mag ik een 2 jarig hengstje longeren ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LusitanaJarig

Re: mag ik een 2 jarig hengstje longeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:18

Dat zijn weer FEI regels ofzo
Staat er los van

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:22

Lusitana schreef:
Toch is het waar. Staat in het NEDERLANDS wetboek en als je ruiterbewijs gehaald hebt, is het misschien wel besproken.
Ik vind het ook vreemd dat je er wel op mag rijden en niet aan de hand meenemen. Het is een oude wet, ik kijk er niet van op dat mensen hem niet kennen, maar hij bestaat echt!!!
Goed om te weten dus, ivm ongelukken. Altijd zeggen dat je EROP zat...

In Portugal bestaat de wet niet.

Ja weet je het echt zeker? Vind het iig nergens op slaan...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:27

Foei toch dan heb ik anderhalf jaar de wet overtreden.

LusitanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:31

Tja, ik wist het zeker tot ik hierheen vertrok. Ik weet natuurlijk niet welke wetten er inmiddels vervallen zijn
Ik ga zoeken welk artikel het is...weet niet of het lukt dat te achterhalen hoor
Is er een rechter in de zaal?
In elk geval was het niet de bedoeling dit topic te hi-jacken. Misschien beter verder ts antwoorden en dit even laten rusten?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:36

Ja lijkt me beter.... maar als je het ooit nog tegen kom, zou ik het nog graag horen (apart topic of iets dergelijks)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:20

Longeren is zelfs voor een paard van 2,5 jaar nog belastend dus laat staan voor een paard van 2 jaar. Longeren is heel erg zwaar voor de gewrichten. Doe hem in de bak en jaag hem een paar minutjes op.Dat heeft waarschijnlijk meer effect en is lang neit zo belastend.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:09

Ik longerde mijn tweejarige ook zo één maal in de week om stemhulpen te leren. Ik ben ermee begonnen om medische redenen. Door het longeren os hij veel rustiger geworden. Aan de longe tikt hij zich niet aan de benen. Maar als hij uit rendt in de padock gaat hij plat door de bocht of eindigt tegen de omheining. De kanss op belssures is dan veel groter als dan het braaf een paar rondjes aan de longe loopt. Ook onze da en een grote kliniek advisren het.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:12

Nou Xox, dan wil ik wel eens weten welke DA's dat adviseren.
Het is werkelijk uit den boze.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:29

een paardje 1 keer in de week longeren, volgens mij is dat niet zo verkeerd, als het niet te lang is kan het volgens mij best! en ik kan me voorstellen dat Xox het paardje longeerd in plaats van los hooit, het is vast niet een fijn gezicht om je paard onder de omheinig door te zien glijden als ie onderuit gaat, en kans op blessures is ook best groot als ie in een paddock wel uit zn plaat gaat.

maar............... volgens mij is t voor een paard gewoon lekker om de eerste jaren van zn leventje in de wei te staan. worden ze ook sterker door denk ik! maar ja, als je je paardje wel op stal hebt staan dan is t lastiger

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:26

Tuurlijk moet een paard zovel mogelijk naar buiten en lekker spelen. Maar van een keer aan de longe lopen gaan ze niet dood.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:30

Lusitana schreef:
Even iets heel anders: Hoe oud ben je zelf? Volgens de wet mag iemand van onder de 18 niet een hengst hanteren. (Je mag wel een hengst rijden, maar dat gaat natuurlijk niet bij een 2 jarige ).

Waar staat dat dan? Ik ken geen wet waar staat dat je als minderjarige geen hengst mag hanteren. En als het ergens staat, hoe controleren ze het dan?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:34

Iets anders. Wil je perse wat stemhulpen etc. leren, neem hem dan in een Round Penn. Dan is de belasting niet abnormaal en kun je hem evengoed die stemhulpen leren. Op zich denk ik niet dat een af en toe licht longeren kwaad kan voor een 2-jarige maar ik zou wel het zekere voor het onzekere nemen.

Vergeet niet dat dravers en renpaarden vaak al vanaf twee jaar op de baan lopen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:56

natuurlijk mag dat, jouw pony
Of het verstandig is is een ander verhaal. Is de pony 2.5 tot 3 jaar dan kan je wel eens hem aan de longe zetten, maar niet te vaak en te lang. Je kan beter wachten tot ie 3 is.
En omdat hij druk is? Als die pony in de wei staat, zoals elke jonge pony in de zomer zou moeten staan dan heeft hij niet teveel energie. Dan moet je hem gewoon aanpakken en bij je houden.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:21

Lekker in de wei laten staan, onze merrie van 2 jaar is alleen uit de wei geweest toen ze naar de veearts moest, naar de keuring is geweest en straks als ze verhuist word En ze is harstikke lief, de manieren worden straks wel aangeleerd als ze oud genoeg is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:06

Xox schreef:
Ik longerde mijn tweejarige ook zo één maal in de week om stemhulpen te leren. Ik ben ermee begonnen om medische redenen. Door het longeren os hij veel rustiger geworden. Aan de longe tikt hij zich niet aan de benen. Maar als hij uit rendt in de padock gaat hij plat door de bocht of eindigt tegen de omheining. De kanss op belssures is dan veel groter als dan het braaf een paar rondjes aan de longe loopt. Ook onze da en een grote kliniek advisren het.

Dan geef je of te veel voer, of de paddock is te klein. Een jong paard zal dagelijks een aantal sprintjes willen trekken. De ruimte moet dan wel groot genoeg zjin. Die sprintjes zijn goed voor de botten, pezen, spieren e.d., maar ook voor de mentale kant van het paard. Juist die mentale kant vergeten mensen wel eens. Een paard dat uit zichzelf rent is wat anders dan dat het aan de longe moet rennen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:15

germie schreef:
Xox schreef:

Dan geef je of te veel voer, of de paddock is te klein. Een jong paard zal dagelijks een aantal sprintjes willen trekken. De ruimte moet dan wel groot genoeg zjin. Die sprintjes zijn goed voor de botten, pezen, spieren e.d., maar ook voor de mentale kant van het paard. Juist die mentale kant vergeten mensen wel eens. Een paard dat uit zichzelf rent is wat anders dan dat het aan de longe moet rennen.

De paddock heeft een normale groote. Voer krijgt ze absoluut niet teveel en de wei is 1,5 hectare en daar kanlt ze ook doorheen en door al dat geracet heeft ze al eens een spier gescheurd. Sommige jonge paarden mogen nou eenmaal graag rennen en zijn daarbij soms enorm onbenullig want het verstand komt ook met de jaren. Haar moerder deedt toen ze jong was precies hetzelfde. Die is er inmiddels wel vanaf

Paarden606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:00

-
Laatst bijgewerkt door Paarden606 op 01-05-25 02:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:31

Het is denk ik niet de bedoeling zo'n oud topic weer omhoog te helpen. Ik tem wel even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:32

Idd oud topic --> Slotje.