Wat voor dekens hebben jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Wat voor dekens hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:52

ach tooske en dan wil ik nog een zweetdeken met hals ,wollen uitrijdeken,en een goede onder deken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:15

Ik ga dit jaar voor het allereerst met dekens werken, mijn paardje krijgt best een dikke vacht en zeker met de verharing was dat ook erg lastig (duurde erg lang)
Het gaat mij dus niet omdat ie het koud zou hebben, maar om hem iets dunner in de vacht te hebben. Ik denk dat ik er in de herfst (halverwege/eind september, ligt eraan hoe koud het is) eenm ongevoerde regendeken opgooi en als het kouder wordt een dikkere winterdeken. Ik denk 200 grams maar ik weet het nog niet zeker (even gaan voelen in de winkel hoe dik dat is )

Als het dan nog koud wordt doe ik denk ik de regendeken eroverheen en met echt extreme kou de zweetdeken er nog onder. Mocht hij dan nog veel vacht krijgen dan scheer ik het eraf denk ik Ik ben niet zo'n dekenfan en 3 vind ik meer dan zat. Denk dat mijn bankrekening ook niet meer dekens aankan En ik wil wel kwaliteit dus het zal wel wat gaan kosten. Zweetdeken heb ik al, maar ja dat is natuurlijk de goedkoopste...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:22

- Zweetdeken met hals
-Ongevoerde regendeken
-Winterdeken 150 grams
-winterdeken 300 grams

Dus daar kom ik de winter wel mee door, zeker als hij 24/7 op de wei staat

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:12

Wist niet dat je zo'n grote verzameling aan dekens kon hebben. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik begin met een 200g staldeken, een regendeken en een goede dikke winterdeken voor buiten, daar moet Pallas de winter mee doorkomen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:22

Ik heb nog 2 paarden.
Daarvoor heb ik dus 2 zweetdekens, 2 winterdekens, 1 regendeken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:26

chatelaine schreef:
ach tooske en dan wil ik nog een zweetdeken met hals ,wollen uitrijdeken,en een goede onder deken

Gele?

Ik heb:
- een groene badstof deken (dat nu niet meer wordt gebruikt)
- een beige zweetdeken met hals
- een uitrijdeken
- een Rhino Turnout light (ongevoerde regendeken dus)
- een 340 grams winterdeken
- een heel erg verwassen HHdeken, volgens mij nu 100 grams gevoerd
- een 180 grams winterdeken
- een zomereczeem-deken
- een vliegendeken

En dat was het dan wel.. Goh, ik heb toch meer dan ik dacht .

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:34

Hoi hoi,

Ik heb zelf een andalusier, hij krijgt geen lange vacht maar wel een hele dichte vacht, toen we hem schoren wist je niet wat je zag zoveel kwam eraf!

Hij staat dit jaar voor het eerst 's winters ook buiten en wil proberen door hem vroeg onder deken te zetten, een dunnere vacht te houden. Als dat niet lukt hangt het van zijn opdroogtijd af of hij weer geschoren wordt

Ik heb voor hem (en mijn shet) heel wat dekens gehad, waarvan ik er heel veel OF terug heb moeten brengen omdat ze gingen lekken, of voor niets heb gekocht omdat ze lekken/niet waterdicht zijn/aan de voorkant inregenen.

Sinds kort ben ik overgestapt op bucas en rhino en nu heb ik eigenlijk maar 3 turnout waterdichte dekens nodig. Ze hebben allebei een ongevoerde regendeken, een 150/200grams tussendeken en een 300/400grams dikke winterdeken. Wat je ook kan doen is 1 ongevoerde regendeken kopen en die in de winter over een 200grams staldeken en je 400 grams dikke winterdeken heenleggen als je naar buiten gaat. Dit is goedkoper en schoner want als je paard 's nachts op stal staat, staat hij niet met zijn-vieze blubber turnoutdeken op
Ik vind dat zelf niet handig omdat degene die ze 's ochtends buitenzet, dan niet met dekens hoeft gaan lopen klooien. Plus twee dekens lijkt me toch minder comfortabel dan 1 goed passende.

Maar goed, desondanks heb ik dus wel veel dekens in mijn bezit:

Voor Suevo (de andalusier)
1 waterdichte regenrijdeken van horseware (mack in a sack)
1 waterdichte uitrijdeken
2 fleecedekens
1 bucas powercooler
1 wollen deken met kruissingels en bilkoorden, ook als onderdeken te gebruiken
1 gevoerde zomerdeken (eskadron, was zijn allereerste deken toen hij net in Nederland kwam, hij past hem nu niet goed meer.)
1 waterdichte gevoerde regendeken van premiere (lekt bij de schouder in zodat mijn paard vanaf de schoft naar voren toe helemaal doorweekt is. Ga ik maar als losgooideken gebruiken )
1 bucas sunshower (hele dunne zomerregendeken, mijn paard staat in een wei zonder beschutting en krijgt het snel koud als het regent)
1 bucas smartex rain (waterdicht met fleecevoering, voor als het kouder wordt)
1 rhino 200 grams waterdichte turnout
1 harry's horse 300 grams "waterdichte" winterdeken
Deze winter komt daar nog een dikke rhino of bucas bij omdat de harry's horse dun begint te worden.

Ik gebruik deze dekens allemaal voor mijn paard, het is niet zo dat de helft maar ligt te liggen!

Dinkey (de shet) heeft echt een heel assortiment
2 hele oude, met vilt gevoerde staldekens, waarvan 1 waterafstotend
2 wollen zweetdekens
1 badstof zweetdeken
1 wollen teddydeken met waterafstotende polyester erover.
1 150 grams (was 300 gram maar is al 8 jaar oud) S&K staldeken
1 200 grams global ponydeken (die knalblauwe )
2 bucas smartex rain (waterdicht met fleecevoering)
1 320 grams bucas celtic power staldeken
Daar komt deze winter nog een hele dikke waterdichte bucas all-in-one bij.

Bij Dinkey gebruik ik wel meerdere dekens over elkaar, omdat ik nog geen deken heb kunnen vinden die een goede pasvorm had EN dik genoeg was, EN waterdicht was, tot nu. Nu heb ik eindelijk die bucassen gevonden, dus nu krijgt hij die ook Wel zonde van de rest van de dekens, weet zeker dat ik er een heleboel niet meer zal gebruiken maar ja, ik scheer hem dan ook al 8 jaar wegens een luchtpijp-afwijking. Mijn verzameling is dus door de jaren heen aardig uitgebreid

Wel grappig, in het begin kon je echt niets kopen voor shetten behalve die gare en veel te dunne vilt gevoerde dekens, daar stond hij toen onder, met een wollen zweetdekentje als onderdeken. Als ik dat nu zie denk ik: dat is toch veel te dun? Maar hij heeft het altijd overleefd

Ik heb voor Dinkey 2 harry's horse 150 grams terug kunnen brengen wegens lekken, en precies dezelfde deken voor Suevo, ook wegens lekken.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:11

Ik heb voor mijn paard:
-HH outdoor deken, waterdicht, volgens mij 340 gram (weet ik niet zeker, kan ook meer zijn iig warm!). Sterke deken (heeft er mee op de wei gestaan met andere paarden), absoluut waterdicht! 150 euro
-Global ongevoerde outdoor deken, waterdicht, super fijne deken, zweet gaat van binnen naar buiten, terwijl vocht vanuit buiten ook buiten blijft, en geloof me, het werkt echt, heb het uitgeprobeerd. ziet er iets minder sterk uit, maar hij is nog steeds helemaal heel, dus ik heb er wel vertrouwen in, hij heeft er mee op de wei gestaan met andere paarden enzo, 100 euro
-global zomerdeken, gewoon zo'n dunnetje voor in stal, 35 euro
-1 wollen zweetdeken zonder hals, gekregen
-1 fleece zweetdeken met halve hals, 50 euro

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:12

Ik heb voor mijn paard"

-regendeken van HH 0 gram ( Die heeft ze op in het voorjaar/najaar als het regent en ze staat op de wei
- zweetdeken
- staldeken 250 gram
- en een dundekentje ( ik weet eigenlijk niet wat voor deken dat is hebben we gekregen toen we de auto kochten en ja, het is wel een echte paardendeken )

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:21

in de winter hebben onze paarden twee dekens om en zon halsdeken met een bontje eronder.

eerst een lekkere warme deken die niet waterdicht is, daarna de waterdichte eroverheen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:26

Ik heb veel te veel dekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:55

Ik heb heel beschaafd 3 dekens voor 2 ponies . Een allweather deken en 2 zweetdekens.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:02

Ik heb voor mijn verzorgpaard: een wollen zweetdeken met hals en een zonder hals, en een Weather Beeta Orican van de Divoza 360 gram, waterdicht en ademend en vuilafstotend. Voor mijn eigen paard heb ik een fleece zweetdeken, een Weather Beeta Landa van de Divoza, 220 gram, waterdicht en ademend en vuilafstotend, en een BR 340 gram, waterdicht en ademend en een staldeken voor als het echt koud is, dan doe ik die onder die 220 gram. Groetjes Brennie

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:06

Allerlei dekens: fleece, wol, met hals en zonder, zomer, tussen seizoen dekens, onder dekens, maar altijd een 400 grams BR deken voor op stal. Die zijn erg stevig en slijtvast, ze gaan er ook mee los in de paddock enz.