belg zwanger van een shetlander??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: belg zwanger van een shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:43

Die kruising is wel vaker opzettelijk gemaakt voor onderzoek. (jaren 60 meen ik)
Ook met een Shetland merrie en Belg hengst (door kunstmatige inseminatie) Daaruit bleek dat de veulens zo groot geboren worden als de moeder aan kan. Het veulen van de Shetlandmerrie dus kleiner. Het veulen van de Shetland merrie groeide minder hard omdat het eenvoudig minder melk kreeg dan het veulen van de Belgmerrie.
Het eindresultaat van beide kruisingen leek wel op elkaar. Je krijgt gewoon een stevige pony, type Haflinger. Er stonden geen foto´s bij dat artikel, alleen beschrijvingen.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:49

wahah
ik zou het niet weten...
maar er komt vast en zeker een lollig veulen uit hihi

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:57

Waarom zou het veulen niet levensvatbaar zijn???? Het zijn gewoon 2 paarden....... Denk dat het heus wel goed komt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:11

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:18

ikke schreef:
Die verhoudingen en zo, dat zal wel loslopen. Moeder natuur zorgt er ook voor dat het allemaal niet TE extreem wordt.
Maarre, wat te denken van een Shettenkarakter in een Belglijf?

whaha dat lijkt me wel heel leuk

dan wordt ie VET sterk

mijn shet was al zo sterk.pfff... als ie het in zn kop haalde dan kon alleen mn vader hem aan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:40

Ik hoop dat er een beetje een normaal veulen uit zou komen als ze echt drachtig is. Vind het ook niets lolligs aan, meer wat zorgwekkend. Zie al helemaal een veulentje voor me dat totaal niet klopt inverhoudingen enzo.
Ben benieuwd...

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:55

kunne hier niet foto's worden geplaatst van de vader en de moeder?
ben wel benieuwd namelijk

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:31

IK geloof er eerlijk gezegd geen zak van. Heb nog nooit gehoord van een merrie die voor de hengst ging liggen. Het is geen hond.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:02

ik geloof er ook helemaal niks van,een shire merrie die gaat liggen zodat de shet hengst erbij komt? hoe verzinenn ze het, nee volgens mij broodje aap, ik geloof het pas als ik het zie!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:07

Ik betwijfel ook of het wel zo gezond is. Ik ken overigens wel een kruising c pony merrie met een Shire hengst. En dat veulen is echt een leuk paardje geworden. Een beetje Fries/ Merens achtig.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:10

bij ons op stal is het ook gebeurd, groot paard, mini hengstje erop, kwam gewoon pony formaat e pony. Als ze zin hebben zakken ze gewoon door of gaan liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:21

bittermoon schreef:
lijkt me idd niet bepaald gezond als het al kans had om te overleven en denk eens na hoe zou zo'n uk bij zijn of haar moeder moeten drinken dan?! :S

laddertje? of gewoon een verhoogje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:35

oeps....! dan hoop ik niet dat mijn quartermerrie ook is gaan liggen voor die kleine shethengst die bij dr in de wei heeft gelopen.....

hoe zou dat er uit komen zien? een shet met hele dikke billen? of een mini quarter? Zou ie ook in het half quarter stamboek kunnen worden opgenomen? WHOEHAHA zie het al helemaal voor me in de reining, zo'n mini quarter!!
sorry. liet me even gaan
Maar ik ga wel even goed in de gaten houden of madam nog hengstig wordt....!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:26

Het is wel degelijk mogelijk! Ik heb zo'n soort kruising gehad (van mijn opa overgenomen), hengstje was dan wel iets groter: welsh Atje, maar de moeder was een flink Nederlands Trekpaard. De merrie was gewoon met de achterhand naar beneden gezakt, zodat de hengst erop kon. Jumbo was gezond, is uiteindelijk 38 jaar oud geworden....hij leek op een klein trekpaard maar in goede verhoudingen (hoofd, lomp, benen) en is 1.45 hoog geworden!
Bij zulke verschillen in hoogte, doet de natuur de moeder helpen door het veulen gewoon lichtelijk aan te passen in grootte...het maakt dan vrijwel niet uit of de merrie groter of kleiner is. het enigste nadeel bij een kleine moeder en grote vader= veulen zal heel grof zijn en problemen bij de geboorte veroorzaken, maar het veulen zal in verhouding WEL gewoon net zo groot zijn als andere veulens die geboren zouden worden uit een vader van normale grootte. Je kunt hetzelfde effect krijgen als ik op mijn wat luxere type trekpaard, een hengst zet met grof beenwerk= dan gaat mijn merrie het ook moeilijk krijgen bij de bevalling, maar is het nog wel raszuiver! En bij een kleine vader en grote moeder, krijg je dus een luxe typje (vaak wel stokmaat kleiner, maar niet extreem kleiner!!)...
Het is dus wel mogelijk. Een merrie die goed hengstig is zal er alles aan doen om gedekt te worden en ja die hengst die wil wel dekken zodra hij er bij kan!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:41

Tancreda4 schreef:
Ik hoop dat er een beetje een normaal veulen uit zou komen als ze echt drachtig is. Vind het ook niets lolligs aan, meer wat zorgwekkend. Zie al helemaal een veulentje voor me dat totaal niet klopt inverhoudingen enzo.
Ben benieuwd...

Heb je wel eens een Belg bekeken? Het frame van een Shelander en een Belg zijn ongeveer hetzelfde, alleen niet dezelfde maat. Dus de verhoudingen zijn als het ware gelijk (korte benen, groot lichaam, korte hals).

Een paard is een paard en je kunt alle rassen met elkaar kruisen zonder problemen.
Hoe denk je dan over muildieren en muilezels? Dat zijn producten van twee verschillende dieren die nu ook niet echt hetzelfde van maat zijn. (Ze zijn op zich zelf daarna wel onvruchtbaar, je kunt niet verder kruisen). Zebra´s met paarden? Die ten onrechte hier de populaire Amerikaanse naam Zorse krijgen , maar eigenlijk een zebroïd zijn. Een zebra is een klein dier hoor, hooguit 1.30m.

Kijk eens naar mensen, daar denk je toch ook niet als een klein vrouwtje een grote man heeft, oh, help als de bevalling maar goed gaat en wat moet daar uitkomen?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:32

en? weet je het al of ze drachtig is?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:48

Ja ik ben ook wel benieuwd.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:09

Dit komt wel vaker voor. Heb het zelf eens een keer gezien dat een shet (was inmiddels wel ruin maar 10 jaar hengst geweest) op een grote schimmel merrie wilde. En dat uiteindlijk ook lukte (merrie was zeker 1.65) en had ooit eens gehoord over een shet op een fries.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:39

Wat grappig een shetlander met een belg

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:07

wat ik me afvraag is, hoe geraakt die shet op die belg

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:31

Ze gaan echt liggen!!!! Bij een paar verzorgponys van mij liep ook een shetlandhengst, en op een gegeven moment liep er een veulen bij de D-pony..... Tja 1+1=2

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 00:05

ow ok

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:54

crazycactus schreef:
Ze gaan echt liggen!!!! Bij een paar verzorgponys van mij liep ook een shetlandhengst, en op een gegeven moment liep er een veulen bij de D-pony..... Tja 1+1=2

was het een mooi veulen?

krijgen ze niet van die hele rare verhoudingen ofzo?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:04

nou, was de merrie nou drachtig? of niet? (moet toch wel duidelijk zijn nu?)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:11

als de merrie echt drachtig is ben ik benieuwd wat voor veulen er uit komt
Wij hebben op stal een kruising tussen een shetlander x fries!
en dat is een geweldig mooi beestje geworden !
ik blijf dit topic ook even volgen..