IJslanders het hele jaar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__baron__

Re: IJslanders het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:08

geeft niet hoor haha ik vind het wel humor iedereen gaat er over door terwijl het allang niet meer van toepassing is........

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:13

piggeljay schreef:
ik ben het helemaal met zoeyj eens als je aan ijslanders begint moet je minstens 2 of 3 kopen.
ze zijn duurder dan een gewone pony en ook al kan je ze het hele jaar door buiten houden zou ik ze in de winter wel op stal zetten 's nachts.
maar er is nog een probleem, hoe groot is dat weilandje want het gras blijft niet eeuwig groeien en in de winter al helemaal niet, dus loop je de kans dat het weiland in de winter veranderd in een modderpoel, waar wil je je paard dan droog laten liggen?, hoe wil je hem hooi voeren? want zodra je er iets in gooit wat droog is zal je paard daarop gaan liggen en er een bed van maken zonder er van te eten, en wanneer en hoe denk je er het volgende jaar het gras terug te krijgen?
ik ben bang dat je vader niet zo dom is als jij denkt en ik zou zelf er nog eens goed over na denken

Dat met het gras kan je oplossen door ze in een zand of verharde paddock te zetten, liefst eentje waar beide inzit, verhard is nodig voor goede harde hoeven en benen en zand om in te rollen en op te liggen. Hooi geef je in een hooiruif, zo blijft het ook droog.
Je paard snachts binnen zetten is niet zo'n goed idee, daarmee verstoor je het hele temperatuursregel systeem van een paard. Als je dan perse een stal wilt zorg dan dat ie altijd open staat. Het zal je verbazen hoe weinig ze er ingaan, tenzij je het eten of water daar verstrekt natuurlijk.
In frankrijk stonden 25 totaal verschillende paarden en ponys in een (heel groot) stuk land, ook swinters, zonder schuilplaatsen (wel struiken en bomen) en die hebben nergens last van hoor. Die paarden liggen ook amper, in het wild liggen paarden ook bijna nooit. Hun hooi wordt gewoon in het land gedonderd, en het gras blijft ook gewoon goed.

PS, ik weet dat het al niet doorgaat hoor :p

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:01

mijn vfijslanders staan het gehele jaar buiten ze hebben wat bomen en het gaat prima zo we hebben wel een schuilstal gemaakt maar daar gaan ze dus echt never nooit in he, haha dat vind ze gewoon niet fijn!!!