Hoeven groeien als kool, wat te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Hoeven groeien als kool, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:15

Anouar z'n hoeven groeien ook als kool. Toen ik een week op vakantie was geweest zagen z'n hoeven er niet uit, veel te lang. Ik maak er gebruik van door hem lekker zonder ijzers te laten lopen. Wees blij dat je gezegend bent met zulke hoeven en laat je paard lekker ijzerloos. Veel beter voor hem.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:44

smurf schreef:
een 4 jarig paard op ijzer en op concours , ik weet niet wat ik lees, ik hoop dat het een typefoutje is......

ontvelde hoefballen met hoefschoenen??? Waar heb je die onzn vandaan? Dat moet van iemand komen die niet goed passende schoenen heeft gebruikt en ze niet heeft ingelopen, anders is dat echt niet mogelijk!

Wat ik zou doen als het echt een 4 jarige is: ijzers eraf en hem rustig de tijd geven om van die ijzers te herstellen, 24/7 in de wei, waar een 4 jarige hoort!

Wat een onzin, kijk eens om je heen. Mijn paard staat buiten, is gezond heeft GEEN scheefgroei als hij op ijzers staat. Wat is het probleem om zo'n paard mee op concours mee te nemen??????? Sorry hoor, maar je schildert mensen af of ze niet weten waar ze mee bezig zijn. En dat jouw paardje niet volledig gezond op de benen is kan ik niet veranderen. Maar aan dit soort adviezen heb ik geen boodschap.
Ik ben zeer voorzichtig met mijn paard, hij heeft plezier in het werk, staat alle dagen enkele UREN buiten. En ook ik stap regelmatig op het harde voor zijn pezen en beenderen. En dat zijn hoeven hard groeien, wil ook alleen maar zeggen dat het een gezond paard betreft. En dat weet iedere leek.

Anouar15: ben ook van plan zijn ijzers eraf te halen. Maar vanwege de schrik dat ik eraf ben gekukkeld, krijgt hij voor de komende 2 concoursen nog ijzers, alleen aan de voorvoeten. Zodat hij wat meer grip heeft, en ik wat zekerder kan rijden. Daarna wil ik een Natuurlijke bekapper laten komen en het zonder ijzers gaan proberen

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:48

Om het l*llig te zeggen: wees blij dat ze zo hard groeien! Is een teken dat het hoefmechanisme goed functioneerd en dat je paard gezonde hoeven heeft. Ik denk dat je smid een ruimer ijzer onder moet leggen. Mijn paards hoeven groeien ook heel snel, maar met een ruim ijzer is dit geen enkel probleem.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:53

Citaat:
Maar aan dit soort adviezen heb ik geen boodschap.

prima hoor, veel plezier op concours.....

wat weet ik er ook van, wat heb ik voor ervaring met paarden.... helemaal niets... domkop die ik ben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:56

Af en toe de straat op om de hoeven te slijten?
Ik heb geen idee

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:00

Ik vraag geen advies over wat ik wel en niet met mijn paard moet doen. Deze topic gaat over zijn hoeven, niets meer en minder!!! En ook ik heb enkele jaren in de "paarden"gewerkt. En ik weet zeker dat ik heel voorzichtig met mijn paard ben.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:02

Miirthe, dat zal niet voldoende zijn. Maar bedankt voor de tip.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:52

mijn verzorgpaard moest op ijzers omdat zijn hoeven juist te snel sleten. En ik rij bijna nooit op de verharde weg. En mijn eigen paard wordt maar eens in de 8 maanden bekapt, omdat ze ze zelf ook al netjes afslijt. En de hoefsmid vijlt ze dan eigenlijk alleen maar even in de juiste vorm en brandt een eventuele scheur dicht. Mijn verzorgpaard krijgt om de 10 weken nieuwe ijzers. De hoefsmid vertelde dat niet alleen de verharde weg slijt maar ook zand. Heb dus precies het tegenovergestelde van jouw probleem.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:46

VOORBENEN na 5 weken op de ijzers:

Afbeelding

Afbeelding

En ACHTER:

Afbeelding

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:38

die van mij heeft het ook maar die staat niet op de ijzers en komt regelmatig op straat maar tog moeten ze om de 4 weken gedaan worden.
nu is ze 2 weken terug gedaan maar nu zijn ze alweer breed geworden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:15

Ik zou toch eens overleggen met je smid. Voor groeien zijn voeten een beetje ongelukkig misschien is een ijzer met dubbele lippen een optie.
Ik zou er in ieder geval niet snel voor kiezen om een paard met dergelijke voeten zonder ijzers te laten lopen voor. Achter zou het wel een optie kunnen zijn.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:53

Stomme vraag misschien maar is het paardje bevangen geweest? Het lijkt net of hij rechtsvoor een groeiring heeft en het daarbij behorende onderuit groeien zeg maar.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:00

Nee, hij heeft nooit iets gemankeert aan zijn hoeven. Maar het groeit echt niet goed. Hoe vaker ik er naar kijk hoe meer ik er aan zie. En het klopt dat het zwarte voetje erger is als het witte voetje. Zit er echt van te balen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:09

Wat mij opvalt aan de hoeven is dat de toon veel te lang is en de hielen ondergeschoven raken. Als die hoeven 5 weken op ijzers staan zijn ze veel te lang gelaten. Met name de hielen kunnen niet in 5 weken zo ondergeschoven raken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:21

Wees blij met groeiende hoeven en ga het lekker zelf doen.
Je kunt het dan wekelijks en zelfs dagelijk bijhouden en door goed te kijken kun je een hoop verbeteren. Je krijgt trouwens wel een tic ervan, ieder paard bekijk je daarna van onder naar boven ipv andersom......

Dat je paard meer grip krijgt met ijzers op concours kan ik me niet voorstellen. Die van mij gingen er juist van glijden, vooral op straat en zeker als ze een put tegenkwamen. Eigen voetjes zijn het beste .....

Smurf: waarom moet je nog stappen voor de doorbloeding als je paard toch 24/7 buiten staat? Staat hij dan stil? Een beetje grazen is dan al voldoende hoor, stapje doen/ hapje nemen is de beste methode.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:23

Udo2001 schreef:
VOORBENEN na 5 weken op de ijzers:

Afbeelding

Afbeelding

En ACHTER:

Afbeelding

Vorm van de hoef ziet er niet goed uit. Ik zie bovenin dat de hoef zich zelf al aan het corrigeren is (steiler) tegen het baggerwerk van deze smid. SNEL op zoek naar een goede smid.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:24

Margee schreef:
Wees blij met groeiende hoeven en ga het lekker zelf doen.
Je kunt het dan wekelijks en zelfs dagelijk bijhouden en door goed te kijken kun je een hoop
verbeteren
.

Of een hoop verpesten, zie mijn website.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:54

Heb je misschien ook een foto van de hoeven als de smid net geweest is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:47

ellenlouise schreef:

Wilde ik ook net vragen

Als ik deze foto's zie twijfel ik wel heel erg aan de hoefsmid die hem beslagen heeft.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:07

Anouar15 schreef:
ellenlouise schreef:

Wilde ik ook net vragen

Als ik deze foto's zie twijfel ik wel heel erg aan de hoefsmid die hem beslagen heeft.

Ik ben net bij Van Nassau geweest (een hele goede smid, zie www.hoofcare.nl) en die zei ook dat het onmogelijk is dat een paard na 3 weken weer beslagen moet worden. Dan doet de smid echt iets verkeerd.