Zouden jullie je paard/pony die t.k staat op proef meegeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Zouden jullie je paard/pony die t.k staat op proef meege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:17

Allegro, dat is absoluut niet wettelijk vastgelegd. Een paard wordt voor de wet gewoon gezien als een goed (een speciuskoop) en wat dat betreft gelijk getrokken aan bijvoorbeeld een wasmachine (die krijg je ook niet eerst op proef), alleen dan met specifieke kenmerken (elk paard is natuurlijk uniek en niet door een vergelijkbaar model te vervangen).

Wel is het zo dat veel handelaars wel een proefperiode aan durven. Als het paard terugkomt, verkopen ze het wel aan iemand anders en in de tussenliggende periode hoeft hij het onderhoud niet te betalen. Hij kan enig risico beroepsmatig ook beter dragen. Voor een particulier ligt het wat moeilijker om zijn paard zo mee te geven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:25

Ik heb, toen ik Darmoor kocht, haar ook 1 week op proef gehad, bij ons op stal, ik zou het zelf echter nooit doen, om de bovenstaande redenen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:28

allegro schreef:
Als je paarden verkoopt dan is een proefperiode meestal gewoon toch?

Tis eerder ongewoon

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:37

Ik heb enige tijd geleden een paardje op proef gehad. Het zou een proefperiode van twee weken zijn.
Dag 1: rust.
Dag 2: ik ga er aan een lijntje een relaxed boswandelingetje mee maken...paardje valt zo voorover op z'n knieen...zonder zichtbare reden...Daarbij hoor ik via via dat het paardje niet 12 jaar echter eerder 18 jaar was.
Dag 3: ik heb 'n teruggebracht en bedankt.

Ik heb dus vorige week een paard met veulen gekocht, en die eerst twee weken op proef gehad. Het ging mij er om dat het paardje inderdaad braaf was, verkeers- en trailermak.
In die twee weken heb ik eens in de bak gereden, een keer een buitenritje gemaakt en wat gelongeerd. Nou heb ik geen 'ambitie' tot paardensport....dat scheelt misschien...ik stel niet zulke hele hoge eisen. Maar, het klikte dus en ik ben dus in het bezit van een schat van een merrie met een 'eigen' karaktertje en een veulentje: ik ben zo verliefd op beiden....

Natuurlijk zijn er altijd achterlijke lui die het voor anderen verzieken...maarre....niet iedereen is zo....helaas zijn er altijd excessen. Rest mij nog te zeggen dat zonder mogelijkheid tot proeftijd ik een paard absoluut niet zou kopen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:50

Ligt er bij mij eigenlijk aan watvoor mensen het zijn.

De eerste keer dat ik Camilla te koop had gezet is ze op proef gegaan bij mensen, en hoe ik haar terug kreeg kan je je niet voorstellen....... Heel erg afgevallen, ontzettend kopschuw, vette vacht en onder de striemen en de wondjes. Ze kwam terug met de reden dat ze niet aan de teugel te rijden was, en ze hadden alle mogelijkheden geprobeert... Arme pony. Had haar ook nog nooit zo blij gezien toen ik haar weer op kwam halen. Ze stond ook ergens afgelegen in een weilandje vol rotzooi en prikkeldraad.
Heb toen gezegd dat ik dat NOOIT meer deed.

Het jaar daarop is ze weer te koop gezet en toen heb ik haar tóch weer op proef gedaan. Wilde het liever niet. Maar deze mensen vertrouwde ik volkomen. Waren eerst wezen kijken en de hele familie had ontzettend veel verstand van paarden en ze had onwijs goede begeleiding (vader heeft internationaal gesprongen)
Daar is ze dus wel op proef gegaan. Mooi contractje opgesteld, ik heb het geld gekregen, en hadden een proef periode van 1 maand. Dit is helemaal goed gegaan.
Maar snel zou ik dit niet doen, mijn paard op proef.

Zelf wil ik ook niks meer op proef, want ook daar kan je problemen van krijgen! Als je het paard terugbrengt kunnen de mensen zeggen dat je het beest mishandelt hebt e.d.
Nou, liever niet meer dus. Dan ga ik liever een paar keer terug om daar te rijden.

Danny heeft hier overigens wel 3 maanden gestaan voordat wij hem daadwerkelijk kochten. Maar ben eerst een week daar geweest en kende hem al een paar jaar, dus wist eigenlijk wel zeker dat ik hem wilde.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:56

orionneke schreef:
Je auto geef je toch ook niet op proef mee.............mag de eerste die dat doet zich melden!

Wij hebben diverse auto's voor een weekend op proef gehad voor we er 1 kochten.

Ik heb wel eens paarden op proef meegegeven maar alleen als ik er zelf een goed gevoel bij heb.
Heb ook wel eens een paard op proef gehad op verzoek van de verkoper.

Het is wel belangrijk om goede afspraken te maken en desnoods tussendoor een keer te gaan kijken en als het je niet aanstaat het paard op te halen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:57

nee, ik zal nooit een paard op proef meegeven,mensen mogen een paard wel een bepaalde periode uitproberen,maar het paard blijft bij mij op stal....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:32

Poeh Rena wil ik sowieso niet verkopen , beestje heeft al genoeg eigenaars gehad , in principe blijft elk dier z'n hele leven bij me , daar kies je voor.

Maar mocht ik door omstandigheden Rena niet meer het leven kunnen bieden dat ik haar wil bieden , en zou ze het elders beter hebben , dan mag ze weg. Het is alleen nogal een apart geval , zal er ook wel aan liggen dat ze al best vaak verhuist is van eigenaar , en van zichzelf al een erg gevoelig paardje is... beestje kan erg onzeker en angstig zijn , enorm flippen. Ook al is het een heel lief en keurig opgevoed diertje...ze is niet echt betrouwbaar daardoor.

Erg link dus om haar aan iemand mee te geven , ik laat er ook vrijwel nooit iemand op rijden omdat ze daar zo nerveus van wordt. Je moet haar begrijpen , dan is er niks aan de hand in principe.

Ik vertrouw er echt niet op dat ze goed terecht komt

Zou haar in principe nooit op proef geven omdat het te link is.

Of het moet aan iemand zijn waar ik het volste vertrouwen in heb dat die er verstandig en liefdevol mee omgaan , haar niet meteen slaag geven als ze de weg even kwijt is.

Ik ben zelf op haar proef gaan rijden , was een leuke pony maar wel erg vluchterig voor het been en hard in de mond. Als ik maar een been heel zacht aanlegde om haar door een hoek te sturen , dan sprong ze al in galop en daar kreeg ik haar nauwelijks meer uit ! Het was echter wel een waanzinnig braaf galopje...dat sprak voor haar. Ook liep ze erg braaf aan de hand mee ...en het zag er uit als een heel vriendelijk en okee paardje , ik zag er wel wat in

Maarja wilde haar wel op proef om te kijken of het ECHT wel goed zou komen dat vluchterige en harde....dat waag ik er niet op , misschien is m'n gevoel wel fout immers...

Ze wilden haar niet op proef doen vanwege dezelfde redenen die ik hierboven geef : bang dat ze een zenuwwrak terug zouden krijgen , of dat er ongelukken zouden gebeuren...... ze wilden haar niet op proef geven.

Nouja ik vond het een te groot risico om zo'n sensibele pony te kopen , dus deed het niet en zocht verder. Paar weken later werd ik gebeld of ik al een paardje gevonden had. Nee dus. Ze hadden er nog eens over nagedacht en besloten dat ik haar toch wel op proef mocht , ze hadden er toch wel een goed gevoel bij , dat ze bij mij goed terecht zou kunnen komen , en het is natuurlijk een pony die best moeilijk te plaatsen is , dus als ik haar graag wilde konden ze het eigenlijk niet weigeren. Ze wilden haar 2 weken op proef geven , ik wilde een maand om erachter te komen of het beestje echt bij zou trekken naar wat ik zocht.

Uiteindelijk hebben we 3 weken afgesproken. Zij kwamen Rena brengen , ik betaalde ruim de helft van de afgesproken aankoopprijs. Als ik haar na die 3 weken zou willen houden dan kon ik de rest betalen en kreeg ik de papieren. Zou ik haar niet willen houden dan kwamen zij haar weer ophalen en zou ik die kosten van benzine enzo betalen. Dat stelde ik zo voor en daar gingen ze mee accoord. Mooie afspraak !

Ik heb haar laten keuren en na 2 weken was het duidelijk dat er echt een heel fijn beestje inzat dus wist ik dat ik haar zou houden. Geregeld !

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:04

Nathalie schreef:
Het jaar daarop is ze weer te koop gezet en toen heb ik haar tóch weer op proef gedaan. Wilde het liever niet. Maar deze mensen vertrouwde ik volkomen. Waren eerst wezen kijken en de hele familie had ontzettend veel verstand van paarden en ze had onwijs goede begeleiding (vader heeft internationaal gesprongen)
Daar is ze dus wel op proef gegaan. Mooi contractje opgesteld, ik heb het geld gekregen, en hadden een proef periode van 1 maand. Dit is helemaal goed gegaan.

Ik heb der donderdag nog gezien Ze ziet er goed uit

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:24

Heb je dus net ongeveer hetzelfde gepbt als goldie hier zegt Nathalie. We kwamen ze donderdag toevallig weer eens tegen (ik kom niet meer op ponyconcoursen dus dan zie je mensen niet zo veel meer )
Camilla(CJ tegenwoordig ) ziet er echt super uit. Glimt erover, mooi in de bespiering en heel fijn lopen en springen. Is echt een blikvanger zo op het voorterrein en dat meisje is er ook nog steeds heel erg weg van.

Bij mij is er over een heleboel te praten, maar niet over een proefperiode. Daar begin ik niet aan.
De paarden zijn fijn voor elkaar als ze weggaan en zijn gezond. Keuren en meerdere keren komen proberen vind ik geen enkel probleem, maar als ze van het erf af zijn komen ze niet meer terug...
Je zal zo'n idioot treffen die even gaat proberen of hij over 1.60 komt of die hem een paar keer finaal in de sprong laat klappen...Heb mijn beesten fijn voor elkaar en ze zijn voorzichtig genoeg, die wil ik niet na een paar grove fouten terugkrijgen met alle ellende vandien...

En verder ga ik helemaal met Orionneke mee, die heeft al mijn bezwaren eigenlijk al heel mooi neer gezet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 07:02

MightyMike schreef:
laura2span schreef:
ik zou de pony´s verkopen met proeftijd, of niet goed geld terug garantie. in 3 weken verpruts je een goed paard niet, dus dat zou ik in ieder geval niet als bezwaar zien.

Een 'slechte' ruiter kan een paard in 3 weken wel degelijk verrijden. Ook al is het paard nog zo goed. Angstige ervaringen zijn snel opgedaan, maar o zo moeilijk om weer goed te krijgen! En dat is knap lastig als je na zo'n ervaring je paard met dat litteken weer in de verkoop moet zetten...

maar als je een paard verkoopt let je toch ook altijd een beetje op de ruiter?? Ik zou mijn paard nooit verkopen aan een super slechte ruiter, maar als je denk dat je de geschikte ruiter hebt gevonden vind ik het een kwestie van vertrouwen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:06

Dat snap ik, maar dan rijden ze wel bij jou, thuis gaat het er meestal anders vanaf. Een 'slechte' ruiter is niet perse iemand die niet rijden kan. Van 1 uurtje rijden bij jou op het erf kun je niet beoordelen hoe iemand dagelijks traint.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:57

Hmmm, ik heb tot nu toe al mijn paarden een na een aanbetaling van de helft van het aankoopbedrag een maand op proef gehad hoor. Ik vind dat heel normaal en heb het nog niet anders meegemaakt (trouwens ook met autos, een paar dagen op proef)

Wat hier veel wordt gezegt, dat het paard in een paar weken verrot gereden kan worden, heb ik van de andere kant meegemaakt.
Ik had een paard op proef, eerst bij de eigenaar een paar x gereden en hij zetten geen stap verkeerd.
Toen afgesproken dat ik hem een maand op proef zou nemen maar ik moest hem wel binnen die maand laten keuren, de helft aanbetaald en paard meegenomen.
Toen hij eenmaal bij ons op stal stond veranderde hij in een paar dagen behoorlijk, was absoluut niet meer te rijden en liep ook erg vreemd.
Paard binnen de maand laten keuren en hij werd dus afgekeurd op beide voorbenen, jammer maar helaas, ik wilde hem terug brengen.

Dat ging dus niet door want ik werd er direkt van beschuldigd het paard "verrot" gereden te hebben.
Heeft mij nog een paar maanden gekost om te bewijzen dat het paard dus al langer niet goed was, rontgenologisch gekeurd, helemaal laten uitpluizen wat hij nou precies mankeerde en hoe lang, precies kunnen ze dat niet zeggen maar in mijn geval kwamen ze tot minimaal 1 jaar, verder konden ze niet terug kijken. Ik had dus zwart op wit dat ik hem niet verrot had gereden maar dat hij al zeker een jaar niet goed was.
Einde van het verhaal is dat ze het paard niet terug heeft genomen maar dat ik mijn aanbetaling terug heb gekregen, paard mocht houden en alle kosten tot dan toe vergoed kreeg. Dat is zo'n verhaal van de andere kant bekeken.

Ik denk dat ik ook best huiverig zou zijn om een paard op proef mee te geven hoor maar goed, ik verkoop niet 1 paard, alles wat hier terrecht komt blijft hier voor het leven dus ik zal het nooit aan de hand krijgen.

Wat ik in dit topic dan niet echt begrijp, er wordt veel gesproken over het feit dat je een onverkoopbaar paard terug krijgt, "dan heb je 0 in je broekzak" enz.
Dan gaat het als ik het zo lees bij bepaalde mensen dus alleen om het financiele? Als dat het geval is lijkt het mij simpel, paard goed laten keuren voor je hem verkoopt, op de foto laten zetten zodat je het bewijs hebt dat het paard niets mankeerde bij het begin van de proef periode, komt hij dan verrot terug dan heb je een bewijs (en neem je het paard uiteraard niet terug) maar goed, dat is alleen voor de mensen die het alleen over geld hebben. Persoonlijk zou ik ook erg voorzichtig zijn maar ongewoon is een proefperiode niet, eerder normaal.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:21

Ik snap jouw kant van het verhaal. Dat lijkt me een heel vervelende ervaring! Maar als ik het goed begrijp had je die narigheid kunnen voorkomen als je het paard vooraf en niet tijdens je proeftijd had laten keuren?

Ik verkoop mijn paarden met klinische keuring, maar dit is wettelijk gezien niet overal een garantie voor. Zelfs niet wanneer je een paard rontgenologisch laat keuren. Op foto's kun je niet alles zien en een klinische keuring is natuurlijk een momentopname. Deze keuringen kunnen niet alle 'verborgen' gebreken uitsluiten, maar geven je wel een beeld. Zo kocht ik zelf onlangs een paard in de winterperiode dat niets mankeerde, ook niet klinisch. Na twee maanden bij mij op stal begon het te hoesten en heb ik na een week de dierenarts laten komen. Het paard bleek COPD te hebben en door de stof in de droge lucht kwamen de symptomen naar voren. Al had ik het paard van top tot teen laten keuren volgens de dierenarts, dan had ik in de winterperiode met vochtige lucht nimmer nooit niets in dit stadium gezien. Dan komt het spelletje had het dier het bij aankoop of niet. Mijn gevoel zegt van wel, maar in dit geval was het moeilijk te bewijzen, COPD kan ook op latere leeftijd pas naar voren komen, maar het feit is dat ik na 7 weken al niet meer om mijn nieuwe paard kon rijden en na 9 weken de diagnose is gesteld dat dat ook in de toekomst niet meer mogelijk gaat zijn. Gelukkig had ik haar wel verzekerd en heeft de verzekering het paard overgenomen, maar een leuke ervaring was het zeker niet!

Ik vind de opmerking over dat het bij veel mensen alleen om het financiele gaat dom, sorry. Je zoekt een zo'n goed mogelijke plek voor je paard wanneer je het verkoopt en wanneer je een paard koopt heb je er ook het beste mee voor, maar het blijft een enorm bedrag dat je voor een paard neer moet tellen en helaas zijn we niet allemaal extreem rijk. Als mijn merrie niet door de verzekering over zou worden genomen, dan had daar voor mij de sport moeten stoppen, ik kan financieel gezien niet zomaar nog een keer een aankoopsom neertellen of een extra paard moeten onderhouden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:26

Mijn reactie op het financiele is alleen op mensen die hier alleen maar plaatsen "dan heb je 0 in je broekzak" enz.
Natuurlijk ben je op zoek naar de beste plek voor je paard, dat lijkt mij logisch, mijn reactie slaat puur op de mensen die niet zo denken, kan dan misschien "dom" zijn, ik denk daar nou eenmaal anders over.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:15

Ik zou mijn paard nooit op proef meegeven, je hebt van die mensen die denken dat ze dan het paard flink moeten testen.
Zelfs gezien dat een stalhouder aan iemand aanraadde om het paard dat ze op proef had iedere dag flink te rijden om te zien of het paard goed is. Paard was na een paar dagen hardstikke moe, at slecht, liep stijf en lag veel in de stal. Paard werd weer terug gebracht met de boodschap dat het paard niet goed was, terwijl hij voor gewoon gebruik waarschijnlijk wel goed genoeg was geweest.
Mijn paard wordt 3-4 keer per week gereden, als hij in een keer iedere dag intensief wordt gereden, dat trekt hij ook niet. Zoiets moet je opbouwen en laten wennen aan de nieuwe indrukken is misschien ook best handig.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:16

Ik zou mijn paard alleen op proef geven als ik echt een supergoed gevoel bij de kopers heb. En dan hooguit 2 weken. Als ik er geen goed gevoel bij heb mogen ze bij mij op stal komen rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:24

Ik denk dat je daar heel goed mee zit. Vaak hoor je als het fout gaat dat mensen er al geen goed gevoel bij hadden.
Bij twijfel niet doen zeg ik altijd.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:29

tis moeilijk. Ik zou wanneer ik een paard ga kopen altijd een proeftijd willen, als is het maar om te zien hoe het dier aardt op zijn nieuwe plek. je hoort toch vaak dat paarden kunnen omdraaien als een blad aan een boom als ze van stallign veranderen. Anderzijds snap ik de kant van de eigenaren ook wel. Als het mogelijk is om het paard een aantal keer op de oude plek te rijden zou dat best een goede compromis zijn, maar wanneer het dier ver weg staat... dan komt de koop niet rond zonder proeftijd helaas. Je hoort zoveel verhalen over paarden die gewoon niet blijken te kloppen... het is gewoon een tweezijdig verhaal.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:15

Ik verkoop mijn pony dan niet op proef maar maak wel goede afspraken (heb ik met mijn vorige pony (nu bijna 4 weken geleden verkocht) ook zo gedaan)
Dus ik vind als je alles duidelijk bespreekt en eventueel op papier zet is het ook duidelijk en heb jij achteraf eventueel geen kosten enz.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:04

MightyMike schreef:
Ik snap jouw kant van het verhaal. Dat lijkt me een heel vervelende ervaring! Maar als ik het goed begrijp had je die narigheid kunnen voorkomen als je het paard vooraf en niet tijdens je proeftijd had laten keuren?

Was ik nog vergeten om op te antwoorden, in mijn geval had dat idd. een hoop ellende kunnen voorkomen, probleem was alleen dat ik mijn eigen VA voor de keuring wilde en deze kwam dus niet in die omgeving, dat was te ver. En ik dácht dus dat het goed geregeld was op die manier maar dat had ik dus erg mis.