Zitten op een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Zitten op een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:48

Als een paard verkocht is, kun je er helaas niets meer over zeggen!
Je kunt wel een mening vormen, maar de jaarling is nu van andere mensen en die hoeven niet naar jou te luisteren, ook al heb je 10 keer gelijk!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:13

piggeljay schreef:
dierenbescherming ? nee zolang het paard goed gevoerd wordt branden hun hun handen er ook niet aan ( waar eigenlijk wel aan ?)

de dierenbescherming moet zich aan bepaalde richtlijnen houden.
En logisch.
Maar je kan ze er altijd langs sturen en die zullen dan zeker advies geven. Ze zullen het paard niet in beslag nemen!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:14

Ze weten trouwens dat het topic hier staat, en heb ze de link ook gegeven.

Maar echt zo eigenwijs. Ik weet zeker dat als ze dit gelezen hebben, ze nog zeggen: Ja maar...iedereen heeft zijn eigen mening!!

Ik kan daar zo pissed om worden he, ik dacht dat hij het goed zou krijgen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:17

Ze hebben gelijk, iedereen heeft zijn eigen mening.

Maar misschien moet je ze 'officiele stukken' overhandigen i.p.v. de mening van wat pennymeisjes hier.
Dus... stukken uit boeken over het inrijden van paarden. Over het fokken van paarden.

Er zijn altijd verhalen te vinden van paarden die jong zijn ingereden en het goed doen in de sport tot hun 30e, en ook verhalen van paarden die met 8 jaar zijn ingereden en die met 9 al op waren.

Het is gewoon beter om het paard eerst uit te laten groeien, dan rustig aan het werk te zetten zodat het alle informatie ook in het koppie kan verwerken. Waarom??? Een doorgedraaid paard van 600 kilo stop je niet zomaar. Je wil toch de harmonie tussen mens en dier? Het kunnen lezen en schrijven met elkaar?
Dan moet je het paard paardwaardig behandelen.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:22

ik wil gewoon niet dat hij zich rot verveeld. hij is heel onderdanig en laatste in de rangorde in de wei. hij staat altijd alleen. trouwens hij is al over 3 maanden 3 en ik heb er nog maar 4x op gezeten. ik wil helemaal niet horen dat ik het goed doe want dat zijn toch geen tips... ik wil alleen dat mijn ponytje t naar zn zin heeft! en dat heeft ie echt niet als ik m de hele dag op de wei laat staan. ik ga ook wel ns een eindje met m fietsen of ik neem hem mee naar een evenement om te kijken maar meestal staat ie daar maar. en dan nog wat, ik heb tot nu toe al 9 pony's ingereden en het gaat allemaal heel goed met ze. de staleigenaar is dierenarts en heeft zelf gezegd dat ik dat er eens op moest gaan zitten. en ik heb zijn pony's ook ingereden en NEE ze zijn niet vergroeid want dat kan die dierenarts echt wel bepalen en ik heb er speciaal naar gevraagd, en die zijn ook met net 3 jaar ingereden, alleen 1 met 4.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:24

Kleintje schreef:
Ze hebben gelijk, iedereen heeft zijn eigen mening.

Maar misschien moet je ze 'officiele stukken' overhandigen i.p.v. de mening van wat pennymeisjes hier.
Dus... stukken uit boeken over het inrijden van paarden. Over het fokken van paarden.

Er zijn altijd verhalen te vinden van paarden die jong zijn ingereden en het goed doen in de sport tot hun 30e, en ook verhalen van paarden die met 8 jaar zijn ingereden en die met 9 al op waren.

Het is gewoon beter om het paard eerst uit te laten groeien, dan rustig aan het werk te zetten zodat het alle informatie ook in het koppie kan verwerken. Waarom??? Een doorgedraaid paard van 600 kilo stop je niet zomaar. Je wil toch de harmonie tussen mens en dier? Het kunnen lezen en schrijven met elkaar?
Dan moet je het paard paardwaardig behandelen.

Daar heb je zeker een punt. Ware het niet dat ze 'slechts' zitten niet onder rijden verstaan....

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:25

nou ja,3 jaar is al een groot verschil met 1 jaar lijkt mij...dat je er op hun 3 jaar eens op zit lijkt mij wel ok hoor...

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:26

Citaat:
Wat voor tip wil je horen?
Wil je horen dat je het goed doet.
Ik heb hier maar 1 woord voor 'afschuwelijk'.
Je bent niet veel beter dan die mensen met die jaarling.
'hij wil wat te doen hebben'.... kan jij gedachten lezen ofzo??

HET IS EEN PAARD EN GEEN MENS!
Dus dicht hem geen menselijke eigenschappen toe.

Trap hem met een grote bal in een weiland met leeftijdsgenootjes, laat hem zichzelf leren vermaken!

Longeren is nog uit den boze en dan zwijg ik maar over het 'erop zitten'

jaja... longeren op die leeftijd, daar is echt niks mis mee!

trouwens die van mij heeft ook geen zadeltje op!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:29

Ik wil hier graag geen topic van maken over het jong inrijden van paarden...wel wil ik graag tips over hoe ik deze mensen kan overtuigen dat hetgeen ze doen echt niet goed is...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:29

Het is toch niet zo erg.
Als er iemand die heel licht is afentoe op een 2.5 jarige zit?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:30

dat vind ik ook vago

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:30

Longeren is een enorme (eenzijdige) belasting op de benen. Voor volgroeide paarden niet supergoed, maar voor een tweejarige ronduit slecht.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:32

ja vast. en ik doe dat trouwens niet (deed wel) want hij vind t niet leuk.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:33

Graag een beetje ontopic blijven...Ik wil graag alleen advies over wat hier aan de orde is, en hoe ik deze mensen kan overtuigen.

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:42

Ik denk dat het enige wat je kan doen is nog een keertje praten, want je hebt hem aan die mensen verkocht.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:47

Ik zou toch echt gewoon de DB bellen.... die hebben een inspectuer die gaat kijken. En die kijkt mss alleen naar "om te zien" mishandelde/verwaarloosde beesten, maar dit is ook mishandeling. Eigenijk zou je een tijd moeten weten dat die mensen dat gaan doen en dat gelijk aan de DB laten weten.
Tja er valt idd niet veel aan te doen. Ik zou er niet meer naar toe gaan (weet ook niet waarom je er naar toe gaat? Is het dichtbij? )
want ik zou dat leed niet aan kunnen zien. Er zijn nu eenmaal domme mensen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:58

Ik ben er nog niet geweest om hem te zien, maar ik krijg regelmatig updates over MSN, that's why.....

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:15

sommige renpaarden worden met 1 jaar al ingereden... Die zijn dan wel anders gebouwd..
Over het paard wat jij beschrijft vind ik het niet juist.. ook al is ze pas 9.. Ik zou op zijn minst nog 1,5 tot 2 jaar wachten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:18

Citaat:
Ik zou toch echt gewoon de DB bellen....

En denk je nou echt dat de DB komt omdat hun kindje af en toe op die pony zit? Dacht het niet.
Je kan de DB beter bellen wanneer het echt nodig is...dan blijven de meldingen ook serieus overkomen.

Ik denk dat je al behoorlijk je best hebt gedaan om die mensen te overtuigen.
Officiele papieren(zijn die er dan?) zullen ook niks helpen want praten valt er ook al niet.

Het is enorm frustrerend dat kan ik me heel goed voorstellen.
Maar misschien is het beter dat je het laat gaan...kom daar niet meer dan hoe je je ook niet meer zo te ergeren.
Nog een tip: als je nog eens een veulen fokt verkoop het dan niet naar iemand die in de burt woont.

Citaat:
Die zijn dan wel anders gebouwd..

Wanneer worden mensen nu eens wakker dat een volbloed hetzelfde geraamte heeft als een shetlander.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:22

Cowgirl schreef:

Citaat:

Wanneer worden mensen nu eens wakker dat een volbloed hetzelfde geraamte heeft als een shetlander.

ik heb toch een duidelijk verschil gezien in de bouw.. Bouw is anders als geraamte... Een fjord is ook anders gebouwd als een KWPN-er. Net als bij mensen... ze hebben allemaal hetzelfde geraamte alleen de een is dik en de ander is dun, gespierd of niet gespierd..

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:25

nou dan zou ik juist zeggen dat een volbloed juist MINDER geschikt is om vroeg op te rijden dan een schetlander...je spreekt jezelf tegen hoor!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:26

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik zou toch echt gewoon de DB bellen....

En denk je nou echt dat de DB komt omdat hun kindje af en toe op die pony zit? Dacht het niet.
Je kan de DB beter bellen wanneer het echt nodig is...dan blijven de meldingen ook serieus overkomen.

Ik denk dat je al behoorlijk je best hebt gedaan om die mensen te overtuigen.
Officiele papieren(zijn die er dan?) zullen ook niks helpen want praten valt er ook al niet.

Het is enorm frustrerend dat kan ik me heel goed voorstellen.
Maar misschien is het beter dat je het laat gaan...
kom daar niet meer dan hoe je je ook niet meer zo te ergeren.
Nog een tip: als je nog eens een veulen fokt verkoop het dan niet naar iemand die in de burt woont.

Citaat:

Bedankt voor je reactie!

Ik moet het misschien maar laten gaan, maar dat is inderdaad zoals je zegt erg frustrerend. Ik ben nog nooit bij hem op bezoek geweest, ik hoor alles via MSN van hun zelf, want ze waren er zo trots op.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:30

MeiaLuna schreef:
nou dan zou ik juist zeggen dat een volbloed juist MINDER geschikt is om vroeg op te rijden dan een schetlander...je spreekt jezelf tegen hoor!

laat maar... het is alleen maar wat ik gezien heb.. Ik kan er niks aan doen dat ze die beesten al met 1 jaar inrijden..
Ik zeg ook dat ik het er niet mee eens ben dat mensen op een jaarling gaan rijden ongeacht de bouw.. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten.. En ik spreek me niet tegen, probeer alleen maar aan te geven dat er een duidelijk verschil is in bouw van sommige paarden..
Buiten dat denk ik wel dat een paard wat erg gespierd is sterker is als een paard wat stevig is... Om even terug tekomen op "ik spreek mezelf tegen verhaaltje"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:35

MMaxje schreef:
Vorig jaar heb ik mijn hengstveulen verkocht, nu een jaarling.

Hij is naar mensen gegaan voor dat dochtertje. Zij is 9 jaar, wel erg klein en licht. Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.

Ik ben echt hartstikke boos. Ik heb dat meisje (en haar moeder) uitgelegd dat een veulen is om naar te kijken, en dat hij pas met 3 jaar belast mag worden.

Zij vind dat dit geen kwaad kan, want ze belasten hem niet volgens hun..

Graag jullie meningen of dit kwaad kan, en vooral: waarom...

Maak je niet druk.... 1 jaar... 3 jaar... tis allemaal hetzelfde...
Lekker laten rijden...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:48

Kaja schreef:
MMaxje schreef:
Vorig jaar heb ik mijn hengstveulen verkocht, nu een jaarling.

Hij is naar mensen gegaan voor dat dochtertje. Zij is 9 jaar, wel erg klein en licht. Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.

Ik ben echt hartstikke boos. Ik heb dat meisje (en haar moeder) uitgelegd dat een veulen is om naar te kijken, en dat hij pas met 3 jaar belast mag worden.

Zij vind dat dit geen kwaad kan, want ze belasten hem niet volgens hun..

Graag jullie meningen of dit kwaad kan, en vooral: waarom...

Maak je niet druk.... 1 jaar... 3 jaar... tis allemaal hetzelfde...
Lekker laten rijden...

Dit meen je toch niet sirieus he?

Je kunt ook tegen die mensen zeggen dat als ze er niks aan doen, dat je dan de DB belt.