Wanneer beginnen jullie weer met een deken op te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Wanneer beginnen jullie weer met een deken op te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:45

Over twintig jaar of zo, als hij niet meer goed in staat is zichzelf warm te stoken. Voorlopig zorgt ie zelf maar voor een goede winterjas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:48

Times krijgt een deken op zodra het op stal fris begint te worden, niet zodra ik het koud krijg want ik heb zelf nu al een winterjas aan

Begin dit jaar met een zomerdekentje, daarna een dunnen deken en als het echt koud is dan nog een dikke eskdron over de dunne deken heen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:54

Weet het nog niet of ik er wel weer een dek op ga gooien dit jaar. Mijn paard heeft het eigenlijk alleen koud als ze langdurig in de regen staat maar om nu iedere dag de weersvoorspellingen in de gaten te houden is ook zowat. Misschien ga ik ze wel alleen een regendek opgooien zodra het koud en nat weer word. Gaat het dan vriezen dan een fleecedeken eronder.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:57

Nou zolang ie helemaal gezond blijft komt er geen deken op!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:00

Die van mij staat nu 24/7 buiten. Vanochtend had ze snot in dr neus. Helaas was ik dus net iets te laat . Ze is ook wel een beetje een watje. Ze staat vanaf nu snachts onder een regendek, en overdag alleen als het de hele dag gaat regenen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:37

Mijn paard liep vanmorgen ook alweer met een snot neus. Na het rijden dacht ik dan ook, ik doe zijn regendeken wel op. Hij staat op een grote wei, en er staat veel wind.
Jammer genoeg staat er een nieuw paard in de wei. Dat paard is beetje bezitterig naar de andere paarden. Toen er dus een van zijn kudde naar joery toe liep, viel hij joery meerdere keren echt aan. En ja hoor hap, zo een flinke winkel haak in de deken.
Eens kijken hoe ik dit dan weer ga oplossen. Anders zijn mijn dekens er wel erg snel aan...

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:08

van september tot april een deken op?! jeetje dat vind ik wel erg lang dat betekent dat hij wel 8 mnd per jaar een deken op heeft!
nou die van mij staat als het kan tot en met oktober 24/7 in het land, en krijgt misschien de laaste week/ 2 weken een ongevoerde regendeken op.
als hij dan in nov op stal komt scheer ik hem, en dan heeft hij een deken op tot ongeveer maart/ april, ligt eraan wanneer het weer warmer wordt, bouw het wel langzaam af met steeds minder dikke dekens

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:50

Nu alleen met deze regen een dunne bucas regendeken.Met heel warm altijd der vliegendeken maar de laatste tijd was het niet warm maar ook geen regen sommige dagen dan dus gewoon niks.Maar,binnekort komt toch snachts de zomerdeken er op,ik kan haar niet scheren en wil der niet dik in de vacht omdat ze super snel zweet..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:47

bij 12 graden of minder gaat de deken dr op, dus meestal vanaf eind augustus/ september, eerst een dunne regendeken, dan regendeken en fleece en als t echt koud wordt dikke winterdeken, en bij extreme kouw, daar nog een fleece onder en dan gaat t prima.
als die nu een snotneus heeft, hou ik t gewoon in de gaten, maar meestal is t na 2 dagen over, en een beetje weerstand opbouwen kan volgens mij geen kwaad

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:46

begin september, al zal ze toch 1 of 2 keer geschoren moeten worden

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:57

Ik ben vandaag begonnen met het opleggen van een zomerdeken 's nachts. Imker begint nl. nu al wat te ruien en ik merk aan hem dat hij het kouder heeft (volbloed). Hij is herstellende van keelonsteking en daarom ben ik nu mede al vroeger begonnen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:35

Bij ons gaat er een dunne deken op zogauw de temperatuur onder de 15 graden komt s'nachts. Wordt het s'nachts rond de 10 graden dan gaat de winterdeken erop. Bij regenachtige dagen inde zomer staat ze onder een dunne regendeken. Is het s'nachts fris en overdag mooi weer dan staat ze s'nachts onder een dunne deken en overdag zonder. Het is gewoon afhankelijk van het weer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:45

ja dat weer ik was al aan het denken om een regendeken aan te schaffen ongevoerd want dit weer daar word je niet vrolijk van maar aangezien mijn paard zich er schijnbaar niet aan stoort laat ik hem dus gewoon zo staan zonder deken als ik merk dat hij het koud krijgt dan krijgt die dus een ongevroerde regendeken op en narmate het kouder word word de deken ook zwaarder dus in de top van de winter zal hij als die geschoren is met een kleine 550 gram op in zijn stal staan ik heb de dekens in alle grams haha binnekort 0 grams uitlopend tot 300 gram plus een deken van 150 gram en 1 van 200 gram tjaha je hebt meer 1 hobby

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:45

Ik begin ook altijd vrij vlot. Ook op aanraden van de fysio omdat die van mij snel last heeft van zijn spieren. Nu ligt er een ongevoerde regendeken op en met dit weer is het geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:23

ikke schreef:
Over twintig jaar of zo, als hij niet meer goed in staat is zichzelf warm te stoken. Voorlopig zorgt ie zelf maar voor een goede winterjas.

ik was al bang dat ik de enige was
mijn paard krijgt helemaal niks om. het is onzin, want je paard maakt zelf wel een wintervacht aan. en dat trillen is nodig om die vacht sneller aan te maken. niks zieligs aan dus.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:49

ik begin pas als het echt koud word met een deken .. nu regent het wel maar is het niet koud . ik denk dat het eind september word of midde september en dat ze net iets daarna naar de stal gaan ....*wanneer zetten jullie je paard eigenlijk meestal op stal

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:51

Mijn paard krijgt normaal gesproken een deken op als ik vind dat het nodig is, als hij het koud heeft. Eerst een dunne deken en later een dikkere. Vorig jaar winter heeft hij alleen een 200 grams deken opgehad.
Eigelijk ben ik nog aan het twijfelen of een deken wel echt nodig is, ook in de winter. Ik rijd 3-4 keer in de week, dan zweet hij natuurlijk, ik laat hem nu al opdrogen zonder deken, eigelijk ook al zonder problemen. Verder staat hij overdag buiten wat voor weer het ook is. En afgelopen jaar kon ik eigelijk niet merken dat hij dikker in de vacht zat dan het jaar ervoor terwijl hij toch duidelijk een dunnere deken op had. Als hij in de wei staat kan het soms ook verraderlijk waaien en er is weinig schuilgelegenheid, daarom zou ik hem wel een deken op willen hebben. Dus eigelijk weet ik nog niet of hij wel een deken opkrijgt dit jaar...

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:30

Rhea krijgt bij regen zoiezo een regendeken (zelfs in een stapmolen )en zodra het koud wordt 's nacht krijgt ze haar 'lichtere' winterdeken op. Als het écht winter wordt, krijgt ze een zwaardere deken op. Rhea wordt ook geschoren en het is best een koukleum dus vandaar die dekens.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:41

Onze ponies zijn al begonnen met vacht maken. Ze worden ook al weer een stuk donkerder.

Mijn paard heeft nu de dunste deken van Horseware op. Die maakt ook heel snel vacht aan en ik wil hem niet al weer in november moeten scheren zoals vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:52

die van mij zijn ook al weer bezig met wintervacht inderdaad. en ze blijven trouwens het hele jaar buiten.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:48

Mijne heeft hem sinds vandaag op snachts

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:10

Ik vrees dat ik ook binnenkort moet gaan beginnen. Stel het nog even uit. Temperatuur gaat nu weer oplopen. Ik doe meestal bij de 10-15 graden een deken op. Ligt er ook een beetje aan hoeveel regen er valt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:25

Ik bekijk het per dag altijd zo'n beetje, afhankelijk van de temp. heeft ze nu een zomerdekentje of regendekentje op...

Nu het zo fris en regenachtig is staat ze dus overdags buiten met een dunne regendeken en 's nachts onder een zomerdeken.

Als het straks weer warmer zou worden gaat de deken er weer af...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:38

bij ons waren er op stal die gewoon in maart/april nog met een super dikke winterdeken stonden... nou dat vind ik dus echt van de gekke,

oris die wordt dit jaar geschoren, dus ze krijgt als het iets kouder word snachts, dna krijgt ze een zomerdek op, en als dr vacht dan dikker word, dan gaan we scheren, en daarna kan ze gelijk dr lekkere nieuwe dikke winterdek op en mocht het echt te koud worden swinters, dan gooien we er gewoon n deken onder..

en bij die ouwe (23, e pony ) kijk ik het gewoon aan, hem scheren we niet meer, dus die gaat in september ofzo denk ik onder n katoenen dekentje, en als het snachts kouder word lekker zijn 200grams, en dan swonters gewoon zijn dikke dek... maar hij is niet zo'n koukleun gelukkig, maar hoe ouder die wordt, des te meer het een moeitje begint te worden merk ik..

maar ik denk dta je gewoon moet kijken naar wanneer jou paardje het echt koud krijgt, maar dalijk denk je ja ik zet em onder een dek, en dan is het de volgende dag lekker zonnig opeens en 20 graden, en dan staat je paard met zijn dek, en dan kan je eigenlijk niet meer terug, ik zou zeker niet te vroeg beginnen met een deken hoor!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:49

Ik heb de dekens helemaal afgezworen.
De regel was altijd zodra het 's nachts beneden de 10 graden kwam, dan begon het dekenseizoen weer. Zomerdekens heb ik nooit aan mee gedaan. Vliegendeken of een deken voor een oud en/of ziek paard vind ik een ander verhaal maar verder zou ik er niet zo gauw meer aan beginnen. De meeste paarden vinden het veel fijner zonder deken en dat ze het koud hebben is meer ons eigen idee. Paarden regelen hun temperatuur nu eenmaal anders dan wij.