wel of geen derde oor bij je shetlander?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouska

Re: wel of geen derde oor bij je shetlander?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:21

Haha, heet dat echt een derde oor... Nou ik vindt het iig niet erg charmant staan. Tot mijn schrik had de nieuwe eigenaresse van een tweejarige Welsh B die we aan haar verkocht hadden arme pony ook met de schaar behandelt!!! Staar veel korter geknipt en boven geschoren, lange manen eraf, plus zo n flink derde oor erin (wel meer dan 10cm), dus ik schrok me te pletter toen ik mijn eens zo knappe veulie terug zag! Bij een stoere Welsh vind ik dat echt NOT DONE

Maar ja, ik ben waarschijnlijk een zeur... Alleen jammer dat ik dit van te voren niet aan die mevrouw zag, anders had ik me misschien bedacht

-x- Nouska

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:00

tsja, das een tegenvaller, maar ja de pony is nu eenmaal van haar! haha! als ik een paard of pony zou kopen is t eerste wat ik doe, sokken eraf, staart op mooie lengte knippen en manen eraf, en derde oor. (als ie dat allemaal nog niet heeft!)

mn shetje is ook getoiletteerd, dr staart is lekker kort, staat dr erg mooi trouwens! dr sokken zijn weg! staat ook erg leuk! ook al hoort dat niet bij een shet, ze is er echt mooier uit gaan zien!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:58

Natasha schreef:
Bij dravers wordt er een heel stuk weggeknipt, tot tussen de oren zelfs, hier komt t kopstelnr van de koersen.

Het derde oor heet zo omdat als je t oor plat naar achteren legt, t tot zover geknipt dient te worden.
Ohh dat wist ik dus niet!!
Dankje wel voor die info!
Ik had het eigenlijk ook nooit aan hun gevraagd waarom ze dat gedaan hadden hahaha. Zal ik toch alsnog eens doen, kijken wat ze zegt
Zij koersen toch ook regelmatig (in Frankrijk) dus zullen wel weten hoe dat allemaal in elkaar zit. Ik ben wat dravers betreft een leek! (hm, niet alleen 'wat dravers betreft' eigenlijk ) hahaha

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 12:21

nou, ik heb mn keus gemaakt! ik heb een derde oor geknipt bij mn shettie! je ziet t eigenlijk amper, het is wel een stuk makkelijker met het halster en hoofdstel! dus ben wel blij dat ik het toch gedaan heb! als ik dr naar een keuring doe, laat ik ik het optijd weer aan groeien, grtooie zoooo hard!

(ik moet dr eerst in t stamboek op laten nemen, dus ga dr maares meten, hoop dat ze niet te groot is)

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:10

Dabo schreef:
Loenz schreef:
heefd iemand er een foto van ik vat em niej echt haha

jahoor:
Afbeelding
Je kan duidelijk achter haar oren een pluk zien die kort geknipt is. Normaal doe je dus een paar centimeter knippen, waar het kopstuk van het hoofdstel ligt.
Bij mijn paard waren ze uitgeschoten. Het plukje direct achter haar oor houd ik kort, maar de rest laat ik groeien.
Dit is trouwens al een oude foto, van een paar maanden geleden, maar op deze foto kun je het echt duidelijk zien.

Ik wist trouwens ook niet dat dat een 3e oor heet....

Zo erg uitgeschoten zijn ze bij die van jou niet hoor.

De norm voor rijpaarden is een 'oorlengte' wegknippen, dus als jij het oor schuinachterover vouwt, tot zover het oor dan reikt wordt weggehaald.

Wij hebben 2 shetlanders staan waarvan ik staart, manen, sokjes en dus ook het derde oor kort houd

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:26

ik vind dat er echt afschuwelijk uitzien! zo'n lelijke inham ik vind het ook nog eens zonde van de manen
daarom heeft mijn shet dat niet en zonder dat derde oor (haha, wist niet dat het zo heette ) gaat het ook prima.