Bij ons op stal voert de stalhouder maximaal 2 kg onderhoudsbix van Havens per dag per paard. Verder voert hij enorme hoeveelheden kuilgras, speciaal voor paarden later gemaaid en niet met kunstmest bestrooid. Volgens hem zit in dit hooi alles wat paarden nodig hebben en is die biks eigenlijk niet nodig. Tja, dat hooi komt van zijn eigen land en de biks moet hij kopen, dus naar mijn mening redeneert hij wel heel makkelijk richting zijn eigen portemonnee!
Dat een paard heel veel ruwvoer nodig heeft weet ik, maar je hebt ruwvoer en ruwvoer! Dat hooi van ons komt van grasland, zonder dat er ook maar 1 kruidje tussengroeit, de voedingswaarde is ongetwijfeld enorm hoog, maar zit er echt alles in wat een paard nodig heeft??? Dat betwijfel ik. Bekend is toch dat paarden arm hooi nodig hebben met heel veel kruiden... Bovendien kun je van dat hooi wat onze paarden krijgen echt niet onbeperkt gaan voeren, alle paarden bij ons op stal zijn veel en veel te dik, dus er gaat het een en ander niet goed qua voeding.
De Da was laatst op stal om Kaminka en Isard voor de verzekering te keuren, zij merkte op dat ze kon zien dat de paarden kwalitatief heel goed voer kregen, maar dat de verhouding krachtvoer/ruwvoer niet bepaald ideaal was... Isard moet 75 kg afvallen (bloedpaard en is nog NOOIT te dik geweest voordat hij bij deze stal kwam te staan), Toon en Kaminka allebei 100 kg.
Met moeite en pijn heb ik de stalhouder overtuigd dat er echt minder hooi gevoerd moet worden, maar hij vindt dat zulke grote paarden nu te weinig krijgen....
Mijn paarden kunnen straks echt het land niet op, ze zijn nu al veel te zwaar en dan dat voorjaarsgras erbij.... Iedereen vraagt me wanneer Kaminka gaat bevallen.... ze is NIET drachtig!!!Er zijn maar 3 paarden van de 15 bij ons op stal die niet te dik zijn, dit zijn hele jonge dieren die ook nog eens vrij temperamentvol zijn en daardoor behoorlijk wat verbranden.
Er zijn dus geen 2 paarden gelijk, dus je moet ieder paard anders voeren en dat wordt wel eens vergeten!!
Voor een veulen, enter of twenter zou ik geen supplementen bijvoeren, je kunt ze beter wat schraal houden dan dat ze te snel groeien, i.v.m. mogelijke gewrichtsproblemen zoals ocd.
. Ze kregen op die stal goed hooi en goed bix, dus waarom dat extra's ?????. Is een appel of een winterpeen niet voldoende????