Hoeveel laadvermogen trailer bij deze auto (B-rijbewijs)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Hoeveel laadvermogen trailer bij deze auto (B-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:54

Ik kon het toch even niet laten, hierbij de officiele wettekst.
Dit is de enige echte waarheid, meer nog dan het verhaal van Margreet.

Rijbewijs B is geldig voor:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:19

cissy schreef:
[knip]
huh?

denk dat jij nog maar eens even terug moet naar je rijschool om wat beter de regels te vragen.... een geremd laadvermogen???
worden mijn koffers in de achterbak dan geremd?

misschien dat je eerst moet lezen wat je neerzet voordat je het neerzet, die regels zijn al verwarrend genoeg en dit maakt het niet echt duidelijker....

sorry kon het niet laten...

geremd laadvermogen?? whahaha die kreet is goed! Dus niet alleen de koffers, maar ook je paard is geremd. Wel handig hoor!

maar zo krijg je dus allemaal rare/verkeerde verhalen in de wereld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:02

het staat er toch echt! vond het ook wel grappig... moest even 2 keer lezen voordat ik het zag...

denk dat ze in dr enthousiasme dat ze nu echt de regels wist en voor dr E was geslaagd iets te snel getypt heeft...

Ik ben blij dat ik 2 ton mag trekken en mn E heb, gelukkig verder geen 'last' meer van regeltjes en gewichten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:16

Ik heb deze som ook steeds gemaakt maar heb daarna tegen mezelf gezegd: Ik moet van mezelf mijn E rijbewijs halen. Dan pas vind ik zelf dat ik verantwoord met een paard de weg op kan. Als je 0 komma 0 ervaring hebt met aanhanger rijden, en dan ineens met een levend dier achterin op stap gaat :S . Ik ben van de wee geslaagd voor me e rijbewijs en dus afg. woensdag met een trailer en paard op pad geweest, ik kan je zeggen het is heel spannend. Mijn trailer ging spoorzoeken, dan krijg je het heel warm, als je combinatie aan het slingern gaat en jij niet weet wat je moet doen. ik had het gelukkig met me instructuer erover gehad en heb daardoor mijn hachie kunnen redden..
Ik vind het onverantwoord als je zonder aanhanger rijbewijs met een aanhanger gaat rijden. ongeacht of het nu net wél of net níet mag!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:12

Ik ben het met EngelAngela eens. Het is gewoon altijd verstandig om E te halen ondanks dat het natuurlijk wel een lieve duit kost.
En Ikke: ik heb zojuist nog even op CBR.nl gekeken en je hebt inderdaad gelijk dat je met alleen B in bepaalde gevallen wel met meer dan 750 kg. mag rijden.
Maar goed, iedereen kan me dan wel tot op het bot afzeiken, maar dit is echt zoals ik het geleerd heb. Sterker nog, de vraag kreeg ik ook op het examen en is ook goedgekeurd! (dan weet ik natuurlijk ook niet beter , vindt het zelfs een idee om die rijschool nog eens te bellen).
Verder de term "geremd laadvermogen". Ik ben in ieder geval blij dat jullie jezelf hierom hebben kunnen vermaken, maar ik bedoel hier natuurlijk mee het laadvermogen bij het gebruik van een geremde AHW. Op het kenteken staat nl. "max.massa geremd" en "max.massa ongeremd". Maar goed, ik snap ook wel dat het veel leuker is om het expres niet te willen begrijpen!! Veel plezier nog ermee!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:16

Valina schreef:
het geremde laadvermogen
van de auto

je schrijft het echt zelf hoor....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:34

Dat weet ik Margreet dat ik het zelf heb geschreven, maar ik heb het hierboven toch uitgelegd?
Kijk anders eens op het kentekenbewijs van je auto, dan zie je wat ik bedoel.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:47

Valina schreef:
Voor als je straks je E-rijbewijs hebt, dan moet je eerst kijken naar wat je auto (geremd!) mag trekken. Dan kijk je naar de trailer. Wat weegt deze en wat mag deze aan gewicht laden.
Het gewicht van trailer+paard mag niet hoger zijn dan het geremde laadvermogen van de auto en mag ook niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig.

@ Valina: Lees ajb je eigen tekst nog een keertje door, het klopt echt van geen kanten. Het is niet alleen de grappige kreet geremd laadvermogen, maar je haalt de dingen echt allemaal door elkaar.
Ten eerste zijn er helemaal geen gewichtsregels als je je E hebt, behalve dat je natuurlijk niet zwaarder mag trekken dan dat op de papieren van de auto staat.
Dus deze regel klopt ook al niet:
Citaat:
en mag ook niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig.

Dit is dan weer een regel wat voor je B geldt en niet voor E zoals jij zegt. MTM trailer mag niet meer zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig.

Maar goed, zo te zien denk jij het beter te weten, omdat je je E net gehaald hebt...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:06

Nee hoor Ranja, ik denk het helemaal niet beter te weten omdat ik net mijn E-rijbewijs gehaald heb.
Behalve dat ik mijn tekst van jou nog eens terug mag lezen, kun jij misschien mijn reactie van vanavond nog eens lezen !!
Daarin geef ik al aan dat hetgeen wat ik vertel mij zo is geleerd,
en dat ik daar de rijschool ook over ga bellen.
Maar goed,...... (zucht)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:24

Gefeliciteerd met het halen van je rijbewijs in ieder geval

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:37

Hahaha, dank je wel Margreet !!

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:09

ikke schreef:
Ik kon het toch even niet laten, hierbij de officiele wettekst.
Dit is de enige echte waarheid, meer nog dan het verhaal van Margreet.

Rijbewijs B is geldig voor:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Dit is dus het verhaal wat ook nog in mijn rijbewijs staat, maar aangezien het in de nieuwere versies van de rijbewijzen niet meer zo expliciet omschreven staat kan je op je vingers natellen dat wanneer al deze rijbewijzen vervangen zijn, dit niet meet geldt en dat iedereen met een aanhanger van meer dan 750 kg zijn e-rijbewijs moet hebben.
Dus eigenlijk moeten wij(ook e-loze chauffeurs) nu onze e rijbewijs gaan halen voor dat dat straks nog even een tikkeltje duurder gaat worden wanneer dit verplicht wordt.
Als ik aan een examen denk wordt ik al niet goed, stress stress en nog eens stress.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:00

Die tekst heb ik uit het wetboek gecopieert. Ik betwijfel of dat inderdaad gaat wijzigen als die oude rijbewijzen eruit zijn, maar het is niet onverstandig hier wel rekening mee te houden.
Als examens een ramp zijn, ga dan voor de "vrachtwagenroute". Welliswaar is dat duurder, maar de examens zijn minder moeilijk, omdat ze meer rekening houden met de realiteit. Bovendien rijdt een vrachtwagen-aanhanger combi veel makkelijker dan en busje met aanhanger. Dat heeft twee redenen:
1) de aanhanger is precies even groot als de vrachtwagen
2) de hele combinatie is veel groter waardoor alles veel rustiger reageert, m.a.w. de boel staat niet meteen geschaard.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:16

Als het ledig gewicht zwaarder is dan het massagewicht van de trailer, en het totaal komt niet boven de 3500 kilo dan mag je hem met b rijbewijs trekken.

zal het effe proberen uit te leggen.

ik had ook een patrol en een vrij livhte 2 paards trailer, ik geloof dat het LEDIG gewicht van mijn patrol iets van 1980 kilo was, en het massa gewicht van mijn trailer 1680 kilo (massa gewicht is gewicht trailer met 2 paarden, gewicht staat op kenteken) ik kwam dus eigenlijk met het gewicht samen net iets boven de 3500 kilo, dus eigenlijk mocht ik de trailer met mijn rijbewijs niet trekken.

als de trailer 150 kilo lichter was geweest dan had het wel gemogen.

Ben ook maar snel mijn e rijbewijs gaan halen.
het is echt erg ingewikkeld want zelfs de politie snapt er geen bal van, ben een keer aangehouden door 2 agenten op de snelweg en heb daar een hele discussie mee gehad en die ene agent snapte er zelf ook geen bal van..

eigenlijk is het vrij simpel.

Het gaat in het geval van de patrol dus niet eens om wat de patrol mag trekken want die mag 3500 kilo trekken, het gaat er dus om dat je met een B rijbewijs niet boven die 3500 kilo uit mag komen.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

oh en trouwens, ik heb me toen snel opgegeven voor zo`n E rijbewijs in 2 dagen, was wel lachen, kost iets van 450 euro, als je zorgt dat je al goed met de trailer kunt rijden, en je gaat weer overdreven bij het afrijden in de spiegels kijken, dan is het te doen, maar ik reed echt al jaren met de trailer en dacht makkie, maar dat valt tegen, ja gelukkig voor mij was het een makkie, maar ik ken veel mensen die het keer op keer overnieuw moesten doe n(afrijden) terwijl ze dagelijks met trailer reden, maar die hadden zichzelf al teveel dingen aangeleerd die niet goed waren,

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:33

En ook Caveletti heeft ergens een klok horen luiden, maar weet niet precies meer waar de klepel hangt...

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:39

Margreet schreef:
En ook Caveletti heeft ergens een klok horen luiden, maar weet niet precies meer waar de klepel hangt...

Kun je even uitleggen wat je daarmee bedoeld, (staat trouwens precies beschreven zoals het is in de folders van de anwb, erg duidelijk en precies zoals ik het zeg, helaas,

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:42

www.rdw.nl

Rijbewijs B
Voor motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspan, en motorrijtuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.

Rijbewijs E
Voor het berijden van een motorrijtuigen uit de rijbewijscategorieën B, C of D met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen.

Dit is van de RWD site, ik magmet B rijden, maar ga uiteindelijk wel mn E halen.

Hoop dat jullie er iets aan hebben! (aan het Bovenstaande )

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:44

pff dat bedoel ik, NU duidelijk Margreet?? of moeten we het nog een keer uitleggen hahahaha

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:48

dus simpel...

je mag als je een zgn "pc hoofdtractor" (nissan patrol, opel frontera, toyota landcruiser enz..) hebt vaak wel met alleen je B een ander-half paard trailer trekken.. een 2 paard kan je bijna nooit trekken met alleen je B..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:50

ik geef het op, als ik dan zonodig met trailer moet rijden vraag ik zo wie zo wel aan iemand met een E rijbewijs

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:57

cavaletti schreef:
pff dat bedoel ik, NU duidelijk Margreet?? of moeten we het nog een keer uitleggen hahahaha

Niet zo wijs nou met je Patrol, want ook jij vergeet het laadvermogen van de auto mee te tellen....
Dat hoort namelijk bij het totaalgewicht van de combinatie, wat je maximaal kunt wegen als je alles volstampt.

Ik geef het echt op hoor, ik heb een complete FAQ geschreven voor Jan-met-de-korte-achternaam en "men" is gewoon te stom of te kippig om het goed te lezen.

Lekker doen wat je zelf wil, mij een rotzorg. De verzekeringsmaatschappij legt je dan wel uit wat de regels zijn bij brokken.

De groeten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:00

sabineG schreef:
dus simpel...

je mag als je een zgn "pc hoofdtractor" (nissan patrol, opel frontera, toyota landcruiser enz..) hebt vaak wel met alleen je B een ander-half paard trailer trekken.. een 2 paard kan je bijna nooit trekken met alleen je B..

Ja een 1,5 trailer weegt vaak geladen 1300 kg (op papier)
een auto van ledig gewicht 2000 kg erbij (de auto weegt meer dan de trailer) samen opgeteld is dat 3300 = onder 3500 kg dus mag met B

stel je hebt een 2 paards trailer van geladen (op papier) van 1900 en een auto van 2000kg (auto zit boven de trailer) maar samen is dat 3900 = 400 teveel. Dus E rijbewijs

Of je hebt een trailer van 2200 en een auto van 2000kg dan weegt de trailer meer dan de auto, dus mag het sowieso niet met B, dus E rijbewijs

En het gaat echt om het ledig gewicht van de auto, niet wat hij maximaal mag laden, maar wel het totale gewicht van de trailer.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:01