Ruiterbewijs!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Na hoe veel keer ben je geslaagd?

Meteen de eerste keer
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor bijde
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor beide
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor beide
Geen stemmen
Ik had het ruiterbewijs niet gehaald en ook geen moeite meer gedaan om wel te halen
Geen stemmen
Heb me ruiterbewijs (nog) niet gedaan
Geen stemmen
Anders.....namelijk,
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

bibi13

Re: Ruiterbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:56

eeeej.... ik heb vorig jaar oktober mijn ruiterbewijs theorie in 1 keer ik vond het niet moeilijk gewoon wat basisdingen ik heb er zelf niet lang voor hoeven leren tenminste niet gedaan want ik had mijn arm die was uit de kom geweest en ik kon nog niet rijden dus dacht ik nou dan doe ik me theorie ook niet maar toebn heeft iemand me toch kunnen overhalen en heb ik in 1 week het hele boek doorgenomen toen wist ik het wel maar ik had geen moeilijke want je hebt natuurlijk verschillende versies voor me praktijk zoek ik nog steeds eentje in de buurt weten jullie er 1 of waar rijden jullie hem...?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:08

Ik heb het in 1x gehaald, was niet zo heel moeilijk hoor. De theorie had ik o fouten (had het boek gewoon 1x doorgelezen en sommige dingen wat vaker)
Bij de praktijk moet ik het volgende doen:

Eerst in de bak:
- rechter achter hoef optillen (examinator houdt dan het paard vast)
- hij vroeg wat voor bit het paard in had
- op de correcte manier opstijgen
- op de volte met z'n allen en dan wat dingen doen, zoals stappen draven en galoperen en met 1 hand rijden (in draf) en zonder beugels (in draf) Ook nog door een s van hand veranderen enz
- door een smalle doorgang rijden (bestond uit twee hindernissen dicht bij elkaar en dekens erover dat de zijkanten dicht waren) en dan daar in het midden blijven staan en met je rechterhand de linker balk aan raken en andersom.
- en de groep moest op de volte stappen en dan moest je om ste beurt weg galoperen van de groep en een rondje rijden
- springen (eerst 20 cm ofzo en toen 40 cm, beide 2x)

Buiten:
- achter elkaar (in een linie dus met z'n allen naast elkaar, tenminste 3/4 naast elkaar en daar achter weer 3/4, een drukke weg oversteken)
- voor de rest een beetje door de woonwijk gereden (om ste beurt iemand anders voorop) en weer terug.
- inderdaad overdreven kijken e.d.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:49

QuirA schreef:
Dat van de hele groep weg galopperen en 1 laten staan is gewoon om te kijken of je het dier onder controle kan houden, en dat van in galop passeren is niet passeren, maar het achterste dier kan schrikken en in galop langs komen, ook hier moet je kunnen laten zien dat je het dier bij je kan houden...

Dat heb ik eens zien gebeuren op het strand. vijf ponies weg uit de groep. Die waren na 100m alweer op de terugweg, omdat de rest niet meekwam.
Beetje overdreven redenering. Bij je autorijbewijs ga je ook niet vol in de ho-ijzers als het ouwe wijven regent om te laten zien dat je de auto kunt beheersen.
Het is bovendien nogal een verschil of een een paard lang een groep op galloppeert of dat alles er vandoor gaat en jij achterblijft. Die examinator heeft mazzel gehad die mij gemist heeft. Mijn paard liep mensen omver als ik dat vroeg en ik heb dat voor minder gedaan!

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 09:41

Dank jullie wel voor alle reacties...nu moet ik het nog gaan halen.

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:37

Heee..

ik ga me ruiterbewijs ook halen.. handig topic dit..
zijn er nog meer tips...??

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:22

Ik heb de 1e keer mijn theorie gehaald...

Bij de praktijk ging mijn pony bij de galop terug er vandoor naar de groep.. Het gras was nat, het paardje had geen ijzers met stiften onder en de examinator vond dat ik haar even flink om moest zetten.. Ik was het daar niet mee eens en vond haar laten gaan (ik ken de pony, ik wist wanneer ze stopte) en dat deed ze ook, veel minder gevaarlijk.. als ik haar had om getrokken, dan waren we geheid gevallen en die snelheid die we hadden ... Ik vondhet gewoon onmogelijk.. maar goed daar had ik een O vor en voor de controle ook.. toen was ik gezakt

en de 2e keer toen weigerde (met een ander pony) een paar keer voor de sprong.. en daar had ik een onvoldoende voor.. Dat hij weigerda had vooral te maken met mijn onzeker heid (VALangst)..

Mja ik heb nu geen zin meer om mijn ruiter bewijs te halen.. Genoeg geld eraan verspild.. en wanneer hebje het als manegeruiter nou nodig.. Als ik mijn eigenpaardje heb , en die goed onder controle heb, proberen we het vast wel weer!!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:07

Ik heb vorig weekend mn ruiterbewijs gehaald. De theorie was goed te doen (o ft!! ) en de praktijk viel me wel mee. We moesten eerst het linkerachterbeen optillen terwijl iemand anders het paard vast hield. Daarna werd het harnachement gecontroleerd en mocht ik opstijgen. Eerst rustig door het weiland stappen terwijl de rest van de groep aan de beurt was. Daarna voor jezelf door het weiland draven. Op een gegeven moment de teugels in 1 hand nemen en een keer van hand veranderen en daarna nog een keer... Toen met zn allen op een grote volte en één voor één de groep uit en doorzitten zonder beugels.

Volgende oefening; van de groep weg galoperen en aan het eind een grote volte maken. (valt nog wel mee hè!) Als laatste nog door een smalle doorgang en een sprongetje van 60cm. eerst op de linkerhand, na de sprong afwenden naar rechts en de sprong opnieuw nemen.

Er waren bij ons na dit gedeelte 6 mensen gezakt van de 17, omdat zij GEEN bevestigde zit hadden. Hier werd heel streng op beoordeeld. Maar dat zal wel per examinator verschillen.

De verkeersproef viel wel mee, idd heel overdreven alles doen. Hard praten als je moet opstellen, afslaan, enz. Goed kijken en arm uitsteken. Helaas hadden één van ons een botsing met een auto voor de neus van de examinator. De auto wou eerst niet langs ons heen, terwijl de achterste van de groep aangaf dat hij er wel langs kon. Uiteindelijk is die kerel op 10 cm afstand langs dat paard gegaan, wat natuurlijk net een stap opzij deed en tegen de auto aankwam.... Paard schrikt, geeft een schop tegen de auto en spurt er vandoor. Gelukkig alleen geschrokken, automobilist ook. Hij vroeg nog wel of alles goed was en reed er toen maar snel vandoor. Met een flinke deuk in de auto.. De examinator zou het er nog wel over hebben, dus wij dachten echt dat we gezakt waren doordat we de situatie niet goed ingeschat hadden. Toch niet! Dit was wel een erg bijzondere situatie, pfff

Verder was het erg leuk om te doen en als je een beetje in het zadel kunt zitten is het goed te doen.

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:08

Okeee

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:13

Ik heb hem in een keer gehaald, alweer jaaaaaaren geleden, maar ben hem inmiddels weer kwijt want vond iedere 2 jaar 25 euro betalen gewoon belachelijk, daar doe ik niet aan mee hoor....je hoeft toch ook niet ieder jaar geld te betalen voor je 'gewone' rijbewijs?

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:51

25 euro per jaar??