Zadels, het blijft moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Re: Zadels, het blijft moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:52

Katja, mijn vriendje (Prima) heeft het ook altijd over de Jaguar! Verkoop je die van jou dan? En heeft hij een wijde boom? Passen zou sowieso super zijn, dan heb ik weer een idee.

Mayo, als ik voor een KN zou gaan zou ik absoluut de Tango nemen. Maar iedereen heeft al KN en ik wil zo graag iets anders. Maar op zich zou dat ook nog een optie zijn!

Onley, dat klinkt goed van dat kantelen in je bekken.

Batje, aan Daaleman heb ik ook nog gedacht. Maar ik zat een keer op een Daaleman en ik vond hem zo breed, alsof je in de spagaat zat. Maar dat verschilt misschien ook per type.

sharonaollie, over de ainsley had ik ook niet zulke positieve dingen gehoord, daarom was die ook al een beetje afgevallen.

Pfff dit is echt een luxe probleem! Er is gewoon zoveel keuze, hoe weet ik nou wat echt het beste zadel voor mij+paard is? Ik heb al 10 jaar hetzelfde zadel en er verder nooit bij stil gestaan dat er zoveel keuze is!

Mijn paard is ook nog eens super gevoelig, als ik er een zadel op leg dat niet helemaal fijn ligt, loopt ze dus ook niet lekker meer. Ik wil daarom echt het allerbeste voor haar.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:56

Als je een keertje wil testzitten kom je maar langs hoor

Het maakt niet uit dat iedereen die al heeft, anders laat je misschien wel je perfecte zadel liggen omdat je origineel wil zijn

Kantelen doet de Tango ook trouwens

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:58

Oh ja, hij is ook ter plekke aan te passen aan je paard (hoeft niet opengemaakt te worden), heeft een mogelijkheid om de voorste singelstoot onder de wrong door te laten lopen als een soort voorsingel. En het zadel heeft fijne zachte kussens voor de paardenrug.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:00

Bij mij mag je ook wel een keer proberen
Maar ben benieuwd wat je voor zadel gaat kopen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:10

Daaleman maakt op maat. Die kun je dus krijgen zoals je hem hebben wil.
Ik heb een ainsley die al 10 jaar oud is. Drie jaar geleden had ik heel hard een nieuwe zadel nodig en heb toen het eerste beste tweedehandszadel wat paste gekocht. Inmiddels rij ik er een ander paard mee waar het ook perfect op ligt. Het zadel ziet er nog harstikke goed uit. Het plan was om toch eens een nieuwe zadel te kopen maar deze is zo fijn dat ik hem denk ik gewoon hou.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:57

Ik heb op mijn brede ronde merrie een Prestige zadel liggen. Ik ben er superblij mee. Het ligt als een huis en het zit als een stoel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:01

Jura schreef:
Katja, mijn vriendje (Prima) heeft het ook altijd over de Jaguar! Verkoop je die van jou dan? En heeft hij een wijde boom? Passen zou sowieso super zijn, dan heb ik weer een idee.

Het is een wijde boom en ik wil hem eventueel verkopen. Vind het zelf een heerlijk zadel maar je moet wel een flnk rond paard hebben wil het passen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:07

Jura schreef:
Batje, aan Daaleman heb ik ook nog gedacht. Maar ik zat een keer op een Daaleman en ik vond hem zo breed, alsof je in de spagaat zat. Maar dat verschilt misschien ook per type.

ik vind hem bij mij juist vrij smal zitten voor mijn gevoel. Bij mij ligt er de gpsIII op.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:24

Ik weet een hele nette Stübben Tristan DL te koop. Heeft op een breed paard (Nescio) gelegen. PB maar als je meer info wilt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:32

Waar ik dan aan denk als ik jou zo hoor...:
- Daaleman, daar kan je het zadel precies naar jou wensen laten aanpassen en ze hebben echt fijne en goede zadel. Diverse modellen die allemaal anders zitten.

- Massimo: niet zo bekend, maar supernetjes afgewerkt en speciaal voor 'probleemruggen'. Ik vond het eerst ook maar een 'vaag' merk, maar ik heb er een keer op (proef) gezeten, en sindsdien ben ik wel fan aan het worden van dat merk. PB eens naar BlueBalance, die is de ontwikkelaar en leverancier van dat zadel.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 10:03

Bedankt voor alle reacties, echt super!

Bij Daaleman blijf ik toch niet zulke enthousiaste ideeën houden, maar misschien komt dat omdat vroeger iedereen met een Daaleman reed (in mijn ponytijd), van die bruine veelzijdigheidszadels en dat is niet meer te vergelijken met tegenwoordig.

Katja, ik wil het graag proberen. Mijn paard heeft niet echt heel veel 'massa' (je hebt haar gezien tijdens de clinic in Mijdrecht 2 jaar geleden) maar is toch wel rond en vooral bovenop haar rug. Ik PB je wel even!

Ik heb van Schie gebeld omdat zij inderdaad op hun site hebben staan dat ze County verkopen. Maar helaas niet meer op voorraad en ik vraag me af of ze die dan kunnen leveren. Ik zou dan daar naar toe kunnen gaan om zadels te proberen, maar zij hebben bijvoorbeeld de KN Tango weer niet (die hebben allen de hypo winkels) dus dan moet ik toch een keuze maken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:48

Ptries schreef:
Ik heb op mijn brede ronde merrie een Prestige zadel liggen. Ik ben er superblij mee. Het ligt als een huis en het zit als een stoel

Vanmorgen zijn we naar Fugers geweest en hebben daar wat zadels bekeken. Wat mijn merrie nodig heeft is een zadel waarvan er veel ruimte tussen de kussens zit, dus bij de ruggengraat (en die brede boom), dat idee had ik zelf al. Fugers vertelde en liet zien, dat lang niet alle zadels die ruimte hebben. Zadels die echt in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld: de Prestige inderdaad, de County (yes) en de Kentaur. De Stübben eigenlijk weer niet (jammer).

Ik was zelf ook helemaal weg van de Prestige. Ik heb even gezeten op een Leonardo, dat zat niet slecht! Hij krijgt binnenkort ook de andere modellen binnen want hij had er net heel veel verkocht. Enige nadeel is dat ze erg duur zijn. Begin september gaat hij ook naar een beurs waar County ook is, en dan gaat hij kijken of hij daar aan kan komen, om vervolgens bij mij de zadels te komen passen. Ben dus erg benieuwd en kan eigenlijk niet wachten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:54

Ik heb mijn zadel te koop. Absoluut geschikt voor jou paard. Het is een bruine KN en dat het hard zit is zeker niet waar, kn staat bekend om zijn zachte zit. Mijn paard is ook heel rond en heeft 0.00 schoft, zadel ligt perfect op hem is er ook 1 met een brede boom.
En hij is anders dan andere omdat het een prachtige kleur bruin is. Zadel is nog bijna in nieuwstaat is slechts een half jaar gebruikt. Mocht het toch wat voor je zijn moet je maar even pmen. het zadel zit in elk geval heerlijk en na 4 uur rijden krijg je er nog geen zere kont op

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:55

Dit topic blijf ik even volgen, ik ben namelijk ook op zoek naar een zadel voor een ronde, platte pony.
Interessant wat hier allemaal voorbij komt, ik ga er zeker even op googlen

Ik heb alleen niet zoveel te besteden en moet een kleine maat hebben, dus het zal nog wel wat moeilijker worden..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:27

Jura schreef:
De Stübben eigenlijk weer niet (jammer).

De Stübben die ik weet is op dat punt aangepast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:46

Jura, als je een Euroriding wilt proberen, ik heb er nog 1 liggen. Het is een Euroriding met buffelleer, model weet ik niet meer, volgens mij de Diamant. Zit erg lekker en past bijna op ieder paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:25

Jura schreef:
Kinke, een boomloos zadel lijkt me heerlijk rijden, maar ik heb echt een dressuurzadel nodig.

jaja, die zijn er ook in dressuur versie hoor
Buitenzinnig weet hier meer van

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:56

Equestor vind ik ook erg mooie zadels, heb er pas 1 in het echt gezien, maar die lag super op pablo en hij zat redelijk (te kleine inch maat voor mij)

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:06

Ik heb passier zadels, alletwee Grand gilbert. Dat zijn echt superzadels, het kost wel een maandje of 2 om ze naar je zit te vormen maar dan is het echt super! En ik meen dat passier ook juist een bredere versie heeft, de LT ofzo

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:47

Nadeel van Passier vind ik dat er weinig ruimte tussen de kussen zit. Ik heb die van mij toen weggedaan nadat een manueel therapeut vertelde dat hij heel veel rugproblemen zag met Passier. (hij bekeek mijn paard en vroeg toen of ik een passier had.)
Ik heb nu een paard op stal staan voor iemand en die heeft ook haar Passier weggedaan op advies van Steffi van der Laarse omdat er zo weinig ruimte in zit.
De breedere versie heb ik nog nooit van gehoord.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:41

Ik heb een Euroriding Luxor, speciaal omdat die heel veel ruimte tussen de kussens heeft. Jep is ook erg rond zoals je weet.
En hij zit heerlijk zacht. Sinds ik dit zadel heb, heb ik nooit meer een bontje oid. nodig gehad.
Je mag hem wel een keer proberen hoor (maar weg doe ik hem zeker niet! )

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:05

Hmm er zijn dus meerdere zadels die in aanmerking komen. Nadeel van die Euroridings is dat ze maar bij 2 winkels te krijgen zijn volgens mij, waarvan 1 het Drunens ruiterhuis. Maar die hebben dan andere merken weer niet, dus ik kan niet alles proberen. Ik denk dat ik daar maar een keer naartoe moet rijden om de verschillende types Euroriding te zien. Dan ga ik ook kijken bij die Equestor zadels en als laatste wil ik Fugers laten komen met een County, Prestige zadels en eventueel Kentaur.

Ik heb een Passier Antares gepast en die lag echt helemaal niet op mijn paard en achteraf vond ik dat zadel ook niet zo fijn zitten. Grand Gilbert zou ik niet weten. Maar als ik hoor dat ze krap zijn tussen de kussens en dat paarden er snel problemen van krijgen is het voor die van mij zeker geen optie.

Jasmijn, ik zie jouw zadel binnenkort wel i.r.l. denk ik!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:12

Ipsilonka schreef:
Equestor vind ik ook erg mooie zadels, heb er pas 1 in het echt gezien, maar die lag super op pablo en hij zat redelijk (te kleine inch maat voor mij)

Weet je ook welk type? Er zijn volgens mij 2 types. De standaard en die ontworpen is door David de Wispelaere.

Dit is die eerste. Ik zie dat de Futura slechts een type is van alle 'equestors'.

Afbeelding

FUTURA - zadel van de toekomst
Om de arbeidsomstandigheden van het paard nog meer te verbeteren heeft Equestor op veler verzoek een zadel ontwikkeld o.a. speciaal voor de jonge dressuurpaarden, die nog sterk veranderen en door zware training toenemen in spierontwikkeling. Niet alleen is gekozen voor een verstelbare boom met sterk mechaniek, waardoor 3 boombreedten worden omspannen, ook de korte flexibele boompunten geeft het paard nog meer schoudervrijheid en alle ruimte om te ontwikkelen zonder belemmeringen. De ergonomisch gevormde kussens gevuld met vooruitstrevend gelfoam zijn breder en dikker, waardoor het ruitergewicht over een veel groter oppervlak wordt verdeeld en drukpunten wordt voorkomen. De wrongen zijn verstelbaar en worden standaard in 2 diktes geleverd, voor een optimale onafhankelijke zit.

En dit die van David, maar deze is wel erg duur.

Afbeelding

Afbeelding

Equestor heeft samen met grootmeester David de Wispelaere een revolutionair close contact zadel ontwikkeld. Een zadel met een perfecte ligging, optimale drukverdeling en enorme schoudervrijheid zoals we gewend zijn van Equestor. Doch dit zadel geeft nog meer contact met de paardenrug door het enkel zweetblad en de vorm van de kussens, waardoor het paard fantastisch op de zit gereden kan worden. David is uitermate enthousiast. Het zadel is reeds geintroduceerd tijdens de clinic van Arthur Kottas op 19 en 20 maart bij David de Wispelaere en zeer enthousiast ontvangen.

Het zadel is momenteel ook via David te proberen en te verkrijgen tijdens een van zijn vele clinics. Momenteel wordt dit zadel in Amerika ook veelvuldig verkocht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:17

Ik vind die Futura wel erg interessant klinken. Ben nu op zoek naar een jong paard en dan loop je tegen het probleem aan dat een zadel wat nu goed past straks niet meer goed is.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:18

Deze klinkt ook wel goed:

Afbeelding

Afbeelding

Equestor Levada

Het compleet nieuwe dressuurzadel, ontworpen voor de rondgeribte en barokke paarden. De Levada kenmerkt zich door een zeer zachte zitting in combinatie met een stevige, maar niet te dikke wrong. Dankzij een uitgekiend ontwerp, bevordert de Levada een prachtige houding en rustig onderbeen, zonder de ruiter in z’n bewegingsvrijheid te beperken. Zoals bij alle Equestor zadels, biedt ook dit topmodel extreem veel vrijheid aan schouderpartij en wervelkolom. De zeer brede kussens, gevuld met eerste kwaliteit wol en een schokabsorberende toplaag van gelfoam, garanderen een absoluut stabiele ligging. Bovendien reduceert dit concept de druk op de paardenrug in sommige gevallen tot de helft. Zo draagt de Levada concreet bij tot een beter ruggebruik en sterkere prestaties van ons paard.

Afbeelding

Equestor Levada DS
Voor wie iets dieper wil zitten deze Deep Seat versie van de Levada. Een zadel dat de rijder makkelijk en stil laat zitten, waardoor met minimale inspanning een optimale inwerking mogelijk is.

Dit zadel kost 1400 euro, dat valt dus ook wel mee!