Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:12

Nee hoor hier wordt niet alleen accommodatie verhuurt. De eigenaar koopt ook verzorging en toezicht in.
Bij ons staat dat zelfs apart op de rekening.
Boxhuur
Fourage
Toezicht en
Verzorging

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:19

das niet helemaal waar, we hebben niet excpliciet gezegd dat we daar onze paarden niet willen hebben staan, er staat er wel af en toe eentje. Iedere boerenbanketstaaf kan op zn blote ogen verzinnen dat het een te klein stukje is voor paarden. maar kennelijk is dit iemand aan wie je alles eerst moet voorkauwen. Het is ook geen manege maar een prive pensionstalletje.

Ooit heeft ie ook al eens 2 paarden bij elkaar gezet die elkaar niet kenden en dat ging ook goed fout. Hij dacht dat het paard x een ruin was en het bleek paard Y een merrie te zijn, maar ze hebben dezelfde kleur dus hij had gewoon niet goed gekeken....
Daar hebben we toen ook mot over gehad en hij vond toen ook al dat ie geen schuld had. Dat paard was echter wel verzekerd voor ziektekosten en de kosten vielen toen nog mee. Er is toen verder geen werk van gemaakt om 'de lieve vrede' te bewaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:21

Even zomaar een onschuldig vraagje tussendoor: als al vaker gebleken is dat die stalhouder d'r geen moer van snapt, wat doen jullie daar dan nog???

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:34

tjonge kan het bijna niet meer bijhouden... fantastisch dat jullie allemaal meedenken!

Wat ons 'stalregelement' betreft (wat we niet op schrift hebben maar mondeling geregeld is), wij zijn verantwoordelijk voor ons eigen paard in de zin van uitmesten en voer klaarzetten, op tijd ontwormen enten etc. hij zorgt voor het weidebeheer en verkampt ze naar eigen goeddunken. Wij 'vertrouwen' erop dat hij goed voor onze paarden zorgt.
je mag er toch wel als stalhuurder vanuit gaan dat er zuinig met je paard wordt omgesprongen? Je geeft tenslotte je kostbare viervoeter uit handen aan de staleigenaar wat weidegang betreft. Wij hebben wel zelf groepjes samengesteld van wat waarbij kan omdat hij daar totaal geen inzicht in heeft en wat hem betreft alles bij elkaar kan das handiger voor het weiden namelijk....

We betalen allemaal maandelijks de huur contant (althans de meesten) en dat wordt afgetekend op een lijst dat je betaald hebt voor die maand. Bewijs dat je van hem huurt is er dus wel.

Citaat:
Even zomaar een onschuldig vraagje tussendoor: als al vaker gebleken is dat die stalhouder d'r geen moer van snapt, wat doen jullie daar dan nog???

ik heb ook al een ander adres maar kan daar nog niet terecht omdat de stallen nog niet gebouwd zijn, ga met de eigenaresse van dit paard mee verhuizen... juist om dit soort fratsen! (Mijn paard is rondom verzekerd gelukkig.)

Maar voor mn andere stalgenoten is er in de omgeving helaas niet zo veel te vinden en de prijs is ook redelijk. En het is overal wat, geloof me ik ben op al heel wat stallen geweest en ken een hoop mensen die ergens anders gestald staan.
Wij proberen hem ook op te voeden en als wij weggaan komen er wel weer anderen. Het is nou eenmaal gebeurd en we kunnen de put wel dempen als het kalf verzopen is maar er lezen ook mensen mee met dit topic die in een soortgelijke situatie gestald staan en er van kunnen leren.

Ook heeft niet iedereen dezelfde eisen voor een stalling van zijn/haar paard en niet iedereen geeft hetzelfde om zn paard.
Wat voor de een gewoon is is voor de ander compleet onacceptabel.

voor mij is het vooral een leerproces om te kunnen beoordelen waar ik op moet letten als ik in de toekomst naar een andere stal zou gaan verhuizen. En uiteraard voor de eigenaresse wat voor verzekering zij af moet sluiten als ze mij op stal erbij krijgt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:50

Ze heeft een rechtbijstandverzekering, nou simpel dus, die zet je erachter en zoeken die verzekeringen het maar mooi uit. Daar is die verzekering voor.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:47

ik ben bang dat jij geen poot hebt om op te staan tegenover de rechter.
het is nl. zo dat een stal eigenaar niet verantwoordelijk is voor "de natuurlijke gedragingen van een paard" daarom moet jij ook een WA verzekering en een ziekte kosten verzekering hebben als je ergens stald.
maar ik ben ook een stal eigenaar en ik persoonlijk vind dat het netter op gelost is als je de onkosten samen deelt vooral omdat de fout ook een beetje bij de staleigenaar zelf ligt, maar de paarden stonden altijd al bij elkaar ( als ik het goed begrepen heb ?) dus was er ook geen reden om aan te nemen dat ze elkaar te lijf zouden gaan.
maar of de rechter ook mijn mening is toegedaan dat weet ik niet, dus ik zou eerst even bij een rechtskundig adviseur goed informeren over het hoe of wat, en anders zit er niets anders op als dat je zelf de rekeningen mag betalen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 15:01

piggeljay, wat betreft die natuurlijke gedragingen... ik had al vermeld dat de paarden al langer bij elkaar staan, maar dat het bekend is dat ze nog wel eens een tik uitdelen naar elkaar en dat wist de staleigenaar ook!
Ze staan in zn achtertuin bij wijze van spreken en hij ziet ze regelmatig voorbij komen als ze weer eens het draadje hebben gesloopt...

Het mag dan toch worden aangenomen dat als je ze op een krap stukkie bij elkaar zet en dan gaan meppen dat er dan wat kan gebeuren?

Hij dacht dat het wel effe kon omdat ze dan toch gras eten en geen tijd hebben om elkaar te meppen.... tot ze hetzelfde graspolletje willen hebben wel ja...
Dan kan het wel natuurlijk gedrag zijn van het dier maar hij had moeten bedenken dat dat natuurlijke gedrag van die dieren wel eens eerder tot uiting zouden kunnen komen als ze 'opgesloten' worden...
Kijk maar naar alle andere dieren die krap worden opgesloten die gaan ook ander gedrag vertonen.

De eigenaresse heeft ook een WA maar dit is haar paard en dan valt het toch niet onder haar eigen WA. Hij is toch ook WA verzekerd vanuit zijn bedrijf. Daarom snap ik niet dat het niet via zijn verzekering kan, hij doet stom en dan wordt er iemand anders de dupe van?

Als je kijkt naar de auto en de WA, als ik tegen een paaltje rij ben ik behoorlijk stom maar dat paaltje wordt wel door mijn WA vergoed aan de eigenaar van het paaltje. En mijn kapotte bumper moet ik zelf bepalen als ik niet verzekerd ben.

of denk ik nou te simpel?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:04

cissy schreef:

ja

Het aansprakelijkheidsrecht is heel gecompliceerd waar ervaren mensen zich nog regelmatig in verslikken.
Mijn tip: gewoon aansprakelijk stellen, maar verwacht er niet te veel van .

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:08

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:03

cissy schreef:
piggeljay, wat betreft die natuurlijke gedragingen... ik had al vermeld dat de paarden al langer bij elkaar staan, maar dat het bekend is dat ze nog wel eens een tik uitdelen naar elkaar en dat wist de staleigenaar ook!
Ze staan in zn achtertuin bij wijze van spreken en hij ziet ze regelmatig voorbij komen als ze weer eens het draadje hebben gesloopt...

Het mag dan toch worden aangenomen dat als je ze op een krap stukkie bij elkaar zet en dan gaan meppen dat er dan wat kan gebeuren?

Hij dacht dat het wel effe kon omdat ze dan toch gras eten en geen tijd hebben om elkaar te meppen.... tot ze hetzelfde graspolletje willen hebben wel ja...
Dan kan het wel natuurlijk gedrag zijn van het dier maar hij had moeten bedenken dat dat natuurlijke gedrag van die dieren wel eens eerder tot uiting zouden kunnen komen als ze 'opgesloten' worden...
Kijk maar naar alle andere dieren die krap worden opgesloten die gaan ook ander gedrag vertonen.

De eigenaresse heeft ook een WA maar dit is haar paard en dan valt het toch niet onder haar eigen WA. Hij is toch ook WA verzekerd vanuit zijn bedrijf. Daarom snap ik niet dat het niet via zijn verzekering kan, hij doet stom en dan wordt er iemand anders de dupe van?

Als je kijkt naar de auto en de WA, als ik tegen een paaltje rij ben ik behoorlijk stom maar dat paaltje wordt wel door mijn WA vergoed aan de eigenaar van het paaltje. En mijn kapotte bumper moet ik zelf bepalen als ik niet verzekerd ben.

Je vergeet hierbij dat we het om levende wezens hebben, dat kan je niet vergelijken met een auto en een paaltje. Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor de eigen gedragingen van het dier. Als je geen grove opzet van de stalhouder kunt aantonen en ik denk dat dat in dit geval wel moeilijk is, al was zijn beslissing misschien niet de meest slimme, dan blijf je voor de gedragingen van je paard aansprakelijk. Stoeien in de wei, ook wanneer dat te ver gaat zijn wel eigen gedragingen. De wet zegt dan grofweg dat de stalhouder het paard niet tot dit gedrag heeft aangezet, maar dat het dier zelf heeft gedacht en gehandeld. Het blijft een beest en wanneer je er voor kiest om het met meerdere paarden in het land te zetten dan kan er een risico inzitten dat ze elkaar verwonden.

Persoonlijk vind ik dat de stalhouder zich zeker wel te verontschuldigen heeft als de oppervlakte echt onhandig is en de groep misschien ook niet goed bij elkaar heeft gepast. Misschien is het tijd om naar een nieuwe stal uit te gaan kijken!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:35

MightyMike schreef:
cissy schreef:

Je vergeet hierbij dat we het om levende wezens hebben, dat kan je niet vergelijken met een auto en een paaltje. Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor de eigen gedragingen van het dier. Als je geen grove opzet van de stalhouder kunt aantonen en ik denk dat dat in dit geval wel moeilijk is, al was zijn beslissing misschien niet de meest slimme, dan blijf je voor de gedragingen van je paard aansprakelijk. Stoeien in de wei, ook wanneer dat te ver gaat zijn wel eigen gedragingen. De wet zegt dan grofweg dat de stalhouder het paard niet tot dit gedrag heeft aangezet, maar dat het dier zelf heeft gedacht en gehandeld. Het blijft een beest en wanneer je er voor kiest om het met meerdere paarden in het land te zetten dan kan er een risico inzitten dat ze elkaar verwonden.

Persoonlijk vind ik dat de stalhouder zich zeker wel te verontschuldigen heeft als de oppervlakte echt onhandig is en de groep misschien ook niet goed bij elkaar heeft gepast. Misschien is het tijd om naar een nieuwe stal uit te gaan kijken!

Wel eens aan gedacht dat meerdere partijen aansprakelijk kunnen zijn? Jouw verhaal klopt maar ten dele.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:19

LDRD, ik bedoel alleen maar dat ze wel rekening moet houden met de eigen gedragingen van het paard. Een auto die een bestuurder tegen een paaltje parkeert kun je immers niets kwalijk nemen. Ik vond haar vergelijking met de auto dan ook niet reeel.

Ik denk wel dat de stalhouder niet aansprakelijk gesteld kan worden als er geen grove opzet of nalatigheid kan worden aangetoond. Dan blijven er weinig partijen over. Het 'schuldige' paard zal wel moeilijk aan te wijzen zijn die de schade aan het andere dier veroorzaakt heeft. Je kunt de stalhouder altijd aansprakelijk proberen te stellen, maar in dit soort gevallen verwacht ik niet te veel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:56

MightyMike schreef:
LDRD, ik bedoel alleen maar dat ze wel rekening moet houden met de eigen gedragingen van het paard. Een auto die een bestuurder tegen een paaltje parkeert kun je immers niets kwalijk nemen. Ik vond haar vergelijking met de auto dan ook niet reeel.

Ik denk wel dat de stalhouder niet aansprakelijk gesteld kan worden als er geen grove opzet of nalatigheid kan worden aangetoond. Dan blijven er weinig partijen over. Het 'schuldige' paard zal wel moeilijk aan te wijzen zijn die de schade aan het andere dier veroorzaakt heeft. Je kunt de stalhouder altijd aansprakelijk proberen te stellen, maar in dit soort gevallen verwacht ik niet te veel.

Er zijn in dit geval 2 mogelijke aansprakelijke partijen:

- de eigenaren van de andere paarden (art 6:179 BW). Probleem hier is dat niet duidelijk is welk paard 'de dader' is. Daarnaast staat dit artikel eigen schuld van de benadeelde niet in de weg, dus deze kan eigen schuld worden toegekend geheel of gedeeltelijk, waardoor de schadevergoedingsverplichting van de eigenaar (of beter bezitter) geheel of gedeeltelijk komt te vervallen.
- De staleigenaar (art.6:162 BW). Ook dit artikel staat eigen schuld niet in de weg en dat zal dus zeker spelen. Er moet sprake zijn van een verwijtbaar handelen van de staleigenaar en dat lijkt me hier discutabel.

Verder kan ik hier niet op in gaan, want deze materie is te gecompliceerd om zo hier even te bespreken.
Wil je er meer van weten dan zou je rechten moeten gaan studeren .

Mijn advies dus, laat gewoon je rechtsbijstandverzekeraar zijn best doen, maar verwacht daar niet direkt veel van, ik zie wel wat hobbels namelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:44

Ik ben benieuwd wat de rechtsbijstand erover zegt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 09:26

Hallo allemaal,
even een update over het paard, ze staat nog steeds op de kliniek en ze is inmiddels geopereerd. Het kapsel is uiteindelijk niet operatief gesloten omdat het bot toch ook kapot was wat van te voren niet te zien was.
Er is nu een drain aangebracht in het gewricht om de eventuele rommel goed af te kunnen voeren.
Ze heelt heel snel en dat is een goed teken maar ook een slecht teken voor het kapsel, want dan kan de wond sluiten voordat het vuil er uit is. Het is afwachten geblazen. Ze heeft wel dikke benen maar geen koorts en eet en drinkt goed. De dierenarts heeft goede hoop dus dan hopen wij ook maar het beste.

De eigenaresse gaat vandaag weer kontakt met de verzekering opnemen dus wordt vervolgd. We houden jullie op de hoogte!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:54

Dit geval valt onder de noemer "Risicoaansprakelijkheid". Dit houdt in dat je als eigenaar aansprakelijk bent voor het risico dat het 'onberekenbare' karakter van een paard met zich mee kan brengen.
De aansprakelijkheid geldt voor het geval dat je paard door een stuurfoutje tegen een auto oploopt, maar ook als het paard schade veroorzaakt aan zichzelf of omgeving als je niet in de buurt bent.
Een veelvoorkomend voorbeeld is dat een paard uit een weiland breekt en bv een aanrijding veroorzaakt of zichzelf 'blijvend' letsel bezorgt.
Ook al ben je al eigenaar in geen velden of wegen te bekennen, je ben toch schuldig en zult voor de schade of medische kosten moeten opdraaien.
Het woord 'schuldig' betekent overgens niet dat er opzet in het spel is en een persoon of diens paard expres schade heeft veroorzaakt.
Je bent als eig. zelfs aansprakelijk voor schade veroorzaakt doordat je paard door een perfect onderhouden omheining met extra stroomdraad is gebroken en daarna zichzelf of iets anders kapot gemaakt heeft.

Ik ga ervan uit dat je voordat dit gebeurde op de hoogte was van het feit dat deze paarden vaker op het genoemde stuk land liepen en hier verder geen bezwaar tegen had, dit houdt in dat je akkoord bent gegaan met de het feit dat ook het paard wat later uitgebroken is daar mocht lopen.
De pensionhouder heeft 'zorgplicht' voor jou paard je hebt hem tenslotte aan hem toevertrouwd, dat neemt niet weg dat de in DIT geval de verantwoordelijkheid helaas bij jou als eigenaar ligt.

Anders is het als de pensionhouder dit paard tegen jou 'zin' in het paard toch op het genoemde stuk land heeft laten lopen, alleen als er 2 onafhankelijke getuigen bij zijn geweest, toen er door jou gezegt is dat je het niet eens bent met het feit dat dit paard op het stuk land mag lopen.
Alleen dan zou je aan een zaak kunnen beginnen, maar bedenk wel dat de proceskosten op je verhaald kunnen worden mocht je niet winnen en die zijn als het een langslepend verhaal wordt hoger dan de genoemde medische kosten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:08

cissie schreef:
Ik ga ervan uit dat je voordat dit gebeurde op de hoogte was van het feit dat deze paarden vaker op het genoemde stuk land liepen en hier verder geen bezwaar tegen had, dit houdt in dat je akkoord bent gegaan met de het feit dat ook het paard wat later uitgebroken is daar mocht lopen.
De pensionhouder heeft 'zorgplicht' voor jou paard je hebt hem tenslotte aan hem toevertrouwd, dat neemt niet weg dat de in DIT geval de verantwoordelijkheid helaas bij jou als eigenaar ligt.

cissy schreef:
Wij laten het begrazingsbeleid aan hem over maar wij zouden nooit en te nimmer toestemming gegeven hebben om 3 paarden tegelijk op dat smalle stuk te zetten. Puur uit logisch nadenken al niet! Maar hij kan niet logisch nadenken en denkt dat het koeien zijn.... Hij vind paardemeiden toch al zo emotioneel met hun paarden omgaan en te voorzichtig....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:28

cissie schreef:
De aansprakelijkheid geldt voor het geval dat je paard door een stuurfoutje tegen een auto oploopt,

Aardig verhaal, alleen dit klopt nou net niét. Dit is geen EIGEN GEDRAGING van het paard en art 6:179 BW kan je er in dat geval dus niet op los laten!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:25

Dit was een VOORBEELDJE wat onder dezelfde aansprakelijkheids risico valt! wat ovegens wel een juist voorbeeld is

meer niet......

Bron: Mr. S. Wensing Hippisch Advocaat

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:21

Even voor de duidelijkheid dan:

Als jij je paard tegen een auto aan STUURT, valt dat NIET onder art.6:179 BW omdat dit GEEN EIGEN gedraging is van het paard.
Let wel, ik zeg niet dat je dat niet aansprakelijk bent, maar dat ben je dan op grond van art. 6: 162 BW.
En geloof jij alles wat een advocaat zegt???

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:37

'Stuurfoutje' bedoel ik niet in de zin van, lettelijk je paard tegen een auto op sturen of onverantwoord rijden langs de weg.

Uhmm...... nee ik geloof zeker niet alles wat een advocaat zegt, maar deze wel

Zit de hele dag tussen die jurken in en idd er lopen er bij die je niet in je familie wilt hebben , maar over het algemeen vallen ze best mee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:31

cissie schreef:
Zit de hele dag tussen die jurken in en idd er lopen er bij die je niet in je familie wilt hebben , maar over het algemeen vallen ze best mee.

Merkwaardig, de meeste die ik dagelijks tegenkom hebben niet het beste met hun clienten voor, maar wel met zichzelf . Maar goed, het ligt misschien wel aan de branche waarin ik ze tegenkom.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:07

LDRD schreef:
cissie schreef:

Merkwaardig, de meeste die ik dagelijks tegenkom hebben niet het beste met hun clienten voor, maar wel met zichzelf . Maar goed, het ligt misschien wel aan de branche waarin ik ze tegenkom.

Dan heb je toch niet een geheel juist beeld van de advocatuur (je bent helaas niet de enige). Er zitten wel degelijk juiste mensen tussen! Niet alles over 1 kam scheren. Ik ken genoeg degelijke mensen die het juiste met hun clienten voor hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:30

[quote="MightyMike
Dan heb je toch niet een geheel juist beeld van de advocatuur (je bent helaas niet de enige). Er zitten wel degelijk juiste mensen tussen! Niet alles over 1 kam scheren. Ik ken genoeg degelijke mensen die het juiste met hun clienten voor hebben.[/quote]

Zeg ook: de meesten.....

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:56

Kleintje schreef:
idd, wat sonja zegt... een verzekering voor bedrijfsrisico's.
Als hij deze niet heeft, dan zou ik mijn spullen pakken, dan weet je gelijk dat het puur om het geld verdienen gaat en dat er niet rationeel gehandeld wordt!

Dat is ook, ik sta dr ook namelijk.
Hij neemt wel de lusten maar niet de lasten.