Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mariek87 schreef:Ik denk dat je een beter resultaat krijgt als je gewoon dagelijks wat met hem doet, en dan hoef je echt niet iedere dag een uur keihard te trainen, je kan de ene dag meer doen dan de andere, maar laat hem lopen. Een jong paard moet kilometers maken, en ze zijn echt niet van suiker
maar ook die hoeft niet elke dag te werken bij mij.
Sonja schreef:Hij is inderdaad niet van suiker, maar ook nog niet uitgegroeid.
Mijn merrie is trouwens 13 dus die welmaar ook die hoeft niet elke dag te werken bij mij.
Ik geloof niet in elke dag maar wat doen om kilometers te maken. Ik kies voor kwaliteit ipv kwantiteit. Oftewel liever 3 keer per week max een half uurtje goed.
Maar ieder z'n eigen manier hoor![]()
Overigens bedoel ik met 'vrij' niet dat ze op stal blijven hoor, dat vind ik totaal onacceptabel. Bij mij gaan ze elke dag eruit, weer of geen weer.
Vandaar 'mak an' Ik word zo verdrietig van die westernpaardjes die met hun achtste uitsluitend nog geschikt zijn voor McDonalds... Sonja schreef:@Mariek87: mijn jonge paard moet de wedstrijden in. Maar daar wil ik 'm ook graag lange tijd in houdenVandaar 'mak an' Ik word zo verdrietig van die westernpaardjes die met hun achtste uitsluitend nog geschikt zijn voor McDonalds...
)
) kan je best elke dag aan het werk zetten, maar dan nog niet elke dag in de bak! Dat is erg slecht voor de benen, en hoeveel paarden halen tegenwoordig hun 10e levensjaar nog? machie schreef:maar dan nog niet elke dag in de bak! Dat is erg slecht voor de benen, en hoeveel paarden halen tegenwoordig hun 10e levensjaar nog?
Kleintje schreef:Met Treasure deed ik met 3 jaar, 3 x per week
4 jaar, 4 x per week
Nu is ze 5, rijden we 5 keer per week waarvan meestal 4 x serieus, 1 x buitenrit en dan nog 1 x longeren.
Andere dag is net waar we zin in hebben en soms wel helemaal niets, behalve wat wandelen, losgooien of wat dan ook.
machie schreef:Het blijft zo dat het voor jonge paarden slecht is om in een bak te rijden, komt door de hoeveelheid bochten die ze moeten maken, hierbij worden pezen extra belast, en heb je kans op een veel snellere slijtage van alles. Lange stukken rechtaan is veel beter voor een paard, en an helemaal voor een jong paard!
Klopt, de ene bak is de andere niet, maar hoeveel ruiters hebben nu echt een goede bak tot hun beschikking?

Angeliek schreef:Ik reed mijn vierjarige 2 dagen en daarna kreeg ie were een dag vrij, en dan weer 2 dagen rijden, en dan weer een dag vrij..
Hij is nu 5, en rij hem nog steeds zo
Niet teveel, niet te weinig. Zo kan ie het makkelijk af.