Jong paard hoeveel vrij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Re: Jong paard hoeveel vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:33

Ik weet het, we moeten van paarden geen mensen maken. Maar 'de hele dag zelf mogen weten wat ze mogen doen'
Die van mij staat toch in een weiland wat omheind is, 's nachts op stal, in de winter veel meer uren op stal...

Ieder zijn eigen ding. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier in het werk houdt als ik haar niet iedere dag bezig hou.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:36

Dat zelf mogen weten wat ze doen is dan wel beperkt (binnen het weiland of binnen de stal), maar ze hoeven niets, hebben geen verplichtingen, en dat heb ik wel, zelfs als ik vrij ben.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:38

Maar jij bent een mens... en je paard is en blijft een paard. Ook al proberen sommigen er een mens van te maken.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:40

Ja dat is waar, maar jij begon met de vergelijking dat ik mijn paard wel 7 dagen per week liet werken en ik dat zelf niet zou doen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:05

Ik rij ook een 4-jarig en vind idd 3 tot 4 keer meer dan zat!!

Ik rij de mijne nu 3 keer in de week en dan nog 1 a 2 keer iets anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:08

Mariek87 schreef:
Ik denk dat je een beter resultaat krijgt als je gewoon dagelijks wat met hem doet, en dan hoef je echt niet iedere dag een uur keihard te trainen, je kan de ene dag meer doen dan de andere, maar laat hem lopen. Een jong paard moet kilometers maken, en ze zijn echt niet van suiker

Hij is inderdaad niet van suiker, maar ook nog niet uitgegroeid.
Mijn merrie is trouwens 13 dus die wel maar ook die hoeft niet elke dag te werken bij mij.
Ik geloof niet in elke dag maar wat doen om kilometers te maken. Ik kies voor kwaliteit ipv kwantiteit. Oftewel liever 3 keer per week max een half uurtje goed.

Maar ieder z'n eigen manier hoor

Overigens bedoel ik met 'vrij' niet dat ze op stal blijven hoor, dat vind ik totaal onacceptabel. Bij mij gaan ze elke dag eruit, weer of geen weer.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:12

Sonja schreef:
Hij is inderdaad niet van suiker, maar ook nog niet uitgegroeid.
Mijn merrie is trouwens 13 dus die wel maar ook die hoeft niet elke dag te werken bij mij.
Ik geloof niet in elke dag maar wat doen om kilometers te maken. Ik kies voor kwaliteit ipv kwantiteit. Oftewel liever 3 keer per week max een half uurtje goed.

Maar ieder z'n eigen manier hoor

Overigens bedoel ik met 'vrij' niet dat ze op stal blijven hoor, dat vind ik totaal onacceptabel. Bij mij gaan ze elke dag eruit, weer of geen weer.

Idd, ieder zijn eigen manier.

Maar het is wat anders als ze nog niet volledig uitgegroeid zijn of nog niet volwassen genoeg zijn.
Maar je hebt een stel van die vierjarigen die zo gruwelijk veel praatjes zijn en al dusdanig volwassen zijn dat ze zat aan het werk kunnen.
Met zo'n paard werkt het veel beter om iedere dag een klein stukje vooruitgang te boeken dan 3 of 4 x in de week een heleboel informatie erin te stoppen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:12

Overigens speelt het gebruiksdoel van het paard ook nog mee, als jij gewoon voor de lol een paardje hebt dan maakt het niet zoveel uit, maar heb je hem voor de handel of echt serieus voor de sport dan moet het paard (NAAR EIGEN KUNNEN!) zo snel mogelijk klaargestoomd worden.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:15

mijn 3 jarige rij ik 3/4 keer per week 10 minuten en heel rustig aan ze groeien nog door tot 6de jaar meestal dus ga maar na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:29

@Mariek87: mijn jonge paard moet de wedstrijden in. Maar daar wil ik 'm ook graag lange tijd in houden Vandaar 'mak an' Ik word zo verdrietig van die westernpaardjes die met hun achtste uitsluitend nog geschikt zijn voor McDonalds...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:30

Sonja schreef:
@Mariek87: mijn jonge paard moet de wedstrijden in. Maar daar wil ik 'm ook graag lange tijd in houden Vandaar 'mak an' Ik word zo verdrietig van die westernpaardjes die met hun achtste uitsluitend nog geschikt zijn voor McDonalds...

Dat ligt ook vaak aan de manier van rijden, niet aan hoe vaak je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:32

3 jarige haflinger: 4 a 5 keer per week. dat kan die heel goed hebben.

5 jarige kwpn, 2 maanden ohz iederedag omdat het anders een engergiebom word. hij kom iedered dag buiten dus daar licht die engergie niet aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:34

Oefeningen als stoppen, spinnen en rollbacks zijn eenvoudigweg zwaar. Zijn ook niet lichter te maken. Ja door te zorgen dat de basisgangen er lekker sterk inzitten. Maar dan ben je weer terug bij af...
(dit paardje moet dus de reiningkant op; uitleg dat western meer omvat dan de snelle onderdelen mag achterwege blijven )

Over het algemeen klopt echter de laatste regel van Mariek87 wel. Ik ken zelfs ruiters die het presteren om in een paar minuten veel schade aan te richten. Maar da;s offtopic.

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:41

ik denk dat het verschillend per paard is.
mijn vriendin rijd er ong. 3 a 4 x per week. ( is ook een haflinger )

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:34

Een paard die uitgegroeit is (als ze n jaar of 6 zijn ) kan je best elke dag aan het werk zetten, maar dan nog niet elke dag in de bak! Dat is erg slecht voor de benen, en hoeveel paarden halen tegenwoordig hun 10e levensjaar nog?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:46

Mijn 4 jarige doet 4x in de week wat. Met nadruk op wat, want soms is het alleen maar 5 rondjes door de bak stappen zonder zadel, of 10 minuten naar buiten. Ach ik heb geen haast.. We vinden het allebei leuk en dat is het belangerijkst toch?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:26

machie schreef:
maar dan nog niet elke dag in de bak! Dat is erg slecht voor de benen, en hoeveel paarden halen tegenwoordig hun 10e levensjaar nog?

Wie heeft je dat nou weer wijsgemaakt

Ten eerste is de ene bak de andere niet, er zit een wereld van verschil tussen de bodems van bakken.

En ten tweede, heeft het feit dat heel veel paarden jong moeten worden afgemaakt, 9 van de 10 keer niet te maken met de bodem waarop je rijdt, maar met de manier waarop de ruiter zijn paard 'rijdt'.

condor94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:29

Kleintje schreef:
Met Treasure deed ik met 3 jaar, 3 x per week
4 jaar, 4 x per week
Nu is ze 5, rijden we 5 keer per week waarvan meestal 4 x serieus, 1 x buitenrit en dan nog 1 x longeren.
Andere dag is net waar we zin in hebben en soms wel helemaal niets, behalve wat wandelen, losgooien of wat dan ook.

Grappig, maar logisch lijkt dit me niet. Het is helemaal afhankelijk van het paard zelf. Een groter en slungeliger paard heeft wat meer tijd nodig om te ontwikkelen als een klein compact paard. Zelf ben ik vanaf 3,5 gaan longeren, en pas vanaf 4 jaar er op gegaan. Heb altijd erg naar mijn paard gekeken hoe hij na de arbeid was. Je gevoel zit meestal goed. Geef in iedergeval een jong paard de tijd om sterker te worden, zowel geestelijk als lichamelijk.
Laatst bijgewerkt door condor94 op 29-07-05 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:31

Het blijft zo dat het voor jonge paarden slecht is om in een bak te rijden, komt door de hoeveelheid bochten die ze moeten maken, hierbij worden pezen extra belast, en heb je kans op een veel snellere slijtage van alles. Lange stukken rechtaan is veel beter voor een paard, en an helemaal voor een jong paard!

Klopt, de ene bak is de andere niet, maar hoeveel ruiters hebben nu echt een goede bak tot hun beschikking?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:34

machie schreef:
Het blijft zo dat het voor jonge paarden slecht is om in een bak te rijden, komt door de hoeveelheid bochten die ze moeten maken, hierbij worden pezen extra belast, en heb je kans op een veel snellere slijtage van alles. Lange stukken rechtaan is veel beter voor een paard, en an helemaal voor een jong paard!

Klopt, de ene bak is de andere niet, maar hoeveel ruiters hebben nu echt een goede bak tot hun beschikking?

Genoeg, want zo moeilijk is het niet om (zelfs een onprofessionele bodem) zo te krijgen dat het niet slecht voor de benen is.

Voor een paard in de groei is het minder goed misschien, maar jij had het net over een uitgegroeid paard vanaf een jaar of 6.
Deze kan je zonder schadelijke bijwerkingen rustig in een bak van normale afmeting (20x40) iedere dag laten lopen hoor.
Zolang jij je paard correct rijdt en hij geen verdere gebreken heeft, zal hij daar geen hinder van ondervinden.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:36

Poeh..euh ja! Wha wat een reacties. Maar mijn haflinger is nu al volgroeider dan de meeste paarden van zijn leeftijd. Hij is op zijn 3,5 jaar gecastreerd (is ook flink aan de maat) en ook vrij laat onder het zadel gebracht (bijna 4). Als ik op hem rijd stappen en draven we vooral we doen aan beide kanten even de galop. Veel bezig met rechtrichten, sturen en overgangen. Dus nog echt geen superzwaar werk. Ik merk wel dat hij het aan kan, hij heeft het volgens mij zelfs nodig. Er staat ook een fries(je) bij ons op stal die ze hebben laten beleren toenie echt NET 3 was, wat zie je nu..juist zijn rug is niet sterk genoeg om een volwassen ruiter te dragen. Dus wat dat aan gaat..Ik denk dat ik zo wel goed bezig ben..en alsie dus een keer wat minder doet in een week is dat helemaal niet zo erg aan jullie reacties te horen. Bedankt iig iedereen hier heb ik echt even wat aan!

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:21

mijn paardje is 3,6 jaar en ruim 5 maanden ohz.
ik les 1 soms 2 x per week.
en rijd daarnaast nog 2 x per week.
maar daarentegen komt ze elke dag samen met andere paardjes los.
longeren doen we niet veel, want de bak waar je mag longeren is zwaar.
ik doe wel bijna altijd buiten uitstappen.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:14

Ik reed mijn vierjarige 2 dagen en daarna kreeg ie were een dag vrij, en dan weer 2 dagen rijden, en dan weer een dag vrij..

Hij is nu 5, en rij hem nog steeds zo
Niet teveel, niet te weinig. Zo kan ie het makkelijk af.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:44

Angeliek schreef:
Ik reed mijn vierjarige 2 dagen en daarna kreeg ie were een dag vrij, en dan weer 2 dagen rijden, en dan weer een dag vrij..

Hij is nu 5, en rij hem nog steeds zo
Niet teveel, niet te weinig. Zo kan ie het makkelijk af.

Helaas heb ik met mijn werk niet de mogelijkheid om er ritme aan te geven..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:55

[quote="Mariek87
[/quote]

Edit: Zit overigens in de paarden, dus dan is 7 dagen per week niet zo raar, zo'n beest vergt toch 7 dagen in de week verzorging, dus dan mag hij van mij ook best 7 dagen in de week wat doen.
Ik doe 7 dagen per week wat voor hem, dan mag hij ook 7 dagen per week wat voor mij doen.

[/quote]

dit vind ik behoorlijk egoistisch als je het mij vraagt,
Dus jij geeft hem eten en onderdak,daarvoor in de plaats moet hij maar hard werken?

Ik kan niet zo goed beschrijven wat ik wil zeggen,
vandaar als het een beetje raar overkomt..