Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:26

Sting staat 24/7/365 in de wei. Ik vind het zelf erg fijn, zou ook niet anders willen. Als ik later ooit meer paarden krijg zou ik die ook graag altijd of iig overdag op het land willen. Anders hoeft het van mij niet zo nodig. Maar ja, in het Noorden is ruimte genoeg (nog wel ) dus daar hoef ik me ook nog niet veel zorgen om te maken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:28

MirandaB schreef:
Ik heb het vorig jaar geprobeert om mijn paard 24/7 buiten te zetten maar dat ging niet goed..
In het najaar had ik geen paard meer over. Al dik in zijn vacht etc
De stal waar ik stond had ongeveer 1 ha voor 10 paarden. Hij kreeg dus alleen krachtvoer als ik kwam.. en dat was vaak na het rijden.. Mijn paard wordt helaas niet dik van lucht dus heeft zijn voer echt nodig..
En daar werden ze verder niet bijgevoerd. Nou ik heb 1 ding geleerd.. Mijn paard gaat zomers voor de nachten naar binnen.. Zodat hij wel zijn kracht en ruwvoer krijgt. 3 x per dag. Hij staat nu van 8 tot 20 uur buiten en dat gaat super !
Heb je veel ha weides zodat er altijd gras staat heb ik er niet zon problemen mee.. maar er moet wel gras staan.. En ik denk dat dat bij veel stallen in de loop der zomer toch ontbreekt...

In de winter komt die van mij ook enkele uren in de paddock overdag en wordt dan 's avonds nog gereden..

Maar als de weide kaal is, dan voer je toch hooi/kuil bij?
Dat doe ik hier ook.

Ik heb hier zes paarden/pony's staan en wanneer het droog geweest is, is het hier erg schraal.
Ik gooi drie keer per dag een baal hooi bij het hek neer.
Zo kunnen ze wel lekker buiten blijven, en krijgen ze toch genoeg eten.
Of ze dat ruwvoer nou binnen of buiten krijgen.... volgens mij maakt dat weinig uit. Toch?
Laatst bijgewerkt door Ylana op 28-07-05 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:29

Interessant topic!!!

Ik moet zelf bekennen één van de verschrikkelijke ruiters te zijn waarbij hun paard niet zo vaak buiten komt... Helaas niet door mijn toedoen. Er is bij mij in de buurt niet zoveel mogelijkheid om je paard fatsoenlijk te stallen. Ik ben beperkt tot een fiets en dat limiteerd je mogelijkheden helaas...
Mijn paard komt 1x per dag in de molen en 1x per dag eruit met mij. Vaak de paddock in na of voor het rijden. Ik denk niet alleen aan de sport overigens of aan het presteren. Gaan ook vaak op buitenrit. En hij staat nu lekker 1 maandje in de wei. Dit hou ik ook zo want ik vind het erg belangrijk.
Ben het helemaal met jullie eens maar heb helaas zelf geen keuze! Dus niet iedereen die hun paard niet 24/7 o.i.d. buiten heeft, bestempelen als een 'monster'!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:30

Anouar15 schreef:
Maar jou paard komt wel elke dag buiten, MirandaB

Ik zou ook niet bij een stal gaan staan waar dat dus niet gebeurt.. Ik vind dit 1 van de belangrijkste dingen van een pensionstal.
Maar zoals bij Brennie op stal ben je het verplicht om 24/7 buiten te staan. ..
Ik zou daar met mijn ervaring dus niet meer voor kiezen, mits heel veel hectare land of bijvoeren (krachtvoer) door de pensionhouder.. Maar vaak kun je van hun niet verwachten om 10 of meer paarden elke dag naar binnen te halen om te voeren en weer terugzetten.. Of gebeurt dat bij sommige van jullie dan wel ?? Bij de paarden die dus wel 24/7 buitenstaan dan he ?
Gewoon even nieuwsgierig.. Omdat ik bij mijn vorige pensionhoudster hier dus een discussie over heb gehad Die wil wel graag de paarden 24/7 buiten (scheelt stro, hooi etc) maar voert dus niet bij....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:31

Zo gaat het bij ons ook, 's ochtends en 's avonds krijgen ze hooi. Ze staan met z'n vijfen, maar er komen altijd maar 3 paarden hooi eten (die van ook), de andere twee blijven achterin staan.
Ik woon bij Hilversum, dus ook niet echt het platteland, maar ik weet hier toch genoeg stallen waar de paarden het land in kunnen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:34

dit is iets waar ik me ook aan erger,
Als mijn paard niet naar buiten kon zou ik geen paard hebben gekocht?
waarom niet?

Mijn paard is mijn maatje,
maar het blijft wel een dier,
een dier met eigen behoeftes,

Zomers staat hij dag en nacht op de wei,
Swinters snachts binnen en overdag wel buiten..

Paarden zijn nogal beesten en geen barbies..
Jammer genoeg hebben sommige mensen dat niet door en willen ze hun paard niet de wei in hebben omdat ie anders schaafwondjes krijgt..

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:34

Ylana Dit gebeurde dus niet bij genoemde pensionstal.. .. Dat bijvoeren.........
Maar ik begon het bij mijn paard dus pas goed te merken toen het seizoen begon te wisselen en de dagen korter werden. Het was voor mij ook de eerste keer omdat ik het ook heerlijk vind als een paard lekker in de kudde buiten kan lopen.. maar nogmaals dan moet er voldoende te eten zijn.. Gras of hooi idd..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:35

Ik ga mijn paard dit jaar ook voor het eerst zonder dekens doen, eens kijken hoe hij zichzelf kan redden met z'n vachtje.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:40

Sting word nu niet bijgevoerd, de wei is nu best schraal, dus ik wil ze weer gaan verplaatsen (moet het alleen nog ff overleggen met de anderen). Als er gevoerd word gaan ze daarvoor niet naar binnen, ze kunnen ook wel buiten eten. Krachtvoer krijgen ze van hun eigenaar als die dat nodig vind.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:42

Bij mij kunnen ze zelf kiezen: in de stal of in de wei..
maaar ook als het regent blijven ze buiten staan.. ook als het koud is. dusse..

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:47

ik ben het er in feite mee eens dat paarden wat meer paard moeten kunnen zijn.maar er is in feite geen ruimte meer voor weilanden in nl.en sommige paarden weten niet beter.Bij ons op stal staat een paard dat de zomer de wei op mocht en dat echt niet leuk vond die kwijnde weg op een weilandje.De paarden weten niet beter maar eigelijk is het best wel fout als je erover nadenkt een dier moet een dier kunnen zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:48

Mijn paard staat ook maar 2,5-3 uur op de wei iedere dag. Dan kom ik nog iedere dag dus komt hij twee keer per dag zijn stal uit. Hij heeft 8 jaar lang niet veel buiten gestaan en moest echt leren en wennen aan rustig te gaan grazen zonder overal van te schrikken.
Een goede stal vinden is moeilijk laat staan met veel weidegang. Bovendien moet je dan 8 v/d 10 keer een paard hebben wat makkelijk is in een groep. Een ruin die nog op hengstige merries springt werkt meestal al niet zo.
Ach ik heb absoluut niet het idee dat hij ongelukkig is. Er word van 07.00-23.00 zes keer gevoerd krijgt veel ruwvoer, schone stal, frissen lucht, veel aandacht etc. Een paard wat de hele dag op de wei staat is fijn, maar er zijn nog veel meer andere dingen die maken dat een paard het wel of niet goed heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:20

Lisa_Melody schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Vreselijk sneu die paarden die alleen maar 1 keer per dag de stal uitkomen om te rijden. Mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter zowieso overdag en als het niet heel erg rotweer is ook 's nachts.. Oke ik heb dan geen peperduur sportpaard maar zelfs al heb je die wel, dan moet je maar het risico nemen hoor. En als ze gewend zijn om buiten te staan gaan ze ook niet meer elke keer zo uit hun dak...

Dit is gewoon pertinent niet waar, sommige paarden blijven keer op keer idioot doen tot je ze terug binnen haalt.

En Saskia... schaafwondjes??? Wij hadden een eigenaar op stal, wilde zijn paard per se buiten hebben staan. Nou kenden we het beest langer dan vandaag en lieten hem alleen aan de longe uitbokken, maar okay, als eigenaar het wil. Peesbeschermers om en springschoenen om en op het hengstenweitje (is klein en hoog omheind). Sloeg zijn peesbeschermers af en sloeg zo hard tegen zijn voorbenen dat de pezen bloot lagen met een slag. Veearts erbij. Paard is nooit meer de oude geworden. Geweldig hoor, paard ff buiten zetten.

Nou is dit natuurlijk een uitzondering maar ik wil maar zeggen dat niet ieder paard het wil en niet ieder paard het karakter heeft om hem met een gerust hart los te laten. Je moet kijken naar wat voor je paard het beste is en dat verschilt nou eenmaal per paard.

Nog een overweging: als je je paard echt voor de sport hebt> hun vacht en figuur lijdt flink onder voortdurende weidegang. Niet dat je ze niet een uurtje buiten kunt zetten als ze het graag doen maar dag en nacht buiten zou ik met de sportpaarden never nooit niet doen in het concoursseizoen. Lekkere dikke grasbuik, dikke vacht....

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:35

Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden geen paard kunnen zijn als ze weinig of nooit op een stuk land staan. Maar goed, vertel mij maar eens wat je dan moet doen in de wat grotere plaatsen. Daar is alles volgebouwd en vaak geen weiland...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:42

Ik ben van stal verhuisd door mede deze reden....

Van de superluxe stal met alles erop en eraan naar een stal zonder binnenbak (wel all weather buitenbak, en kan gratis binnen rijden op mn werk).
Maar nu wordt ze meer in de gaten gehouden en ze krijgt nu fatsoenlijk (dus niet meer te strak uit wraak) peesbeschermers aan en een maatje ect ect.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:48

(dus niet meer te strak uit wraak) peesbeschermers aan
------> serieus?????

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:53

Mee Eens

Onze paarden lopen in de zomer dag en nacht buiten en de winter overdag en s'avonds op stal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:07

Mijn paard staat elke zomer dag en nacht buiten en ik vind dat idd het lekkerste voor die paarden!
En ik rijd ook gewoon wedstrijden hoor op M2 niveau maar ik ga voor de lol en zeker om het voor mijn paard leuk te houden
Vaak zeggen mensen dan op stal zo jeetje hee wat is hij dik...! Ja en dus? Die van mij staat lekker buiten hoor!...
En ja s'winters staat ie gewoon binnen en probeer ik hem er zoveel mogelijk uit te halen.. Minimaal 2 keer per dag in de paddock en in om te rijden of longeren..

En ben het er idd ook wel mee eens dat ze vaak jolig worden van het vele binnenstaan en dan heb je juist meer kans op blessures!..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:45

Urielle:
De discussie kan een paard nog wel paard zijn vind ik een beetje achterhaald omdat de paarden die wij nu hebben gewoon heel anders zijn dan de oorspronkelijke wilde paarden. Totaal 'verfokt'.

Wat een onzin!!
Een paard is en blijft een dier wat beweging nodig heeft, voor zijn gehele gezondheid en gesteldheid....dit kun je er niet uitfokken.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:49

Mariek87 schreef:
Dacht je nou echt dat ze op een grote stal de paarden 24/7 buiten kunnen hebben staan?
Ten eerste is daar lang niet altijd plaats voor, en ten tweede kost het een vermogen als die paarden elkaar een klap voor de poten geven, dat risico kan je toch niet nemen

Natuurlijk zou het beter zijn voor het paard als hij de hele dag buitenloopt, maar daar is gewoonweg de mogelijkheid vaak niet voor (tenzij jij 20 stukjes weiland kan/wil gaan betalen/afzetten)

Het gaat mij er ten eerste er niet om dat ze 24/7 buiten staan, maar dat ze wel buiten komen te staan!
Er zijn nl. zat paarden die weinig buitenlicht zien.
Ten tweede als je een paardenpension begint, hoort daar in mijn ogen teminste een stuk land bij waar paarden op kunnen lopen, desnoods omste beurt.
Zo niet, zou ik er niet gaan staan!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:55

Urielle:

Nog een overweging: als je je paard echt voor de sport hebt> hun vacht en figuur lijdt flink onder voortdurende weidegang. Niet dat je ze niet een uurtje buiten kunt zetten als ze het graag doen maar dag en nacht buiten zou ik met de sportpaarden never nooit niet doen in het concoursseizoen. Lekkere dikke grasbuik, dikke vacht....

Mijn pony's lopen echt in de sport (vorige Z2 en deze M2) en mogen toch paard zijn!
Heb je je paard dan alleen maar als een soort fiets die je in de stal weg zet, als je klaar bent?!
Begrijp dit niet aanvallend hoor, maar ik begrijp het gewoon niet....
Krijgen die paarden geen problemen met hun lichaam?
Tegenwoordig loopt ook alles bij de fysio, ik snap wel waarom....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:56

ik vind dat de topic starter wel gelijk heeft, maar die ruimte moet je natuurlijk wel hebben. Op de oude manege bij ons hadden we ook een weiland totdat we moesten verhuizen voor de betuwelijn en het enigste om paarden in los te gooien een paddock hebben. best jammer natuurlijk

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:57

fresco schreef:
Mariek87 schreef:
Dacht je nou echt dat ze op een grote stal de paarden 24/7 buiten kunnen hebben staan?
Ten eerste is daar lang niet altijd plaats voor, en ten tweede kost het een vermogen als die paarden elkaar een klap voor de poten geven, dat risico kan je toch niet nemen

Natuurlijk zou het beter zijn voor het paard als hij de hele dag buitenloopt, maar daar is gewoonweg de mogelijkheid vaak niet voor (tenzij jij 20 stukjes weiland kan/wil gaan betalen/afzetten)

Het gaat mij er ten eerste er niet om dat ze 24/7 buiten staan, maar dat ze wel buiten komen te staan!
Er zijn nl. zat paarden die weinig buitenlicht zien.
Ten tweede als je een paardenpension begint, hoort daar in mijn ogen teminste een stuk land bij waar paarden op kunnen lopen, desnoods omste beurt.
Zo niet, zou ik er niet gaan staan!

Een pensionstal oke, maar dat is voor mij niet aan de orde.
Ik heb het over een sportstal waar ze 20, misschien zelfs 30 sportpaarden hebben staan.
Ten eerste is er geen tijd om die beesten allemaal ff een paar uurtjes buiten te doen, en ten tweede zijn het altijd die dure bokken die zich niet kunnen gedragen en zichzelf de poten onder het lichaam vandaan schoppen.
En op de meeste sportstallen komen de paarden waarbij het veilig is echt wel een tijdje in het weiland.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:59

Duur/druk paard of niet... je kan mij niet vertellen dat er een paard bestaat die het niet lekker vind om lekker te grazen in een mooie wei! Gelukkig mogen die van ons iedere dag spelen in de bak of in de wei!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:00

Suusiej schreef:
Duur/druk paard of niet... je kan mij niet vertellen dat er een paard bestaat die het niet lekker vind om lekker te grazen in een mooie wei! Gelukkig mogen die van ons iedere dag spelen in de bak of in de wei!

Leuk vinden kan die het, maar de eigenaar is minder blij als jij (als de persoon die zich verantwoordelijk stelt voor het trainen van het paard van desbetreffend persoon) het paard 'voor zijn welzijn' een paar uurtjes buitengooit en het vervolgens weer binnenhaalt met een kapotte pees en een paar dikke benen.

Duur geintje voor iets wat het paard zo leuk vindt