je bent gewoon verzekerd hoor en als jij zelf groeit in niveau en daardoor ook meer op niveau lesgeeft is dat net zo goed verzekerd als dat je die B/L combinaties lesgeeft!

Ik zou zelf zonder meer voor de basis gaan, VEEEEEEEL gezelliger en ik heb daar ook echt veel geleerd! Staar je niet blind op dat springen, in de eerste plaats hoef je zelf niet te springen, in de tweede plaats moet je het zo zien dat dat springen voor een groot deel ook bestaat uit het omgaan en de mogelijkheden van balkjes lopen. Daar kun je dus echt een hele hoop mee. Ik gebruik dat dus ook heel erg vaak, zowel bij kinderen als volwassenen!

Eerste fase is mij slecht bevallen, terwijl ik toch echt al M gereden had en met mijn huidige paard dik in de L1 zat echter die raakte geblesseerd. Ander paard erbij, snel in januari mee gestart, maar toch wat last van dat je nog niet goed op elkaar ingespeeld ben. Ben dus ook gezakt als een baksteen op het rijden!

Het gekke van beide cursussen is dat het cursussen zijn om les mee te mogen geven. Maar, bij de eerste fase is dat lesgeven ondergeschikt aan het rijden!!! Waar er bij de basiscursus echt mensen zakten op het lesgeven, heb ik bij de eerste fase mensen les horen geven waar mijn haren van overeind gingen staan, die wil jij echt niet in de bak hebben hoor! Maar ze slaagden wel, want......ze reden best aardig! Dat vind ik dus echt niet kloppen!
Enne, ik was de enige met een 9 voor het lesgeven, zelfs de persoon die professioneel lesgeeft had die niet, maar toch gezakt, want dat rijden ging niet goed genoeg.

Dat zal je dus bij de basiscursus echt niet gebeuren! Daar draait het puur om het lesgeven en als je een goeie cursusleidster hebt, is het een geweldig leuke cursus!

Ik heb overigens in Maarssen gezeten, cursusleidster deed het voor de eerste keer en was echt te gek!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:04

Ohja en zat mensen die wel een keer voor je op de cursus willen rijden met die basis cursus, dat was mijn ervaring in ieder geval!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:09

@daffodil: dit is wat ik heb gehoord over verzekeringen..... maar verder ben ik het 100000% met je eens, over de sfeer en met dat rijden en lesgeven,wat ze nog wel eens verwarren(denken dat rijden belangrijker is dan lesgeven, terwijl het nb een opleiding om les te geven niet om te rijden is. maar ja )

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:11

daffodil schreef:
Ohja en zat mensen die wel een keer voor je op de cursus willen rijden met die basis cursus, dat was mijn ervaring in ieder geval!

@masja: ja hoor ik rijd wel een keertje voor je
en mocht je toch eerste fase gaan doen, kun je vrijdag vast oefenen op kashmir

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:08

Een cursus doen voor de gezelligheid???? Sorry hoor, maar je gaat toch geen keuze maken tussen 2 cursussen op basis van wat andere mensen gezelliger vinden?!?!?!

Ik heb zelf de 1e fase gedaan en de sfeer was gewoon goed. We hadden een goede cursusleidster en ik heb daar erg veel geleerd. Het is ook absoluut niet zo dat je minimaal Z2 moet kunnen rijden om te kunnen slagen. Ik ken verschillende mensen die met meerdere paarden in het Z hebben gereden en die toch gewoon gezakt zijn, ook met het her-examen, dus dat is echt geen maatstaf. De examinatoren willen een verbetering zien in het paard wat je rijdt, dus de oefeningen die je met zo'n paard doet moeten dat paard verbeteren.

Je krijgt 3 verschillende cijfers, voor de theorie, voor het lesgeven en voor het rijden. Deze cijfers worden overigens door verschillende examinatoren gegeven, dus het rijden beïnvloedt het lesgeefcijfer niet en andersom. Wanneer je alleen voor het lesgeven slaagt en de theorie dan kun je altijd nog een basisdiploma aanvragen, zodat je in ieder geval verzekerd bent...

Het is dus wel duidelijk dat ik een voorstander ben van de 1e fase...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:11

[quote="OTTI"]Een cursus doen voor de gezelligheid???? Sorry hoor, maar je gaat toch geen keuze maken tussen 2 cursussen op basis van wat andere mensen gezelliger vinden?!?!?!
quote]

Nee tis lekker om met hangen enwurgen zo'n cursus uit te zitten omdat er gewoon geen reet aan is........

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:14

Mensen maken de gezelligheid, dan heb je gewoon geen gezellige groep gehad en op de basis wel. Wij hadden een gezellige groep, niets mis mee en dat ligt volgens mij niet aan de cursus zelf...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:17

Ik wil misschien ook basis gaan doen. Ik heb namelijk het niveau gewoon niet om 1e fase te doen. Ik rij wel al 20 jaar, heel veel verschillende paarden gereden, kan leuk rijden, maar ben gewoon nooit aan wedstrijden toegekomen.

Wat me tegenhoud is dat ik bang ben dat ik geen mensen kan vinden die met me mee willen naar zo'n cursus om voor te rijden. Ik ken al niet zo heel veel mensen met paarden, en de meeste zijn druk druk druk, en hebben vast geen zin om een hele avond met paard en erop uit te gaan.

Dus ik twijfel nog (ook omdat ik het nog best prijzig vind)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:18

daffodil schreef:
[Nee tis lekker om met hangen enwurgen zo'n cursus uit te zitten omdat er gewoon geen reet aan is........
[/quote]

Precies, sommige mensen doen het voor de "leuk" he, niet voor de "moet". Je moet al zo veel en voor je werk moet je soms verplicht stomme cursussen doen. Als je er dan voor kiest om in je vrije tijd een cursus te doen (wat ook nog weer geld kost) mag je toch tenminste verwachten dat je het "leuk" gaat vinden ?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:20

Ja precies Anouska, zo een ben ik er ook...

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:43

missmiekie schreef:
je slaagt bij de 1e fase meestal alleen als je veel gepresteerd hebt, of je een jonge leuke knappe meid ben iig dat is mij opgevallen
om ff serieus te zijn, je moet L1 zijn maar om daar te slagen moet je toch wel van wat hoger niveay rijden dan dat.

Ja, ik heb ook gezien dat het rij-examen bij de 1e fase zwaar heel zwaar telt! Een vriendin van mij heeft het vorig jaar gedaan. Ze waren met de theorie toen de beste groep van alle cursussen over Nederland! Ze hoefden 'alleen' het praktijkexamen nog maar te doen (lesgeven en rijden!). Zij zelf heeft toen al bewust alleen voor dressuur gekozen, omdat ze ook niet zo'n springheld is, maar ze is helaas (met meerdere anderen uit haar groep) gezakt!!!!
Terwijl ze met haar eigen paard L2 is en de hele cursus en examen met mijn paard heeft gereden (M2), ivm blessure van haar eigen paard.
Dit jaar zou ze herexamen hebben (weer flink betalen dus), maar de dag voor het examen valt ze van het paard en blesseert haar enkel zodanig dat ze niet kan rijden voor het herexamen! Wat een pech! (weer een jaar verder en een blut geld kwijt en nog niks) Ze kan/mag het nu pas volgend jaar opnieuw proberen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:46

Weet je dan ook Linda, wat t kost om herexamen te doen? Want ik zit nog te twijfelen of ik dat wel zal doen. Aan de ene kant, zonde als je t niet doet, aan de andere kant, ga toch niet door denk ik en basis heb ik al!

En wanneer moet je je opgeven voor zo'n her? Het lastigste lijkt mij dat je dan dus echt wildvreemde paarden krijgt!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:56

Hoe groot zijn de groepen eigenlijk? Bij de basis en de 1e fase? Mijn gevoel gaat steeds meer naar de basis....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:10

zo rond de 20 ofzo, het verschilt hoeveel aanmeldingen er per locatie zijn... dus dat is geen standaard aantal geloof ik.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:17

wat ik trouwens opvallend vind is dat er beweerd wordt dat de theorie veel zwaarder is, ik heb tegelijk examen gedaan met 1e fase instructie alround en die hadden exact dezelfde vragen als mij.
dus voor de theorie hoef je het niet te laten.
basis instructrice.

trouwens volgens mij hoef je helemaal niet te starten met het paard dat je meeneemt naar de cursus als je ooit maar in de bepaalde klasse winstpunten hebt gehaald.
't kan zijn dat t allemaal veranderd is

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:30

Ik heb de basis opleiding gedaan (2004/2005).Was een erg gezellige en leuke groep!! De meeste rijden zelf paard of geven op een manege of heeft een eigen stal enz Opzich vondt ik het wel een goeie curcus .Alleen kan er wat MEER aandacht besteedt worden aan het springen Je moet ong 1 x in de week lesgeven (ligt eraan hoeveel personen) Dressuur 20 min en springen 10 min .Ik vindt het springen net zo belangrijk!! De meeste hadden de afstanden niet goed of wat dan ook .Bij springen zou er eerder wat gebeuren dan het dressuur met de afstanden.Maargoed verder vondt de theorie best makelijk is een kwestie van lezen en leren. En de pratijk moet je gewoon al vaker les hebben gegeven .En goed en duidelijk praten en niet verlegen zijn!!Ze letten met het examen op :Rijtechnisch inzicht,springtechnisch inzicht,overdracht,zelfpresentatie .Bij ons deed er 14 mensen mee waarvan ze allemaal voor de theorie zijn geslaagd(wat bijna nooit gebeurd) en voor de pratijk 13 (wat ook bijna niet gebeurt! .
Tja je moet zelf weten wat je het beste vindt.Om te beginnen vondt ik de basis wel goed .Maarja als je het geld en de tijd + vervoer heb En de wp = klasse rijdt .Zou ik de 1 e fase doen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:36

ik zou 1e fase doen. Het nivo is echt niet hoog, ik ben er geweest, gekeken en vond het erg tegenvallen het nivo. Dus daar zou ik het niet om laten.
Of je nu wel of niet wilt springen, bij de 1e fase kun je alleen dressuur doen, maar je kunt ook ervoor kiezen om beide te doen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:54

hmm ik heb het idee dat de laatste 3/4 berichten herhaald zijn :lol:

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:41

missmiekie schreef:
de kans dat je slaagt als je L2 ben, is ehm 1 op de 100 dus wat dat betreft

Ik heb de 1e fase gedaan en maakte halverwege de cursus de overstap van L1 naar L2.
Ik vind zeker niet dat je persee Z of hoger moet rijden om de cursus te behalen, je moet gewoon laten zien dat je in staat bent een (vreemd) paard te verbeteren in het rijden.
Daarnaast moet je kunnen lesgeven, dus de fouten van de ruiters opmerken en proberen hun hierin te verbeteren.

Wel ben ik van mening dat zeker op het gebied lesgeven het handig is als je al enige ervaring hierin hebt.
Sommige mensen waren bang hun mond open te doen en dat kan natuurlijk niet als instructeur!