[ Discussie ] Paard terugschoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: [ Discussie ] Paard terugschoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:39

De merrie die ik rijd heeft vandaag voor het eerst sinds tijden een trap onder d'r kont gehad.
Het is een zeer dominante merrie.
Ik was namelijk de staart aan het uitpluizen en dat vond ze al niet zo'n goed plan.
Dus al telkens oren in de nek en zo, maar op een gegeven moment tilde ze haar voet al op als dreigement.
Ik heb haar tot de orde geroepen met een EUH.
Maar toen zwaaide ze haar been vlak langs mij dus heeft ze een giga schop onder haar hol gekregen, daarna was er niets meer aan de hand.
De rangorde was weer bepaald.
Normaal doe ik dit dus niet snel maar op zo'n moment wel even omdat het nodig was.

Edit** stomme typo's

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:47

Paarden zijn geen schoothondjes. Onderling straffen ze elkaar behoorlijk hard af, dus zullen ze niet bang zijn als jij dat ook doet.

Diablo wilde niet hebben dat ik zijn buik poetste en tilde bij wijze van dreigement zijn achterbeen naar me op. Ik heb hem onmiddellijk een mep in zijn nek gegeven, hij heeft het nooit weer gedaan.

De pony van onze dochter was nogal bijterig. Ik denk dat ze door haar vorige eigenaren ALTIJD gevoerd werd als ze bij haar kwamen en dat verwachtte ze van ons ook. En als ze niets kreeg, beet ze. Dat heeft ze een paar keer gedaan. Ze kreeg meteen een pets op haar neus als ze beet (of dreigde) en nu doet ze het nooit meer.

Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat houten palen bij ons alleen maar dienen als springmateriaal.....

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:06

Inderdaad, een corrigerende pets als hij bijt of schopt krijgt hij zeker....meestal is een mondelinge waarschuwing al genoeg om hem zijn "wie ik....ik doe toch helemaal niets" hoofd op te laten zetten...
Maar de weinige keren dat hij even vergeet wie hij voor zich heeft en wel knabbelt of de voeten optilt worden wel gecorrigeerd door een trap en een tik.

En slaan met een stuk hout is absoluut ongehoord!!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:45

Ik gebruik eerst altijd mijn stem, als ik dat doe weet ze het gelijk! haha. Dat gebruik ik als ze iets bijna doet. Maar ze doet eigenlijk niets (bijten of bokken) en als ze andere stiekume dingen doet los ik het op met mijn stem. Stijgeren doet ze wel eens als ze het rijden moeilijk vind. Maar dan ga ik niet met en houten paal slaan! Kijk als je paard niet meer stopt met stijgeren en je het gevoel hebt dat ie met je zit te sollen kan je hem een tikje (met je hand) geven op zijn nek (achter het hoofd). Dan krijg je ook een schrikreactie. Zijn ook mensen die een tikje geven met de achterkant van de zweep tussen de oren. Heb ik zelf gelukkig niet nodig, maar misschien dat het werkt bij paarden die helemaal niet meer willen luisteren. Maar je moet wel altijd er bij nadenken waarom een paard bijt/stijgerd/bokt enz.

Het is niet altijd om een ruiter dwars te zitten! Een paard kan natuurlijk niet praten! Dus wat moeten ze dan soms doen om duidelijk te maken dat ze iets niet fijn vinden, bv pijn hebben enz. Stijgeren kan bv ook een teken zijn van rugproblemen!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:49

Diablo schreef:

Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat houten palen bij ons alleen maar dienen als springmateriaal.....

whaha dat is een goeie!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:12

Oog om oog, tand om tand, mij schoppen? ik terug schoppen, mij bijten (nou ja dan bijt ik niet terug) krijgtie een mep. Zou ik bij mensen ook doen Dit gaat altijd samen met een 'éééh' zodat als ik nu alleen maar éééh roep als ze wat uitvreet dan is het al goed.
Niet slaan als je dénkt dattie het van plan was, ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:14

mee eens

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:40

Ik schop en sla ook gewoon terug als ze mij te ver over de grens gaan, maar het hangt ook een klein beetje van paard tot paard af.
Ik heb 2 paarden, de een is een goudgoede goedzak die eigenlijk vrijwel nooit een stap verkeerd zet. Als ze dat toch doet, dan moet ik mijn stem verheffen of mijn arm opzwaaien en ze weet al hoe laat het is. Die heeft van mij ook nooit 1 slag gehad, is gewoon niet nodig geweest.

De andere daarintegen is nogal een speelvogel die graag vanalles uitprobeert. En als ik daarbij gewoon mijn stem verhef nadat ze een poging ondernam om me een trap te verkopen, lacht ze me vierkant uit en probeert het gewoon nog een keer.
Een trap tegen de uiers deed toen meer wonderen .
Ik heb haar ook niet vaak moeten slaan of schoppen want zo slecht is ze ook weer niet, ik geloof 2 keer geschopt(waarvan 1tje helemaal niet hard was maar gewoon om het schrikeffect) en ook een paar keer geslaan in 2 jaar tijd, dus dat valt goed mee

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:02

Als 'mijn' paard over de schreef zou gaan, dan zou ik inderdaad wel eens een flinke schop uitdelen ja. Als deze tenminste niet op andere signalen van mij reageert.
Maar het punt is dat paarden onderling dit veel harder doen. Dus of je echt bovenin de rangorde kan komen door lichamelijk geweld?
Dat lijkt me dan weer het nadeel...