inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartTwo

Re: inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:12

is dat die Rainmaker die ze bij de paardendrogist hebben?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:29

Elke dag tien minuutjes in een emmertje water zetten (of onder de slang, maar dat is lastiger), of in nat zand heeft een beter efect als al die smeerseltjes en het is veel goedkoper.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:31

Rainmaker ken ik niet
Mijn vzpaard staat op ijzers,jaren vooraan en achteraan sinds 2jaar
Aan de lipjes scheurt het een beetje en hij glijd vaak uit op asfalt
Dus ben erg onzeker ermee
Hij heeft rotstraal waar je U tegen zegt

Voor mij moeten die ijzers er rapido af! Straal laten bewerken door een smid
Maar helaas,je heb ook mensen met paarden

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:32

Anouar15 schreef:
Elke dag tien minuutjes in een emmertje water zetten (of onder de slang, maar dat is lastiger), of in nat zand heeft een beter efect als al die smeerseltjes en het is veel goedkoper.

Vet je daarna ook in of niet?
Is modder geen optie?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:48

daarna moet je het denk ik droog maken ivm mok?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:55

Ik maak het daarna niet droog, van schoon water krijgen ze geen mok. Anouar staat met dit slechte weer de hele dag in de modder en heeft ook geen mok. Ik denk dat dat meer te maken heeft met een slechte weerstand als je paard mok krijgt.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:57

PartTwo schreef:
is dat die Rainmaker die ze bij de paardendrogist hebben?

Yep, het kost een enorme zak duiten (Biotine is ook redelijk duur), maar bij ons een van de weinige dingen die echt werken! Dus voor ons wel de moeite waard!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 17:18

nou ze heeft het eigenlijk niet zo op water dus in een emmer zetten is helemaal geen succes denk ik!! Wie kan mij gewoon een middeltje geven wat helpt en niet zo heel duur is? bedankt alvast groetjes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:27

En een stukje zand nat maken en je paard daar inzetten?

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:30

Scheuren onstaat als er teveel druk op de hoefwand staat. Je kunt zoveel biotine geven als je wilt of nat maken, maar het zal nooit helpen. Vaak staat een paard te hoog op zijn hoeven. Het enige remedie wat echt helpt is goed bekappen. Overleg dit eens met je hoefsmid.....

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:42

hier ben ik het niet mee eens^^^ sommige paarden hebben van zichzelf hele droge hoeven en dat maakt niks uit ofdat wel of niet hoog op de voeten staan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:47

Persoonlijk ben ik niet voor al die chemische middeltjes
In de natuur hebben ze dat ook niet
Hebben ze ijzers?Eraf!
Verder laat je ze lekker doen,lekker in de modder staan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:50

Mijn paard had ook altijd scheuren. Hij had gewoon slechte hoeven werd er gezegt. Nu ik hem natuurlijk bekap (en hij dus niet alleen op de hoefwand loopt en ik de hoef rond vijl) is er geen scheur meer te bekennen.
Onzin dus dat paarden slechte hoeven hebben!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:55

Anouar15 schreef:
Mijn paard had ook altijd scheuren. Hij had gewoon slechte hoeven werd er gezegt. Nu ik hem natuurlijk bekap (en hij dus niet alleen op de hoefwand loopt en ik de hoef rond vijl) is er geen scheur meer te bekennen.

nou volgens mij bestaan er echt wel paarden met slechte hoeven.

mij pony heeft hele harde hoeven maar ook hele drogen hoeven.. ze brokkele altijd en een scheurtje zit er ook vaak in maar zo lang de scheuren niet te hoog zitten en de afgebrokelde stukjes niet te groot zijn kan dit helemaal geen kwaad..
deze wijheid komt niet uit mezelf maar ik heb dit met mij hoefsmit overlegt omdat ik me zorgen maakte

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:23

Jackieboy schreef:
Anouar15 schreef:

nou volgens mij bestaan er echt wel paarden met slechte hoeven.

mij pony heeft hele harde hoeven maar ook hele drogen hoeven.. ze brokkele altijd en een scheurtje zit er ook vaak in maar zo lang de scheuren niet te hoog zitten en de afgebrokelde stukjes niet te groot zijn kan dit helemaal geen kwaad..
deze wijheid komt niet uit mezelf maar ik heb dit met mij hoefsmit overlegt omdat ik me zorgen maakte

Als de hoeven constant afbrokkelen zijn ze te lang, de hoef is bezig zichzelf korter te maken. Goed bekappen en je hebt er geen last meer van. Mijn paardje brokkelde ook toen hij kwam, was een jaar niet bekapt geweest want zijn hoeven groeiden niet. Inmiddels groeien ze zo hard dat ik elke 2 a 3 weken moet bijvijlen. Brokkelen doet hij al een half jaar niet meer. En daarvoor heb ik niks op de voeten gesmeerd en ook geen biotine voor gegeven.
(moet hierbij wel opmerken dat paard op veengrond staat, dus eerder vocht teveel).

Paarden met slechte hoeven bestaan wel, maar dat ligt aan de manier van bekappen en aan de manier van houden, niet aan aanleg.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:39

Zou ik hier ook even een vraag mogen stellen over het onderwerp?
Mijn vzpaard staat sinds gisteren achteraan zonder ijzers
Er was 1scheurtje door de gaten van de nagels
Manken doet hij niet op asfalt

Kan ik met hem gaan wandelen(ook galop in het veld)?Of kan ik best nog wachten?Zoja,hoelang nog?
(hij stond 2jaar lang achter op ijzers,nu alleen voor)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:12

Anouar15 schreef:

Als de hoeven constant afbrokkelen zijn ze te lang, de hoef is bezig zichzelf korter te maken. Goed bekappen en je hebt er geen last meer van. Mijn paardje brokkelde ook toen hij kwam, was een jaar niet bekapt geweest want zijn hoeven groeiden niet. Inmiddels groeien ze zo hard dat ik elke 2 a 3 weken moet bijvijlen. Brokkelen doet hij al een half jaar niet meer. En daarvoor heb ik niks op de voeten gesmeerd en ook geen biotine voor gegeven.
(moet hierbij wel opmerken dat paard op veengrond staat, dus eerder vocht teveel).

Paarden met slechte hoeven bestaan wel, maar dat ligt aan de manier van bekappen en aan de manier van houden, niet aan aanleg.

de hoeven van me pony groeien idd als kool maar hij gaat wel gewoon om de 8/9 weken naar de smit.. zijn hoeven brokkele vooral af door dat ik toch bijna elke dag over asfalt en grind ( grote vorm ) loopt.. het is mischien een rot gezicht maar Jack heeft er geen last van en erg is het ook niet..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:38

9 van de 10 keer brokkelen de hoeven omdat ze te lang zijn (te lange hoefwand) ze gaan brokkelen om zichzelf een beetje te trimmen. Net als bij mensen, je nagels gaan scheuren als ze te lang zijn.
Ik draaf elke dag minstens een half uur over het asfalt en een hobbelig pad, zonder ijzers (ik bekap zelf) en mijn paard loopt als een zonnetje. Geen scheur te bekennen en hij loopt nooit gevoelig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:41

Blue_Star schreef:
Zou ik hier ook even een vraag mogen stellen over het onderwerp?
Mijn vzpaard staat sinds gisteren achteraan zonder ijzers
Er was 1scheurtje door de gaten van de nagels
Manken doet hij niet op asfalt

Kan ik met hem gaan wandelen(ook galop in het veld)?Of kan ik best nog wachten?Zoja,hoelang nog?
(hij stond 2jaar lang achter op ijzers,nu alleen voor)

Als hij goed loopt kan je gewoon de weg op. In het begin kleine stukjes, zo langzaam uitbreiden. De hoeven worden harder naarmate je meer de weg op gaat, net als dat mensen eelt krijgen. Die scheuren van de nagelgaten groeien er vanzelf uit, dat stuk van de hoef is slap vanaf boven groeit er vanzelf weer gezond hoef.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:42

Niels heeft dit ook, dus ook voor mij een erg informatief topic.
Heb je zelf al iets gevonden wat werkt? Volgens mij is het allemaal meer iets op lange terijmijn he.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:15

posbank schreef:
Scheuren onstaat als er teveel druk op de hoefwand staat. Je kunt zoveel biotine geven als je wilt of nat maken, maar het zal nooit helpen. Vaak staat een paard te hoog op zijn hoeven. Het enige remedie wat echt helpt is goed bekappen. Overleg dit eens met je hoefsmid.....

Dat had ik ook al gepb't, waarschijnlijk staat deze pony te hoog op de hakken, waardoor de hoefwand aan de achterkant naar buiten wordt gedrukt en er dus een scheur in het midden van de voorkant ontstaat...

scheuren ontstaan bijna nooit omdat je paard een tekort heeft aan vit. B (biotine), of omdat ze te droog zijn. In dit land is het bijna onmogelijk om de hoeven echt uit te drogen als je paard veel op t land staat.

En van blubber krijgt een paard als het goed is geen mok, dat ontstaat meer van stallen. Een stal is het grootste bacterie plek die er bestaat.
Mijn pony had last gehad van rotstraal voordat ik haar kocht, reden, ze had 3 jaar op het land gelopen, in de natuur, en nu werd ze ineens op stal gezet.

Als je paard scheuren in zijn hoeven heeft die niet weggaan moet je eerst kijken waar die scheuren zitten, zitten ze in de middan van de voorkant recht omhoog is de kans groot dat je paard te hoog op zijn hakken staat, zit het aan de zijkanten (kwartieren) steekt de hoefwand daar waarschijnlijk uit en moet je het daar meer afvijlen. Zitten er kleine losse velletjes aan de onderkant is de hoef waarschijnlijk niet goed genoeg afgerond.
Als de hoeven droog zijn zet je je paard gewoon in een grasveld, met dit weer en zoiezo in nederland is dat nat genoeg. Smeer geen vet, vet is waterafstotend en daardoor zal de hoef juist uitdrogen. Biotine bijvoeren heeft waarschijnlijk ook geen zin, een tekort aan biotine is zeldzaam, en als er geen tekort is helpt biotine bijvoeren ook niet, je vergiftigd je paard dan alleen maar. Ook zitten er in de potjes biotine die je koopt meer andere troep dan biotine.
Zorg wel dat je paard veel beweging krijgt, liefst zoveel mogelijk over harde ondergrond(alleen dan is er doorbloeding in de benen/hoeven van een paard), maar wel alleen als je paard goed bekapt is en zonder ijzers loopt, anders heb je weer kans op lelijke peesblesures. Met ijzers heeft de hoef zoiezo al geen doorbloeding en helpt lopen op verhard ook niet.
En ook met ijzers verzwak je de hoefwand ernstig, dus de kans op scheuren en gaten is dan wel groter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:19

none schreef:
Niels heeft dit ook, dus ook voor mij een erg informatief topic.
Heb je zelf al iets gevonden wat werkt? Volgens mij is het allemaal meer iets op lange terijmijn he.

Het is inderdaad op lange termijn, maar dat moet ook wel, want voordat de scheur eruit is gegroeid ben je al een half jaar tot een jaar verder.
Maar als jij het paard zeer binnenkort goed laat bekappen weer ik zeker dat nieuwe scheuren niet meer ontstaan en het probleem dus eigenlijk 'opgelost' is. Alleen voor het oog duurt het dan nog even voordat de hoeven er ook weer gezond uitzien.

Mijn paard had een gat in haar hoefwand (net niet door de wittelijn heen), waarschijnlijk gestoten, en dit was al op de helft van haar hoef en nu na bijna 4 maanden zit het aan de onderkant van de hoefwand, dus nog een maandje en het is weg... Als het dus bij de kroonrand was geweest had het mintens 8 maanden geduurt voordat het weg was....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:33

ik heb een paard van een ras dat bepaald niet bekend staat om z'n goede hoeven en inderdaad, toen ik hem kocht: vreselijke hoeven, brokkelen, scheuren, echt verschrikkelijk

Hij wordt nu een jaar bekapt volgens de witte lijn methode en nu gaat het w.b. brokkelen al een stuk beter, we zijn er echter nog niet, de witte lijn is nog lang niet gezond, dat is de erfenis van 1 jaar ijzers, het gaatnog zeker 3 jaar duren voor de hoeven weer helemaal gezond zijn, maar het gaat ooit wel gebeuren.
Ik bekap niet zelf, ik kan het wel, maar mijn paard heeft een behoorlijke beenstandafwijking, waar gezien zijn leeftijd, niets meer aan te doen is, dus ik laat het de bekapper doen, ik vijl wel wekelijks, anders zou het niet te doen zijn.
Als ik lees: eens in de 8/9 weken naar de smid, kan ik het bijna niet geloven, dat is véél te weinig!

Citaat:
Is modder geen optie?

modder en klei drogen uit, ga maar eens kleien en bekijk na afloop je handen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:08

Zo,dit was wel heel informatief van Toydoll
Ok,als invetten niet helpt en modder uitdroogt,hoe kan ik de hoeven dan in goede conditie houden?
Mijn vzpaard staat nu op stal,moest van eigenaar omdat DA dat afraadde vanwege de rotstraal,en volgens de smid is de rotstraal haast weg en dus mag hij op paddock,over een paar dagen(hoop maandag)gaat hij op paddock,daar is 1 en al plassen en ook modder aanwezig

Mijn vzpaard mankt momenteel niet(omdat hij al eerder zonder ijzers stond?ik weet het niet)dus wandelen zit na een dag rust er wel in
Momenteel zie ik opbouwen een wandeling van een kwartier/halfuur
(we maken vaak wandelingen van 2-3u)en mag ik galloperen op de velden meteen?of ook beter nog even afwachten?en zou ik draven of eerst alleen stap??

Sorry voor de vele vragen maar dit is de eerste keer dat ik op mijn vzpaard rijd dat achteraan geen ijzers heeft

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:55

Zolang je paard goed blijft lopen kan je alles doen, alleen het lopen op de harde weg moet je opbouwen. Je kan gewoon over gras en zand draven en galoperen. Als je maar goed op blijft letten hoe je paard loopt.