wat "stelen" jullie voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: wat "stelen" jullie voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:23

Er zijn hier een paar weilanden daar mag je maiskolven, bieten, worstels, appels weghalen zodra hun eerst alles hebben weggehaald, dit vind ik logisch. Met alles wat op de grond is gevallen, of ergens verdwaald ligt doen de boeren niets mee. stelen vind ik het eigenlijk niet, de boer geeft toestemming. Verder haal ik alles gewoon bij een winkeltje (groente en fruit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:24

Ik ken anders toch echt wel boeren die met een kruiwagen ff het land overlopen om gevallen dingen op te rapen.
(moet er nog wel wat liggen natuurlijk)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:25

Niks.

Bieten en wortels kan ik zo ook krijgen als ik dat wil, ik sta namelijk bij een boer met m'n paard Maar al was dat niet zo dan zou ik het gewoon vragen of er voor betalen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:05

Dit " stelen" tussen aanhalings tekens zoals bedoeld in dit topic betekend mijn inziens dat je als je ergens bijvoorbeeld langsloopt/rijdt (met paard of niet) dat je iets opraapt van de straat of de rand van een akker. Dat kan een maiskolf zijn, een wortel maar ook een ver van de boom gevallen appel zijn.

Ach zie er niet veel kwaads in............ Heb ook wel eens een maiskolf meegenomen die erg dicht langs de kant van de weg stond

Echt stelen versta ik onder een akker oplopen en dingen uit de grond trekken of eraf knippen of daadwerkelijk in een boomgaard appels plukken. Vraag dan eerst even aan een boer of je zo'n lekker gezond stukje fruit voor je paard mag pakken.........

Trouwens je paard langs de akkerrand perongeluk een hapje laten nemen zou dan ook stelen zijn, hoe vaak gebeurd dat niet!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:16

napoleon schreef:
Trouwens je paard langs de akkerrand perongeluk een hapje laten nemen zou dan ook stelen zijn, hoe vaak gebeurd dat niet!

Hier ben ik het niet mee eens.
Wanneer iets perongeluk gebeurt, zoals jij schrijft, vind ik niet stelen. Gewoon er voor zorgen dat het een tweede keer niet gebeurd.
MAAR.....
Iets meenemen wat níet van jouw is... dát is stelen!!!!
Iets meenemen waar anderen hard voor werken, dát is stelen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:25

Sonja schreef:
Niks, ik koop gewoon een zak appels bij de C1000.
Overigens denk ik dat de meeste boeren er geen bezwaar tegen hebben als je na de oogst wat van het land raapt, maar dat behoor je wel te vragen. Ook als het om 1 kolfje gaat want als iedereen dat doet zijn het nog heeeeel veel kolfjes voor die boer...
Ik ben erg stipt in mijn en dijn denk ik...

Het zal je verbazen hoeveel mensen dat niet doen. Kijk, wij telen aardappels, en na het rooien vallen de kleine krielaardappeltjes ervantussen op het land. Of bij het kluiten rapen bij het inschuren worden ze afgevoerd naar de grondkar. Dat gaat terug het land op, en daar zitten nog behoorlijk wat kleine en gewoon goede krielaardappeltjes op. Eerlijk is eerlijk, we doen er niks meer mee, maar wat ons wel stoort zijn die busladingen (ben serieus) Belgen die even de patatten komen rapen, ze lopen gewoon het land op met hun tasjes en gaan ze uitzoeken en meenemen. Het is niet het feit dat ze ze meenemen, het is het feit dat ze het normaal vinden en niet even vragen of ze het land opmogen om de patatten te rapen... Of even bedanken naderhand... Nee, het is normaal om andermans land op te lopen en ze uit te zoeken... Zal wel aan mij liggen maargoed

Doelbewust het land opgaan om er iets af te halen voor je paard vind ik dus ook niet kunnen. Kom je onder het rijden in de berm een verdwaalde biet tegen, dat vind ik anders als je die meeneemt. Maar dan dus niet als die biet op 1,5 meter van de bietenhoop ligt...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:43

Gulpje schreef:
eowyn04 schreef:
nix.

Een kennis van ons is paprika-kweker en daar kan ik langs gaan en kisten vol gratis krijgen.
De rest koop ik gewoon.

Lust je paard paprika dan?

nou en of.
Tis een moeilijke (vr)eter, maar paprika's mn rood vind mw toch wel errug lekker. En het is gezond.
Maar niet alle paarden eten het hoor.
Die van mij eet de rest niet op appels na. Maar kom nu niet met banaan, sinaasappel of brood ofzoeiets aankakken, want dat mag je zelf opeten. Ik gaf haar laatst een stukje sinaasappel, nou een paard kan niet spugen, maar ik kreeg hem midden in mn gezicht terug!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:48

Ylana schreef:
napoleon schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Wanneer iets perongeluk gebeurt, zoals jij schrijft, vind ik niet stelen. Gewoon er voor zorgen dat het een tweede keer niet gebeurd.
MAAR.....
Iets meenemen wat níet van jouw is... dát is stelen!!!!
Iets meenemen waar anderen hard voor werken, dát is stelen!!!

Excuseer mij! Ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn tekst " per ongeluk" had ook tussen aanhalingstekens moeten staan!

Daarbij vind ik een beetje dat het woord stelen hier wel heel letterlijk word genomen en dat er mensen wel erg fel (jij dus ook) reageren.....

Kan me bijna niet voorstellen dat iedereen hier zo heilig is als men beweert te zijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:17

Laat ik dus wel duidelijk zijn dat ik met mijn pony's niet langs akkers kom...dat is nogal moeilijk in het centrum van de stad Rotterdam

Dus ook 'per ongeluk' een hap van iemands land eten gebeurd niet.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:20

Vreemd topic vind ik dit, maar goed. Heb nog nooit iets gestolen van een boer om aan een paard te geven. Voor een paar euries heb je bijgod al een hele hoop wortelen of appels...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:20

oo ik neem ook wel eens een biet ofzo van de berg mee .. daar maak ik geen geheim van ..... ik ben niet zo scheinheilig ... al moet ik zeggen dat ik vaak te lui ben die dinge te pakken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:26

Wat heeft het met heilig te maken?

heeft gewoon met normale normen en waarden te maken
die dan ineens als heilig worden beschouwd??
Moet niet gekker gaan worden...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:27

tja dan heb ik geen normen en waarden ... 1 zo een bietje kan geen kwaad ... en zou er een bord bij staan niet pakke ofzo zou ik het ook niet pakken .maar 1 op die duizende bieten ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:31

Nee, die heb je dan duidelijk niet

en moet er overal borden bij komen staan??
Kom op, ff zelf denken, dat kan toch ook geen kwaad?
Het is niet van jezelf, dus hoor je eraf te blijven. Wat het ook is
Of het nu 1 bietje is of 300
het zou maar eens iets van jezelf zijn, kijken wat er dan moord en brand geschreeuwd word.

het is idd anders als het in de berm ligt, verloren onder transport
Maar op het veld, nee je komt zomaar op iemand anders erf
Nogmaals, je zou raar staan kijken als ik bij jullie de tuin in kwam

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:34

Niks, ik heb zonder toestemming niks te zoeken op andermans terein.
Lijkt me niet meer als normaal

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:35

ik steel ook niks voor mijn paard wel heb ik eens een soort suikerbiet van een land afgehaald maar die was blijven liggen want er was algeoogsd
verder neem ik van mijn werk altijd appels mee die zijn gevallen, dus niet meer te verkopen zijn maar dat vind mijn baas oke

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:38

Wat hier denk ik even mis gaat is dat mensen over het volgende regeltje heen lezen van de topicstarter:

Wat pakken jullie wel eens uit zo'n land? Wat dus vergeten is of niet goed voor verkoop.

Als ik het goed begrijp dan gaat het hier gewoon simpel over " niet bruibaar spul" Ik weet zeker dat boeren niet wakkker liggen van een minder goeie maiskolf die aan een viervoetige trouwe makker wordt gegeven...ik vind dat sommige hier wel erg overdrijven hoor...ze wordt hier nu uitgemaakt als dief...

Kijk als ze nou met een kar klaarstond om in te laaien dan zou ik zeggen, oke das niet eerlijk en dat is stelen...

Kom op het gaat hier om een niet bruibaar iets wat waarschijnlijk toch kapot wordt gereden als het land opnieuw wordt bewerkt..

En ja ik spreek uit ervaring omdat wij hier ook stukken land hebben van onzelf!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:41

en dat bedoel ik ..... wat is daar het probleem van .. zie je wel dat sommige daar geen probleem van maken ...
niet alle boeren zijn zo op der centen die ze daar geenens aan kunnen verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:45

Wat pakken jullie wel eens uit zo'n land? Wat dus vergeten is of niet goed voor verkoop

daar val ik dus over
je hoort van iemands erf te blijven zonder toestemming

En niet goed voor de verkoop neem aan dat je dan heb gevraagd of het mag, anders weet je ook niet zomaar wat niet voor de verkoop is.

Ik werk zelf bij een tuinder en nee, daar is het niet gewenst het erf op te komen om het niet verkoopbare te komen halen.
ook al zit het in een groen container.
en vragen kan, maar dan krijg je veel kans een nee
want aan steeds verschillende mensen op je erf zit je niet te wachten.
Sommige zullen netjes zijn, maar andere niet..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:46

Ik "steel" riet uit de slootkanten en ik heb het waterschap nog niet horen klagen . Mijn merrie heeft gedwongen boxrust en twee keer per dag snij ik een bosje riet voor haar af zodat ze toch nog wat groenvoer binnen krijgt . Maar het barst hier van het riet, dus die paar takken die mijn merrie opeet .

Verder heb je hier idd prima mogelijkheden om maïs of bieten te stelen, maar ik denk er niet eens aan om er wat van het land te trekken . De boeren hebben het al zwaar genoeg tegenwoordig, als iedereen even een biet of een maïskolf van hun land haalt worden ze daar niet beter op (alhoewel dan stijgt de prijs van de groente en verdienen ze meer op de overgebleven groenten ). Wat overblijft na de oogst en langs de weg ligt is een ander verhaal, al schijnen sommige mensen te denken dat die hoop met bieten naast de weg ook resten van de oogst zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:47

ik jat altijd een halve fruitmand bij mijn ouders mee naar stal...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:51

Dat oprapen van 'overgebleven' spullen dat stamt uit vroegere tijden. De 'arme' mensen mochten dan van de rijke boeren (Dat is nu dus wel anders!) die krieltjes e.d. oprapen ná het oogsten. Ná toestemming. In het durp waar ik vandaan kom wordt dat nog steeds gedaan, maar dan wel na netjes vragen!

Ik ben ook weleens gevraagd om het te doen. In een jaar dat de bonen zo'n slechte prijs hadden dat ze 'doordraaiden' vond de boer het zonde om ze weg te gooien en belde zijn hele telefoonboek door om mensen te vragen om bonen te plukken, die mochten ze dan gratis hebben (en hij hoefde ze niet te plukken ).

Een van de wagen afgevallen suikerbiet/wortel/aardappel whatever dat neem ik wel mee, dat wordt anders toch platgereden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:52

Ik raap niets van de grond... Als ik iets hebben wil, dan koop ik het, of ik vraag erom. Wat op het land van een ander ligt is van een ander en niet van mij. Ook al zouden ze er eventueel niets meer mee doen.

Mijn vriend is loonwerker en in de maistijd zie je echt bij veel bedrijven dat als alles eraf is, ze met een mand of een emmer het land nog een keer na lopen om alle gevallen kolven alsnog op te rapen. (de boer zelf of zijn vrouw) Om de eigen kippen te voeren of om weg te geven.

Het heeft ook niet altijd iets met centen te maken, maar met fatsoen. Het is niet mijn grond, dus dan kom ik er niet op, ook niet als het al gemaaid is of gehakseld of wat dan ook. Als het op de weg ligt of zo, dan wordt het al anders. Hoewel ik het dan nog niet op zou rapen denk ik...

Lijkt me trouwens wel een beetje vreemd dat een boer een bordje bij zijn gewas zou moeten zeggen met afblijven. Dan moet je overal bordjes bij gaan zetten wat van iemand is... Je weet wat van je zelf is en wat niet, dan heb je toch geen bordje nodig...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:52

Nix. Wortels koop ik in zakken van 25 kg voor 2 euro, appels die haal ik bij een boer hier in de buurt en daar koop ik degene op die niet geschikt zijn voor verkoop (bv deukje in of niet mooi rond ofzo). Meestal betaal ik 1 euro voor 5 kg, maar regelmatig zegt hij "laat maar zitten". Mijn schoonpa is boer en daar mag ik de kolven oprapen nadat de maïs gemaaid is, idem dito met bieten. Bovendien zetten we zelf bieten en wortels dus wij hebben altijd genoeg!

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:53

Nada, ik vind het onbeschofd (of hoe je dat ook schrijfd )
Ik koop het wel gewoon.
Er staat bij mij in de buurt wel een appelplant die ik een paar jaar geleden heb gezaait, en dus van niemand is, daar pluk ik wel een een appel van , maar verder niets.