Bekende paarden met gebreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartTwo

Re: Bekende paarden met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:52

Mireille1970 schreef:
Als het je gebeurt ga je niet minder van een paard houden, logisch.

Maar als je de keuze hebt... koop je toch geen ellende?? Lijkt mij niet. Een paard moet gezond zijn op de dag van aanschaf. Er kan daarna nog zoveel mis. Luchtzuigen gaat dan nog, dat scheelt alleen geld, maar bolspat of een bokhoef, of een sesambeen voor een 4, die ellende ga je niet bewust opzoeken lijkt mij inderdaad.

als je een paard met een bokhoef gewoon regelmatig(om de 7 weken)zoals elk ander paard naar de hoefsmid doet is er niks aan de hand en kunnen ze er ook Z mee worden.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:54

Mireille1970 schreef:
Ik niet!! Ik geef ze niet mee op proef, ze mogen bij mij thuis 1000x komen rijden bij wijze van spreken maar hij gaat niet onverkocht de dam af.

als ze bij jou elke keer mogen komen snap ik het wel maar dat doet ook niet iedereen, en elke keer als er bij ons een paard word gekocht komen ze echt eerst een paar weken op proef.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:00

Mireille1970 schreef:

Maar als je de keuze hebt... koop je toch geen ellende?? Lijkt mij niet. Een paard moet gezond zijn op de dag van aanschaf. Er kan daarna nog zoveel mis. Luchtzuigen gaat dan nog, dat scheelt alleen geld, maar bolspat of een bokhoef, of een sesambeen voor een 4, die ellende ga je niet bewust opzoeken lijkt mij inderdaad.

Hier sluit ik me geheel bij aan, sommige dingen kun je gelukkig bij de koop dan even uitsluiten..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:12

Luchtzuigen vind ik ook nog gaan, en dan moet daar wel enigzinds de prijs naar zijn. Ik ken een luchtzuiger die zelfs met dag en nacht in de wei met vriendjes nog staat te zuigen. Heel zijn gebit gaat er kapot van, dat is toch vervelend.
Wat me wel altijd verbaast is dat paarden soms ook voor minder weggaan omdat ze ergens een litteken hebben. Kaliber heeft ook een oude draadwond over zijn voorpees, mist tanden en heeft een beetje wildvlees op een kogel aan zijn achterbeen. Maar het is nooit in me opgekomen dat hij daardoor minder waard zou zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:25

PartTwo schreef:
je heb toch een paard eerst een tijdje op proef...

Daar doe ik niet aan hoor!
Niet als verkoper omdat ik niet weet wat er daar met mijn paard gebeurt en ik nog steeds verantwoordelijk ben. Ze kunnen er op mijn stal toch mee komen rijden? Overigens ben ik er ook niet meer zo happig op omdat er al eens misbruik van is gemaakt, kwamen een maand lang 4x per week rijden en hoefden hem toen niet meer te hebben want ze hadden geen geld.

Niet als koper want stel dat het paard mij thuis iets overkomt, dan heb ik een paard bedorven voor de verkoop en nog kans dat ik een schadeclaim aan mijn broek krijg ook! Ik rijd ermee, kom nog eens terug zien en rijden, laat hem keuren door de veearts en dan is hij het of is hij het niet.

Over gebreken: ik zie niet in waarom ik een paard zou kopen met een gebrek als er zo ontzettend veel leuke paarden zonder gebreken te koop staan. Schimmel oid vind ik wat anders, goed wassen en een schimmelkuurtje en dan is het gedaan. Als je er goed mee oplet is het besmettingsgevaar klein. Peesproblemen komen hier niet op stal, de pezen herstellen nooit meer helemaal en blijven een zwakke plek. Luchtzuigen doe ik niet vanwege de grote kans op koliek. Dat kan een poster tegenspreken maar dat is medisch al bewezen. Niet iedere luchtzuiger krijgt koliek, maar het risico is veel groter.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:45

alles heeft twee kanten, wanneer je wever op stal hebt staan,daar wordt ik persoonlijk helemaal kriegel van, plus dat wanneer ze het erg doen schouder slijtage krijgen, een kribbebijter kan inderdaad over zijn met een luchtband., ik ben ook wel enigzins van mening dat paarden met veel kwaliteit er eerder gevoelig voor zijn, vooral wanneer ze veel op stal staan, gaan ze zich vervelen en ontstaan er deze problemen! ik heb nog nooit een shetlander zien weven oid?!!! peesproblemen of paarden met OCD, scheve rug wervels, paarden die hun staart helemaal scheef dragen,..tja aan dat soort beesten zal ik nooit beginnen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 14:53

Ik heb ook een paard gekocht met een rugprobleem. Hield zijn staart scheef. Heeft bolspat en zuigt lucht. Het rugprobleem is opgelost door er een goede dierenarts er naar te laten kijken. En een hoefsmid die hem gecorrigeerd heeft. Van de bolspat heeft hij absoluut geen last. Alleen is het wat minder mooi met broeirig weer. Omdat het dan dik is. In de winter is het niet te zien. Ik kan er alles mee. Hij springt makkelijk een parcoursje en dressuur begint hij ook steeds beter te lopen. Het is een luchtzuiger. Hij zuigt alleen tijdens het biks eten. Maar de laatste tijd doet hij dat ook nauwelijks meer. Die van mij mankeert van alles wat helemaal niet ernstig is. En ik heb de grootste lol met hem. Ik heb even veel plezier met hem als met een paard die helemaal niks mankeert.
Het enige nadeel is dat ik niet met hem naar buiten kan. En als ik hem wilverkopen ik er geen drol voor krijg. Terwijl hij alles mag en kan doen. Maar ja hij heeft wat gebreken en niemand wil hem meer hebben. Ik heb ook vaak zat te horen gekregen waarom ik hem niet naar de slager breng. Dan krijg je er nog iets voor. Maar hij is gewoon te goed om naar de slager te brengen. Maar als ik hem echt een keer moet verkopen. Zou de slager de makkelijkste oplossing zijn, Iedereen wil een paard zonder gebreken. Zodra ze horen dat hij gebreken heeft haken ze af. Ook al heeft het geen invloed op zijn prestatie of gezondheid. En dat vind ik zo jammer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:59

Als een paard goed loopt,alle benen goed kan gebruiken,en het er niet op lijkt dat daar snel een einde aan komt,is het voor mij prima.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 15:04

Elisa2 schreef:
Als een paard goed loopt,alle benen goed kan gebruiken,en het er niet op lijkt dat daar snel een einde aan komt,is het voor mij prima.

Ja dat heb ik ook. Ik heb een super paard die veel mankeert. Maar ik kan er nog steeds allesm ee en heeft er geen last van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:12

En dat is het belangrijkste! Je kunt ze wel 10 x laten keuren enzo maar paarden zijn toch levende wezens..en je weet nooit wat er gebeurd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 15:23

Ja inderdaad dan kan je beter een auto kopen. Gaat ie stuk breng je hem weg.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:40

Nou als ik een keuze heb om een paard te kopen die luchtzuigt en verder leuk loopt enzo of 1tje die geen luchtzuigt maar ook leuk loopt ga ik toch voor dat paard die geen luchtzuigt. er is zoveel aanbod en ja keuze zat dus. Ik zou dus ook geen luchtzuiger nemen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:42

Met andere woorden als niemand een paard wil hebben met een klein gebrek kan je ze net zo goed naar de slager brengen. Hoe goed ze ook mogen lopen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:15

Een paard met een gebrek is misschien goedkoop in de aanschaf, maar kan op den duur toch veel geld gaan kosten.

Een paard zonder gebreken is misschien wat duurder in aanschaf, maar kan natuurlijk ook ziek worden of geblesseerd raken.

Het is alleen wel zo dat een gezond paard makkelijker te verzekeren is en dat eventuele latere ziektes en blessures vergoed worden.

Een paard wat al gebreken heeft bij aankoop, zal niet zo makkelijk in de verzekering worden opgenomen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:21

Nou, die mensen zijn er wel hoor! Een mens kan heel veel wensen hebben, maar daar moet je ook de portemonnee voor hebben

Ik wilde graag een Fries, maar kan de meeste 'gewone' moeilijk betalen. Toen ik mijn paard tegenkwam was het liefde op t eerste gezicht. Ondanks het feit dat hij mager, zwak en duidelijk slechtziend was heb ik voor hem gekozen. Omdat ik al ervaring had met blinde paarden durfde ik de stap ook te zetten.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Hij blijkt zelfs nagenoeg blind te zijn, maar geloof het of niet, ook daar merk je weinig van. Ik kan er alleen niet meer springen, maar dat durfde ik toch al niet

Het is zelfs heel speciaal om zo'n gevoelig, vertrouwend paard te hebben. Na flink wat 'gesleutel' is hij uitgegroeid tot een mooie fries met dito gangen en een prachtkarakter. Ik krijg vaak complimentjes over hem en dat vind ik prachtig. Hij had nl. al zes jaar geleden in het kattenvoer moeten zitten, maar het liep anders.

Ik heb lol zat met mijn afdankertje en als de tijd komt dat ik een nader paard uit zal moeten zoeken (en ik hoop dat dat no heeeeeel lang duurt!) dan neem ik weer een afdankertje.

Friezen met een wit voetje, daar wordt gewoon op neergekeken. Nou ik zou m zo nemen als het dier me verder aan staat! Zo'n voetje zegt verder niks over de kwaliteit van het dier!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:55

felicity schreef:
Met andere woorden als niemand een paard wil hebben met een klein gebrek kan je ze net zo goed naar de slager brengen. Hoe goed ze ook mogen lopen.

Natuurlijk niet, er zullen altijd mensen zijn *zoals o.a. TS* die hem hierom niet laten staan.
Zeker niet als die echt geweldig zou kunnen lopen en dat is je doel.

Dat is niet mijn doel dus ik zou hem laten staan en verder zoeken, dat wel.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:05

Ik vind ook dat er ook wel heel erg groot verschil zit of een paard echt een Gebrek heeft bv aan benen, rug noem maar op of luchtzuigt.
Ik denk ook maar net wat je als budget hebt om een paardje te kunnen aanschaffen. Een paard kan op moment van de keuring goed zijn en je kunt hem compleet verzekeren maar heb genoeg gezien dat ook dat soort paarden jaren in de medische molen gaan waardoor ruiters ook niet datgene kunnen doen waarvoor ze het beestje gekocht hebben.
Ik vind ook dat verzekeraars ook veel stigmatiseren. ik noem nu ff het luchtzuigen als voorbeeld. Dit is bij voorbaat al een risico vlgs hun dus kan je je paard niet verzekeren tegen koliek. Onzin!!!!!!
Alle keren dat mijn paard ooit koliek heeft gehad kwam dit niet door het luchtzuigen maar door wat anders. Tja tis jammer.

Ik snap ook wel dat je voor iets zekers gaat, maar ik heb ook al die goedgekeurde paarden zien eindigen als kattevoer. Je kan je zo gek laten maken als je wil door de paardenwereld en zo duur maken wat je wil.

Ik heb respect voor de mensen die juist een paardje hebben met een zogenaamd gebrek.
Kijk als je alleen maar op hoog wedstrijdniveau rijd snap ik dat je geen paard koopt met beengebreken of rugproblemen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:45

Je kunt het ook anders bekijken, zonder de emotie van dierenliefde etc.

Voorbeeld: 2 keer een Toyota Carina. 1 met roest aan de deur en 1 zonder. Als de prijs gelijk is, welke koop je dan?
Die roest maakt echt niks uit voor het rijden, maar wel voor de eventuele verkoop, ooit!

Daarom zullen veel mensen( meestal na overleg met iemand die er emotioneel niet bij betrokken is) het paard dat luchtzuigt laten staan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:20

mijn paard is nog nooit ziek geweest of kreupel loopt 24/7 buiten
heeft geen stalgebreken oid is goudeerlijk doch kan temperamentvol zijn
heeft maar 1 echte maar ..heeft melanomen en best wel heftig heeft ze zo al 10 jaar en onveranderd ..ja het is een risico maar een veulen van 5 maanden kan ook inene dood vallen in de wei , je weet het nooit
ik vraag ook niet extreem veel voor m 1500 euro voor een goudeerlijke andalusier die behoorlijk wat in zijn mars heeft is niet veel ..ik viel niet over de melanomen , ben der mee bekend en hij kan der gerust 35 mee worden maar de meeste mensen vinden dat toch wel een groot probleem

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:52

Een eigen paard is voor de meeste mensen iets heel speciaals, wat ze zich niet met heel veel geld kunnen veroorloven. Mocht dat dan toch een droom zijn die waar wordt, gaan ze toch voor een gezond paard, omdat het echt iets speciaals voor hen is. Ik weet niet wat ik zou doen als voor de keuze kwam te staan....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:41

tjah aan de ene kant willen mensen gewoon geen paard met een gebrek..

Ik heb mijn haflinger gekocht zonder te keuren,
Nu is hij beginnend luchtzuiger,]
hij heeft een klein navelbreukje,
maar dit zijn dingen waar ik later pas achterkwam,
dat luchtzuigen deed hij trouwens niet toen ik hem kocht..

Ik heb hem voor vrij weinig kunnen kopen,en niet omdat hij gebreken had,
simpelweg dat hij nog niks kon,3 jaar oud was en geen fokwaarde heeft..