staat dit paard goed gestald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Re: staat dit paard goed gestald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:47

mijn paard staat het hele jaar op stal en gaat alleen in de zomer de wei op is dat dan ook zielig ofzo??
ik vind 10x10 niet te klein als het paard ook nog beweging enz krijgt.
Ik denk ook dat veel mense de pony iets voeren en dat ie daarom denkt dat ie wat lekkers krijgt en dus gaat happen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:48

xx_ananda_xx schreef:
mijn paard staat het hele jaar op stal en gaat alleen in de zomer de wei op is dat dan ook zielig ofzo??
ik vind 10x10 niet te klein als het paard ook nog beweging enz krijgt.
Ik denk ook dat veel mense de pony iets voeren en dat ie daarom denkt dat ie wat lekkers krijgt en dus gaat happen

Zielig is anders, maar prettig is ook anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:49

de jouwe staat zomers dan nog in de wei
deze niet

en ja, ik vind dat dan in de winter erg klien, maar weer beter dan alleen maar stal

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:17

runningkawa schreef:
Citaat:
Deze vraag heeft eerder op bokt gestaan.
Toen werd er al gezegd dat het te klein was en dat hij een maatje nodig had.

echt waar?
dan vind ik het heel erg triest dat er niks is veranderd....

Vraag me dan ook direct af of mensen echt alleen voor hun eigen plezier een dier houden en zich er nooit eens in verdiepen hoe een dier nu eigenlijk gehouden hoort te worden

Ja ik weet het 100% zeker, want ik dacht meteen al bij het praatje van het topic weer die haf. Toen zag ik de foto en dat is exact dezelfde foto van toen. Helaas doet de zoekfunctie nu raar dus kan het niet terug vinden, maar was toen precies hetzelfde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 04:50

mrie schreef:
Wordt jouw haffie veel "Bijgevoerd" door voorbijgangers. Misschien is ze daardoor bijterig geworden. Elke hand waar ze naar hapt moet wat in zitten. Ik vind haar er prima uitzien en volgens mij heeft ze het er best goed verder, kan veel slechter.

Dit was het eerste waar ik aan dacht. Snoepjes van omstanders krijgen.

En verder is 10 bij 10 wel heel klein hoor. Dus dit speelt misschien ok wel mee. Ik zou m'n paard niet op zo'n klein stukje willen houden.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 05:37

Sommige paarden staan het hele jaar op stal, omdat er helaas geen weidegang mogelijk is. Paarden zijn absoluut kuddedieren, en zeker als ze altijd gewend zijn soortgenoten om zich heen te hebben is dat een groot gemis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 06:37

TS ik denk dat je beter een oproep kan zetten of je samen een wei kan delen met 1 of meerdere andere paarden en dan de kosten evenredig verdelen, je hebt al gehoord dat dit niet echt kan. Zo een buitenstalletje met een paddock is leuk, mits hij regelmatig goed gereden wordt en ook nog op de wei kan en dan idd samen met een shetje. Dit kan dus niet, dus ik zou een andere oplossing zoeken.

Zoek anders een wei die grenst aan een wei met paarden.

Ik zou het niet prettig vinden als er een druk pad langs mijn paard is. Je weet dus nooit wat er in de wei gegooid wordt tot hele boterhammen met van alles erop aan toe.

Knabbelen zie ik meer als sociaal kontakt zoeken. Maar als hij bijterig wordt en voorbijgangers gaan hem aaien en geven hem na een beet een flinke klap op zijn hoofd, zou ik niet zo blij mee zijn. Straks heb je een kopschuw paard.

Als je al maanden geleden dezelfde oproep hebt gedaan, kun je niet verwachten dat er nu ineens anders over gedacht wordt.

3x per dag hooi voeren kost tijd en geld, dat geld kun je beter besteden aan een stuk schrale wei huren en met handigheid een schuilhok zetten. Doe je dit nog samen met iemand anders, kan het je niet veel geld kosten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 07:44

Ik snap niet dat al die mensen gillen dat het te klein is, en dat ze naar een pension zou moeten verhuizen omdat dit te klein is terwijl ze daar dan juist 23 uur per dag in een stal gaan??

Mijn pony staat ook op een kleine paddock, preciese afmetingen weet ik even niet, overdag alleen en snachts staat er een andere pony bij. Zij komt er om de dag uit, en krijgt onbeperkt hooi.
Dit moest wel want ze kon niet tegen het zeer voedzame gras. Natuurlijk vondt zij het leuker in de wei bij de grote kudde, maarja, dat ging gewoon niet...

Zij is en was ook bijterig, naar je jas en je handen, en dit is bij haar gewoon hebberig heid. We hebben haar nou al een paar weken niets meer uit de hand gegeven en het is zo goed als weg.

Als deze haflinger langs een drukke weg staat zal die wel veel krijgen, en zit daar meer het probleem denk ik. Ik vindt dat deze pony goed gestalt is, beter dan de gemiddelde pony, mits ie er wel genoeg uitkomt, genoeg hooi krijgt, en een vriendje erbij zou ook geen kwaad doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:03

denk dat de bijterigheid eerder veroorzaakt worden door voeren uit de hand....
daar mee ophouden dus.

op zich staat het diertje niet zo raar, mits ze maar regelmatig gereden word en zich op buitenrit ook eens goed kan laten gaan in een rengalop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:27

Citaat:
Ik snap niet dat al die mensen gillen dat het te klein is, en dat ze naar een pension zou moeten verhuizen omdat dit te klein is terwijl ze daar dan juist 23 uur per dag in een stal gaan??

dan zoek je een andere stal
er zijn er overal met weidegang.
Misschien wat verder weg, maar dan doe je dat voor je paard.

Maar dat zullen deze mensen waarschijlijk wel te duur vinden...
en laten het liever zo, hebben ze toch een paard en kunnen ze daar over opscheppen.
Dat het paard ongelukkig is maakt toch niet uit

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:39

Zou een paard noooooit alleen neerzetten!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:36

Vergeleken met paarden die 23 uur per dag op stal staan vind ik die paddock nog niet eens zo heel slecht, maar veel mensen vergelijken met paarden die het slechter hebben. Vergeleken met paarden die dag en nacht op de wei staan vind ik die paddock wel slecht.. Wat ik alleen echt niet begrijp is waarom dat paard alleen staat!
Ik vraag me af of TS nog gaat reageren en misschien kan ze dan even uitleggen waarom dit paard zo gehouden wordt..

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:01

runningkawa schreef:
Citaat:

dan zoek je een andere stal
er zijn er overal met weidegang.
Misschien wat verder weg, maar dan doe je dat voor je paard.

Maar dat zullen deze mensen waarschijlijk wel te duur vinden...
en laten het liever zo, hebben ze toch een paard en kunnen ze daar over opscheppen.
Dat het paard ongelukkig is maakt toch niet uit

nou nou nou... denk dat dit wat kort door de bocht is. Je kent die mensen niet, misschien weet ze niet beter en heeft nooit iemand haar beter verteld. Oke, als er al een topic over geweest is en er is niets veranderd zit ze fout, maar je weet nooit wat daarvan allemaal bij deze eigenaar aangekomen is.

de stal op zich vind ik prima. Heerlijk toch dat dat beest gewoon buiten kan staan? het stuk is misschien niet groot, maar hij staat in ieder geval niet de hele dag binnen te wachten tot zijn baasje komt.
Minder vind ik wel dat hij alleen staat. Tuurlijk is dat paard eenzaam, het is een kuddedier. Die moet je niet alleen zetten. En hem meer weidegang geven is ook niet onbelangrijk. Maar als hij gewoon zijn benen kan strekken tijdens het rijden en gewoon dagelijks goede beweging krijgt, zie ik niet in wat er zo erg is aan een uitloopstal met een stukje grond van 10 x 10....

Maar dat dus WEL in combinatie met een verbetering!! Dus een maatje en weidegang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:07

Citaat:
nou nou nou... denk dat dit wat kort door de bocht is. Je kent die mensen niet, misschien weet ze niet beter en heeft nooit iemand haar beter verteld. Oke, als er al een topic over geweest is en er is niets veranderd zit ze fout, maar je weet nooit wat daarvan allemaal bij deze eigenaar aangekomen is.

het kan kort door de bocht wezen.
Maar na toen de adviezen nog niks veranderen, dan durf ik te wedden dat ik met mijn uitspraak niet ver van de waarheid zit.
en helaas zal ze niet de enigste zijn...

Sommige mensen denken simpelweg alleen aan hun eigen ik..

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:30

ten eerste zou ik er is een stukje grond bij aan trekken want 10x10 lijkt helemaal nergens op. Ook zou ik haar absoluut niet in het zand neer zetten!! Daar wordt je toch harstikke depressief van als je
ELKEdag in het zand staat te kijken?

Gooi haar in de wei het lieft met andere paarden.. dus zoek bijv. een leuke manege in de buurt en stal haar daar.

succes!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:43

ik vind deze reacties echt zo raar een paard kan je makkelijk houden op 10 x 10 en tja dat ie eenzaam is dat zou kunnen maar zelfs dat hoeft niet maar aan jullie reacties te lezen lijkt het wel alsof zei haar paard mishandeld ofzo en een paard word echt niet depressief van de hele dag naar het zand kijken hoor want dan zou jij bijvoorbeeld niet een dag in je eigen huis kan zitten omdat je dan bijvoorbeeld de hele dag naar het zelfde behang moest kijken en de oorzaak van het bijten ligt hoogstwaarschijnlijk aan het met de hand voeren van mensen!! wat al gezegt is dus maar ik moest even reageren oop de reacties sorry

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:47

leonihuis schreef:
ik vind deze reacties echt zo raar een paard kan je makkelijk houden op 10 x 10 en tja dat ie eenzaam is dat zou kunnen maar zelfs dat hoeft niet maar aan jullie reacties te lezen lijkt het wel alsof zei haar paard mishandeld ofzo en een paard word echt niet depressief van de hele dag naar het zand kijken hoor want dan zou jij bijvoorbeeld niet een dag in je eigen huis kan zitten omdat je dan bijvoorbeeld de hele dag naar het zelfde behang moest kijken en de oorzaak van het bijten ligt hoogstwaarschijnlijk aan het met de hand voeren van mensen!! wat al gezegt is dus maar ik moest even reageren oop de reacties sorry

je zegt zelf 'hij zou eenzaam kunnen zijn'.

En waar zou dat dan volgens jou door moeten komen?

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:53

okee dat is waar omdat ie misschien geen maatje heeft maar daarbij zeg ik ook dta niet alle paarden die alleen staan eenzaam zijn maar ik vond die laatste reactie nog het leukst van dat ie misschien niet depressief was van zand hahah verzin het maar

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:55

leonihuis schreef:
okee dat is waar omdat ie misschien geen maatje heeft maar daarbij zeg ik ook dta niet alle paarden die alleen staan eenzaam zijn maar ik vond die laatste reactie nog het leukst van dat ie misschien niet depressief was van zand hahah verzin het maar

joh, als ze jou altijd op sluiten in een stukje van 10 bij 10 in het zand dan kun je mij niet wijsmaken dat je daar plezier van hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:04

Daar zeg je wat, maar paarden zijn van nature grazers en als ze buiten staan en met hun neus naar de grond gaan en er valt nooit iets te grazen. Hooi eten is iets heel anders.

Jammer dat mensen dan meteen aankomen met paarden die 23 uur op het hok staan. Ook dat is niet goed te praten en dat kost nog meer want een pension is best duur.

Als ik 1 dag alleen maar naar mijn behang kan staren zal ik niet meteen depressief zijn, maar als ik alle dagen alleen maar naar het behang kan staren Dat staren naar zand heb je te letterlijk opgevat. Vergeet niet dat een paard een plak hooi binnen een half uur op kan hebben en dan weer uren moet wachten in zijn eentje totdat hij weer wat kan eten. Eten is een sociaal gebeuren, in een kudde doen ze dat met hun maatje zij aan zij, daarna gaat ze nog wat stoeien, kroelen, rennen. Als hij dat niet heeft, is het wel van belang dat hij zijn tijd kan doden met grazen.

Zou dikke pech zijn dat hij uit verveling zand gaat eten. Misschien doet hij dat al zonder dat je dat weet.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:07

russel schreef:

Zou dikke pech zijn dat hij uit verveling zand gaat eten. Misschien doet hij dat al zonder dat je dat weet.

inderdaad!
maar leonihuis stak me hiermee de gek aan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:45

russel schreef:
Knabbelen zie ik meer als sociaal kontakt zoeken. Maar als hij bijterig wordt en voorbijgangers gaan hem aaien en geven hem na een beet een flinke klap op zijn hoofd, zou ik niet zo blij mee zijn. Straks heb je een kopschuw paard.

of een aanklacht ivm een 'vals paard die kleine kinderen bijt'....kan ook zo lekker opgeklopt worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:24

Ja ook nog zo iets.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:52

Paarden zijn kudde- en bewegingsdieren. Dit paard heeft geen van beide. Een paard hoort niet alleen, en een paard moet kunnen rondlopen, 1 are is echt véééél te klein. Idd niet zoals gezegd is in vgl met een paard dat altijd op stal staat, maar daar ben ik ook heel erg tegen. Kan de eigenaar van dit paard geen weide huren in de buurt?

isaoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 14:24

Jeeeee wat een reacties. Ik kreeg geen mail dat er reactie was, dat moet ik nog even bekijken. Het is inderdaad zo dat ik deze oproep een poosje terug op een andere manier gevraagd is. Eerst vroeg ik: hoe leer ik het bijten af (iets in die strekking) en nu wordt er getwijfeld aan de omstandigheden van het paard zelf. Er wordt nu gevraagd of het paard eenzaam is of dat het zich kan vervelen. De eigenaresse heeft geen problemen met het bijten, ze neemt het voor lief. Zelf vind ik als ze het nooit deed dat daar een oorzaak voor moet zijn, dat ze het nu wel doet. Er wordt aan mij gevraagd wat ik zélf vindt. Ik wil hier geen oordeel vormen. De situatie is mij vooraf bekend geweest en ik ben er zondermeer mee akkoord gegaan. Wel is de huidige eigenaresse toen van plan geweest om er een shetlander bij te zetten als het niet zou gaan. Maar dit breng uiteraard ook de nodige problemen met zich mee. Gaat zij rijden, dan laat je een ander paard alleen achter, met alle gevolgen van dien. Bovendien staat er een hek als omheining waar een shetlander onder door kan. Ik wil geen oordeel uiten over hoe ik vind dat ze erbij staat. Ik zie dat ze er goed uitziet en constateer alleen het hinderlijke bijten. Ze wordt pertinent niet uit de hand gevoerd (of door voorbijgangers, dat zou kunnen). Als je haar paddock opkomt door het hek dan gaan die oren in haar nek en is ze alleen maar bezig met ik wil eten. Dat eten, die fixatie daarop, dat had ze bij mij ook al maar absoluut niet dat bijten. Nooit 1 keer.
BIj ons stond ze op de wei in de zomer en op stal in de winter, waarbij ik haar er elke dag minstens 1,5 uur (vaak veel langer) eruit haalde om te rijden, wandelen etc. Daar had ze wel contact met andere paarden want ik zette haar samen met anderen in de bak. Bovendien kon ze via het luik naar de andere paarden kijken. Ik weet het ook niet, ik vind het heel moeilijk wat ze hier aan zou kunnen/moeten veranderen.

Dank je voor je reacties.