Jullie merrie ook "vervelend" met Hengtigheid....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacojonker

Re: Jullie merrie ook "vervelend" met Hengtigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:33

Hoi hoi,

Mijn pony word een beetje vervelend en dribbeld heel erg. Maar ze is niet echt super vervelend ofzo ze springt wel snel in galop enzovoort maar dat is niet het ergste

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:42

daarom heb ik ook een ruintje

maar een andere merrie 23jr is bijna elke dag hengstig en ze blijft gewoon lief enz alleen moet ze om de seconde lekken naja ze is verder lliefff

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:24

Mijn merrie is niet vervelend als ze hengstig is, maar ze is wel heeeeeeel erg hengstig. Heb nu een knikker laten inbrengen. Wordt niet meer hengstig nu, maar is wel lastig als je haar ooit wilt laten dekken, dan moet die knikker er weer uit en dan maar hopen dat ze hem weer kunnen vinden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:37

een knikker?

Mijn paard is ook nu hengstig. Op zich heb ik er geen last van, als er maar niemand op de wei staat... Als er paarden aan het rijden zijn, dan reageert ze niet echt. Als er om de rijbak heen, paarden op de wei staan, dan reageert ze daar steeds op... heel lastig. Vanavond daarom ook ruzie met haar gemaakt . Uiteindelijk kwam er uit wat ik wilde hebben, maar heb wel wat korter gereden. Werd er redelijk sjachie van...

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:48

Als merries heel lastig of te veel hengstig zijn (of juist te weinig!) kan je heel goed Provarium Breeding van de Groene Os bijgeven. Werkt super! Vaak ben je met 1 pot al een heel eind. Soms moet je het in extreme gevallen een seizoen doorgeven.
Bij mijn merrie nooit nodig geweest om in te grijpen met middelen. Die kan wel erg hengstig zijn maar is zelden lastig. Ze geeft aan liever niet mee uit de wei te gaan (we hebben een dekkende ruin in de kudde) maar maakt er geen drama van als het wel moet. Ze is iets stijver in de rug dan anders. Een paar jaar terug was ze me wel iets te veel en heftig hengstig. Ik wilde toch een veulen en heb haar dus laten dekken. Na het veulen is ze heel gelijkmatig geweest voor ruim anderhalf jaar. Nu is het veulen 2 jaar en komt die opvallende hengstigheid toch weer een beetje terug. Ach, volgend jaar maar weer een veulen maken dan?

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:02

Pff als ik dit zo lees heb ik wel mazzel met mijn merrie. Zij is ook wel regelmatig hengstig, maar ik heb er weinig last van. Ze is wel heel erg klef met een ruin waar ze mee los staat (haha een A Welshje, je lacht je dood), maar met rijden merk ik er niets van. Alleen als hij naast de bak staat is ze in het begin wel snel afgeleid, maar als ik d'r eenmaal aan het werk zet, gaat dat ook wel goed.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:32

Ze zijn hier meestal allemaal ongeveer tegelijk hengtig. Gelukkig merk ik er bij de mijne weinig tot niets van. Ze hinnikt alleen wat meer als ze op stal staat. Maar tijdens het rijden doet ze niet anders dan normaal.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:45

Toen we nog wedstrijden reden met mijn merrie had ze amper last van haar hengstigheid.
Ja, ze was vaak extreem knuffelig op stal en tijdens het rijden kon ze iets minder makkelijk buigen. Bijv. voor een travers.
Meer merkte we niet aan haar.

Totdat ze last kreeg van blessures en iemand had gezegd dat er best een eitje vast zou kunnen zitten, de DA vond het niet nodig om te scannen, want achtte de kans heel klein.

We hebben toen op aanraden haar een homeopatisch middeltje gegeven...en sindsdien is ze op en top hengstig!
Die eerste keer kwam er ineens een lading vocht ( ) vrij waar we van schrokken, echt alsof het al tijden vast zat..

Sinds die keer is ze zeker in de zomer heel heftig hengstig. Echt zodra ze een ander paard ziet krult ze haar rug op en huppakee
Overigens moet ik er wel bijzeggen dat er 2 hengsten naast haar staan, wat het natuurlijk ook kan opwekken.

In de omgang is het niet altijd makkelijk...zeker niet als je langs een hengst loopt en zij even wat kwijt moet
Met rijden merk ik nog steeds heel weinig, dan gaat haar hoofd gewoon bij het werk.