Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hoofd op te laten zetten...
haha. Dat gebruik ik als ze iets bijna doet. Maar ze doet eigenlijk niets (bijten of bokken) en als ze andere stiekume
dingen doet los ik het op met mijn stem. Stijgeren doet ze wel eens als ze het rijden moeilijk vind. Maar dan ga ik niet met en houten paal slaan!
Kijk als je paard niet meer stopt met stijgeren en je het gevoel hebt dat ie met je zit te sollen kan je hem een tikje (met je hand) geven op zijn nek (achter het hoofd). Dan krijg je ook een schrikreactie. Zijn ook mensen die een tikje geven met de achterkant van de zweep tussen de oren. Heb ik zelf gelukkig niet nodig, maar misschien dat het werkt bij paarden die helemaal niet meer willen luisteren. Maar je moet wel altijd er bij nadenken waarom een paard bijt/stijgerd/bokt enz. Diablo schreef:
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat houten palen bij ons alleen maar dienen als springmateriaal.....
Dit gaat altijd samen met een 'éééh' zodat als ik nu alleen maar éééh roep als ze wat uitvreet dan is het al goed.
.