Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lusitana schreef:Toch is het waar. Staat in het NEDERLANDS wetboek en als je ruiterbewijs gehaald hebt, is het misschien wel besproken.
Ik vind het ook vreemd dat je er wel op mag rijden en niet aan de hand meenemen. Het is een oude wet, ik kijk er niet van op dat mensen hem niet kennen, maar hij bestaat echt!!!
Goed om te weten dus, ivm ongelukken. Altijd zeggen dat je EROP zat...
In Portugal bestaat de wet niet.
(apart topic of iets dergelijks) 
Lusitana schreef:Even iets heel anders: Hoe oud ben je zelf? Volgens de wet mag iemand van onder de 18 niet een hengst hanteren. (Je mag wel een hengst rijden, maar dat gaat natuurlijk niet bij een 2 jarige ).

En ze is harstikke lief, de manieren worden straks wel aangeleerd als ze oud genoeg is
Xox schreef:Ik longerde mijn tweejarige ook zo één maal in de week om stemhulpen te leren. Ik ben ermee begonnen om medische redenen. Door het longeren os hij veel rustiger geworden. Aan de longe tikt hij zich niet aan de benen. Maar als hij uit rendt in de padock gaat hij plat door de bocht of eindigt tegen de omheining. De kanss op belssures is dan veel groter als dan het braaf een paar rondjes aan de longe loopt. Ook onze da en een grote kliniek advisren het.
germie schreef:Xox schreef:Ik longerde mijn tweejarige ook zo één maal in de week om stemhulpen te leren. Ik ben ermee begonnen om medische redenen. Door het longeren os hij veel rustiger geworden. Aan de longe tikt hij zich niet aan de benen. Maar als hij uit rendt in de padock gaat hij plat door de bocht of eindigt tegen de omheining. De kanss op belssures is dan veel groter als dan het braaf een paar rondjes aan de longe loopt. Ook onze da en een grote kliniek advisren het.
Dan geef je of te veel voer, of de paddock is te klein. Een jong paard zal dagelijks een aantal sprintjes willen trekken. De ruimte moet dan wel groot genoeg zjin. Die sprintjes zijn goed voor de botten, pezen, spieren e.d., maar ook voor de mentale kant van het paard. Juist die mentale kant vergeten mensen wel eens. Een paard dat uit zichzelf rent is wat anders dan dat het aan de longe moet rennen.